2015-10-01, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
En stilla undran, vem vill bo vid t-centralen? Kan bli svårsålt på sådana prisnivåer. Läget är helt fel.

Har du sett prislistan ?

Glöm f ö inte att fira internationella äldredagen i väntan på den stora BRdagen !
Det är ju trots allt mest bara du och andra gubbs som fyller denna spalt och för
ett tag sedan var det väl någon som klagade på det. Men ungdomarna har ju
inte tid att skriva eftersom de är så upptagna med att jaga lägenhet !
Senast redigerad av Fastbuckfreddie 2015-10-01 kl. 10:02.
2015-10-01, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kissemizz
vad säger panelen om att köpa en 2:a i ett sånt här objekt?

http://www.oscarproperties.com/projekt/norratornen/

22:a våningen(!)

57 kvm

6 700 000:- (117 000:-/kvm)

även om räntorna går upp en aning, så tillhör väl objekt som detta lyxsegmentet och påverkas inte så mycket? (om man om 2-3 år när det står klart kommer på att man inte har råd och bo och måste sälja)

kan detta tom vara en galet bra affär och att man kanske tom kan sälja detta om 3 år för dubbla pengarna? dvs ca 230 000:-/kvm?

tveksamt, om det är en bra affär, Hagastaden är utanför tull och det dröjer länge innan den stadsdelen är färdigbyggd och inbodd. Dessutom har Oscar lite dåligt rykte, sitter på höga hästar men kvalitén brukar vra sisådär, ofta mycket garantiklagomål och efterfix i deras byggen. Dessutom är väl denna förenings belåning galet hög. Att du ska sälja den för 230k/m2 om 3 år är förstås ett dåligt skämt.

.
2015-10-01, 10:13
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Låga räntor driver priserna men höga räntor innebär att det råder högre inflation och det driver också priserna. Mitt råd är att skall man ha en lägenhet i ett attraktivt område gäller det att haka på snabbt för snart kan bara miljardärer köpa jmf hur de är i London där det är omöjligt att köpa i attraktiva områden och den tendensen har bara börjat här.
Som de andra glömmer du förklara varför Stockholm ska drabbas av samma tryck som en internationellt väldigt känd stad, rent av en europeisk hub, topp 5 på listan av europeiska städer att besöka och inte minst ett finans-centrum.

Alternativt om du tror att det ska gälla i precis alla (europeiska) huvudstäder så får du förklara varför.

Nu är som du noterat London världskännt för sin extrema bostadssituation, något som är väldigt omtalat trots att staden som sagt är oerhört populär och att lönerna är på en helt annan nivå än här (jag själv skulle kliva upp 50-60% brutto, mer netto).

Enligt The Mirror ser de absolut värsta områdena ut såhär:
Citat:

Per kvm

Kensington and Chelsea, London, £11,635
Westminster, London, £9,571
Camden, London, £8,829
Hammersmith and Fulham, London, £8,306
Islington, London, £7,399
Wandsworth, London, £6,761
Richmond upon Thames, London, £6,265
Hackney, London, £6,196
Tower Hamlets, London, £5,980
Southwark, London, £5,962
Om bara miljardärer kan köpa talar vi alltså om ett mycket stort antal tusen kvm utan lån.
Senast redigerad av Trillske 2015-10-01 kl. 10:28.
2015-10-01, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Lite lgh jag hitta på manhattan efter 5 min sökning. Alla lägenheter är 2or.

http://www.zillow.com/homedetails/100-W-57th-St-11B-New-York-NY-10019/80277169_zpid/

Upper east side:
http://www.zillow.com/homedetails/520-E-72nd-St-APT-7B-New-York-NY-10021/113974587_zpid/

http://www.zillow.com/homedetails/338-E-67th-St-APT-14-New-York-NY-10065/114315167_zpid/

Upper west side vid central park:
http://www.zillow.com/homedetails/%28Undisclosed-Address%29-New-York-NY-10024/2101253788_zpid/

http://www.zillow.com/homedetails/%28Undisclosed-Address%29-New-York-NY-10025/2101973164_zpid/

Det vimlar av studio apartments, 1or på 35-45 m2 för 330-450 000 dollar i bra områden som upper east side t ex. Det är billigare än i Stockholm nu
http://www.zillow.com/homedetails/%28Undisclosed-Address%29-New-York-NY-10075/2101128390_zpid/

Det verkar som i new york så skiljer sig priset mer mellan fastigheter också så man kan göra bra affärer tillskillnad från i Sverige är alla lägenheter kostar lika mycket beroende på hur långt dom är ifrån city. En 2a i tensta kostar lika mycket som i vällingby i princip. Värdelöst land det här på alla möjliga sätt nu.

och vad är det för avgift? och vad är det för fastighetsskatt i NY, alltså vad betalar den som köper nåt av dina exempel i avgift och fastighetsskatt per månad?? Vad blir boendekostnaden per månad och m2, jämför det med Stockholm så lär du bli förvånad .... Sthlm kostar 1/5 jämfört med NY när man jämför korrekt = boendekostnad per månad och kvadratmeter. Vill man jämföra ännu noggrannare så lägger man till median-nettolön i respektive innerstad i beräkningen också. Och således jämför hur många procent av nettolönen som lägges på boendekostnad vid samma storlek på lägenhet och samma belåningsgrad. I Sthlm är den ungefär 25%, i NY - en kvalificerad gissning minst 35%.

kollade ett av dina löjliga exempel på tvårummare i NY, den har en avgift på 7.437 SEK i månaden .... kanske råkade jag klicka på den med lägst avgift???

