2015-10-03, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nosaint
hur stor bostad är det. hur många bor där.
2 st bor det här. 3 rum+kök.
Citera
2015-10-03, 10:24
Medlem
batakis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phixarn...
Ja det 4500kr för ett rum, centralt i en av Sveriges största städer. Visst det kostar, men oerhört mycket billigare än alternativen dem nu har gett mig!

Vad som ingår är, tillgång till kök, vardagsrum, internet, wi FI, tvättmaskin m.m... Ganska självklara saker...
Se det positiva i det hela. Är det nu inte din sambo du bor i samma lägenhet som, så har du nu chansen att få en egen lägenhet.
Soc vill knappast att du bor någon längre tid för 1500:-/dygnet.
Citera
2015-10-03, 10:27
Medlem
då blir det bli 2/7 delar av hyran men om du bor ihop under sambo liknande förhållanden så räknar de er ihop m försörjningsplikt mot varandra.
att gamla kommunen beviljade första hyran o kostnader är enbart för att bli av med dig/problemet. eg inte ok att göra.
Citera
2015-10-03, 10:27
Medlem
Om det vore så enkelt, men nej socialen delar inte längre ut lägenheter som folk verkar tro år 2015, tyvärr...
Citera
2015-10-03, 10:33
Medlem
Citat:
då blir det bli 2/7 delar av hyran men om du bor ihop under sambo liknande förhållanden så räknar de er ihop m försörjningsplikt mot varandra.
att gamla kommunen beviljade första hyran o kostnader är enbart för att bli av med dig/problemet. eg inte ok att göra.
Hmmm, jo jag har också förstått att det ligger till så.

Men samtidigt kan jag inte förstå varför Socialförvaltningen VÄLJER att bekosta ett boende med noll kr i ekonomiskt bistånd, och sen tror att man kommer att bli en bidragande människa till samhället.
Citera
2015-10-03, 10:42
Medlem
vem vill jobba om man får allt gratis då?
varför skaffar du dig inget jobb? rätt lätt i Göteborg faktiskt då slipper du bry dig om regler.
Citera
2015-10-03, 10:57
Medlem
Atrocituss avatar
Citat:
Ja det 4500kr för ett rum, centralt i en av Sveriges största städer. Visst det kostar, men oerhört mycket billigare än alternativen dem nu har gett mig!

Vad som ingår är, tillgång till kök, vardagsrum, internet, wi FI, tvättmaskin m.m... Ganska självklara saker...

Soc betalar inte för "självklara" saker som WiFi, tvättmaskin och Internet.
Citera
2015-10-03, 11:02
Medlem
Citat:
vem vill jobba om man får allt gratis då?
varför skaffar du dig inget jobb? rätt lätt i Göteborg faktiskt då slipper du bry dig om regler.
Om jag kunde så skulle jag, men min hälsa tillåter inte det! Jag är sjukskriven med helt nedsatt arbetsförmåga...

Att gå till soc är verkligen det sista en normalt frisk människa vill göra, inklusive mig själv. Men när man inte har något annat, vad ska man göra...
Citera
2015-10-03, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atrocitus
Soc betalar inte för "självklara" saker som WiFi, tvättmaskin och Internet.
Har aldrig påstått så heller, men någon frågade vad som ingick...
Citera
2015-10-03, 11:04
Medlem
batakis avatar
Citat:
Om det vore så enkelt, men nej socialen delar inte längre ut lägenheter som folk verkar tro år 2015, tyvärr...
Inte i Göteborgs innerstad, men gör du som de säger lär de ge dig egen bostad på sikt. Deras uppdrag är att göra dig självförsörjande, inte vad som är billigast för kommunen.

Vad har du själv för planer?
Hur kom det sig att du flyttade till en ny stad för att bli inneboende hos en person?
Citera
2015-10-03, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bataki
Inte i Göteborgs innerstad, men gör du som de säger lär de ge dig egen bostad på sikt. Deras uppdrag är att göra dig självförsörjande, inte vad som är billigast för kommunen.

Hur kom det sig att du flyttade till en ny stad för att bli inneboende hos en person?
Därför att det var det enda jag fick tag i.

Och ja, självförsöjande, ha hah ha. Kom ner o titta på dessa människor på boenden för hemlösa, från dessa ställen är inte statistiken allt för bra ang om hur många som blir självförsöjande... Man blir som man umgås till slut.

Situationen är väldigt komplicerad då jag som sagt är sjukskriven. Så att bli självförsörjande i dagens läge, NEJ tyvärr. Och därav att jag personligen vänt mig till soc i detta läge...
Citera
2015-10-03, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bataki

Och du tror inte chanserna är större från en egen bostad till ett jobb, eller tror du på fullaste allvar att ett akutboende med noll kronor i fickan är vägen till jobb???

Om så vore fallet så skulle dem flesta på dessa boenden ha jobb inom kort, vilket tyvärr är så långt ifrån sanningen man kan komma...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in