2015-10-02, 22:43
Medlem
Huntardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Det jag inte förstår ibland är hur folk tänker med "hjärtat" istället för hjärnan, dessa situationer som med Syrien kan lätt uppstå i länder nära oss också, vad skall vi då säga när andra länder k*ullar vår självständighet?

Det är just därför jag fattar inte hur man kan stödja USA och deras utrikes politik. Om 30 år så kanske USA också tycker att vi har för lite demokrati,så kommer örnen flygande hit. Speciellt om majoriteten av muslimer som vandrar genom europa hamnar här.
Citera
2015-10-02, 22:43
Medlem
Obama tillstår nu att det finns två separata koalitioner som slåss mot ISIS: Ryssland + Assad + Iran samt USA + övriga världen. Verkar alltså inte som om Ryssland och USA kommer att samarbeta:

http://www.dailystar.com.lb/News/Middle-East/2015/Oct-02/317473-obama-says-iran-and-assad-make-up-mr-putins-coalition-at-the-moment-the-rest-of-the-world-m.a shx
Citera
2015-10-02, 22:48
Medlem
Huntardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Obama tillstår nu att det finns två separata koalitioner som slåss mot ISIS: Ryssland + Assad + Iran samt USA + övriga världen. Verkar alltså inte som om Ryssland och USA kommer att samarbeta:

http://www.dailystar.com.lb/News/Middle-East/2015/Oct-02/317473-obama-says-iran-and-assad-make-up-mr-putins-coalition-at-the-moment-the-rest-of-the-world-m.a shx

Han glömde bekvämt kina, som uppges skicka soldater/fartyg till syrien.
Citera
2015-10-02, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huntardo
Han glömde bekvämt kina, som uppges skicka soldater/fartyg till syrien.
Fast de uppgifterna visade sig vara falska och har nu dementerats officiellt:

http://www.wantchinatimes.com/news/content?id=20150929000084&cid=1101
Citera
2015-10-02, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huntardo
Det är just därför jag fattar inte hur man kan stödja USA och deras utrikes politik. Om 30 år så kanske USA också tycker att vi har för lite demokrati,så kommer örnen flygande hit. Speciellt om majoriteten av muslimer som vandrar genom europa hamnar här.

Precis, folk glömmer att spelreglerna ändras väldigt snabbt, ibland handlar det om bara år. Vi kan se dessa exempel i Jugoslaivenkriget, grupperingar som klassades som terrorister av USA blev istället frihetskämpar sponsrade av just USA. Så detta för Syrien är inget unikt, det är ett upprepat misstag som i framtiden kan användas av vem som helst.

Som jag tidigare sa, vad exakt har blivit bättre i Lybien och Irak? Någon som kan svara på den frågan? Ser inte direkt Åsa Romson motsvariga där och feministpariet som uppstickare i ena hörnet.
Citera
2015-10-02, 23:12
Medlem
Citat:
Precis, folk glömmer att spelreglerna ändras väldigt snabbt, ibland handlar det om bara år. Vi kan se dessa exempel i Jugoslaivenkriget, grupperingar som klassades som terrorister av USA blev istället frihetskämpar sponsrade av just USA. Så detta för Syrien är inget unikt, det är ett upprepat misstag som i framtiden kan användas av vem som helst.

Som jag tidigare sa, vad exakt har blivit bättre i Lybien och Irak? Någon som kan svara på den frågan? Ser inte direkt Åsa Romson motsvariga där och feministpariet som uppstickare i ena hörnet.

Nej kriget mot terrorn och den arabiska våren är ett totalt fiasko. Inget har blivit bättre, men hotet mot Israel har minskat och det var det som var syftet. Israel utkämpar ett så kallat "proxy" krig genom USA mot sina fiender. De riktiga hardcore-sionisterna drömmer fortfarande om att återuppbygga Salomos tempel men då måste först alla fiender elimineras.
Citera
2015-10-02, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nej kriget mot terrorn och den arabiska våren är ett totalt fiasko. Inget har blivit bättre, men hotet mot Israel har minskat och det var det som var syftet. Israel utkämpar ett så kallat "proxy" krig genom USA mot sina fiender. De riktiga hardcore-sionisterna drömmer fortfarande om att återuppbygga Salomos tempel men då måste först alla fiender elimineras.

Fast jag kan inte riktigt se hur Libyen var ett hot mot Israel, möjligtvis politiskt, men knappast militärt eller på något annat plan.
Citera
2015-10-02, 23:15
Medlem
Madagascars avatar
Fan vad USA och Nato håller på och tramsar. IS är huvudfienden nu.

Om Assad faller kommer hela syrien tas över av IS. Är det vad USA vill!?

Först IS. Därefter Assad. Så borde de tänka. Men det är tydligen mycket svårt för USA
Citera
2015-10-02, 23:16
Medlem
Citat:
Fast jag kan inte riktigt se hur Libyen var ett hot mot Israel, möjligtvis politiskt, men knappast militärt eller på något annat plan.
Gav inte Khaddafi, precis som Saddam, pengar till självmordsbombares familjer?

Israel är ironiskt nog lierat med Al Qaida i Syrien då man bland annat tillhandahåller sjuktransport till sårade Nusra rebeller. Det förmodas att ett stort antal vårdas på Israeliska sjukhus. Rebeller beskjuter ibland Israeliska ödemarker och Israel brukar besvara med att bomba SAA eller NDFs ställningar som "hämnd".

http://www.aljazeera.com/news/2015/06/druze-israel-syria-ambulance-attacked-150623010047887.html
Senast redigerad av scrollock 2015-10-02 kl. 23:19.
Citera
2015-10-02, 23:18
Medlem
MonaSvisas avatar
Att det skulle bli Putin och Ryssland som skulle ta ansvar i Syrien hade jag tidigare svårt att tro men ännu är inte undrens tid förbi.

Å andra sidan har det ju snackats och diskuterats från väst i alla jävla år utan att ett skit hänt. Jag tror att Putin fått kalla fötter efter massinvandringen hit till Sverige och EU. Han vill givetvis inte ha ett nytt helvete efter alla år av destruktiv och mördande kommunismen där igen.

Han och alla andra där såg väl vad det i realiteten är som kommer invandringsvägen hitåt och blev helt enkelt skiträdd att det skulle drabba även hans land.
Citera
2015-10-02, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Gav inte Khaddafi, precis som Saddam, pengar till självmordsbombares familjer?

Ingen aning, men även om så är fallet så känns det som en väldigt liten orsak att störta ett land. Så vida han inte sponsrade terrorister direkt.

O andra sidan så låter det lika troligt som WMD's i Irak. Man kan fråga sig istället vart skulden som vissa EU länder hade gentemot Libyen försvann helt plötsligt Men nog med offtopic.
Citera
2015-10-02, 23:29
Medlem
Huntardos avatar
Gaddafi ville sluta använda dollarn vid försäljning av olja. Därför fick han smaka på ett amerikansk frihetsmissil, så enkelt är det..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in