2015-09-30, 10:49
Medlem
Vi såg igår en gigantisk manifestation och enighet i SVT;s gala. Alla etablerade partier, all seriös och verklighetsförankrad media står eniga.

Hjälp- och frivilligorganisationer, kyrkan, Kustbevakningen, Sjöräddningen, Röda korset, Läkare utan gränser, artister, idrottsmän, idrottsförbund, komiker, enskilda politiker, eldsjälar och volontärer står eniga.

Och inte minst en helt dominerande del av svenska folket står eniga om att Sverige har råd, Sverige har vilja, Sverige har kapacitet att hjälpa flyktingar både i närområdet och inom Sveriges gränser.

44 % av Svenska folket vill ta emot fler flyktingar. 31 % kan tänka sig att öppna sitt hem för krigsoffer, fantastiska siffror som ökat betydligt under året.

Mot detta vattenfall av förnuft och värme står en liten svag och utsatt skara som är allt från rena rasister till individer som påverkats av den populism som drivs av främlingsfientliga krafter.

Det som förenar dessa är utanförskapet, okunskapen och rädslan för att möta det nya. En avundsjuka mot att utsatta får dela vårt gemensamma. En rädsla för att hamna utanför det offentligas varma famn i konkurrens med nya Svenskar. En rädsla för ett nytt och bättre Sverige.

Jag kan exemplifiera detta och att okunskap, rädsla och avundsjuka förenar.

Dessa utsatta och okunniga menar att det är fel att välkomna en Syrisk läkare till Sverige. En man som betalat 10.000 tals Euro för sig och sin familj. Han ses som en lyxflykting och bidragsturist och skall inte välkomnas.

Dessa utsatta och okunniga menar att man skall ta emot verkliga flyktingar, det vill säga de svagaste och mest utsatta. Men de är inte välkomna de är bidragsparasiter och kommer aldrig att bidra.

Paradoxalt nog finns med det resonemanget ingen att välkomna.

Vi är redan en av UNHCR:s största givare men populistiska krafter vill öka detta bistånd i närområdet med 7-8 Miljarder. I närområdet finns minst 50.000.000 flyktingar. Denna ynnest av populism ger 160 kronor per flykting i engångsbelopp. Försörjning några veckor för en familj sedan är Åkessons pengar slut. Skall det satsas nya då ?

Vad det handlar om är att utsatta grupper i Sverige på något sätt är avundsjuka på flyktingar och migranter att man är rädda för att dela bidrag, dela A-kassa, dela offentlig vård och omsorg med de nya och okända. Man är rädd för att bli omsprungen av de nya att inte få plats vid det offentligas köttgrytor.

Främlingsfientlighet och avundsjuka är som siamesiska tvillingar hos de som förleds av populism och mörka krafter

Att diskutera

- Har jag rätt angående läkaren ?
- Har jag rätt avseende den fattiga flyktingen i tältlägret ?
- Har jag rätt avseende verkan av SD:s populistiska utspel om hjälp i närområdet ?
- Har jag rätt om kopplingen, främlingsfientlighet och avundsjuka ?
Citera
2015-09-30, 10:56
Medlem
Nej. Det är inte avundsjuka, eller okunskap, och troligen generellt inte rasism, även om detta förekommer. Det är en uppsjö av information som tillsammans säger att det Svenska samhället håller på att kollapsa. Det gör att folk som tar del av den, som jag själv, får panikångest.

(FB) Diverse faktakällor om invandringen som jag har tagit del av under det senaste året
Citera
2015-09-30, 11:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
Mot detta vattenfall av förnuft och värme står en liten svag och utsatt skara som är allt från rena rasister till individer som påverkats av den populism som drivs av främlingsfientliga krafter.

Det som förenar dessa är utanförskapet, okunskapen och rädslan för att möta det nya. En avundsjuka mot att utsatta får dela vårt gemensamma. En rädsla för att hamna utanför det offentligas varma famn i konkurrens med nya Svenskar. En rädsla för ett nytt och bättre Sverige.

