2015-09-29, 13:45
Medlem
zoombos avatar
10 srskrivningar! Nytt rekord?

Ett mera sofistikerat stt att tillskansa sig drivmedel skulle vara att stoppa ner en slang i pfyllningsrren som finns p mackarna, dessa r ibland helt olsta och str lite avsides.
Det drabbar heller ingen fattig och mrks knappt heller. Men slangen mste nog vara rtt lng...

Annars kan jag bertta en true story frn 60-talet; ven fast soppan var billig s saknades klver nr det brjade sina i tanken och bilen som avses var en stor jvla Impala s man skar ett hl i golvet bak och stannade precis ovanfr serviceluckan till tankarna p macken. Dr fanns en direktingng s det var bara att hala ner en slang, sl igng pumpen (som var kopplad direkt till bilens egen tank) och fylla upp tanken. Tog ngra minuter. Sen listigt dra ivg och ingen hade mrkt nt. Bilens vriga passagerare gnade sig under tiden t "avledande manvrar" inne p sjlv macken.
Citera
2015-09-30, 19:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dieseltjuven
Tips p hur du slangar diesel ljudlst och effektivt:
1. Dra till Biltema och kp en hvertpump fr ca 100kr http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Olja-och-Fett/Havertpump-2000018678/ Med den stoppar du ner i dieseltanken p fordonen och har utslangen i dunken. Frsk att alltid ha pumpen s hgt upp som mjligt och dunken s lgt som mjligt. Den r nstintill ljudls frutom nr du pumpar upp trycket.

2. Fixa dunkar, helst 25liters dunkar(helst genomskinliga dunkar s kan du se hur mycket som har fyllts s att du slipper lysa med lampa p dunken = ljus kan avslja dig) s kan du rymma oftast 12 sdana = 300L diesel i bagageutrymmet p en kombibil . Dunkar finns verallt: diken lngs vgen(gller att vara uppmrksam), hsthagar, arbetsbodar(oftast olsta/dliga ls), tervinningscentraler, soprum, byggarbetsplatser, vgarbeten, skogsavverkningsomrden(vid skogsmaskiner och depvagnar brukar det oftast finnas dunkar) osv.

3. Rekognosera: Diesel finns verallt men man tnker inte p det. Lastbilar, grvmaskiner, skogsmaskiner, hjullastare, alla fordon som r stora gr oftast 99% p diesel och rymmer flera hundra liter jmfrt med personbil som kanske rymmer 80L som max och r betydligt krngligare. De bsta stllena att slanga diesel r vid avlgsna stllen ute i skogen, dr risken fr upptckt r nstan obefintlig p natten. Undvik stan och nra bebyggelse dr folk bor och kan vistas p natten. Mrkret r din vn s du vill helst vara s mycket som mjligt i mrkret. Nr du ska ska efter fordon man ska slanga r mitt tips att man kollar efter hjulspr/bandspr p grusvgar i skogen, de leder oftast till ett objekt du kan slanga. Nyskrdad skog betyder = Skogsmaskin kan vara i nrheten. Bergtkt/grustkt och vgarbetsplatser har oftast vldigt dlig skerhet fast med mnga maskiner som innehller diesel. Tanklocken p lastbilar sitter nstan alltid p sidan i en stor plttank nra drrarna. Locken till grvmaskiner sitter nstan alltid p hger sida p toppen, en rund topp som sticker upp med ett lock p. P skogsmaskiner sitter tanklocket i mitten p sidan(du kan behva ppna en lucka men det ser man). r locken lsta krvs oftast bara en stor plattmejsel s r det bara att bnda upp hur enkelt som helst. Oftast nr man finner ett objekt finns ocks stora gula tankar det str UN1202 med brandmrke p, de innehller diesel allt frn 500 till flera tusen liter diesel. Ska du slanga ur en sn ska du helst ha slpkrra/minibuss s du kan lasta mer.

4. Transport och frvaring: Transportera aldrig diesel p natten inom ttbebyggda omrden dr polisen kan finnas. Polisen kan finnas var som helst nr som helst och stanna vilket fordon de vill. Om du ska transportera p natten ska du helst bara ta dunkarna till ett gmstlle, frslagsvis i skogen s kan du hmta upp dem senare p dagen nr det r mindre risk att polisen stannar en. Undvik stora vgar, motorvgar och centrum vgar vid transport. Kr hellre s mycket sm/avlgsna vgar som mjligt allt fr att undvika ett eventuellt stopp av polisen.

