2015-10-02, 22:06
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Hjärtat, hjärnan, könsorgan, ögonen, förbindelsen mellan ögonen och hjärnan, njurar, lungor är alla organ som måste existera fulländat och 100%ig funktionell. Så hur kom de till? ploppade de upp bara eller fanns det en vis skapare bakom det hela? make your mind.

Vi snackar om miljontals års utveckling, det går inte direkt på 10 år som du verkar fått för dig. Du tror alltså att människan är helt identisk idag som när den skapades? Ungefär hur längesen är det isåfall, 10 tusen år, 1 miljon år?

Och om nu Gud ligger bakom allting. Har du en teori om varför Gud t.ex skapade Cancer, tumörer och skit överhuvudtaget? Eller blev det bara nått slarvfel vid skapandet?
Citera
2015-10-02, 22:06
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yukongold
Vad fan jaddrar du om? Förstår inte dina meningsuppbyggnader. Är du pårökt?

Nä, jag snusar.

Citat:
Nej medvetandet ÄR inte hjärnan. Skrev jag det?

Jag uppfattade det så. Det är ganska viktigt att formulera sig väl om man vill diskutera ämnen som medvetande eller kosmologi.

Citat:
Hjärnan SKAPAR medvetandet, stor skillnad...

Så är då medvetandet energi (eller massa) eller vad är din poäng?
Citera
2015-10-02, 22:09
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HakiMaki
Det som står i Bibeln är något som är mycket sant!

jasså, hur vet du det? Eller är det bara din egna förhoppning och dröm? Det lät nämligen som ett påstående, du kan omöjligt veta om det är sant eller inte.
Citera
2015-10-02, 22:12
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Argumentera inte om du inte är påläst. Lever du enligt Bibeln så har du alla förutsättningar till att leva ett bra liv.

Eller inte, beroende på hur man läser den.

Citat:
Det som står i Bibeln är något som är mycket sant!

Källa på det?
Citera
2015-10-02, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Nä, jag snusar.

Jag uppfattade det så. Det är ganska viktigt att formulera sig väl om man vill diskutera ämnen som medvetande eller kosmologi.

Så är då medvetandet energi (eller massa) eller vad är din poäng?
Nej, du är ditt medvetande.
Jag är mitt medvetande.
Simpelt.

Du är en abstakt bild av tankar ovs, som skapas av energisignaler din hjärna. Din hjärna behöver kroppen för att funktionera och motta information till din hjärna. Och kroppen behöver en även en omgivning att interagera med. En omgivning som är oändlig. Allt som allt så vad som verkligen skapar ditt medvetande, är oändligheten.

Sen vad du och ditt medvetande "är", vet bara du själv. Jag kan inte förklara hur du eller jag upplever verkligheten.
Citera
2015-10-02, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Eller inte, beroende på hur man läser den.

Källa på det?
Säger sig självt... Avstår du alkohol och visar respekt etc. Så lever du enligt Gud och du lever ett gott liv.
Citera
2015-10-02, 22:22
Medlem
Citat:
Morotshästmänniska.

=) =) =)
Vet ej vem du är men jag böjer mitt huvud i vördnad för det sinne, de neurala processer, elektriska banor om du vill, som yppat detta ord. Du måste va en riktig skön person, du gjorde min kväll!

Citat:
Vet du ens vad fysikaliska processer är? Har du sett dem? Eller bara en projektion i din sinnesbild som skapas av energifördelningen i ditt huvud?

I hjärnan sker hela tiden massvis av elektriska urladdningar där neuroner via kemiska processer skapar elektricitet vilka stimulerar andra neuroner att öka eller minska sin laddning. Detta är ett exempel på fysikaliska processer. Att elektricitet genererar ljus i en lampa är en annan fysikalisk process. "Fysikalisk process" är väl ett ganska vitt begrepp då allt i denna värld i grunden är fysik. Fysikaliska processer kan beskrivas matematiskt. Det faktum att vi har medvetande kan inte beskrivas matematiskt med utgångspunkt från någon tidigare skådad fysikaliskt entitet.
Citera
2015-10-02, 22:23
Medlem
Citat:
Säger sig självt... Avstår du alkohol och visar respekt etc. Så lever du enligt Gud och du lever ett gott liv.
Fuck Gud i ballen.

Du kan leva hur fan du vill så länge du är ärlig, smart och tja inte en sektmedlem utan egen vilja eller tanke. Din bibel skrevs av manipulativa makthavare för 2000 år sedan. Sen tusentals ändringar av massa troll. Ta den inte för seriöst.
Citera
2015-10-02, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
jasså, hur vet du det? Eller är det bara din egna förhoppning och dröm? Det lät nämligen som ett påstående, du kan omöjligt veta om det är sant eller inte.
Jag kan inte veta att alla händelser tex. om att Jesus gick på vatten är sanna. Men jag vet att om jag lever enligt bibelns/Guds budord så gör jag allt rätt gentemot mig och andra. Och jag behöver inte bry mig om annat eftersom jag gör det som Bibeln säger och resten sköter Gud.
Citera
2015-10-02, 22:27
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
jag gör det som Bibeln säger och resten sköter Gud.

Ytterligare bara en förhoppning och dröm, inget du egentligen vet.. Om det nu finns 1 Gud men olika böcker och skrifter som säger olika om saker så har ju max 1 variant rätt och resten fel, hur reflekterar du över det?
Citera
2015-10-02, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esmond
=) =) =)
Vet ej vem du är men jag böjer mitt huvud i vördnad för det sinne, de neurala processer, elektriska banor om du vill, som yppat detta ord. Du måste va en riktig skön person, du gjorde min kväll!

I hjärnan sker hela tiden massvis av elektriska urladdningar där neuroner via kemiska processer skapar elektricitet vilka stimulerar andra neuroner att öka eller minska sin laddning. Detta är ett exempel på fysikaliska processer. Att elektricitet genererar ljus i en lampa är en annan fysikalisk process. "Fysikalisk process" är väl ett ganska vitt begrepp då allt i denna värld i grunden är fysik. Fysikaliska processer kan beskrivas matematiskt. Det faktum att vi har medvetande kan inte beskrivas matematiskt med utgångspunkt från någon tidigare skådad fysikaliskt entitet.
xD Tja, det var bara en känsla jag fick. Att du måste vara en riktig människa, gjord på både häst och morötter.

Tja, då har du ju förstått det hela rätt!
Citera
2015-10-02, 22:33
Medlem
Citat:
Fuck Gud i ballen.

Du kan leva hur fan du vill så länge du är ärlig, smart och tja inte en sektmedlem utan egen vilja eller tanke. Din bibel skrevs av manipulativa makthavare för 2000 år sedan. Sen tusentals ändringar av massa troll. Ta den inte för seriöst.
I Bibeln står det att du ska inte döda eller vara otrogen för att ta några exempel.
Dessa exempel är inte accepterade i dagens samhälle. Om du dödar så blir du straffad... Om du är otrogen så ser folk ner på dig. Vad är skillnaden med detta exempel i Bibeln kontra våra värderingar som finns i samhället ?

Samhället är ju delvis uppbyggt på kristendomen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in