2015-10-02, 18:04
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Snack!! Det är vad du har hört och läst men du saknar egen vilja till förståelse och reflektion. Alla troende människor syftar på en entitet, någon/något som har skapat den fysiska världen. Alla troende människor menar att den fysiska världen är resultatet av en skapares vilja. Dina ursäkter hjälper dig föga. Men låt mig fråga DIG om en sak. Vi struntar för en stund i vad olika människor har för definition på skaparen. Låt oss omformulera frågan; Anser du att universum med allt vad det rymmer, jorden och allt vad den innebär, liv, arterna, människan, tanke, förnuft, förstånd, känsla är resultatet av olika processer eller är dessa ting resultatet av att en skapare med oändligt visdom har skapat alltet? Vad säger du? var ärlig i ditt svar.

Klart det inte finns en "skapare", varför skulle det finnas det? Och om någon nu "skapat" allting hade det nog blivit lite bättre gjort. Varför skapa människor som sen blir sjuka och dör, känns ganska meningslöst? Och vad skulle en "skapares" syfte och mening vara med t.ex Pluto? Vad skulle Plutos syfte kunna vara om någon nu skapat den? Likadant med planeten Jupiter, fyfan va meningslöst o skapa den lixom.
Citera
2015-10-02, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Om du tar universum, den delen vi har undersökt, hur mycket intelligent liv finns det där?
Kan du ge bevis för denne skapare, istället för att gissa att det är en skapare som skapar allt?

Jag räknar upp bevis efter bevis men ni vägrar att inse det eller vill inte inse det och något i ert innersta oroar er och ni känner skuldkänslor. Det är så transparent och uppenbart! Jag har gett dig och dina gelikar bevis efter bevis. Hur kan man bevisa att nåt är sant. Antingen genom att direkt peka fingret åt bevisen eller genom att utesluta eventuella alternativ för att komma fram till bevis.

Människors åldrar är bestämda. Hennes takålder kan inte överskrida. Alltså är det reglerat. Liv har kapaciteten att hålla igång betydligt längre, sköldpaddor är ett gott exempel. Katter och hundar lever betydligt kortare jämfört med människans ålder. Här ser vi att arternas åldrar är bestämda. Är det en process som sett till att det är så eller är det en skapare med oändligt visdom?

Fördelningen bland män och kvinnor är jämt fördelat. Kvinnors antal är någon procent lägre än pojkarnas och detta kompenseras med att pojkar är mer rastlösa och omkommer oftare i olyckor och har lägre livslängd. Vad har reglerat detta?

Hela jorden är inte täckt med vatten och inte heller med torrt land. Det är även här reglerat. Vad har reglerat det?

Människan är den enda arten vars hjärnkapacitet överträffar alla andra arter, hundra tusentals andra arter. Även här är det reglerat, vem har reglerat det?

Vad har skapat hjärnan med den förmågan att kunna tänka och skapa?

Processer eller en oändligt vis skapare? Processer kan inte skapa nåt och verkligen inte så många ting som är reglerade. Vi kan lätt ta bort alla andra alternativ och det enda svaret är Gud den vise.

I GUDS, DEN NÅDERIKES, DEN BARMHÄRTIGES NAMN

103:1 VID DEN flyende tiden! 103:2 Människan förbereder helt visst sin egen undergång, 103:3 utom de som tror och lever ett rättskaffens liv och råder varandra [att hålla fast vid] sanningen och råder varandra [att bära motgång med] tålamod.

91 I GUDS, DEN NÅDERIKES, DEN BARMHÄRTIGES NAMN

91:1 VID SOLEN och dess [bländande] sken, 91:2 och vid månen, när den lånar dess ljus! 91:3 Vid dagen, när den gör [jorden] synlig, 91:4 och vid natten, när den sveper [världen] i mörker! 91:5 Vid himlen och Den som har rest dess [valv], 91:6 och vid jorden och Den som har brett ut dess [yta]! 91:7 Vid människans väsen och Den som har format henne [med sikte på den uppgift som hon skall fylla], 91:8 och nedlagt i henne både syndfullhet och gudsfruktan. 91:9 Helt visst skall det gå den väl i händer som [i detta liv] strävar efter att rena [sin själ], 91:10 men den som begraver den [i synd och mörker] skall gå mot fördärvet. 91:11 I SITT trotsiga högmod förnekade [stammen] Thamud sanningen 91:12 och den uslaste bland dem störtade fram [för att utföra sin gemena handling], 91:13 trots att Guds sändebud sade till dem: "[Detta är] Guds kamelsto; vattna henne [och låt henne inte komma till skada]!" 91:14 Men de påstod att han ljög, och så slaktades kamelstoet på det grymma sättet - varpå deras Herre lät straffet drabba dem och förgjorde dem till sista man på grund av deras synd; 91:15 ingen [av dem] fruktade nämligen följderna [av dådet].
Citera
2015-10-02, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Klart det inte finns en "skapare", varför skulle det finnas det? Och om någon nu "skapat" allting hade det nog blivit lite bättre gjort. Varför skapa människor som sen blir sjuka och dör, känns ganska meningslöst? Och vad skulle en "skapares" syfte och mening vara med t.ex Pluto? Vad skulle Plutos syfte kunna vara om någon nu skapat den? Likadant med planeten Jupiter, fyfan va meningslöst o skapa den lixom.

