2015-09-28, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är därför du ska köpa nyproduktion istället som undertecknad, garanterat bullerfritt i ett modernt bygge... Något utanför stan. En riktigt bra idé och en god investering inför framtiden då fler och fler kommer lämna innerstan till slut.

Dessutom kommer nyproduktion vara undantagen de nya amorteringskraven tydligen, vilket förmodligen kommer höja statusen rejält på att köpa nytt istället för begagnat.
Amorteringsfritt är den nya teppanyakihällen.
2015-09-28, 19:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
var skrev jag "stiga 30-40% på 5 år"? Din jävla mongoloidvattenskalle.
Citat:
Grattis, och bra jobbat. Priserna i Sthlm kommer inte att fortsätta stiga 19% per år framöver, utan ca 5-7%, men det ger jävligt bra vinster också. Skål på dej kompis!!
3 mån+5,4%
12 mån+19,3%

Här skrev du 5-7 % år och tar vi det under 5 år så är det 30-40 %? Eller har du gjort en analys och sett att det bara blir under 2 år? 3 år? kan inte en lågbegåvad stackare som du försöka förklara hur du lyckas komma fram till det? Vi har för tillfället en invällning på 1000 st per dag till Sverige dvs 365.000 st extrapolerat 12 mån framåt.
Tidigare har resten av begåvningsreserven grötmyndigt deklarerat att prisökningen minsann beror på befolkningsökningen och låga räntor.
Så låt höra nu hur du kommer fram till 5-7 %,begåvningsreserven?
2015-09-28, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Här skrev du 5-7 % år och tar vi det under 5 år så är det 30-40 %? Eller har du gjort en analys och sett att det bara blir under 2 år? 3 år? kan inte en lågbegåvad stackare som du försöka förklara hur du lyckas komma fram till det? Vi har för tillfället en invällning på 1000 st per dag till Sverige dvs 365.000 st extrapolerat 12 mån framåt.
Tidigare har resten av begåvningsreserven grötmyndigt deklarerat att prisökningen minsann beror på befolkningsökningen och låga räntor.
Så låt höra nu hur du kommer fram till 5-7 %,begåvningsreserven?

Ja, man ska nog inte underskatta vad det gör med bostadssituationen. Det ger inte folk något val helt enkelt! Med 4 års kötid i en medelstor stad kan jag inte ens få ett 1 mån rivningskontrakt långt bort från centrum. För 8 år sen räckte 4 års ködagar till att man kunde välja och vraka i centrum. Och med stormsteg blir det framöver ännu svårare. Det är i princip omöjligt att flytta hemifrån såvida man inte köper. Inte längre bara i sthlm - gäller alla städer (utom småhålor men där finns ändå inga jobb).
2015-09-28, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
var skrev jag 5 år? din jävla skåneidiot?

OK då 50-70% 10 år då
Du är nog inte den vassaste kniven i lådan
2015-09-28, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jajahaaja
Ja, man ska nog inte underskatta vad det gör med bostadssituationen. Det ger inte folk något val helt enkelt! Med 4 års kötid i en medelstor stad kan jag inte ens få ett 1 mån rivningskontrakt långt bort från centrum. För 8 år sen räckte 4 års ködagar till att man kunde välja och vraka i centrum. Och med stormsteg blir det framöver ännu svårare. Det är i princip omöjligt att flytta hemifrån såvida man inte köper. Inte längre bara i sthlm - gäller alla städer (utom småhålor men där finns ändå inga jobb).

Är alla svenskar förståndshandikappade och förhandlingsförlamade eller?? Alla snackar om att det inte går o "få" nån bostad.. e väl för fan bara till att bygga, hur svårt kan det va?
2015-09-28, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Är alla svenskar förståndshandikappade och förhandlingsförlamade eller?? Alla snackar om att det inte går o "få" nån bostad.. e väl för fan bara till att bygga, hur svårt kan det va?

Tydligen väldigt svårt
2015-09-28, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Villor bygger folk. Man köper sig en tomt i utkanten och bygger. Inga konstigheter. (Och det blir i utkanten av den enkla anledningen att det innanför tenderar att vara bebyggt). Sedan finns de som köper en äldre villa. River bort den och smäller upp en nyare/finare villa. Det kostar dock en del.

Men nu lär inlägget av jajahaaja ha handlar om hyresrätter. I alla fall ser det ut så när jag läser. Och då kan man fråga sig vilka som är förståndshandikappade eller och det är något annat.

