Citat:
Ursprungligen postat av
GIILAB
- Har jag rätt angående läkaren ?
- Har jag rätt avseende den fattiga flyktingen i tältlägret ?
- Har jag rätt avseende verkan av SD:s populistiska utspel om hjälp i närområdet ?
- Har jag rätt om kopplingen, främlingsfientlighet och avundsjuka ?
1,2 4: Ja. det mesta har du rätt om. Klart det är "avundsjuka", om man nu kan se det så om sina egna pengar. Om jag stjäl 70% av allt du tjänar och ger det till människor som jag anser förtjänar det, är det då avundsjuka du har gentemot den som fick pengarna? Eller är du förbannad på mig som lovade att bygga vägar, sjukhus och andra viktiga saker för dina pengar?
Eller kan det vara så att människor i Sverige är trötta på att ta hand om andra hela djävla tiden?
Nej, bistånd fungerar inte på det sättet. Samma som julklappen "get till fattiga familjer i afrika". Det man gör är att flytta kapital från en rikare del av världen till en fattigare. Ge alla fattiga 100kr och en limpa bröd kostar helt plötsligt 150kr, så man måste ha organisationer runt omkring som fixar mat osv. Enkel nationalekonomi säger också att det är billigare att skapa arbetstillfällen och värde i fattiga länder, så de miljarderna Åkesson lovar bort gör mycket skillnad.