Citat:
Ursprungligen postat av
BWisser
Ja vad ska man säga? Inte första gången som larmoperatörer från SOS Alarm gör bort sig, verkar bara vara riktiga idioter som får jobb där. Hur många ggr ska man behöva uppge sin adress innan stolpskottet till operatör fattar något?
Vet man hur brandkåren kom fram och när? Operatören påstår ju att "räddningstjänsten är utanför dig" vid 0648 in i samtalet.
Jag vet att de kan pejla samtalet när man ringer från en mobiltelefon, det räcker med en ungefärlig plats eftersom brandkåren kommer upptäcka röken när de kommer till området.
Det är väl helt lönlöst att fråga om operatören fick någon reprimand för sitt urusla sätt att sköta samtalet.
Ja bra fråga. Och eftersom avlyssnaren kunde återge samtalet och höra vilken adress hon sa så tyder det på att det var larmoperatören som bara inte hörde eller uppfattade vad hon sa. Om det hade varit generellt svårt för alla att höra vilken adress som sades, hade det stått "ohörbart" i återgivningen av samtalet.
Jag har gjort en liten tids-sammanfattning av händelseförloppet här.
17.30 Hon skriver till sin ex pojkvän att hon inte vill mer nu.
18.28 Meddelande till vän
"Singel och alex sa att han är psykopat och att han ska elda ner min lägenhet och komma efter mig."
18.28 Meddelande från syster om att hon väntar på att bli uppringd för att lägga anmälan.
18.28 Ex pojkvännens syster ringer till BO, samtalet varar 13 sekunder och i slutet börjar BO skrika.
18.29 Samtal inkommer till SOS.
18.32 Larm till räddningstjänst
Omkring den här tiden under larmsamtalet kan BO inte längre prata, och det hörs endast väsande/ylande ljud. Larmoperatören verkar fortfarande osäker över vart hon befinner sig, vem hon är, vilken våning hon är på, vart i lägenheten hon är och upprepar frågor larmoperatören redan i början frågat och fått svar på.
18.34 Larm till LKC (länskommunikationscentralen) om villabrand på fältgatan.
18.35 Första fordon ut
18.36 Polis på plats
18.39.33 Ankomst skadeplats räddningstjänst
18.39.45 Räddningsarbete påbörjas
18.40 Polis säger att övervåningen är övertänd
18.41 Polis säger att det är oklart om kvinnan är kvar i lägenheten.
All skuld ligger självklart på ex pojkvännen som tände på, men som anhörig hade jag även varit arg över larmoperatörens samtal. Den personen var den sista människan i världen som fick prata med brottsoffret innan hon avled, och den slösade bort det på dryga frågor som redan blivit svarade på. Är det inte indirekt deras jobb att även finnas som stöd till den som ringer? Det är förståeligt att som människa i ett kontor själv drabbas av panik, men då är man helt klart inte rätt person för jobbet som larmoperatör, och det är dyrbara minuter när det gäller en brand. Är inte larmoperatörerna utbildade på något sätt? Hur de ska agera vid specifika situationer som t ex skjutning, brand, drunkning, bilolycka osv? Jag hoppas att operatören utöver reprimand fått gå och kolla upp sin hörsel och förmåga till uppmärksamhet och koncentration samt stresskänslighet.