Vi har en hyresreglering som stipulerar att bruksvärdeshyror skall gälla. Då blir det svårt att gå runt om man bygger hyreshus och hyr ut. Du verkar ju vilja få avkastning på dina aktier (vad man kan se), och det vill de som köper aktier i fastighetsbolagen också.
Så att inte bygga hyresrätter under dessa omständigheter är kanske inte så förståndshandikappat.

Sedan finns de som gillar hyresregleringen. Och varför de inte bygger hyresrätter när de ser de långa köerna är ett mysterium. De borde om inte annat bygga av rent ansvarstagande.
Jag brukar ibland fråga de som gillar hyresregleringen varför de inte bygger. Men då springer de och gömmer sig.
Och jag tror väl inte att det är för att de är förståndshandikappade som de springer och gömmer sig. Det lär vara något annat.
2015-09-29, 01:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Sedan finns de som gillar hyresregleringen. Och varför de inte bygger hyresrätter när de ser de långa köerna är ett mysterium. De borde om inte annat bygga av rent ansvarstagande.
Jag brukar ibland fråga de som gillar hyresregleringen varför de inte bygger. Men då springer de och gömmer sig.
Och jag tror väl inte att det är för att de är förståndshandikappade som de springer och gömmer sig. Det lär vara något annat.

Inget konstigt alls med det eftersom vänstermänniskor är de verkliga bratsen som vill att pappa (staten) ska betala för deras leverne på andras bekostnad. Att de skulle ta sina egna pengar och bygga för? Glöm det... Man tar självklart andras pengar för att genomföra sina galna politiska idéer, för sin egen vinnings skull.

Solidariska är de därmed inte, bara med andras pengar går det bra att vara "solidarisk".

Men jag tackar dessa eftersom värdet på min bostadsrätt bara ökar och ökar pga den illa fungerande hyresmarknaden. Om man inte vill att hyresmarknaden ska fungera så får man räkna med att priserna kommer fortsätta upp på den ägda marknaden om inget drastiskt görs från politiskt håll snarast.

Mehmet Kaplans "satsning" på 6 miljarder kommer knappast bygga bort någon bostadsbrist.
Senast redigerad av kurt-sune 2015-09-29 kl. 01:47.
2015-09-29, 01:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Precis så vad är alternativet till att äga om man måste köa allt längre för att få hyra? Den frågan har jag ställt många gånger här till bubbelbabblarna utan att ha fått ett enda vettigt svar.

Bo i andrahand? Svindyrt. Extremt jobbigt att flytta runt.

Ny hyresrätt med kortare kötid? Svindyrt.

Gammal hyresrätt? Låååååååång jävla kö, glöm att någon frivilligt kommer släppa ifrån sig en billig hyresrätt.

Bo i en "bunker" i buschen? Det kan man säkert göra, men finns där några jobb?

Äga själv? Bo var du vill till en vettig kostnad (nettoränta under 1% efter ränteavdrag) och reglera dina framtida boendekostnader med hjälp av amortering.

Jag vet själv vad jag skulle valt. Vad väljer bubbelbabblarna?
2015-09-29, 01:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Tydligen väldigt svårt

Vad jag vet så bor ingen jag känner på gatan. Så uppenbarligen har folk någonstans att bo, även de som klagar på "bostadsbrist". Vad de egentligen är brist på är underprissatta hyresrätters som per definition alltid kommer att vara brist på sålänge de är underprissatta.

Allt till marknadsmässigt pris är det knappast brist på. bara att klicka runt på hemnet och välja fritt. Eller kontakta valfritt byggbolag som bygger nya bostäder.

De finns massvis till salu sist jag kollade, vilket jag brukar göra med jämna mellanrum.
2015-09-29, 08:15
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Vad jag vet så bor ingen jag känner på gatan. Så uppenbarligen har folk någonstans att bo, även de som klagar på "bostadsbrist". Vad de egentligen är brist på är underprissatta hyresrätters som per definition alltid kommer att vara brist på sålänge de är underprissatta.

Allt till marknadsmässigt pris är det knappast brist på. bara att klicka runt på hemnet och välja fritt. Eller kontakta valfritt byggbolag som bygger nya bostäder.

De finns massvis till salu sist jag kollade, vilket jag brukar göra med jämna mellanrum.