Jag kan exemplifiera detta och att okunskap, rädsla och avundsjuka förenar.

Dessa utsatta och okunniga menar att det är fel att välkomna en Syrisk läkare till Sverige. En man som betalat 10.000 tals Euro för sig och sin familj. Han ses som en lyxflykting och bidragsturist och skall inte välkomnas.

Dessa utsatta och okunniga menar att man skall ta emot verkliga flyktingar, det vill säga de svagaste och mest utsatta. Men de är inte välkomna de är bidragsparasiter och kommer aldrig att bidra.

Är du helt dum i huvudet? Vad får dig att tro att du vet MIN anledning för att vilja minska antalet? Vad får dig att tro att det är rädsla och okunskap? Du är betydligt okunnigare själv och det bevisar du direkt genom att tro att du kan läsa andra människors tankar. Vilken jävla avundsjuka pratar du om?

Vidare kan jag upplysa herr tankeläsare om att jag är kritisk till hanteringen av situationen. Det gäller allt från övriga EU-länder till problemen som en ökad befolkningsmängd tillför. Det är ingen hemlighet att vi har överfulla skolklasser, dåligt skötta ålderdomshem, långa vårdköer och det ser inte direkt bättre ut i andra hörn av välfärden. Lägg dessutom till det överbelastade Migrationsverket, som mer eller mindre fått direktivet att "Ta in så många som möjligt" istället för att göra ordentliga kontroller. Bostadssituationen ska vi inte ens prata om...

Det här i sin tur har resulterat i att Socialtjänsten har havererat på många ställen. Och sedan får man höra att man är rasist för att man vill minska intaget. För helvete, skaffa dig en verklighetsförankring - och om det inte är något alternativ, ge fan i att anta att kritiska röster grundar sig i något så banalt som rädsla, avundsjuka och okunskap. För många handlar det om en insyn över att våra sociala skyddsnät och välfärd inte har kapacitet att ta hand om alla människor, och därför bör asyl sökas i andra länder som har bättre möjlighet - alternativt hjälpa till i närområdet. Även M börjar gå på den här linjen (trots att det var rasistiskt när SD föreslog det...)

Hela Sveriges invandringspolitik är ett skämt. Vi utvisar laglydiga medborgare som gör rätt för sig (http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/svedala/han-kan-tvingas-lamna-sverige-efter-sju-ar/) och väljer att behålla en person som våldtagit en 12-årig flicka och har medborgargskap i Somalia. Varenda kotte med vett innanför pannbenet vet att det är sinnessjukt.

Jag är så trött på att debattera eller diskutera med människor som tror att de kan läsa ens tankar "Ja, du tänker så här, det beror på det här...".

Suck.
Citera
2015-09-30, 11:03
Medlem
Varför betalar vi skattebetalare för att våra barn ska gå i skola, gymnasium och (med CSN-stöd) universitet? Självklart för att vi ska få en välutbildad befolkning som kan upprätthålla Sverige i konkurrens med andra länder.

Arbetskraftsinvandring av högkvalificerade individer är som att satsa på skolan och utbildningen. Det är en initial kostnad för individen att lära sig svenska (om han/hon är läkare, så ser jag detta som nödvändigt), men för samhället är kostnaden lägre än att fostra en individ från födseln.

Att hjälpa nödställda är ett en fullkomligt altruistisk handling, som inte gynnar Sveriges ekonomi. Om vi vore fullkomliga altruister, så skulle alla i Sverige --- likt buddhistiska munkar --- ge bort alla sina ägodelar och skänka dem till fattiga länder. Naturligtvis är detta en kortsiktig, hypotetisk lösning, för vårt välstånd skulle urholkas direkt och vi skulle inte längre kunna generera någon bruttonationalprodukt och altruistiskt kunna stödja några fattiga länder.

