2015-10-02, 07:58
Medlem
Hubbe11s avatar
Själv är jag en stolt svensk och det är till stor del för att jag tycker att vi ska hjälp så många som möjligt av dessa flyktingar. Jag kan aldrig tänka mig att dessa personer som kommer är sämre än vi andra. I mina ögon är de otroligt företagsamma och modiga som lämnar och säljer allt de äger och har för att försöka ge sig själva ett bättre liv, trots att när de lämnar sitt land har de inte en aning om det verkligen kommer att bli så. De flesta av dem vill inget hellre än att återvända en dag.

Framöver kommer det visa sig att Sverige har tjänat på alla dessa människor som kom. Vi behöver kreativa människor i landet för att driva det vidare och utveckla det och det är vad jag tror sker nu. Men samtidigt så måste vi hjälpa de människor som är kvar i sina länder som trots allt är de som har det svårast utan pengar och möjlighet att ta sig därifrån. Många av dessa kanske inte heller vill lämna sitt land som de älskar för denna ovissa framtid.

Hoppas vi fortsätter ta emot.
Citera
2015-10-02, 08:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hubbe11
Själv är jag en stolt svensk och det är till stor del för att jag tycker att vi ska hjälp så många som möjligt av dessa flyktingar. Jag kan aldrig tänka mig att dessa personer som kommer är sämre än vi andra. I mina ögon är de otroligt företagsamma och modiga som lämnar och säljer allt de äger och har för att försöka ge sig själva ett bättre liv, trots att när de lämnar sitt land har de inte en aning om det verkligen kommer att bli så. De flesta av dem vill inget hellre än att återvända en dag.

Framöver kommer det visa sig att Sverige har tjänat på alla dessa människor som kom. Vi behöver kreativa människor i landet för att driva det vidare och utveckla det och det är vad jag tror sker nu. Men samtidigt så måste vi hjälpa de människor som är kvar i sina länder som trots allt är de som har det svårast utan pengar och möjlighet att ta sig därifrån. Många av dessa kanske inte heller vill lämna sitt land som de älskar för denna ovissa framtid.

Hoppas vi fortsätter ta emot.

Du menar alla stackare som flyr från Danmark med sina iPhone 6 och märkeskläder som jag har på SFI:n bredvid mig Ja än är inte den siste dåren född...
Citera
2015-10-02, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RockySvensson
För det första är det syrier vi pratar om och inte syrianer. Det är två helt skilda folkslag.

Och hur jävla svårt är det att googla nuförtiden!? Den här artikeln googlade jag fram på 1 minut:

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/handel-med-falska-syriska-pass

Det är Frontex som är källan! Det börjar bli löjligt med alla dessa tangentbordsdiplomater som säger att vi måste ha fakta på bordet som inte ens orkar göra ett par googlingar för att ta reda på hur det ligger till.

Gör din medborgerliga plikt istället och ta reda på hur det ligger till på egen hand. Förvänta dig inte att du ska bli sondmatad med information i pauserna till Idol och flipprandet med Facebook och din iPhone...

Men det spelar ingen roll, jag menar syrier och det är du fullt medveten om. Du vet att de har olika seder,kultur och språk och de görs kontroller genom intervjuer på Migrationsverket, eller påstår du motsatsen? Jag tittar inte på tv och har inte iphone, försök inte trycka ner folk du inte ens känner. Fjant.
Senast redigerad av sampanl 2015-10-02 kl. 08:31.
Citera
2015-10-02, 08:36
Medlem
JDAMs avatar
In med fler bara 20.000 per dag, till slut kommer löven och andra att säga stopp, och då har vi en stadsminister som är rasist facist och vänstern inkl miljöpartiet får en hjärnblödning.
Citera
2015-10-02, 08:45
Medlem
MuppSmurfs avatar
Någon som har en färsk beräkning på vad invandringen kostar per år? och hur mycket det kostar per enskild individ?

Enligt sökningar så hittade jag att kostnaden va 250 miljarder förra året.
Citera
2015-10-02, 08:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sampanl
Men det spelar ingen roll, jag menar syrier och det är du fullt medveten om. Du vet att de har olika seder,kultur och språk och de görs kontroller genom intervjuer på Migrationsverket, eller påstår du motsatsen? Jag tittar inte på tv och har inte iphone, försök inte trycka ner folk du inte ens känner. Fjant.

Ibland undrar jag om såna som du lever på en annan planet! Du sitter här och tycker samtidigt som du inte ens orkar googla på fakta. Ja, du är ju inte ens tillräckligt bildad för att skilja på syrier och syrianer. Då tycker jag att man ska vara lite mer ödmjuk och ta reda på fakta istället för att sitta och tycka.

Vilka kontroller på Migrationsverket menar du? 90-95% slänger ju sina pass när de är på väg in i landet. Vilken kontroll menar du Migrationsverket ska göra? Sen kan du ju fråga dig varför det är en omfattande svarthandel med svenska pass? Vad flyr de ifrån, Danmark? Vilket krig finns i Danmark? Vi är det enda landet i världen vad jag vet som ger Syrier PUT direkt. I Danmark har de också sänkt bidragen för ekonomiska asylanter. Så vad händer då tror du?
Citera
2015-10-02, 09:11
Medlem
Citat:
Ibland undrar jag om såna som du lever på en annan planet! Du sitter här och tycker samtidigt som du inte ens orkar googla på fakta. Ja, du är ju inte ens tillräckligt bildad för att skilja på syrier och syrianer. Då tycker jag att man ska vara lite mer ödmjuk och ta reda på fakta istället för att sitta och tycka.

