2014-11-15, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olle01
Men ni måste förstå att detta krig, berör kurder mycket. Nu snackar jag inte om lidande, tvärtom. Vi har friat ännu en del av kurdistan. Detta leder självklart till nationalism och stolthet, som reflekterar på tråden.

Ignorera det och fortsätt som vanligt, annars blir det värre.

-----

Jag har märkt att assad fått mer legimitet av omvärlden, det är mycket troligt att han sitter kvar efter kriget.

Ser också att det börjar bli en mer mogen relation mellan YPG-kurder och Assad anhängare efter kriget i Kobane. Oavsett om man hatat varandra tidigare så inser nog båda lägren att nu är det tid att börja spela taktiskt och inse att ingen sida har något att vinna på att börja kriga mot varandra.

Vi ser detta främst i Hasaka där börjar samordna försvaret av städerna mot Isis.

Även om Syriens generaler säger nu att man inte kommer acceptera ett autonomt område för kurder och kristna i landet efter kriget så tror jag detta är mest för att verka stark för stunden inför massorna. Innerst inne vet nog båda sidor att man måste förhandla med varandra när kriget närmar sig sitt slut och rebellerna är borta.

Efter kriget kommer knappast varken kurderna eller araberna vara sugen på ett till krig.
Citera
2014-11-15, 04:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al.Zarqawi
Ser också att det börjar bli en mer mogen relation mellan YPG-kurder och Assad anhängare efter kriget i Kobane. Oavsett om man hatat varandra tidigare så inser nog båda lägren att nu är det tid att börja spela taktiskt och inse att ingen sida har något att vinna på att börja kriga mot varandra.

Vi ser detta främst i Hasaka där börjar samordna försvaret av städerna mot Isis.

Även om Syriens generaler säger nu att man inte kommer acceptera ett autonomt område för kurder och kristna i landet efter kriget så tror jag detta är mest för att verka stark för stunden inför massorna. Innerst inne vet nog båda sidor att man måste förhandla med varandra när kriget närmar sig sitt slut och rebellerna är borta.

Efter kriget kommer knappast varken kurderna eller araberna vara sugen på ett till krig.

Kurder har absolut dialog med regimen, och kommer ha det efter kriget med.

Autonomyn kommer att stanna. Och den kommer att bli större. Gire spi är en stad, ypg kommer att fokusera på till 100% en dag(fick veta det i Rojava)

Assad kan inte få tillbaka kurdiska regionerna. Jag svär, jag väljer hellre att vartenda kurd utplånas. Vi har äntligen smakat på frihet, och detta ska tas ifrån oss?
Citera
2014-11-15, 04:16
Medlem
Citat:
Kurder har absolut dialog med regimen, och kommer ha det efter kriget med.

Autonomyn kommer att stanna. Och den kommer att bli större. Gire spi är en stad, ypg kommer att fokusera på till 100% en dag(fick veta det i Rojava)

Assad kan inte få tillbaka kurdiska regionerna. Jag svär, jag väljer hellre att vartenda kurd utplånas. Vi har äntligen smakat på frihet, och detta ska tas ifrån oss?

Jag själv gissar på att det blir ett område som är självstyrande men är en del av Syrien på världskartan.
Citera
2014-11-15, 04:28
Medlem
---Kobane rapport----

Imorgon, blir det 60 dagar sen striden om Kobane började.

ISIS har totalt ändrat sin strategi, man rör sig i mycket mindre grupper, man använder inte artelleri lika ofta och tanker har slutat användas.

Självmordsbombningar har blivit vardag, oftast genom fordon, motorcyckel, bil eller skåpbilar till och med mindre lastbilar(hänt en gång)

Sedan har de börjat med att sätta bomber på döda lik( Vad hände med religionen era fittor) eller bygnader och sedan retirera.

Västra fronten: De har blivit totalt utkastade, fronten är vid byar.

Södra fronten: intensivt, men de har splittrats, striderna är i staden dock har ändå lyckats stänga av en väg som användes av ISIS( helice)

Östra fronten: mycket intensivt, deras stryka ligger här och har gjort den sen i början. En anledning är att man utnytjjar den höga kullen.

Dock har de försvagats även här, och kommer säkert påverkad hårt av stt förlorad helice vägen, men än har det inte påverkat.

Peshmerga är aktiva på västra fronten.

Burkan al firat på södra

Ypg är överallt
Citera
2014-11-15, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al.Zarqawi
Jag själv gissar på att det blir ett område som är självstyrande men är en del av Syrien på världskartan.