Lögner allting.
Det är nästan lika lång kö på nyproduktion i tex haninge, vällingby och ursvik som det är på hyressubventionerade bostäder i stockholms området nu.
2015-09-29, 08:20
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Inget konstigt alls med det eftersom vänstermänniskor är de verkliga bratsen som vill att pappa (staten) ska betala för deras leverne på andras bekostnad. Att de skulle ta sina egna pengar och bygga för? Glöm det... Man tar självklart andras pengar för att genomföra sina galna politiska idéer, för sin egen vinnings skull.

Solidariska är de därmed inte, bara med andras pengar går det bra att vara "solidarisk".

Men jag tackar dessa eftersom värdet på min bostadsrätt bara ökar och ökar pga den illa fungerande hyresmarknaden. Om man inte vill att hyresmarknaden ska fungera så får man räkna med att priserna kommer fortsätta upp på den ägda marknaden om inget drastiskt görs från politiskt håll snarast.

Mehmet Kaplans "satsning" på 6 miljarder kommer knappast bygga bort någon bostadsbrist.

Du och gromph alltså, två riktiga miffon. Det kostar ju dussintals millioner att bygga en hyresrättsfastighet. Vilken privatperson har råd med det? Jag fattar inte vad ni snackar om ens. Hade jag haft det kapitalet hade jag gärna byggt hyresfastighet eller köpt en för att få hyresubventionerad avkastning ca 4-5%. Utmärkt investering och avkastning och säkerligen roligt att äga något än att köpa värdelösa volatila aktier.

Det är ju gamla byggföretag mestadels som bygger och är inne i branschen. Jävla morones.
Ni ska betala skatt och hålla käften. Det är staten och regeringen som bestämmer sen var pengarna ska gå. Det finns massvis av saker jag tycker är fel som finansieras med skattepengar också men inte fan gnäller jag på det. Varför tar ni mina skattepengar och renoverar era villor med ROT avdrag och ränteavdrag för? Varför ska ni inte betala skatt (fastighetsskatt) för avloppen, villagatorna och gångvägar, elledningar i marken, elskåp, elcentraler, lekparker, brunnar, parker i era villaområden? FÖr det är det fastighetsskatten går till i stora drag. Ska ni få det gratis?

Det är på statens nåder att ni ens har möjlighet att tjäna pengar och ni har ingen rättighet eller entitlement att få behålla mer i fickan eller slippa betala skatt eller ens va näringsidkare eller jobbare utan den nådern. Er naturliga rättighet är att springa runt i naturen och jaga hare med pilbåge egentligen och idka byteshandel med pälsar och där rövarband hade robbat er när rättväsendet inte fanns. Såna som mig hade rånat er fikusar ifall ni ockra till er mer pälsar än vad ni har rätt till och behöver och klarat mig undan påföljd.

Hyresmarknaden har fungerat alldeles ypperligt enda från 60-talet tills år 2005, kötiderna var helt ok när jag flytta hemifrån då, tills era kära guldklimpar från 3e världen började välla in i oerhörd omfattning med alliansen så ni kan sitta och säga att bostadsmarknaden inte fungerar och rättfärdiga avregleringar. Svin

javisst, det kommer säkert fortsätta upp mycket mycket , så priserna blir så höga i innerstan att när räntan bara går upp till 5% och med amoteringskrav så går mån kostnaden från 10 000 kr till 45000 kr. Stabilt verkligen ;-) Ni vågar inte svara på mina ekonomiska kalkyler som jag klistrat in från bankernas kalkylator och hur mån kostnaden förändras vid 5% ränta, slopat ränteavdrag. Inte fan klarar ett par med 40 000 brutto som kan låna till en 7 milkjoners 3a i vasastan 7-8% ränta som du kurt-sune säger att bolånekunderna ska klara, för det gör dom inte vid dagens priser. Det ser inget vidare ut ens vid dagens prisnivåer ens och kommer bli kaos ifall priserna går upp ännu mer nu. Vilken nolla som helst kan se att läget kommer bli katastrof nu vid eentuelt förändrade förutsättningar.

Ps. du som måste ha någonstans att bo och kommer bo i bostadsrätt, vad vinner du på högre priser menar du? Det enda du blir är fastlåst och får betala mer och mer i reavinstskatt. Du är en förlorare men det fattar du inte. När du inte bor kvar i stockholm eller flyttar till hyresrätt och timar kraschen någorlunda så är du en vinnare däremot och kan gå in igen och köpa billigt.
Senast redigerad av slemhog 2015-09-29 kl. 08:45.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in