2015-10-01, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenneMelon
Det måste ju vara den mest troliga och genomtänkta teorin hittills?
Ja, det tycker jag!
2015-10-01, 20:11
Medlem
PeoFallmos avatar
https://pbs.twimg.com/media/CHX2_5qWIAEF9yM.jpg

Det bör väl vara den lilla grusvägen man skymtar i bildens överkant som GM åkte från Blomberg?

Här ser man även väggen av betong på det som nämnts som byggnad C. Det kan då vara bakom den delen BO hittades.
2015-10-01, 20:13
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det spelar ingen roll hur trötta de är. Att använda den vokabulären gentemot media visar på en mycket låg intellektuell nivå. Och för känslosam. Där känslorna går in går analytiskt tänkande bort.

Men kära du, du använder ju själv nedsättande eller kränkande tillmälen. " Lasse Hypotesen" och "Lasse och hans 8-mannalag". Föregå gärna själv med gott exempel.

Måhända använder han lite kraftig språk, men å andra sidan tycker jag att LGWP har fått alldeles för mycket uppmärksamhet i det här fallet, med all sin "oro", när han själv medger att han inte har någon insikt i fallet alls.
Han om någon har ju med denna outtalade oro spätt på spekulationerna. Jag har oftast full respekt för herr professorns kunskap men i detta fallet tycker jag han betett sig lite oprofessionellt. Varför han känt sig månad att titt som tätt uttala sig i pressen (jag tror inte han varit särskilt svårövertalad när pressen kontaktat honom) låter jag dock vara osagt.

Överhuvudtaget tycker jag inte det finns anledning att ifrågasätta kvalitén på polisens/åklagarens arbete i detta läge. Det kan vi väl vänta med tills FUP:en är genomläst. Då om något finns ju svart på vitt vad/när/hur saker utretts.
2015-10-01, 20:15
Medlem
Citat:
På A svarar jag att om inte landsortspolisen ser likheterna (bakgrund, personer, sammanhang, modus m m ) så förloras mycket. Det var inte ens ett topic. För det passade inte in i Lars Johanssons "Hypotes".

På B svarar jag - har du inte hört Medierna?? Det har ju varit uppe hur det som Trolläng svamlar om inte återfinns i händelserapporterna. Ta nu och lyssna på:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6200047

Då förstår jag, du bygger ditt samband mellan fallen av vad som framkommit här på Flashback om ev. kopplingar. För jag tror inte du sitter med båda utredningarna framför dig inte. Har du inte tipsat polisen än om vad du läst här på Flashback?

Jodå, jag har hört, nu igen. Vill du vara snäll att tala om exakt vad medierna har för bevis som styrker allt som dom sa i ljudklippet.
2015-10-01, 20:15
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
På A svarar jag att om inte landsortspolisen ser likheterna (bakgrund, personer, sammanhang, modus m m ) så förloras mycket. Det var inte ens ett topic. För det passade inte in i Lars Johanssons "Hypotes".

På B svarar jag - har du inte hört Medierna?? Det har ju varit uppe hur det som Trolläng svamlar om inte återfinns i händelserapporterna. Ta nu och lyssna på:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6200047
På vilket sätt finns likheter mellan Helenas och Lisas bakgrund?
Vilka personer talar du om?

Eftersom ingen vet modus mm när det gäller Helena - mer än uppenbarligen du - så vore det ju intressant om du delade med dig om det du vet.

På vilket sätt skulle sammanhanget vara lika - den ena är på väg hem från krogen mitt i natten, den andra försvinner på förkvällen från sitt arbete ..
2015-10-01, 20:23
Medlem
afvongreves avatar
Motivet kan ha varit att han tyckte illa om både Lisas pappa och Lisa. "Svenskar som tror att de är nåt". Ute på landsbygden är inte fem mil långt (avståndet mellan hans bostad och Lisas hem). De kan ha känt till varandra innan mordet.
2015-10-01, 20:24
Medlem
kejsarinnakanels avatar
[quote=Vastmanlanning|54876388]Ursprungligen postat av aLphaCurl
Citat:
Ursprungligen postat av aLphaCurL
Så mycket av det som utredningen medvetet läcker har karaktären av desinformation. Hade liknande uppgifter kommit från en myndighet i en totalitär stat hade samtliga medborgare tolkat det som regimens propaganda avsedd att manipulera.
QUOTE]

