2015-10-01, 11:14
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whiro
Två anledningar till att Ryssland lägger mer vikt i Syrien är att om Syrien faller samman kommer Ryssland att förlora sin enda militärbas utanför Rysslands gränser den andra anledningen är ekonomisk. Mycket cash
Förutom de på Krim och i Indien då?
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Med tanke på saudiernas militära kompetens så känns det mer sannolikt att shia yemeniterna ockuperar Saudiarabien innan dess.
Ha-ha! Det vore något.

Men allvarligt, hur stor är saudiernas militära kompetens? Och hur får de marktrupper på plats utan att korsa Jordanien och Irak?
Senast redigerad av Herr Lindholm 2015-10-01 kl. 11:17.
Citera
2015-10-01, 11:15
Medlem
Rambovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TSK1453
1. Inga marktrupper = ingen effekt
2. Rysslands ekonomi är på gränsen till undergång
3. Ryssland har destabiliteten i Ukraina att oroa sig för
4. Turkiet har en gräns mot Syrien och dessutom NATO:s art. 5 att luta sig mot
5. Ryska soldater är generellt totalt värdelösa

Allt detta innebär att Putin är en totalt värdelös strategiker eller så försöker han endast avleda världens uppmärksamhet från Ukraina och plocka lite PR poäng. Ingen chans att mongolen Putin kan rädda råttan Assad.
Putin borde ha läst på lite om Sovjets invasion av Afghanistan..

1. Det vet Ryssland om och slår därför ner rebellerna först, så att Assads marktrupper kan börja vinna mark.
3. De har inte mycket att oroa sig för där då de styr händelserna.
4. Att NATO börjar anfalla Ryssland är föga troligt.
5. Är det så? Har du någon statiskt eller liknande som kan bekräfta detta?
Citera
2015-10-01, 11:18
Medlem
Balkan-Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Nu talar jag bara engelska och ärans och hjältarnas språk, min förståelse för tomtemål är låg och därför kan jag mämöjligen missförstå ditt inlägg.

Men men, även om nu den USA-ledda koalitionen resulterat i 1000 döda, vilket så klart är dåligt, måste det ställas i relation till andelen utslagna fiender, där dödade ska uppgå till över 10 000. Hur många moderata rebeller hade Putin ihjäl i förhållande till civilister?

Att civila dör i krig är olyckligt, men det är framför allt om en militär aktions effekt inte står i proportion till de civila förlusterna som det börjar bli brottsligt.

Moderate rebeller findes ikke i Syrien, de er alle lejemordere som skifter side som du og jeg skifter strømper, det er netop derfor at krigen i Syrien virker næsten uløslig.

Under de USA-ledda bombetogter har ISIS vokset sig stærkere, fået flere krigere och tagit mere teritorium i både Syrien och Irak, derfor giver det ingen mening at snakke om effektiviteten av USA-ledda bombninger, den finns ikke.
Citera
2015-10-01, 11:34
Medlem
TSK1453s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Putin har säkert läst på om Afghanistan. Det som gjorde att Sovjet torskade var att USA pumpade in vapen till Mujahedin. Alltså precis samma taktik som man håller på med i Syrien. Det skulle inte förvåna mig om USA nu kommer att skicka mängder med luftvärnsrobotar till sina terrorkompisar i Syrien för att skjuta ner Ryska plan.
I vilket fall som helst så tror jag inte att det kommer att bli som i Afghanistan. Ryssarna har lärt sig läxan och kommer inte att använda marktrupper förrän det är i stort sett riskfritt.
Man skall också komma ihåg att Ryssland effektivt bekämpade islamisterna som försökte bryta loss Tjetjenien. Man använde visserligen sjukt brutala metoder, men man vann och idag så är det nog inte många Tjetjener som vill bli självständiga.

