Citat:
Ursprungligen postat av
Herr.Dittling
Det här med bostadskrasch dyker upp i var och varannan tråd.
Så länge det finns ett underskott på bostäder, vilket det gör, och kommer att göra under väldigt lång tid i synnerhet i de större städerna, så kan jag inte begripa hur värdet på bostäderna skulle rämna så fullständigt.
Folk måste ju bo någonstans.
Alla här uttalar sig som att de vet hur det kommer att bli med denna påstådda bubbla. Som en ekonom sa så vet man inte att man var i en bubbla förens den spricker. Logiskt.
Jag resonerar som så att även fast paradoxen säger att befolkningen ökar samtidigt som det inte byggs nytt så kommer folk behöva bostäder. Däremot är bebyggelse i storstäderna ofta inga objekt för nysvenskar så för de personer som har råd med en bostadsrätt kan inte läggas i samma fack. Vi har alltså två läger. Min tanke är att när och om amoteringskraven kommer till verka så kommer priserna sänkas då folk inte har råd med både ränta, avgifter och amortering. Räntan kommer att höjas då det inte finns någon annan väg än upp och skatterna kommer höjas vilket gör att svensken kommer bli fattigare. Tror det mest kommer drabba medelsvensken och att det inte blir ett stort fall men en marknad där priserna kommer stå mer stabila. Men det är bara spekulationer.