• 1
  • 2
2015-10-03, 10:00
Medlem
Har fått avslag på min hyra, som är på 4500kr. Men istället har socialen valt att bevilja ett akutboende som kostar runt1500kr/dygn istället! Helt sjukt då min överklagan ligger hos Förvaltningsrätten, och kommer bli vräkt nu när jag ej kan betala hyran.

Jag har själv påtalat att deras lösning kostar minst 10ggr mer än att hjälpa en med hyran o existens minimum!

Jag tycker i af att deras lösningar pga personliga intressen i att avslå folks ansökningar bidrar till att det kostar samhället enorma summor varje år.

Nån synpunkt på detta???
Citera
2015-10-03, 10:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av phixarn...
Har fått avslag på min hyra, som är på 4500kr. Men istället har socialen valt att bevilja ett akutboende som kostar runt1500kr/dygn istället! Helt sjukt då min överklagan ligger hos Förvaltningsrätten, och kommer bli vräkt nu när jag ej kan betala hyran.

Jag har själv påtalat att deras lösning kostar minst 10ggr mer än att hjälpa en med hyran o existens minimum!

Jag tycker i af att deras lösningar pga personliga intressen i att avslå folks ansökningar bidrar till att det kostar samhället enorma summor varje år.

Nån synpunkt på detta???
Hehe, men vadå - får du 1500kr om dagen för att hitta ett boende?
Citera
2015-10-03, 10:06
Medlem
ritoxs avatar
Tycker också att det låter konstigt, hjälpen ska utgå från individens problem och tillgångar och därför känns det självklart att utnyttja de faktum att du har en lägenhet att tillgå. Är det akutbistånd det handlar om eller har det gjorts en utredning? Kan vara så att handläggarna har ett tak på hur mycket pengar de får dela ut i akutbistånd och därmed blir tvunga att använda sig av akutboende istället. Är fortfarande inte rätt och är ett perfekt tecken på en trög byråkrati. Har du frågat handläggaren på vilka grunder denne inte kan hjälpa med hyran?
Citera
2015-10-03, 10:07
Medlem
Om det vore så bra.... Nej utan dem har ordnat en plats på ett boende för hemlösa! Som just kostar runt 1500/dygn istället för att bevilja mig hyra+ekonomiskt bistånd.

Om det handlade om pengar så försår vilken frisk människa som helst vad som är minst kostsamt för samhället i längden
Citera
2015-10-03, 10:07
Medlem
är ditt kontrakt giltigt?
Citera
2015-10-03, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nosaint
är ditt kontrakt giltigt?
Vad menar du med om kontraktet är giltigt? Men det ska det vara, jag är inneboende och hyr ett rum för tillfället. Och det finns ett kontrakt skrivet som är gällande.
Citera
2015-10-03, 10:12
Medlem
batakis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phixarn...
Vad menar du med om kontraktet är giltigt? Men det ska det vara, jag är inneboende och hyr ett rum för tillfället. Och det finns ett kontrakt skrivet som är gällande.
Ger du 4500:-/mån i hyra för ett rum???? Vad ingår då?
Citera
2015-10-03, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ritox
Tycker också att det låter konstigt, hjälpen ska utgå från individens problem och tillgångar och därför känns det självklart att utnyttja de faktum att du har en lägenhet att tillgå. Är det akutbistånd det handlar om eller har det gjorts en utredning? Kan vara så att handläggarna har ett tak på hur mycket pengar de får dela ut i akutbistånd och därmed blir tvunga att använda sig av akutboende istället. Är fortfarande inte rätt och är ett perfekt tecken på en trög byråkrati. Har du frågat handläggaren på vilka grunder denne inte kan hjälpa med hyran?
Kan mycket väl vara så som du säger, men jag kan inte för Guds skull förstå att det kan gå till på det här sättet.

Dem menar på att vi är sambos??? Pga att en handläggare har missförstått mig och skrivit ner dem raderna i utredningen. Och dem raderna verkar vara skrivna i sten, tydligen. Och hur ska jag kunna bevisa motsatsen? Om fallet vare så, då vore jag inte tvungen att flytta till ett akutboende...
Citera
2015-10-03, 10:15
Medlem
ok. då brukar soc räkna såhär. om du etc har ett rum o bostaden är en fyra där du även har tillgång till övriga allmänna rum. hyran delad på nio delar. beviljar 2/9 av hyran. detta under förutsättning att det inte är hos dina föräldrar du bor.
Citera
2015-10-03, 10:17
Medlem
Ja det 4500kr för ett rum, centralt i en av Sveriges största städer. Visst det kostar, men oerhört mycket billigare än alternativen dem nu har gett mig!

Vad som ingår är, tillgång till kök, vardagsrum, internet, wi FI, tvättmaskin m.m... Ganska självklara saker...
Citera
2015-10-03, 10:19
Medlem
hur stor bostad är det. hur många bor där.
Citera
2015-10-03, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nosaint
ok. då brukar soc räkna såhär. om du etc har ett rum o bostaden är en fyra där du även har tillgång till övriga allmänna rum. hyran delad på nio delar. beviljar 2/9 av hyran. detta under förutsättning att det inte är hos dina föräldrar du bor.

Ok, lite konstigt eftersom jag fick förra månaden betald... Men då bör tillåtas att jag flyttat från en annan stad nyligen som beviljade mig hyra+ekonomiskt bistånd...

Jag personligen tror att jag får rätt i förvaltningsdomstolen, men innan det utslaget kommer, ja då krälar man väl redan runt på botten av samhällsskiktet och har förlorat allt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in