Åhh det tar minst 1000 000 dagar att få dig att förstå. Läs på lite är mitt råd till dig. Börja först och främst med filosofi och försök att förstå den. Sedan kan du börja med universums struktur och hur maskineriet fungerar, sedan tycker jag att du borde läsa historien och då menar jag inte antika Grekland utan historia i allmänhet som går längre tillbaka än så. För att få dig att förstå och svara på dina frågor kommer ta mig veckor och månader. Helt visst existerar det en skapare för utan en skapare skulle universum och allt vad det rymmer, jorden och vad allt den innebär inte existera.

Angående dina frågor, har jag redan sagt att det kräver mycket tid för att förklara för dig och bilda dig men jag ska besvara dina frågor kortfattad med hjälp av koranen. Jag är tveksam om du kommer förstå för du verkar inte ha tillräckligt med kunskap i bagaget.

”Vi skall helt visst låta er utstå prövningar genom fruktan, hungersnöd, förlust av egendom och liv och frukten [av ert arbete]. Förkunna för de tålmodiga och uthålliga ett glatt budskap.” (Den heliga Koranen 2:155).

2:26 Gud tvekar inte att framställa en liknelse om en mygga eller något ännu oansenligare. De troende vet att dessa [liknelser] är sanningen, [uppenbarad] av deras Herre, men de som inte vill tro säger: "Vad kan Gud ha velat säga med denna liknelse?" Därmed leder Han många vilse och ger även vägledning åt många; men Han leder ingen vilse utom dem som förhärdats i synd, 2:27 som bryter förbundet med Gud, stadfäst [i människans natur], och som åtskiljer vad Gud befallt skall vara sammanfogat och som stör ordningen och sprider sedefördärv på jorden. Dessa är förlorarna. 2:28 Hur kan ni förneka Gud? Då ni var döda gav Han er livets gåva; efter detta skall Han låta er dö, och därefter skall Han låta er uppstå till nytt liv, och till Honom skall ni föras åter. 2:29 Det är Han som för er har skapat allt vad jorden bär och som, vänd mot himlavalvet, formade det till sju himlar. Han har kunskap om allt.

47:31 Helt visst skall Vi sätta er på prov så att de bland er som vill sträva och kämpa [för Guds sak] och de tålmodiga och uthålliga får ge sig till känna, och Vi skall pröva [hur uppriktiga ni är i] era förklaringar. 47:32 De som framhärdar i att förneka sanningen och hindra [andra] att följa Guds väg och som trotsar och vänder ryggen åt [Hans] Sändebud, sedan de fått den raka vägen klart utpekad för sig, kommer inte att vålla Gud skada och Han skall låta alla deras företag gå om intet. 47:33 Troende! Lyd Gud och lyd Sändebudet och låt inte era [goda] handlingar gå förlorade! 47:34 De som framhärdar i att förneka sanningen och hindra [andra] att följa Guds väg och som dör som förnekare, skall inte få förlåtelse av Gud.
Citera
2015-10-02, 18:31
Medlem
Citat:
Åhh det tar minst 1000 000 dagar att få dig att förstå. Läs på lite är mitt råd till dig. Börja först och främst med filosofi och försök att förstå den. Sedan kan du börja med universums struktur och hur maskineriet fungerar, sedan tycker jag att du borde läsa historien och då menar jag inte antika Grekland utan historia i allmänhet som går längre tillbaka än så. För att få dig att förstå och svara på dina frågor kommer ta mig veckor och månader. Helt visst existerar det en skapare för utan en skapare skulle universum och allt vad det rymmer, jorden och vad allt den innebär inte existera.

Angående dina frågor, har jag redan sagt att det kräver mycket tid för att förklara för dig och bilda dig men jag ska besvara dina frågor kortfattad med hjälp av koranen. Jag är tveksam om du kommer förstå för du verkar inte ha tillräckligt med kunskap i bagaget.

”Vi skall helt visst låta er utstå prövningar genom fruktan, hungersnöd, förlust av egendom och liv och frukten [av ert arbete]. Förkunna för de tålmodiga och uthålliga ett glatt budskap.” (Den heliga Koranen 2:155).