Du är inte ens intelligent nog att göra en korrekt jämförelse, du platsar inte i forum nationalekonomi så stick för fan från tråden din imbecill.

.
Senast redigerad av Strasburg 2015-10-01 kl. 10:33.
2015-10-01, 10:19
Medlem
ser jämförelser med New York i tråden.

Skillnaden mellan NY & Stockholm är att i New York råder det överproduktion på bostadsmarknadne. Det råder knappas i Stockholm.

I New York kan man bygga hur man vill på höjden o tvären, det kan man inte i Stockholm.

Ny produktion inom Stockholm City är ju i det närmaste obefintligt! (förutom just såna som Oscar Properties som gör om gamla lagerlokaler mm)
2015-10-01, 10:23
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissemizz
ser jämförelser med New York i tråden.

Skillnaden mellan NY & Stockholm är att i New York råder det överproduktion på bostadsmarknadne. Det råder knappas i Stockholm.

I New York kan man bygga hur man vill på höjden o tvären, det kan man inte i Stockholm.

Ny produktion inom Stockholm City är ju i det närmaste obefintligt! (förutom just såna som Oscar Properties som gör om gamla lagerlokaler mm)
Det är ju inte riktigt så att du argumenterar mot faktum genom att försöka leta förklaringar till faktumet.
2015-10-01, 11:38
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Enligt The Mirror ser de absolut värsta områdena ut såhär:
För att ytterligare illustrera har jag lagt in snittpriserna för stockholm city:

Citat:
Per kvm

Londons 10 dyraste områden samt Stockholm City.

Kensington and Chelsea, London, £11,635
Westminster, London, £9,571
Camden, London, £8,829
Hammersmith and Fulham, London, £8,306
Islington, London, £7,399
Stockholm City £6789.727
Wandsworth, London, £6,761
Richmond upon Thames, London, £6,265
Hackney, London, £6,196
Tower Hamlets, London, £5,980
Southwark, London, £5,962

Mäklarstatistik juni 2015 - augusti 2015.

http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/house-prices-12k-now-buy-5931726
23 JUN 2015
Väldigt passande landar det i mitten.

D.v.s. jämförelsen med London är ett extremt märkligt argument för att priserna ska upp. Även ur detta internationella perspektiv ska priserna snarare ner, eftersom London till skillnad från Stockholm är oerhört internationellt attraktivt.

Återigen vill jag dock påpeka att marknaderna idag är väldigt nationellt inramade. Dessutom görs inga jämförelser för kvalitet etc, det vill säga givet dagens läge är det lite äpplen vs päron (ledsamt, men har lärt mig att man måste upprepa premisserna i vartenda inlägg här - det är köpeskilling som diskuteras).
Senast redigerad av Trillske 2015-10-01 kl. 11:44.
2015-10-01, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Samtidigt inser du tydligen att du investerar 20% av din inkomst i något som ger 1% avkastning. Det låter supersmart, verkligen.

Jag "investerar" inte i mitt boende (jag bor där). Jag gör mig skuldfri för att jag vill vara fri och ingen annans dräng (bankens i detta fallet).
2015-10-01, 21:18
Medlem
Citat:
Till och med bajsbosse måste väl förstå att det är bättre att skjuta in pengar i en bra utdelningsaktie än att amortera för att spara 1% ?!

Jag har råd med båda.
Ni som inte har det (som sliter för att betala räntan var månad), måste välja. När räntorna stiger behöver ni inte välja längre, för då har ni inte råd med vare sig utdelningsaktier eller amorteringar
2015-10-01, 21:20
Medlem
Citat:
4. Förenkla och förkorta byggprocessen
5. Släpp till mer attraktiv mark för byggnation
6. Sänk flyttskatten så inlåsningseffekterna minskar

Eller?

Räcker med:

1: Höj räntorna till 5% så brakar hela skiten åt helvete
2015-10-01, 21:23
Medlem
Citat:
Jag tror han förstår det rent intellektuellt. Men han är rutinstyrd så det nästan är nåt sjukligt över det, så han fortsätter tvångsmässigt att mata banken med 20% av sin nettoinkomst till 1% avkastning.
Jo men om 6-7 år är jag skuldfri
2015-10-01, 21:24
Medlem
Citat:
Varför köper han sig inte bara en billigare bunker så han slipper lånen? Lån är ju livsfarligt enligt bajsbosse.

Nja.. jag vill bo flott, leva gott och då vill jag ha en stor fin villa och noll i lån. Alla väljer sin väg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in