Självklart det är det vi vill. Enbart autonomy, alltså självstyrande.
Citera
2014-11-15, 04:44
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
---Kobane rapport----

Imorgon, blir det 60 dagar sen striden om Kobane började.

ISIS har totalt ändrat sin strategi, man rör sig i mycket mindre grupper, man använder inte artelleri lika ofta och tanker har slutat användas.

Självmordsbombningar har blivit vardag, oftast genom fordon, motorcyckel, bil eller skåpbilar till och med mindre lastbilar(hänt en gång)

Sedan har de börjat med att sätta bomber på döda lik( Vad hände med religionen era fittor) eller bygnader och sedan retirera.

Västra fronten: De har blivit totalt utkastade, fronten är vid byar.

Södra fronten: intensivt, men de har splittrats, striderna är i staden dock har ändå lyckats stänga av en väg som användes av ISIS( helice)

Östra fronten: mycket intensivt, deras stryka ligger här och har gjort den sen i början. En anledning är att man utnytjjar den höga kullen.

Dock har de försvagats även här, och kommer säkert påverkad hårt av stt förlorad helice vägen, men än har det inte påverkat.

Peshmerga är aktiva på västra fronten.

Burkan al firat på södra

Ypg är överallt

Detta är fegisarnas favoritstrategi och tyder på desperation. Varför slåss inte peshmerga där det är hårdast strider, varför håller man sig vid den relativt säkra västra fronten istället för att hjälpa till där det behövs mest? Känns som att peshmerga är bara där utav symbolisk betydelse.
Citera
2014-11-15, 05:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Detta är fegisarnas favoritstrategi och tyder på desperation. Varför slåss inte peshmerga där det är hårdast strider, varför håller man sig vid den relativt säkra västra fronten istället för att hjälpa till där det behövs mest? Känns som att peshmerga är bara där utav symbolisk betydelse.

Peshmerga ska inte strida i kobane, utan de kommer att operera som stöd styrka med tillgång till artelleri. Och artelleri är effektivt i öppna marker inte städer, just därför har man placerat sig på tell shair kullen, på västra fronten.

Vad jag vet består deras artelleri av kazaki? Kmr inte ihåg riktigt vad det heter, men är som missiler på vanligt fordon som bildades under 60 talet av soviet. Och mortarer av större model.

Alltså inget speciellt, men guldvärt för YPG.

Effekten Peshmergs givit hittils är att ISIS för första gången mötte artelleri i kobane detta har bidragit till ändrat strategi, vilket står i min rapport.

Dessa vapen kommer att förflyttas till andra fronter när de pressas ut från staden.

Symbolik, det är också en bidragande faktor till varför de anlände. Men inte avgörande.
Citera
2014-11-15, 08:33
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield

Du har gjort bort dig tillräckligt här, ändå dummar du dig.

Dom är där som understöd mot IS tunga artillerier, pansarfordon och annat.
Dom har aldrig åkt dit för att vara i direkta strider, den informationen fanns när dom skickades och när dom anlände.
Citera
2014-11-15, 08:38
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Videon som visar en syrisk pojke rädda en liten flicka är precis vad de flesta misstänkte fejkad:

http://www.liveleak.com/view?i=db0_1415997837

http://www.bbc.com/news/blogs-trending-30057401

Är en norskjävel som har satt ihop skiten för att uppmärksamma krigets barn.

Härligt att sanningen kom fram! Jag var fet skeptiskt, roligt och få veta varför man kände så.
Arabisk pojke skjuts av regimen blabla, vill dom ha fokus så bör dom hålla sig till sanningen.
Citera
2014-11-15, 10:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nokings
Tål du inte kritik röding? Vad händer när ni förorar Afrin?

Kurderna kommer inte att förlora Afrin, speciellt inte med amerikanska flyg i Syrien.
Citera
2014-11-15, 11:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sanchoo
Är kriget över snart? Har rebellerna några viktiga/stora städer?

Nej, kriget är inte över snart.

Definiera viktiga städer? Stora städer har de ju, men de viktigaste är i SAA:s händer (bl.a. Damaskus och Aleppo).

Så fort slaget om Damaskus och dess förorter vinns helt och hållet så kommer 1/3 av Syriens armé att kunna stationeras i andra städer. Vi pratar alltså om de bäst beväpnade trupperna med de allra flesta elitstyrkorna.
Citera
2014-11-15, 11:59
Medlem
Karta på slaget om Daara.
https://twitter.com/markito0171/status/533564414310744064

Rebels hit Machine gun nest on pre-fabricated bunker with recoiless gun in Bosra city
https://www.youtube.com/watch?v=Ig679p00FUA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in