Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
Putin har säkert läst på om Afghanistan. Det som gjorde att Sovjet torskade var att USA pumpade in vapen till Mujahedin. Alltså precis samma taktik som man håller på med i Syrien. Det skulle inte förvåna mig om USA nu kommer att skicka mängder med luftvärnsrobotar till sina terrorkompisar i Syrien för att skjuta ner Ryska plan.
I vilket fall som helst så tror jag inte att det kommer att bli som i Afghanistan. Ryssarna har lärt sig läxan och kommer inte att använda marktrupper förrän det är i stort sett riskfritt.
Man skall också komma ihåg att Ryssland effektivt bekämpade islamisterna som försökte bryta loss Tjetjenien. Man använde visserligen sjukt brutala metoder, men man vann och idag så är det nog inte många Tjetjener som vill bli självständiga.
Ryssland kommer
aldrig att använda marktrupper i Syrien eftersom:
1. Det aldrig kommer att bli "riskfritt" eftersom oppositionen helt enkelt har många bundsförvanter som, som du riktigt påpekar, kommer att fortsätta förse dem med vapen, träning, information och allt de behöver. Nu i ännu högre grad efter ryss-mongolernas inblandning.
2. Rysslands ekonomi är körd i botten och konflikten i Ukraina har ännu inte lösts.
3. Ryssland kan helt enkelt inte mäta sig ekonomiskt med NATO och EU, båda nu fiender och konkurrenter till Ryssland.
4. Det är inte värt att investera enorma summor i Syrien för en militärbas skull. Kostnaderna överstiger eventuella vinster.
Det enda som gör Ryssland till en stormakt är egentligen dess kärnvapenarsenal och det enda som gör ryssen mat på bordet är dess naturresurser, inte någon modern välfungerande ekonomi eller produktion.
Nej, Ryssland kommer inte att kunna rädda Nusayridiktaturen, detta är endast ett sätt att avleda världens uppmärksamhet från Ukraina och plocka billiga PR poäng eftersom man "bekämpar IS".
Frågan är inte om Assads terrorregim kommer att falla, frågan är hur snart.
Nu krävs ett bestämt svar från Turkiet, KSA, och NATO. Inom kort lär många ryska skrothögar falla ner från ovan och vi får se intressanta videon från IS.
Dessutom, som jag sa kommer Ryssland att vara ett högprioriterat mål för jihadisterna nu. Jag skulle akta mig för att åka tunnelbana i Moskva den närmaste tiden.