5. Konfrontation av polis: Om polisen stannar dig och du har fullt med diesel i bilen: Det r lagligt att transportera max 100L brandfarlig vtska och om du har mer kan du bli btflld fr brott mot lagen om brandfarlig och explosiva varor. Polisen kan ALDRIG bevisa var dieseln kommer ifrn, svida du inte sger det eller att de har konkreta bevis p var den kommer ifrn, anvnd alltid rnarluva vid sjlva slangningen s att ifall du har fastnat p kamera riskerar du inte att identifieras. Nekar du hela tiden ska det g mycket till fr att du ska kunna dmas fr stld, hleri eller hlerifrseelse s NEKA alltid.

Du har PM.
Citera
2015-09-30, 19:43
Medlem
docktorhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dieseltjuven
Tips p hur du slangar diesel ljudlst och effektivt:
1. Dra till Biltema och kp en hvertpump fr ca 100kr http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Olja-och-Fett/Havertpump-2000018678/ Med den stoppar du ner i dieseltanken p fordonen och har utslangen i dunken. Frsk att alltid ha pumpen s hgt upp som mjligt och dunken s lgt som mjligt. Den r nstintill ljudls frutom nr du pumpar upp trycket.

2. Fixa dunkar, helst 25liters dunkar(helst genomskinliga dunkar s kan du se hur mycket som har fyllts s att du slipper lysa med lampa p dunken = ljus kan avslja dig) s kan du rymma oftast 12 sdana = 300L diesel i bagageutrymmet p en kombibil . Dunkar finns verallt: diken lngs vgen(gller att vara uppmrksam), hsthagar, arbetsbodar(oftast olsta/dliga ls), tervinningscentraler, soprum, byggarbetsplatser, vgarbeten, skogsavverkningsomrden(vid skogsmaskiner och depvagnar brukar det oftast finnas dunkar) osv.

3. Rekognosera: Diesel finns verallt men man tnker inte p det. Lastbilar, grvmaskiner, skogsmaskiner, hjullastare, alla fordon som r stora gr oftast 99% p diesel och rymmer flera hundra liter jmfrt med personbil som kanske rymmer 80L som max och r betydligt krngligare. De bsta stllena att slanga diesel r vid avlgsna stllen ute i skogen, dr risken fr upptckt r nstan obefintlig p natten. Undvik stan och nra bebyggelse dr folk bor och kan vistas p natten. Mrkret r din vn s du vill helst vara s mycket som mjligt i mrkret. Nr du ska ska efter fordon man ska slanga r mitt tips att man kollar efter hjulspr/bandspr p grusvgar i skogen, de leder oftast till ett objekt du kan slanga. Nyskrdad skog betyder = Skogsmaskin kan vara i nrheten. Bergtkt/grustkt och vgarbetsplatser har oftast vldigt dlig skerhet fast med mnga maskiner som innehller diesel. Tanklocken p lastbilar sitter nstan alltid p sidan i en stor plttank nra drrarna. Locken till grvmaskiner sitter nstan alltid p hger sida p toppen, en rund topp som sticker upp med ett lock p. P skogsmaskiner sitter tanklocket i mitten p sidan(du kan behva ppna en lucka men det ser man). r locken lsta krvs oftast bara en stor plattmejsel s r det bara att bnda upp hur enkelt som helst. Oftast nr man finner ett objekt finns ocks stora gula tankar det str UN1202 med brandmrke p, de innehller diesel allt frn 500 till flera tusen liter diesel. Ska du slanga ur en sn ska du helst ha slpkrra/minibuss s du kan lasta mer.

4. Transport och frvaring: Transportera aldrig diesel p natten inom ttbebyggda omrden dr polisen kan finnas. Polisen kan finnas var som helst nr som helst och stanna vilket fordon de vill. Om du ska transportera p natten ska du helst bara ta dunkarna till ett gmstlle, frslagsvis i skogen s kan du hmta upp dem senare p dagen nr det r mindre risk att polisen stannar en. Undvik stora vgar, motorvgar och centrum vgar vid transport. Kr hellre s mycket sm/avlgsna vgar som mjligt allt fr att undvika ett eventuellt stopp av polisen.

5. Konfrontation av polis: Om polisen stannar dig och du har fullt med diesel i bilen: Det r lagligt att transportera max 100L brandfarlig vtska och om du har mer kan du bli btflld fr brott mot lagen om brandfarlig och explosiva varor. Polisen kan ALDRIG bevisa var dieseln kommer ifrn, svida du inte sger det eller att de har konkreta bevis p var den kommer ifrn, anvnd alltid rnarluva vid sjlva slangningen s att ifall du har fastnat p kamera riskerar du inte att identifieras. Nekar du hela tiden ska det g mycket till fr att du ska kunna dmas fr stld, hleri eller hlerifrseelse s NEKA alltid.

