2015-09-30, 21:07
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kohen
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21501212.ab

Bombar inte isis men dödar 37 som består mest av kvinnor och barn; ingen bra start för Putin.

Och vad säger AFAbaldet om ISIS behandling av kvinnor och barn? Jag har då inte hört någon kritik mot ISIS från det hållet. Där är väl snarare där man har sina sympatier.

Här i tråden talar nästan alla om att "ryssarna kommer att platta till ISIS". Varifrån kommer det? Jag har inte sett några säkra uppgifter på att ryssarna skulle ha attackerat ISIS, tvärtom talar allt för att man attackerat områden som hålls av Al-Nusra. Men information från Syrein skall allmänt tas med en skopa salt.
Citera
2015-09-30, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Och vad säger AFAbaldet om ISIS behandling av kvinnor och barn? Jag har då inte hört någon kritik mot ISIS från det hållet. Där är väl snarare där man har sina sympatier.

Här i tråden talar nästan alla om att "ryssarna kommer att platta till ISIS". Varifrån kommer det? Jag har inte sett några säkra uppgifter på att ryssarna skulle ha attackerat ISIS, tvärtom talar allt för att man attackerat områden som hålls av Al-Nusra. Men information från Syrein skall allmänt tas med en skopa salt.
AB har skrivit om isis behandling av kvinnor och barn: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20017881.ab

Ryssar precis som sin allierade Assad vill nog koncentrera sig på rebellerna.
Senast redigerad av Kohen 2015-09-30 kl. 21:15.
Citera
2015-09-30, 21:21
Medlem
Eroticon6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ergo90
Det är median som har rubbat din hjärna. Det blir så när median ständigt matar dig med isis nyheter, då glömmer du bort Rysslands krig mot Ukraina. Ifall nu Ryssland skulle lyckas få väck Islamiska Staten då hade ni fått en positivare bild av Ryssland vilket resulterar till att ni glömmer bort Ukraina händelsen.

Rysslands krig mot Ukraina? Hahaha vilken jävla röra det är uppe i svenskarnas skallar. Dem har inte koll på någonting!
Citera
2015-09-30, 21:23
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2

Några källor:

http://www.friatider.se/h-r-bombar-ryssland-terrorister
http://www.rt.com/news/317104-russia-strike-isis-video/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=RSS

Jag tror nog att de bombar även IS.
Citera
2015-09-30, 21:24
Medlem
staticages avatar
Peppar lite att veta att det är såna här människor som ska bombas åt helvetet

http://www.liveleak.com/view?i=5b1_1406888905

Tanken slog mej hur skevt Sverige är när man säger att SD är nazister och ger dessa människor förtur på jobb och bostad i stockholm.
När det enda som kan liknas nazistiskt vansinne är IS.
Citera
2015-09-30, 21:24
Medlem
Hade Ryssland varit i krig mot Ukraina så hade Kiev redan varit Putins semesterort!
Citera
2015-09-30, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dead-Skin-Mask
Förlåt mig att jag kanske missar någon militärhistorie-grej här, men tredje blir det väl ändå?

Om man inte räknar med "kalla kriget" som det tredje världskriget, många gör det.
Citera
2015-09-30, 21:27
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantasyStar
Man kan väl anta att det du beskriver i grova drag är om det skulle ske ett allvarligt misstag att USA eller Ryssland med allierade skulle råka träffa den andre av misstag. Chansen det inträffar borde vara minimal. Skulle det ändå inträffa så borde det leda till ett djupare samarbete för det förmodade gemensamma målet - världsfred, istället för att utplåna varandra och mänskligheten, kan man tycka.

Jag menar inte att USA och Ryssland ska råka i krig med varandra över att de råkar döda några av varandras proxykrigare. Men risken för misstag ökar dramatiskt. Man måste kommunicera med varandra på något sätt. Ska dessutom kineserna ge sig in i leken så är det ännu viktigare att kommunikationen fungerar, och att det finns ömsesidigt förtroende hos alla parterna.

Kina hade nyligen en stor militärparad. Ryssland höll en för inte så länge sedan. Nu kan man visa vad man går för på slagfältet.

Citera
2015-09-30, 21:29
Medlem
Tror att rysslands bombningar kan göra skillnad. De till skillnad mot USA kommer att bomba i samråd med Assads militär.
Citera
2015-09-30, 21:32
Medlem
ThePasts avatar
Jag skulle lita mer på en fjortis blogg än Aftonbladets desinformationsbyrå
Citera
2015-09-30, 21:37
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Putin spelar högt; samtidigt finns det en möjlighet att det blir Ryssland, och inte USA, som lyckas slå tillbaka IS. USA har helt förlitat sig på flygbombningar och kurdiska styrkor för att bekämpa IS. Även om Peshmerga och YPG varit relativt framgångsrika i kurdiska regioner (med hjälp av amerikanskt flygunderstöd) finns det inte en chans i världen att kurderna kommer lyckas återta alla områden som är kontrollerade av IS. Kurderna inte har något intresse av att kriga utanför Kurdistan.

Det är fortfarande SAA och allierade miliser som är den starkaste parten i konflikten, och om nu Ryssland lägger sin tyngd bakom Assad finns det en liten möjlighet att vågen till slut tippar över till Assads fördel. Skulle Assad med med hjälp Ryssland lyckas återta Palmyra, Raqqa, Deir Ezzor och Homsprovinsen från IS skulle det vara en stor propagandaseger för Putin. USA har ju förklarat att IS är bland det farligaste världen har beskådat på länge, och det skulle bli ganska genant för USA om det i slutändan blir Ryssland som leder kampen mot IS med framgångsrikt.

Bloggaren Cornucopia har ett intressant inlägg om den gryta som Putin är på väg att koka ihop. Om risken att Saudi klipper till mot Assad och sätter hela mellanöstern i brand.

http://cornucopia.cornubot.se/2015/09/saudi-arabien-hotar-anfalla-assad-och.html?m=1
Citera
2015-09-30, 21:39
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy.A
Hur mycket jag än hatar och föraktar Ryssland och ryssar så måste jag ge dom cred här, inget jävla daltande eller PK här inte. Nu får dom lov att ta saker i egna händer då resten av världen är så jävla fega och har en sån otrolig dubbelmoral
Varför hatar du och föraktar Ryssland? Det enda landet som vågar agera och på allvar göra något åt ISIS mfl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in