Av den här parabeln kan vi dra slutsatsen att för att maximalt kunna hjälpa utsatta personer, så måste belastningen på samhället (om endast en minoritet av alla asylsökanden kommer i arbete, så är de en belastning på samhället rent statistiskt) vara så pass liten att vi har råd att under väldigt lång tid generera mer välstånd som vi kan dela med oss av. Med våra fallande PISA-resultat, kommer vi skapa framtida generationer av svenskar som inte är lika välutbildade och inte kan generera lika mycket pengar till statskassan. Varken vi eller utsatta personer i tredje världen vinner på detta i längden.

Den nivå av asylinvandring som vi har i Sverige --- den högsta i Europa per capita, kanske till och med i världen --- är ett recept på att försämra Sveriges framtid och därmed, i det långa loppet, vår förmåga till altruism.
Citera
2015-09-30, 11:14
Medlem
TS, hur orkar du skapa alla dessa trådar? De verkar ha identisk andemening allihop i alla fall så varför kan du inte samla allt i en tråd? Har du inget jobb?

Som svar på frågan: vi vill inte att Sverige ska tas ifrån oss och transformeras till någonting sämre.

Sverige håller på att kolonialiseras. Vi försöker bara stå upp mot kolonialförtrycket så gott vi kan.
Citera
2015-09-30, 11:21
Medlem
ValdtaktsSemitens avatar
Citat:

När man betraktar läkaren bör man fråga sig:

1. Har läkaren kompetens som svensk sjukvård kan använda?
2. Om man bortser från just läkaren för en stund och gör en total uträkning på hur många läkare invandringen från MÖ och Afrika bidrar med och hur stort vårdbehov de bidrar med, kommer man få ett tillskott eller underskott av kompetent arbetskraft?

Totalt räknat så kommer behovet av vård vara enormt mycket större än det tillskott av kompetens och resurser som invandrade läkare kan utgöra.

Om vi hade en strikt reglerad invandring där kompetenta läkare erhöll PUT så skulle ditt argument kanske vara giltigt. Nu släpper vi in allt och där kommer en syrisk läkare in följt av en svans av tusentals analfabeter som skall ha tandvård, vård, bostäder och livstidsförsörjning av bidrag. Så läkaren plus sin svans av följeslagare kommer att bli en stor belastning på välfärd och ekonomi.

Läkaren kompenserar knappast för gruppen som helhet.
Citera
2015-09-30, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValdtaktsSemiten
När man betraktar läkaren bör man fråga sig:

1. Har läkaren kompetens som svensk sjukvård kan använda?
2. Om man bortser från just läkaren för en stund och gör en total uträkning på hur många läkare invandringen från MÖ och Afrika bidrar med och hur stort vårdbehov de bidrar med, kommer man få ett tillskott eller underskott av kompetent arbetskraft?

Totalt räknat så kommer behovet av vård vara enormt mycket större än det tillskott av kompetens och resurser som invandrade läkare kan utgöra.

Om vi hade en strikt reglerad invandring där kompetenta läkare erhöll PUT så skulle ditt argument kanske vara giltigt. Nu släpper vi in allt och där kommer en syrisk läkare in följt av en svans av tusentals analfabeter som skall ha tandvård, vård, bostäder och livstidsförsörjning av bidrag. Så läkaren plus sin svans av följeslagare kommer att bli en stor belastning på välfärd och ekonomi.

Läkaren kompenserar knappast för gruppen som helhet.

Läkaren är ju en lyxflykting och skall absolut inte tas emot enligt många skribenter på Flashback.

Varför man resonerar så är för mig obegripligt och kan bara bottna i främlingsfientlighet ?
Citera
2015-09-30, 11:43
Medlem
FelixSotizs avatar
Det känns som att du förmodligen har feltolkat mig som Sverigedemokrat på i princip varenda punkt som du belyser.

I min värld spelar det ingen roll om du som flykting är läkare eller analfabet, du har ett skyddsbehov som oberoende din bakgrund behöver tillgodoses. Det Sverige saknar idag är en plan och en verklighetsuppfattning för vårat mottagande, ska vi betrakta flyktingmottagandet för vad det är? Eller ska vi uppfatta det som blivande medborgare?
Eller ska vi dra ner mössan över öronen och blunda för vad det är som händer i omvärlden?

