2015-10-01, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ingen aning, det har jag undrat många gånger. Eller varför han inte bodde i hyresrätt i 10 år och sparade järnet så han kunde casha ett hus. Men, men varför leva som man lär?
Hade jag varit lika ekonomiskt smart när jag var 18 som jag är idag så skulle jag naturlitgvis ha bott i en etta med kokvrå för ett par tusen i månaden och sedan cashat huset vid 28.. men kanske kan få mina ungar till att göra så.. efter 28 så kommer de glida på en räkmacka livet ut
2015-10-01, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Vad talar för lägre priser egentligen?

Lönerna stiger knappt, nya regeringen tokhöjer skatter=med massvis mindre i plånboken, räntorna börjar stiga i allt raskare takt.
Lär bli trångt i dörrhålet
2015-10-01, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
snart kan bara miljardärer köpa jmf hur de är i London där det är omöjligt att köpa i attraktiva områden och den tendensen har bara börjat här.
Men i London är problemet att miljadärer har köpt lägenheter i fina områden som investering men så bor de inte där utan bara besöker ibland.
Resultat:
Krogar, affärer osv.. stänger för de har inga kunder.. resultat: priserna sjunker för vem fan vill bo där man inte ens kan gå ut och ta sig en matbit (speciellt om du är miljadär).. detta är fakta.
2015-10-01, 21:41
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Lönerna stiger knappt,
Är ganska anmärkningsvärt om de inte sjunker realt. Världen krymper och global kompetens ökar i en rasande takt, medan Sverige på något magiskt vis lyckas gå bakåt i utvecklingen.
2015-10-01, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Är ganska anmärkningsvärt om de inte sjunker realt. Världen krymper och global kompetens ökar i en rasande takt, medan Sverige på något magiskt vis lyckas gå bakåt i utvecklingen.

Jag jobbar i Norge och där skall man vara glad numera om man får nån procent i löneökning per år.. tänk då i Sverige där det råder massarbetslöhet
2015-10-01, 23:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nja.. jag vill bo flott, leva gott och då vill jag ha en stor fin villa och noll i lån. Alla väljer sin väg

Varför då försöka spara och tjäna 1% när du kan få 5% i direktavkastning i en kvalitetsaktie istället. Då är du ju längre ifrån din dröm om du försöker spara dig till den till obefintlig ränta.

Jag tror nog bajsbosse borde investera i en blöja? eller varför inte en blöjtillverkare?! SCA is the shit bajsbosse!
2015-10-02, 01:14
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Jag jobbar i Norge och där skall man vara glad numera om man får nån procent i löneökning per år.. tänk då i Sverige där det råder massarbetslöhet
Mia, men norrmannen är ju åtminstone sjukt lat. Dvs njuter av livet, arbetar sällan heltid och aldrig hela dagarna etc. Svensken jobbar som fan med någon slags godtycklig redundant eller byråkratisk syssla för att ha råd med köpeskillingen till en redan existerande bostad. Nollsumma sånär som på att någon förhoppningsvis kan komma underifrån i pyramiden.

Låter överdrivet och inte minst paradoxalt men grejen är ju att det är en hyfsad beskrivning. Anledningen att vi i praktiken undvikit den där nollsumman senaste åren är ju att vi successivt sänkt den planekonomiska kostnaden för att låna pengar.
Senast redigerad av Trillske 2015-10-02 kl. 01:19.
2015-10-02, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
och vad är det för avgift? och vad är det för fastighetsskatt i NY, alltså vad betalar den som köper nåt av dina exempel i avgift och fastighetsskatt per månad?? Vad blir boendekostnaden per månad och m2, jämför det med Stockholm så lär du bli förvånad .... Sthlm kostar 1/5 jämfört med NY när man jämför korrekt = boendekostnad per månad och kvadratmeter. Vill man jämföra ännu noggrannare så lägger man till median-nettolön i respektive innerstad i beräkningen också. Och således jämför hur många procent av nettolönen som lägges på boendekostnad vid samma storlek på lägenhet och samma belåningsgrad. I Sthlm är den ungefär 25%, i NY - en kvalificerad gissning minst 35%.

kollade ett av dina löjliga exempel på tvårummare i NY, den har en avgift på 7.437 SEK i månaden .... kanske råkade jag klicka på den med lägst avgift???

Du är inte ens intelligent nog att göra en korrekt jämförelse, du platsar inte i forum nationalekonomi så stick för fan från tråden din imbecill.

.

slemhög tog mig tydligen på orden och försvann från tråden, med svansen mellan benen. Tack för det.

.
2015-10-02, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag tror nog bajsbosse borde investera i en blöja? eller varför inte en blöjtillverkare?! SCA is the shit bajsbosse!

SCA lär ha haft en "rolig" stämma häromåret. Kan inte tänka mig att det blir lika
mycket bråk framöver. Däremot kanske på INVESTOR och ALERIS efter de nya
avslöjandena om ockerhyror i flyktingboende. Marknadshyrorna kan ta och slänga
sig i väggen vid en jämförelse !
2015-10-02, 09:36
Medlem
baso80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
slemhög tog mig tydligen på orden och försvann från tråden, med svansen mellan benen. Tack för det.

.

Haha, jävla tönt!

"du platsar inte i forum nationalekonomi."

Jo, det behövs ju mycket för att "platsa" i flashbacks forum för nationalekonomi. Ribban ligger ju rätt högt

Seriöst, du har sänkt nivån på den här tråden något så oerhört. Jag började gilla Kurre och hans polare banansvenne och gromph som ändå kan diskutera frågan på en hyffsad nivå.

Sen du kom in i tråden får man huvudvärk av både din barnsliga attityd och ditt sätt att skriva. Kan inte du göra alla en tjänst och hänga med slemhög ut från tråden?
2015-10-02, 10:08
Medlem
Osmanvallos avatar
Enligt Armstrong står vi på topp just nu och bubblan spricker snart och kommer fortsätta falla fram till 2033

http://www.armstrongeconomics.com/wp-content/uploads/2012/08/realestate-cycle.jpg
2015-10-02, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Varför då försöka spara och tjäna 1% när du kan få 5% i direktavkastning i en kvalitetsaktie istället. Då är du ju längre ifrån din dröm om du försöker spara dig till den till obefintlig ränta.

Därför att jag vill vara skuldfri.

Förstår inte varför folk har en tendens att bli så provocerade av folk som bor flott, har mycket men som är skuldfria?

Så bara för att jag har låg skuld men samtidigt äger mycket så skall jag investera i en blöja? Är det nerverna som börjar spöka nu när folk märker att de levt över sina tillgångar i dessa lågräntetider?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in