Ryssland kommer aldrig att använda marktrupper i Syrien eftersom:
1. Det aldrig kommer att bli "riskfritt" eftersom oppositionen helt enkelt har många bundsförvanter som, som du riktigt påpekar, kommer att fortsätta förse dem med vapen, träning, information och allt de behöver. Nu i ännu högre grad efter ryss-mongolernas inblandning.
2. Rysslands ekonomi är körd i botten och konflikten i Ukraina har ännu inte lösts.
3. Ryssland kan helt enkelt inte mäta sig ekonomiskt med NATO och EU, båda nu fiender och konkurrenter till Ryssland.
4. Det är inte värt att investera enorma summor i Syrien för en militärbas skull. Kostnaderna överstiger eventuella vinster.

Det enda som gör Ryssland till en stormakt är egentligen dess kärnvapenarsenal och det enda som gör ryssen mat på bordet är dess naturresurser, inte någon modern välfungerande ekonomi eller produktion.

Nej, Ryssland kommer inte att kunna rädda Nusayridiktaturen, detta är endast ett sätt att avleda världens uppmärksamhet från Ukraina och plocka billiga PR poäng eftersom man "bekämpar IS".

Frågan är inte om Assads terrorregim kommer att falla, frågan är hur snart.
Nu krävs ett bestämt svar från Turkiet, KSA, och NATO. Inom kort lär många ryska skrothögar falla ner från ovan och vi får se intressanta videon från IS.
Dessutom, som jag sa kommer Ryssland att vara ett högprioriterat mål för jihadisterna nu. Jag skulle akta mig för att åka tunnelbana i Moskva den närmaste tiden.
Senast redigerad av TSK1453 2015-10-01 kl. 11:43.
Citera
2015-10-01, 11:40
Medlem
Balkan-Kings avatar
Nytt russisk angrep i Syria

Russiske kampfly bombet opprørere i den nordvestlige byen Jisr al-Shughour i Syria. Byen skal være kontrollert av opprørere som har tilknytning til Nusrafronten som tilhører Al Qaida. Kampflyene utførte minst tretti angrep, skriver nyhetsbyrået Reuters.

http://www.nrk.no/nyheter/#1.12581182.1.125811821443690939814000
Citera
2015-10-01, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balkan-King
Nytt russisk angrep i Syria

Russiske kampfly bombet opprørere i den nordvestlige byen Jisr al-Shughour i Syria. Byen skal være kontrollert av opprørere som har tilknytning til Nusrafronten som tilhører Al Qaida. Kampflyene utførte minst tretti angrep, skriver nyhetsbyrået Reuters.

http://www.nrk.no/nyheter/#1.12581182.1.125811821443690939814000

Ja ryssarna kommer inte att ligga på latsidan. Nu är det väldigt viktigt för Putin att visa att Ryssarna är mycket bättre på att bekämpa terrorister än USA. Jag tror också att han kan lyckas med detta.

USA:s agerande i den här konflikten är högst märkligt och väldigt cyniskt. Man har bara prioriterat en sak och det är att få bort Assad, men man har aldrig gjort något själva för att få bort honom. Tänk på vad USA gjorde med Khadaffi till exempel. De skickade kryssningsmissiler för att döda honom, men mot Assad har de inte gjort ett dyft. Man påstår sig bekämpa IS men det är bara ett spel för galleriet. De har bara attackerat IS när de har expanderat utanför viss gränser och när de har hotat kurder.