Du verkar vara ett riktigt proffs

Vi har kamera p maskin med rst o bildinspelningen som direkt ringer till min mobil vid rrelse runt maskin. Jag kan vlja att prata med dieseltjuven eller hlla tyst. Allt styrs med rrelse frn tjuven eller nyfikna runt maskin.

3ggr har jag ftt mms och vljer oftast att vara tyst och lta de slanga medans jag ringer 112. Snuten r oftast p plats inom 10min med hund el dyl. I sthlm har mina dieseltjuvar aldrig hunnit undan innan polisen vart p plats. Ifs sger jag grov skadegrelse och inbrott i vr jobbkojja s larmet gtt..... Men lite fr man ljuga

Det roliga i detta r att det blir prima bilder
Ska ge ett ex http://www.ladda-upp.se/bilder/pxaqluesnhokn/

Tnk p detta!!!! Du vet inte vem jag r MEN jag vet vem du R
Citera
2015-09-30, 20:38
Medlem
http://www.jula.se/catalog/bygg-och-...nspump-238774/

Eftersom du r beredd att lgga 600kr s antar jag att du gr det fr pengar? Hoppas du ker dit och fr en eller annan torpare.
Citera
2015-09-30, 20:39
Medlem
Stakeholders avatar
Tack fr bra tips. Hur vet man vilka bilar man ska vlja och hur sljer man enklast dieseln? Ska man kolla efter D p bakluckan? Man vill ju kunna lagra det i tunnor i garaget och man vill ju veta att det r ren diesel och inte bensin som blandats i av misstag.

Sljer man dieseln p Blocket eller finns det bttre stt? Hur mycket kan man dra in om man kr fem ntter i veckan?

Det r naturligtvis bara av allmnt intresse som jag undrar.
Citera
2015-09-30, 21:02
Medlem
Vor75s avatar
Hoppas du blir pkommen och de bryter benen av dig lngsamt....
Citera
2015-09-30, 21:04
Medlem
Lagasses avatar
Stakeholder: Ja, slj den p blocket! Funkar skitbra!

Ett tips till er som ska lagra diesel p fat: dagens diesel har en tendens att f en algbildning i sig. Rekommenderar att stoppa i runt 5-10% glykol eller E85 i faten (dvs 10-25 liter) tillsammans med dieseln d de tar dd p algerna.

Lycka till.
Citera
2015-09-30, 21:52
Medlem
Drozds avatar
Nr dieseln brjar rinna br man vrma slangppningen med en ppen lga (tndsticka, tndare eller dyl.). Det hjer ngtrycket, snker viskositeten och frbttrar drfr fluiddynamiken hos dieseln vilket gr att den rinner mycket snabbare. Tidsfaktorn r a och o vid dieselslangning!
Citera
2015-09-30, 21:58
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Nr dieseln brjar rinna br man vrma slangppningen med en ppen lga (tndsticka, tndare eller dyl.). Det hjer ngtrycket, snker viskositeten och frbttrar drfr fluiddynamiken hos dieseln vilket gr att den rinner mycket snabbare. Tidsfaktorn r a och o vid dieselslangning!

Kommer inte att hnda ngot med diesel, fr hg flampunkt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Flampunkt
Citera
2015-09-30, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd

Kan bara hlla med. Detta gjorde tricket fr mig. Tmde en grvmaskintank (2/3) p ngra minuter p detta stt nr det begav sig runt 99. Sjlv anvnde jag en sn dr liten gasbrnnare som typ r populra i kk numera (man flamberar saker och brnner typ alspn och karameliserar osv).
Citera
2015-09-30, 22:04
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagasse
Stakeholder: Ja, slj den p blocket! Funkar skitbra!

Ett tips till er som ska lagra diesel p fat: dagens diesel har en tendens att f en algbildning i sig. Rekommenderar att stoppa i runt 5-10% glykol eller E85 i faten (dvs 10-25 liter) tillsammans med dieseln d de tar dd p algerna.

Lycka till.

nnu bttre r att kra detta: http://www.avimach.com.br/prist/prist.html
Hindrar bde frysning (lr knappast hnda p marken om man inte bor i Sibirien) och algbildning.
Citera
2015-09-30, 22:35
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Kommer inte att hnda ngot med diesel, fr hg flampunkt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Flampunkt

Precis, det r 100% skert tack vare dieselns hga flampunkt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in