Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
HR har jag aldrig påstått att man kan få på direkten.
Det får vi först när hyrorna närmar sig marknadsnivå, men där är vi inte ännu. Men kön är definitivt kortare till nyprod.
BR däremot är bara att välja och vraka. jag trodde du menade att det var kö till BR, så jag kanske missförstod?!
Du tycker 6-7 år är kort kötid för Nyprod i vällingby med nästan lika höga hyresnivåer som i Oslo balanserat för dom har 30-40% högre löner? I oslo har dom marknadshyror och det har vi Sverige nu också.
Det skiljer 20-30% i kötid max mot hyressubventionerade lgh och det ser du i listan. Verkligheten är på min sida medans du talar smörja.
Så du anser det bara är brist när inga BR säljs knappt? Är du på riktigt? Har det någonsin hänt att BR inte säljs överhuvudtaget?
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Om den är felvärderat, hur mycket felvärderad är den anser du? Vad borde det kosta att köpa en lgh i sthlm city?
Ca 1 miljon för en 1a i innerstan på 35 m2, 1.7 miljoner för en 3a, 1 miljon för en 2a i bromma eller närförorter, 600-700 000 för en 2a i förort.
2 miljoner för en villa 1.5-2 mil utanför stockholm.
Ungefär 2004 års priser. Ras på 60-70%.
Fortfarande mycket dyrt, borde nästan va ännu billigare. 1.7 miljoner är oerhört mycket pengar, som 10 nya bilar.
Det är ungefär genomsnittet av historiska priser när det är normal marknad under 50 år. Med normal amortering på 40 år, normal ränta och normal fastighetskatt så stämmer 2003-2004 års priser bra i Sverige år 2015.
7 miljoner för en 3a, 6.7 för en nyproducerad 2a i hagatornen. Snacka om alla är fartblinda nu för att ha 4 väggar och ett tak.
Citat:
Ursprungligen postat av
endumbonde
Det är liksom ingenting som går i rätt väg när det gäller bostadsituationen just nu. Det är MYCKET illavarslande.
Iallafall jag ser en lösning i 3 enkla punkter.
1. Slopa ränteavdraget. Det är rätt läge att göra det nu när räntorna är minimala.
2. Återinför amorteringen. Det stoppar det hejdlösa lånandet på allt högre belopp.
3. Stäng gränsen. Låt flyktingarna bo i flyktingläger istället för att ytterligare öka konkurrensen på bostadsmarknaden, dessutom med skattepengar. Det är en mycket illavarslande trend när kommuner och staten köper bostäder samt betalar hyror på 60.000 kr eller mer i månaden.
Mycket bra inlägg. Här är en man med huvudet på skaft för hur man kommer tillrätta med grundproblemen, bostadsbristen, bostadspriserna och alliansens falska kärnväljare i innerstan, kaos och bidrags blatten, gromph och kurt-sune ocker och utsugning av folket, den ensamstående mamman eller jobbaren som håller igång Sverige. Sen finns det ytterligare detaljer att reformera för att få igång byggandet kraftigt.
Lyssna inte på Gromphs svar, han kör landet i botten tills det inte finns något kvar bara han kan tjäna mer kulor. Sverige hade ens inte existerat ifall han fått varit diktator senaste 150 åren. En defekt människa, en gräshoppa med aspberger.
Det är mycket bättre att man deporterar kurt-sune och Gromph till Taiwan eller någon nyliberal bananrepublik i mörkaste Afrika och behåller valmöjligheter i världen och olika kulturer än att tvinga svenska pensionärer, jobbare och ungdomar och 70% av befolkningen tillsammans med blattarna till Fagersta.