Håller med.
Jag upplever situationen som väldigt konstig. Yppandeförbud gäller så den enda som får tala är åklagaren. Det blir ingen balans.
Märkligt att man kan bedriva en så komplex utredning på 8 personer, för mig känns det som att det lätt kan bli tunnelseende i en så liten grupp.

Väldigt ofta sker felaktigheter inom både polisen och inom rättsväsendet.
För att sådana felaktigheter skall komma upp till ljuset är det viktigt att allmänheten och pressen har insyn. Som denna utredning bedrivs finns ingen insyn och flera människor stämplas för livet utan att vi kan ha en aning om ifall de är skyldiga eller inte.
Håller med.
Dessutom måste det hindra, eller åtminstone inte gynna, möjliga vittnen att komma fram med uppgifter OM DET PEKAR ÅT ETT ANNAT HÅLL. Eftersom vi vet så lite blir det svårt att koppla en iakttagelse till denna händelse, om iakttagelsen inte direkt stöder tesen att NB är GM. Om allmänheten fick veta var när och hur, skulle kanske fler personer kunna ha något väsentligt att lägga till.
2015-10-01, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Motivet kan ha varit att han tyckte illa om både Lisas pappa och Lisa. "Svenskar som tror att de är nåt". Ute på landsbygden är inte fem mil långt (avståndet mellan hans bostad och Lisas hem). De kan ha känt till varandra innan mordet.

5 mil är 5 mil oavsett om det är ute på landet eller inte.
Hur kan dom ha känt till varandra innan mordet?
2015-10-01, 20:34
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Nå, när ska "blixtförhöret" med MGM hållas, nån som vet?
2015-10-01, 20:34
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
5 mil är 5 mil oavsett om det är ute på landet eller inte.
Hur kan dom ha känt till varandra innan mordet?

Hantverkare på landsbygden... anlitas både här och där för svartjobb, renoveringar. Därför locket på - alla svartjobb får inte komma ut. Inte vet jag.
2015-10-01, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Det har kanske blivit tjafs mellan litauern och Lisa för att han ville kasta sopor i cafeets container och hon konfronterade honom att han inte fick göra detta. Då blev bråk och han ströp henne!?
Då tror jag mer på att han skulle hämta överblivna bakverk från containern (i en särskild påse).Ersättning för detta var en flaska vodka då och då,levererat till ett gömsle i ladan.Denna gång så skulle LH hämta vodkan,så långt allt väl men Litauern såg sin chans att få lite mer betalt för vodkan.
En kram,en puss,kanske lite mer. Kanske fick han en spark i skrevet istället.
Nu fick det bli "köpepizza" i stället.
Senast redigerad av Custerson 2015-10-01 kl. 20:51.
2015-10-01, 20:50
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Nå, när ska "blixtförhöret" med MGM hållas, nån som vet?

Ja det kan man fråga sig, kriminalkommissarie Lars Johansson ser ju ut att ha en utpräglad
Laissez-faire attityd angående detta förhör, här kommer 3 citater från denna sla.se nyhets rapport från i går den 30 September:

http://sla.se/skaraborg/2015/09/30/mordmisstankt-forhors?refresh=true

– Vi har inte mycket nytt att ta upp, men vi kan ju höra om han har ändrat inställning, säger kriminalkommissarie Lars Johansson.

– Vi har inte många nya uppgifter att lägga fram. Det kan ju eventuellt vara något som kommer från förhören i Litauen med hans fru och bror som vi kan presentera.

– Men vi kan ju också åka och höra om han har ändrat uppfattning. Han har ju hela tiden nekat till att ha någonting med ärendet att göra.

Ska det där föreställ en proff polis ???

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in