Om vi ska se flyktingar som en tillfällig del av befolkning där majoriteten kommer att resa hem till sina familjer när krigen är över så fungerar dessa modulbostäder(extremt bristfälligt men ja, tak över huvudet och mat på bordet). Ska vi anta att dessa individer som flytt från krig och elände ska bli en del av befolkning och så småning om Svenska medborgare så måste steget för integration tas redan när de kliver över gränsen. Med andra ord så krävs det utbildningsinsatser, bostäder, jobb samt andra integrationsprojekt som verkligen syftar till integration och inte floskler som i bästa fall kan leda till en löpsedel i morgondagens aftonbladet. Glöm inte bort att dessa individer upplevt krig och annat helvete så en väl fungerande psykiatri måste kunna erbjudas till varenda en.

Idag delar vi ut PUT till samtliga flyktingar, det finns inga kontroller för vilka som verkligen flyr från krig eller vilka som kommer hit för att ta med sig kriget hit. Vi behandlar folk som med största sannolikhet kommer spendera resten av sina liv här som om de endast skulle uppehålla sig i landet i något år innan de reser hem igen. Med andra ord ingen som helst verklighetsförankring i hur Sverige kommer se ut om ett par år.

Överallt skrivs det om bostadsbristen, arbetslösheten samt den raserade välfärden. Hur ska vi i huvud taget kunna möta framtiden om vi tappat greppet helt om nutiden.

För att diskutera dina frågor.

Denna kan jag inte svara på, jag gör inte skillnad på en läkare och analfabet som kommer till Sverige som flykting. Men att det finns en förståelse för att uppförsbacken kommer vara betydligt brantare för en analfabet för att komma in i samhället bör tas på stort allvar. Läkaren kommer inte heller ha det lätt.

Inte alls, som du säger finns det siffror som tyder på att 50 miljoner människor är på flykt. I ditt exempel räknar du på att Sverige skulle vara den enda donatorn till UNHCR. Om vi leker med tanken på att vi skulle ta varenda krona som Sverige årligen satsar på migration och integration i Sverige. Då skulle vi kunna ombesörja detta tältläger i flera månader, vi skulle med andra ord kunna hjälpa 50 miljoner flyktingar till samma kostnad som 100 000. Jag säger inte att det är rätt väg att gå fullt ut, men tanken får mig att skratta lite.

Ingen aning, jag är varken främlingsfientlig eller avundsjuk.
Citera
2015-09-30, 11:48
Medlem
Ja. Jag är jävligt avundsjuk på att jag som har studielån, akademisk utbildning, jobbar heltid, har ut mindre pengar än en typisk bidragstagare från MÖ eller Afrika.

Sjukt avundsjuk är jag. Befogat kan jag tycka. Så j-a orättvist!
Citera
2015-09-30, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FelixSotiz
Det känns som att du förmodligen har feltolkat mig som Sverigedemokrat på i princip varenda punkt som du belyser.

I min värld spelar det ingen roll om du som flykting är läkare eller analfabet, du har ett skyddsbehov som oberoende din bakgrund behöver tillgodoses. Det Sverige saknar idag är en plan och en verklighetsuppfattning för vårat mottagande, ska vi betrakta flyktingmottagandet för vad det är? Eller ska vi uppfatta det som blivande medborgare?
Eller ska vi dra ner mössan över öronen och blunda för vad det är som händer i omvärlden?

Om vi ska se flyktingar som en tillfällig del av befolkning där majoriteten kommer att resa hem till sina familjer när krigen är över så fungerar dessa modulbostäder(extremt bristfälligt men ja, tak över huvudet och mat på bordet). Ska vi anta att dessa individer som flytt från krig och elände ska bli en del av befolkning och så småning om Svenska medborgare så måste steget för integration tas redan när de kliver över gränsen. Med andra ord så krävs det utbildningsinsatser, bostäder, jobb samt andra integrationsprojekt som verkligen syftar till integration och inte floskler som i bästa fall kan leda till en löpsedel i morgondagens aftonbladet. Glöm inte bort att dessa individer upplevt krig och annat helvete så en väl fungerande psykiatri måste kunna erbjudas till varenda en.

