2015-09-29, 21:52
Medlem
Herzs avatar
Citat:
To be a theist or an atheist, to me, are both absurd. If you knew what truth is, what God is, you would neither be a theist nor an atheist, because in that awareness belief is unnecessary. It is the man who is not aware, who only hopes and supposes, who looks to belief or to disbelief to support him, and to lead him to act in a particular way.
Now, if you approach it quite differently, you will find out for yourselves, as individuals, something real that is beyond all the limitations of beliefs, beyond the illusion of words. But that, the discovery of truth, or God, demands great intelligence, which is not assertion of belief or disbelief, but the recognition of the hindrances created by lack of intelligence. So to discover God or truth -and I say such a thing does exist, I have realized it- to recognize that, to realize that, the mind must be free of all the hindrances which have been created throughout the ages, based on self-protection and security.

-Jiddu Krishnamurti

http://www.jkrishnamurti.org/krishnamurti-teachings/view-daily-quote/20111221.php

Citat:
The word God has become empty of meaning through thousands of years of misuse. I use it sometimes, but I do so sparingly. By misuse, I mean that people who have never even glimpsed the realm of the sacred, the infinite vastness behind that word, use it with great conviction, as if they knew what they are talking about. Or they argue against it, as if they knew what it is that they are denying. This misuse gives rise to absurd beliefs, assertions, and egoic delusions, such as "My or our God is the only true God, and your God is false," or Nietzsche's famous statement "God is dead."

-Eckhart Tolle

Gud är inget som kan bevisas, Gud är något som kan upplevas. Eckhart Tolle och Jiddu Krishnamurti talar om något bortom vårt vanliga medvetande med djup intuition och visdom. Dessa gubbar vet onekligen vad de talar om. Gud är synonymt med helighet och frihet som de talar om gång på gång. Man kanske inte vill tro på Gud, men om man tror att frihet och andra heliga kvaliteter inte existerar så är man bara en trångsynt person som vägrar utforska livet. De är nöjda med mänskligt lidande, så de har ingen auktoritet att neka Guds existens. Bara någon som har gått bortom lidande och nått fihet, lycka och kärlek kan yttra sig om Gud.

Finns det någon ateist här som ens vet något fundamentalt om livet? Har de ens visdom? Vilka är dom att säga att Gud inte finns när de inte ens kan något om livet?
Citera
2015-09-29, 21:59
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Och samhällsproblem kan det inte vara?

Tron hade ju sina nyanser, som jag ser det så har det förpestat och kvävt lite för mycket.

Ett bevis skulle medföra omedelbar diktatur och en härlig allsmäktig dröm att gå i uppfyllelse, men många beter sig som att man redan har beviset i handen, men du tycker inte det nej men jag minns ju när du predikade och därmed drämde hur viktigt det verkligen är att skatta för mer gudskänning. Helst varje dag i varje skola och mer än gärna också börja införa tvång om hur starkt man gror på sin gud på cv:n och givetvis visa att man minsann integrerar sin gudstro också på vartenda jobb på marknaden.

"man kan inte jobba bra och förstår inte vad man gör om man inte läst religionsvetenskap"
Du får väl göra något åt dina problem då.
Själv har jag roligt i min jakt på bevis.
Speciellt här inne bland bitterchattande människor, sökare, ateister, troende och allt eller inget människor.
Men bevis nej det finns inga idag heller.
Är kallet prästen känner ett bevis? Ja för prästen antagligen.

Är barnets naiva tro på människan ett bevis på Gud? Nej inte det heller.
Människans autonoma system? Nej.
Atomernas uppbyggnad? Nej

Nu får du väl för f...n bevisa dig själv snart Gud där är jag just nu.
Eller måste man ha ett bevis? Antagligen inte. Då blir det styrd tro ännu mer och falskare än någonsin kan jag tänka mig.
Det skall förmodligen vara så här...säger prästen.
Citera
2015-09-29, 22:10
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
http://www.jkrishnamurti.org/krishnamurti-teachings/view-daily-quote/20111221.php

Gud är inget som kan bevisas, Gud är något som kan upplevas. Eckhart Tolle och Jiddu Krishnamurti talar om något bortom vårt vanliga medvetande med djup intuition och visdom. Dessa gubbar vet onekligen vad de talar om. Gud är synonymt med helighet och frihet som de talar om gång på gång. Man kanske inte vill tro på Gud, men om man tror att frihet och andra heliga kvaliteter inte existerar så är man bara en trångsynt person som vägrar utforska livet. De är nöjda med mänskligt lidande, så de har ingen auktoritet att neka Guds existens. Bara någon som har gått bortom lidande och nått fihet, lycka och kärlek kan yttra sig om Gud.

Finns det någon ateist här som ens vet något fundamentalt om livet? Har de ens visdom? Vilka är dom att säga att Gud inte finns när de inte ens kan något om livet?

Fel.
Gud är en mannöverfaktor.
En utpressningsleksak, en faktor man kan narra med / så den där dåliga människosynen kan man u verkligen inte se som en norm inte.