Vad som ligger bakom detta cyniska dubbelspel som USA håller på med kan man fundera över, men jag skulle inte bli förvånad om det faktiskt är i avsikt att driva flyktingar till Europa. Det är ju väldigt konspiratoriskt, men det är ju i praktiken vad kriget leder till.
Citera
2015-10-01, 12:43
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TSK1453
Jag läser aldrig Aftonbladet och om jag läser det så är det för underhållningens skull. Jag läser alla stora internationella medier, alternativa, social media och både sionistisk och anti sionistisk. Därefter kan jag börja se "skogen och inte bara träden" så att säga. Och trenden i Syrien just nu är den att den allawitiska terrorregimen kommer att förlora och att de allierar sig med ryssmongoler och perser för att slakta Muslimer kommer att göra hämnden ännu ljuvare för oppositionen.
Gällande Ryssland och ryssarna i allmänhet har jag märkt att de har en benägenhet att tro att motparten är en idiot. Väldigt arroganta är dom och jag vet att även pro-Assad gruppen inte ens tror på ryssarnas lögner. De bara hoppas att ryssen kan rädda Assad. Men det kommer inte att hända. Ryssland och nusayrierna har förklarat krig mot Islam, det är hela sanningen.

Du verkar rätt desperat på sistone har jag märkt, är det måntro den ryska björnen som retar upp dig? Var lugn, dina sunnibröder ska bli till äkta grillad halalkött de kommande veckorna, godare finns inte jag svär på Allahhh!
Citera
2015-10-01, 12:49
Medlem
Så 50 räder på ett dygn hittills då ja. Vad va det jag sa....

Utöver det så har ni lite mer gottigt här.

"Enligt källorna kommer kina att sända minst 1.000 marinsoldater för att slåss tillsammans med sina motsvarigheter från Ryssland och Iran mot terroristgrupper, inklusive ISIS.

De kinesiska marinsoldaterna kommer att söka upp och förgöra de uiguriska muhammedaner från den Kinesiska övervägande muslimska provinsen Xinjiang som åkt till Syrien – Irak för att bygga upp ”kalifatet”!"

http://petterssonsblogg.se/2015/09/27/kinas-hangarfartyg-har-anlant-till-syrisk-hamn/
Citera
2015-10-01, 12:55
Medlem
Saudiarabien månar om det syriska folket:

""Saudiarabien kräver nu att Ryssland avslutar sina militära operationer i Syrien, säger en saudisk diplomat till tv-bolaget al-Arabiyya, rapporterar Reuters. Saudiarabiens FN-ambassadör Abdallah al-Muallimi sade i onsdags att de ryska attackerna leder till att många oskyldiga drabbades."

Samtidigt som Saudiarabien inte tagit emot en enda "oskyldigt drabbad" syrier ...

http://www.svd.se/nya-ryska-flyganfall-i-syrien/om/kriget-i-syrien
Citera
2015-10-01, 13:07
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou

""Saudiarabien kräver nu att Ryssland avslutar sina militära operationer i Syrien, säger en saudisk diplomat till tv-bolaget al-Arabiyya, rapporterar Reuters. Saudiarabiens FN-ambassadör Abdallah al-Muallimi sade i onsdags att de ryska attackerna leder till att många oskyldiga drabbades."

Samtidigt som Saudiarabien inte tagit emot en enda "oskyldigt drabbad" syrier ...

Saudiarabien är ett skitland, dom gäller nu men dom kan ändå inte stoppa Rysslands militära operationer i Syrien. Bättre Saudiarabien tar hand om alla syriska flyktingar istället så vi slipper dem
Citera
2015-10-01, 13:08
Medlem
Kan tänka mig att USA är lite skitnödiga just nu. Kina har hangarfartyg på plats i Syrien och i November kommer Kinesiskt stridsflyg dit. De röda nationerna har nog avtalat om ett avslut för gott och den som funderar på att hindra dem inser nog inte vilken maskin det blir med dessa två ihop.
Citera
2015-10-01, 13:09
Medlem
Whitewidow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou

http://www.cbsnews.com/news/saudi-foreign-minister-adel-al-jubeir-airstrikes-in-yemen-civilian-casualties/

"We didn't start this war. The Houthis did. We didn't engage in a coup against the legitimate government of Yemen. The Houthis did," al-Jubeir said, referring to the Shiite rebels.

Saudiarabiens hyckleri är ju skrattretande, deras kamp mot Huthi rebellerna i yemen kostar ju också många civila dödsfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in