2:26 Gud tvekar inte att framställa en liknelse om en mygga eller något ännu oansenligare. De troende vet att dessa [liknelser] är sanningen, [uppenbarad] av deras Herre, men de som inte vill tro säger: "Vad kan Gud ha velat säga med denna liknelse?" Därmed leder Han många vilse och ger även vägledning åt många; men Han leder ingen vilse utom dem som förhärdats i synd, 2:27 som bryter förbundet med Gud, stadfäst [i människans natur], och som åtskiljer vad Gud befallt skall vara sammanfogat och som stör ordningen och sprider sedefördärv på jorden. Dessa är förlorarna. 2:28 Hur kan ni förneka Gud? Då ni var döda gav Han er livets gåva; efter detta skall Han låta er dö, och därefter skall Han låta er uppstå till nytt liv, och till Honom skall ni föras åter. 2:29 Det är Han som för er har skapat allt vad jorden bär och som, vänd mot himlavalvet, formade det till sju himlar. Han har kunskap om allt.

47:31 Helt visst skall Vi sätta er på prov så att de bland er som vill sträva och kämpa [för Guds sak] och de tålmodiga och uthålliga får ge sig till känna, och Vi skall pröva [hur uppriktiga ni är i] era förklaringar. 47:32 De som framhärdar i att förneka sanningen och hindra [andra] att följa Guds väg och som trotsar och vänder ryggen åt [Hans] Sändebud, sedan de fått den raka vägen klart utpekad för sig, kommer inte att vålla Gud skada och Han skall låta alla deras företag gå om intet. 47:33 Troende! Lyd Gud och lyd Sändebudet och låt inte era [goda] handlingar gå förlorade! 47:34 De som framhärdar i att förneka sanningen och hindra [andra] att följa Guds väg och som dör som förnekare, skall inte få förlåtelse av Gud.
"Roligt" att du skriver "läs på" och fortsätter med dina citat.
Du har fortfarande inte bevisat någon skapare,utan bara påstått att allt har en skapare. Har du några bevis för skaparen? ( frågar jag igen, fast jag egentligen vet att du inte har det).
Citera
2015-10-02, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
"Roligt" att du skriver "läs på" och fortsätter med dina citat.
Du har fortfarande inte bevisat någon skapare,utan bara påstått att allt har en skapare. Har du några bevis för skaparen? ( frågar jag igen, fast jag egentligen vet att du inte har det).

Ja, jag har gett dig bevis efter bevis. Läser du vad jag skriver? Var ser du det roliga? Jag ger er koranen. Jag citerar inga andra människor.
Citera
2015-10-02, 18:38
Medlem
Citat:
Ja, jag har gett dig bevis efter bevis. Läser du vad jag skriver? Var ser du det roliga? Jag ger er koranen. Jag citerar inga andra människor.
Jag läser vad du skriver. Jag läser inte citaten, då koranen inte är en källa för en skapare.
Citera
2015-10-02, 18:41
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Helt visst existerar det en skapare för utan en skapare skulle universum och allt vad det rymmer, jorden och vad allt den innebär inte existera.

Men har du då en teori om vad Guds syfte skulle kunna vara med t.ex Pluto? Det tar väl inte många minuter att svara på

Och komiskt att du nämner historia, har du ens hört begreppet evolution ?? och varför skulle man INTE vilja tro på att det är så det fungerar?
Citera
2015-10-02, 18:42
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Jo, MeanMe. Sen flyttade du målstolparna.
Han har bara svar för de frågor han vill se.
Och läser inte de frågor där han saknar svar.

En typisk tangentbordsjihadist med andra ord.
Citera
2015-10-02, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Men har du då en teori om vad Guds syfte skulle kunna vara med t.ex Pluto? Det tar väl inte många minuter att svara på

Och komiskt att du nämner historia, har du ens hört begreppet evolution ?? och varför skulle man INTE vilja tro på att det är så det fungerar?

HAHAH om jag har hört om evolution?!! Evolution är bara skitsnack. Evolution är en teori och är inte fakta och vi har diskuterat det hundratals gånger. Beträffande pluto har den och varje atom i universum ett eget syfte men det tar som sagt tid för att få dig att förstå.
Citera
2015-10-02, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Han har bara svar för de frågor han vill se.
Och läser inte de frågor där han saknar svar.

En typisk tangentbordsjihadist med andra ord.

Kallar du din urbota ordlek för frågor?
Citera
2015-10-02, 18:48
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Kallar du din urbota ordlek för frågor?
Ja du har ju inte svarat på
(FB) Bevisa att Gud existerar (Sammanfogad tråd /Mod)

Så det blir väl du som blir urbota här eller hur?
Citera
2015-10-02, 18:53
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
HAHAH om jag har hört om evolution?!! Evolution är bara skitsnack. Evolution är en teori och är inte fakta och vi har diskuterat det hundratals gånger. Beträffande pluto har den och varje atom i universum ett eget syfte men det tar som sagt tid för att få dig att förstå.

Va löjlig du är, bättre du säger att du inte har en aning. Det tar väl inte lång tid att förklara vad du tror är Guds syfte med Pluto

Och jag frågade varför man INTE skulle vilja tro på evolution, vad är icketroligt med den biten egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in