Rel.frihetslagen kom till för att kunna sköta sin gudstro i FRED, inte att besvära andra med, och jo den missbrukas systematiskt och har blivit nästan kapad och använd som ventyil för att kunna kalla folk för bl.a "horor" och t.ex "ditt luder iväg med dig" , för man känner att ens heliga religion skyddar, har fått en statusökning, men en lag kan inte ägas.

det leves ändå tullständigt totalateistiska liv, verenda en som säger sig vara medborgare det du säger här är ju genomgående hyckleri, man har visst lärt sig vad man kan göra med religion , tro fan den är välbevakad - för att kunna fortsätta segregera -
Citera
2015-09-29, 22:18
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=goran744|54866809]
Citat:
Du får väl göra något åt dina problem då.
Själv har jag roligt i min jakt på bevis.
Tyvärr pratar jag inte om mig göran, diskussionen kretsar kring bevisföringen.. som är väldigt väldigt full av verkligen hållbara argument ser jag.
Citat:

Speciellt här inne bland bitterchattande människor, sökare, ateister, troende och allt eller inget människor.
Du missar krysset, försök och balansera lite
Citat:
Men bevis nej det finns inga idag heller.
Är kallet prästen känner ett bevis? Ja för prästen antagligen.
Däremot finns a/ skatten b/kräänkandeersättning c/ plåsterpåsårenersättning d/ jagskaringaminakusiner-ersättningen och lagen går skyndsamt in och skyddar.. vem?

Citat:

Är barnets naiva tro på människan ett bevis på Gud? Nej inte det heller.
Människans autonoma system? Nej.
Atomernas uppbyggnad? Nej
Barn saknar gudstro, ska vi gå in i det embroynala tycker du?

klarar du sådan sakdebatt hela fem minuter?
Citat:

Nu får du väl för f...n bevisa dig själv snart Gud där är jag just nu.
Eller måste man ha ett bevis? Antagligen inte. Då blir det styrd tro ännu mer och falskare än någonsin kan jag tänka mig.
Det skall förmodligen vara så här...säger prästen.
LOL
Citera
2015-09-29, 22:34
Medlem
goran744s avatar
[quote=Honey.B.Blue|54867102]
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Tyvärr pratar jag inte om mig göran, diskussionen kretsar kring bevisföringen.. som är väldigt väldigt full av verkligen hållbara argument ser jag.
Du missar krysset, försök och balansera lite

Däremot finns a/ skatten b/kräänkandeersättning c/ plåsterpåsårenersättning d/ jagskaringaminakusiner-ersättningen och lagen går skyndsamt in och skyddar.. vem?

Barn saknar gudstro, ska vi gå in i det embroynala tycker du?

klarar du sådan sakdebatt hela fem minuter?
LOL
Har du chattat färdigt nu? Och klarar av att prata om trådens ämne med dina egna ord?
Citera
2015-09-29, 22:42
Medlem
goran744s avatar
Slog mig en tanke just nu. TS har inte varit här sedan 2013.
Så ateist som han var kanske ej behöver svar nu då.
Så nu var det färdigdiskuterat om guds bevis för mig i tråden.
Tills TS dyker upp igen.
Citera
2015-09-30, 03:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herz

Jaja, alla dessa självutnämnde egenskaper är ju bra ... på individual-nivån. Och det är där dom bör hållas, istället för att försökas att smusslas in som pseudo-objektiva.
Citera
2015-09-30, 03:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Tills TS dyker upp igen.

TS är inte talesperson för ateismen/religions-kritiken; det går bra att fortsätta utan h*n.
Citera
2015-09-30, 03:37
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Tills TS dyker upp igen.
Ja tänk om du kunde finna fler trådar där du kunde säga det.
"What a wonderful world it would be"...
Citera
2015-09-30, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Och hade du inte tramsat på så mycket hade du kunnat slagit på Google vad panteism betyder. Nu vet du inte det, utan låtsades som om du gjorde det och kommer därmed framstå som just lite pantad.

Panteism och variationer av den kan kan anses vara den trosinriktning du uppger att du har...
Så konstigt det vart nu då...
äääh, jag bryr mig inte om olika religiösa inriktningar, är inte intresserad av det.
jag är endast intresserad av vetenskap och annat med verklighetsförankring.
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, troll brukar skita i skogen....
den som sa det var det.
Citera
2015-10-01, 10:45
Medlem
Bogomils avatar
Definitionen av ordet "bevis" är avgjort en centralfråga i dispyten mellan pådyvlande teister och religions-kritiker.

Annars blir det lätt till ett meningslöst retorisk flaxande.
Citera
2015-10-01, 12:28
Medlem
ni "intellektuella" intelligenta på det här forumet. Jag länkade till ett logiskt bevis på att gud inte finns Jag undrar vad är det för fel på det?
http://infidels.org/library/modern/quentin_smith/logic.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in