2015-03-08, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Säg det till dina kollegor inom katolicismen där allt ska vara så sjukligt konservativt. Kristendomen håller för övrigt inte för prövning, har du verkligen inte insett det än?

tråden handlar om islam, läs TS.
Citera
2015-03-08, 14:29
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
tråden handlar om islam, läs TS.

TS tog Islam som ett exempel läs om gör rätt
Citera
2015-03-08, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
http://www.openbible.info/topics/omnipotence

Det står mest om att "inget är omöjligt för Gud", men det betyder ju inte att Gud kan knäppa med fingrarna och få vad som helst att hända, som folk verkar vilja tolka det som. Det uttrycket brukar vi använda för oss människor också. Inget är omöjligt, men det kan ta en jävla tid och kräva en massa jobb.
Citera
2015-03-08, 17:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
http://www.openbible.info/topics/omnipotence

Citat:
Ursprungligen postat av den.femte.kaparen
Det står mest om att "inget är omöjligt för Gud",

Och skillnaden mellan "inget är omöjligt" och omnipotens är?

Citat:
men det betyder ju inte att Gud kan knäppa med fingrarna och få vad som helst att hända,

Naturligvis inte i VERKLIGHETEN (bl.a. inkluderande logik), men med religiösa doktriner som ponerat underlag är det annorlunda.

Och det var ju du som frågade efter bibel-underlaget:

Citat:
Om Gud är allsmäktig är även allt ont hans fel, men var står det i bibeln att han är det?

Och du fick ett svar.

Citat:
men det betyder ju inte att Gud kan knäppa med fingrarna och få vad som helst att hända, som folk verkar vilja tolka det som.

Jag förmodar att du med "folk" refererar till teister. Icke-teister brukar vanligen inte tolka det så (däremot kan icke-teister relatera till vad teister tolkar).
Citera
2015-03-08, 17:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Du har rätt till dina egna åsikter men inte dina egna fakta, sluta sprid så jävla många lögner tant gredelin, din gud uppskattar det knappast.

Om nu inte tant gredelins ponerade 'gud' också är en lögnare, fnoskig eller sociopat.

Då kommer denna 'gud' kanske att tänke: "Den där tant Gredelin följar verkligen mitt exempel. Jag gillar henne".
Citera
2015-03-08, 17:48
Medlem
Citat:
Jag förmodar att du med "folk" refererar till teister. Icke-teister brukar vanligen inte tolka det så (däremot kan icke-teister relatera till vad teister tolkar).

Med folk menade jag de som skriver på FB, t.ex. TS.

Citat:
Ursprungligen postat av Claudis
Känner man inte en stark misstro till sin gud som "tillåtit" sitt budskap att tolkas på ett oräkneligt antal, många gånger raka motsatser, olika sätt?
Ifrågasätter man inte sin gud, den allvetande skaparen, upprätthållaren och domaren av universums storhet om han så fatalt misslyckats att förmedla sina budskap korrekt?
Citera
2015-03-08, 17:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Har TS ... som sin egen åsikt ... uttryckt stöd fört att 'gud' är omnipotent?
Citera
2015-03-08, 18:58
Medlem
Citat:

Jag har personligen ingen tro överhuvudtaget i guds förmåga att varken knäppa med fingrarna eller skapa liv, det är dock irrelevant här. Jag försöker få en uppfattning om hur en troende religionsutövare resonerar kring tolkningar av Guds budskap.

Jag ska försöka mig på ett exempel och vi får se om det bär:

En terrordåd utförs i Islams namn någonstans i världen och det resulterar ofta i att muslimer i t.ex. Sverige går ut offentligt och fördömer dådet. De fördömer dådet med utgångspunkt i terroristens feltolkning av deras gemensamma guds budord. Hur kan man tro på sin guds allsmäktighet och att gud skapade allting ifall hans budord kan tolkas "rätt" och "fel"?

Blir ett grumligt exempel, det inser jag. Men kan man ifrågasätta detta eller håller inte min fundering?
Citera
2015-03-08, 20:15
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Jag har personligen ingen tro överhuvudtaget i guds förmåga att varken knäppa med fingrarna eller skapa liv, det är dock irrelevant här. Jag försöker få en uppfattning om hur en troende religionsutövare resonerar kring tolkningar av Guds budskap.

En terrordåd utförs i Islams namn någonstans i världen och det resulterar ofta i att muslimer i t.ex. Sverige går ut offentligt och fördömer dådet. De fördömer dådet med utgångspunkt i terroristens feltolkning av deras gemensamma guds budord. Hur kan man tro på sin guds allsmäktighet och att gud skapade allting ifall hans budord kan tolkas "rätt" och "fel"?

Blir ett grumligt exempel, det inser jag. Men kan man ifrågasätta detta eller håller inte min fundering?

Jag har ställt samma fråga, och det är ju inte alls begränsat enbart till islam, vi har ju även katoliker/ortodoxa/protestanter som alla mer eller mindre tror de har rätt tolkning av vad den allsmäktige gusse vill. De troende menar (en del i alla fall) att det är människorna som felar som inte klarar av att tolka, inte den allsmäktige som var för kass på att framföra sitt budskap. Sinnessjukt, jajamensan.
Citera
2015-03-08, 23:01
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Jag har en fundering som jag inte riktigt kan ta mig igenom och hoppas ni kan hjälpa mig.

Ta t.ex. Islam som religion och Koranen som en förlängning av guds budskap genom uppenbarelser.

Känner man inte en stark misstro till sin gud som "tillåtit" sitt budskap att tolkas på ett oräkneligt antal, många gånger raka motsatser, olika sätt?
Ifrågasätter man inte sin gud, den allvetande skaparen, upprätthållaren och domaren av universums storhet om han så fatalt misslyckats att förmedla sina budskap korrekt?

Kanske finns det fraseringar i budorden som tar sig runt detta, upplys mig gärna om ni vet hur det står till i detta avseende.

Väl mött,
C

Tråden sammanfogad med tråden om teodicéproblemet. /MOD
Citera
2015-03-09, 21:51
Medlem
Citat:

Eftersom du frågar efter en troendes resonemang, så kan jag iaf berätta mitt. Gud har den perfekta planen för varje människas liv men vi vågar inte tro på det. Vem som helst som verkligen vill kan finna Guds väg (bedj och du ska finna, knacka på och dörren ska öppnas). Diskussioner och tolkningar handlar om att vi inte vill veta sanningen, utan hellre byter ut den helt eller delvis.
Citera
2015-03-09, 21:57
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Eftersom du frågar efter en troendes resonemang, så kan jag iaf berätta mitt. Gud har den perfekta planen för varje människas liv men vi vågar inte tro på det. Vem som helst som verkligen vill kan finna Guds väg (bedj och du ska finna, knacka på och dörren ska öppnas). Diskussioner och tolkningar handlar om att vi inte vill veta sanningen, utan hellre byter ut den helt eller delvis.

Guds perfekta plan för 9 miljoner människor i år är att de ska dö av svält.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in