Idag delar vi ut PUT till samtliga flyktingar, det finns inga kontroller för vilka som verkligen flyr från krig eller vilka som kommer hit för att ta med sig kriget hit. Vi behandlar folk som med största sannolikhet kommer spendera resten av sina liv här som om de endast skulle uppehålla sig i landet i något år innan de reser hem igen. Med andra ord ingen som helst verklighetsförankring i hur Sverige kommer se ut om ett par år.

Överallt skrivs det om bostadsbristen, arbetslösheten samt den raserade välfärden. Hur ska vi i huvud taget kunna möta framtiden om vi tappat greppet helt om nutiden.

För att diskutera dina frågor.

Denna kan jag inte svara på, jag gör inte skillnad på en läkare och analfabet som kommer till Sverige som flykting. Men att det finns en förståelse för att uppförsbacken kommer vara betydligt brantare för en analfabet för att komma in i samhället bör tas på stort allvar. Läkaren kommer inte heller ha det lätt.

Inte alls, som du säger finns det siffror som tyder på att 50 miljoner människor är på flykt. I ditt exempel räknar du på att Sverige skulle vara den enda donatorn till UNHCR. Om vi leker med tanken på att vi skulle ta varenda krona som Sverige årligen satsar på migration och integration i Sverige. Då skulle vi kunna ombesörja detta tältläger i flera månader, vi skulle med andra ord kunna hjälpa 50 miljoner flyktingar till samma kostnad som 100 000. Jag säger inte att det är rätt väg att gå fullt ut, men tanken får mig att skratta lite.

Ingen aning, jag är varken främlingsfientlig eller avundsjuk.

Instämmer i mycket av det du skriver framförallt om att ge tillfälliga istället för permanenta uppehållstillstånd.

Avsikten måste dock vara att de som kommer skall stanna, att de skall bli en del av samhället, att de skall få boende och arbete. Man kan aldrig gå in med föresatsen att de som primärt alternativ skall återvända, då blir vistelsen i Sverige rent meningslös.

Steget från TUT till PUT får inte vara oöverstigligt och måste ses som ett mål.

Du misstar mig avseende UNHCR vad jag menar är att det SD vill tillföra mer än regeringen och Alliansen är försumbart relaterat till behovet i närområdet. Dessa 8 miljarder gör ingen skillnad alls för de 50.000.000 flyktingarna i området. De gör faktiskt större skillnad om de satsas i Sverige.

JÅ gör ett populistiskt utspel som om 8 miljarder hade någon effekt. Han kan ju räkna och förstår säkert själv att det är ett spel enbart för galleriet.
Citera
2015-09-30, 12:10
Medlem
Uplands avatar
Ytterligare en tramstråd från G2lab.

Nej, det bör inte vara "avundsjuka", i så fall missunsamhet.
Men egentligen handlar det om den naturliga mänskliga reaktionen att slå vakt om det som är vårt.
Svenskarnas land, med alla dess resurser(ÄVEN jobb och studieplatser) tillhör nordmännen och andra nationer(lappar, finnar) som har levt och brukat landet i otaliga generationer så att de har förvärvat arvsrätt.

Judar, zigenare och ännu mer senkomlingar är inkräktare och tjyvar.
Senast redigerad av Upland 2015-09-30 kl. 12:13.
Citera
2015-09-30, 12:55
Medlem
DonMacos avatar
Citat:
Och inte minst en helt dominerande del av svenska folket står eniga om att Sverige har råd, Sverige har vilja, Sverige har kapacitet att hjälpa flyktingar både i närområdet och inom Sveriges gränser.

Då tycker jag att de som anser att Sverige har råd och kapacitet tar och öppnar sina plånböcker och hem.

Döm inte folk för vad de säger, utan för vad de gör. Då märker även du att Sverige sitter i en knivig sits.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in