Citat:
Ursprungligen postat av
Sir.
Finns det någon lösning på Teodicéproblemet, som inte är rent nonsens?
Den mest accepterade s.k lösningen ska ju vara något luddigt om att människan självmant valde att överge Gud och därför existerar ondska. I mina ögon förstärker bara det påståendet tesen om att en Gud som både är allsmäktig och god, faktiskt inte kan existera. Varför? Jo, för att om det nu förhåller sig som så att Gud tillåter en tsunami att ha ihjäl spädbarn, pga att andra människor har övergett honom, så är han lik förbannat ond. I alla fall enligt den mänskliga definitionen av godhet och ondska.
Jag tycker detta är ett solklart bevis på att Gud, så som han beskrivs av tex kristna, faktiskt inte existerar. Det är en logisk omöjlighet.
Kristna tycks tro mer på jesus än gud, det är en distinktiv skillnad, bara för att förtydliga att korset talar sitt sakralt sett egna språk.
Man kanske skulle kunna säga att kristen tro nördar in sig på en vägvisare som opponerade sig mot den gudsförklaring som ville ha gud som enbart en god ande, medan de säger att "sanningen om fadern" måste gå i komplext sett i minst tre riktningar, dvs man behäver gå lite mer teologiskt komplext än att se en gubbe i lådan som vill dig enbart väl, nu är jag varken kristen eller troende.. men vad som fastnade i mig när jag hade inget val än att följa med som en vante och som barn inte direkt kunna säga att jag blev direkt misshandlad av att leka runt i religionens vilja att få mig till fjätrat gårdsget, så har jag iaf tolkat detta som enl legenden lär ha kommit från jesus eller den som påstod att jesus sa detta " lyft på stenarna och sök" , att jag ser det som en riktning in mot jorden, istället för ut i det fullständigt hjärnsläppta blå spretande ut.
jesus alltså, dvs legenden som berättar.. skriver att man bör söka för att finna.. och inte lata sig, utan tålmodigt jobba för att förstå vilken jord man är född till, det är inte helt tappat bakom en vagn, som jag ser det.
en som aldrig accepterade spretandet ut i det blå.. om jag ska försöka se vad den kristna tron handlar om, de dyrkar människan jesus.. mer än guden gud - comprende?
var någonstans står det att jesus sa att ditt barn skulle dö av t.ex plötslig spädbarnsdöd? leta up det kapitlet i bibeln isf.
var står det att någon år 1988 skulle t.ex efter att ha dragit en brännvin, en timme senare ligga som en grönsak eller att söta lilla lisa.. som ju måste vara en alltigenom god individ och aldrig ville en fluga förnär.. skulle vara en gudinna och ine av det kött och blod som liksom allt som lever i ständig friktion bland materia.. inte förtjänade att som alla andra att utifrån en bok..

, förvänta sig att DÄRMED.. ha tolkat och sitta med riktig förväntan om från första början från en skapelseberättelse.. som inte är ens kristen, utan ihopknåpad av fanatisk vidskepelse med förmågor som såg sin värld med ögon som knappast kunde urskilja en ko från en kanin.
allt var ju bara idla hot.. det är konstaterat att irrationell rädsla , har med faktuella hot att göra, så om man sitter och i tillräckligt många generationer bankar in den store starke gud som lösningen på alla problem, kan ju masspsykotiskt utlöst plötslig rädsla börja skapa försvarssystem som fortsatt maler och maler om vad den gode gud istället för den onde.. ska komma med för gott uppifrån ner, men jesus vars ord bankats in, sa.. att lyfta på stenar, inte att stå saglandes och vänta på guden... att trolla åt dem. det finns en slags praktisk filosofisk idé ur sådan berättarkonst, som uppenbart fått gehör. att man färväntar sig nog inte att GT-skapelsen som sann, men kan vara av äregång.. som man nystat vidare.. för du vet ju hur löjliga epoker som genomlevts i väst--- jag menar hallå.. barocken,,, var den på ett sätt klok??
gå igenom epok för epok, räcker att se på 60-talet.. så tgror man ju att de upplysta som dirigerade då måste ha varit bra stukade , vilket flams egentligen.. var det bättre.. kanske det var, men inte särskilt mkt bättre ändå. om några hundra år kommer det nog att kunna undra hur utvecklade individer går med glosögon ner i sina mobilrutor och inbillar sig ha hela sitt liv i en liten ruta, jag tycker redan det är ordentligt patetiskt att med så mkt teknik och potenta kunskaper, leva så som man lever just i denna tid som är nu. Tycker inte det är särskilt optimalt och kan nästan ses som lika skruvat som att sätta sig och prata med rymden och veta men inte veta om det finns liv därute.
det finns mkt pålästa vetenskapsmän, som inte utesluter att liv därute skulle rent potentiellt faktiskt kunna uppstå.. frågan är enbart när, inte om.. människor av vår art.. kommer att få en dag möta annat slags liv som det vi känner igen här och nu utigrån det vi vvet.. det finns mkt som ingen ännu vet nåt om.
inte för att gud därmed är logiskt att ägna sig tid åt, men att inte veta är ingen större styggelse egentligen.