Vilka kontroller på Migrationsverket menar du? 90-95% slänger ju sina pass när de är på väg in i landet. Vilken kontroll menar du Migrationsverket ska göra? Sen kan du ju fråga dig varför det är en omfattande svarthandel med svenska pass? Vad flyr de ifrån, Danmark? Vilket krig finns i Danmark? Vi är det enda landet i världen vad jag vet som ger Syrier PUT direkt. I Danmark har de också sänkt bidragen för ekonomiska asylanter. Så vad händer då tror du?

Alltså jag skiter i dina påståenden om svarta pass, det är såklart sant. Jag skiter också i yttranden som handlar om vad dom gör här eller inte eller varför de inte stannade i Turkiet. Det jag påstår är att det inte alltid räcker att bara komma helt "passlös" och säga att man är syrier. Migrationsverket genomför intervjuer under asylprocessen och har sakkunniga rådgivare samt Syrier som arbetar på Migrationsverket som de konsulterar med.

Jag litar på vår statsapparat, det är politikerna som använder den fel. Migrationsverket sköter sin uppgift exemplariskt, samma gäller i stort sätt alla statliga organ. Vi har väldigt lite korruption i Sverige.

Och nu har du för andra gången tagit upp syrian/syrier. Tänker du föra det vidare i varje inlägg? börjar bli tjatigt.
Citera
2015-10-02, 09:18
Medlem
Ja, fy fan vad vi kommer att bli rika allihop på grund av alla invandrarna. Men vi börjar väl med att de som äger flyktingboenden får några miljarder först, eftersom de står bakom iden. Så får vi se hur många miljoner som vi vanliga kan få. Strålande tider, härliga tider som Thor Moden sa en gång i tiden. Öka gärna flyktingströmmen ytterligare så vi blir ännu rikare.
Citera
2015-10-02, 09:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sampanl
Alltså jag skiter i dina påståenden om svarta pass, det är såklart sant. Jag skiter också i yttranden som handlar om vad dom gör här eller inte eller varför de inte stannade i Turkiet. Det jag påstår är att det inte alltid räcker att bara komma helt "passlös" och säga att man är syrier. Migrationsverket genomför intervjuer under asylprocessen och har sakkunniga rådgivare samt Syrier som arbetar på Migrationsverket som de konsulterar med.

Jag litar på vår statsapparat, det är politikerna som använder den fel. Migrationsverket sköter sin uppgift exemplariskt, samma gäller i stort sätt alla statliga organ. Vi har väldigt lite korruption i Sverige.

Och nu har du för andra gången tagit upp syrian/syrier. Tänker du föra det vidare i varje inlägg? börjar bli tjatigt.

Om de är syrier eller inte spelar egentligen som du säger ingen större roll i det långa loppet eftersom 95% får PUT förr eller senare ändå. Om de är flyktingar eller inte är helt irrelevant för Migrationsverket. Migrationsverket ger kriminella PUT så de sköter allt sin uppgift bra enligt politikernas önskan.

Sen att stollar som du tycker att det är helt i sin ordning är en annan sak.
Citera
2015-10-02, 09:28
Medlem
Citat:
Om de är syrier eller inte spelar egentligen som du säger ingen större roll i det långa loppet eftersom 95% får PUT förr eller senare ändå. Om de är flyktingar eller inte är helt irrelevant för Migrationsverket. Migrationsverket ger kriminella PUT så de sköter allt sin uppgift bra enligt politikernas önskan.

Sen att stollar som du tycker att det är helt i sin ordning är en annan sak.
Jag tycker Migrationsverket sköter sin uppgift så gott de kan. Under asylprocessen sker som sagt intervjuer där de ställer frågor om bakgrund,sexuell läggning, trosföreställning, varför de kommer ifrån, varför de flyr, mm. Migrationsverket gör exakt det de ska göra. De följer lagen, de ger PUT till de som har rätt till PUT. Sedan får politik inskränka i den "rätten" och ändra eller behålla lagar.

Jag tycker det är en säkerhetsrisk att släppa in flyktingar utan att genomföra mer omfattande bakgrundskoller. Men det finns inga sådana regler och lagar i Sverige idag.
Senast redigerad av sampanl 2015-10-02 kl. 09:32.
Citera
2015-10-02, 09:35
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VECTROTALENZIS
Ser inte afghaner lite annorlunda ut en tidigare blattar? De ser oftast ganska asiatiska ut, typ en blandning mellan en mongol och turk typ.

Det är väldigt olika. Genghis Khan var ju där och härjade och spred sin säd.
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2015-10-02 kl. 09:59.
Citera
2015-10-02, 09:55
Medlem
Hubbe11s avatar
Citat:
Du menar alla stackare som flyr från Danmark med sina iPhone 6 och märkeskläder som jag har på SFI:n bredvid mig Ja än är inte den siste dåren född...

Och vem flyr från Danmark kommer de den vägen så är det knappast danskar vi talar om. För mig är alla människor och jag tror att Sverige klarar många flyktingar(har ingen siffra på vad det kan innebära). Det stora problemet är att inte alla länder kan dela på ansvaret så skulle inte problemen bli så stora.

Det är ändå bara ett fåtal av dessa som inte sköter sig det gäller även oss svenskar. Att de har en annan kultur måste vi anpassa oss till. Jag menar inte att vi ska leva som de men vi måste försöka integrera oss tillsammans. Tycker inte att man kan kräva att de ska lämna deras sätt att leva på bara för att de är här. Det skulle jag själv inte göra älskar mina svenska traditioner och kommer följa dem var jag än befinner mig i värden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in