2015-09-28, 10:49
Medlem
Vems var den andra bilen? Det funderar jag på.

Klippt ur expressens artikel från den 16:e augusti:
"Flera av varandra oberoende uppgiftslämnare berättar att polisen har en graverande uppgift från ett ögonvittne.Vittnesuppgiften placerar de misstänktas litauernas kombi på vägen mellan Blomberg, där Lisa Holm senast sågs i livet, och Martorp, där hon upptäcktes fem dagar senare.
Iakttagelsen ska ha gjorts samma kväll som Skövdeflickan försvann – söndagen den 7 juni.
– Vittnet ska ha sett litauernas bil köra i hög fart mot Martorp, säger en person.
Spaningsledare Lars Johansson varken bekräftar eller förnekar nyckelvittnets existens."

"Men det ska finnas ytterligare information från vittnet, som väcker frågetecken.
– De ska ha haft följe av ytterligare en bil."

http://www.expressen.se/gt/ny-teori-sa-fordes-lisa-holm-bort/
2015-09-28, 10:54
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Vems var den andra bilen? Det funderar jag på.

Klippt ur expressens artikel från den 16:e augusti:
"Flera av varandra oberoende uppgiftslämnare berättar att polisen har en graverande uppgift från ett ögonvittne.Vittnesuppgiften placerar de misstänktas litauernas kombi på vägen mellan Blomberg, där Lisa Holm senast sågs i livet, och Martorp, där hon upptäcktes fem dagar senare.
Iakttagelsen ska ha gjorts samma kväll som Skövdeflickan försvann – söndagen den 7 juni.
– Vittnet ska ha sett litauernas bil köra i hög fart mot Martorp, säger en person.
Spaningsledare Lars Johansson varken bekräftar eller förnekar nyckelvittnets existens."

"Men det ska finnas ytterligare information från vittnet, som väcker frågetecken.
– De ska ha haft följe av ytterligare en bil."

http://www.expressen.se/gt/ny-teori-sa-fordes-lisa-holm-bort/
Om NB jobbade på uppdrag av någon ligger det nära till hands att tro att det var uppdragsgivaren och/eller mördaren som körde bilen, och att Lisa låg i bagaget.

Om NB jobbade ensam är det svårt att tro på iakttagelsen. Han körde nog inte båda bilarna samtidigt.
2015-09-28, 10:54
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasterasare
Leif GW Persson är fortfarande orolig. "Jag är rädd att de gör ett allvarligt misstag, att det inte är han som gjort det. En person med hans bakgrund som nu sitter på fjärde månaden och bara skakar på huvudet det är mycket ovanligt. Man kanske har hittat hans DNA på hennes tillhörigheter, men han kan ju ha rört dem i förbifarten. Dessutom är man så jävla osäker på dödstidpunkten, och det ska man rimligtvis inte vara, säger Leif GW Persson till Nyheter24.

OK man har hittat DNA på tillhörigheter. Men finns det kanske också annat främmande DNA på dessa tillhörigheter? Har man testat det? Eller bestämde man sig tidigt pga polisiär intuition för vem man trodde var gärningsmannen och sen har man bara frågat NFC om just detta? Finns N.B. s DNA på detta föremål? Jaså nej? Ny fråga: Finns N.B: s DNA på detta föremål? Nej... OK Ny fråga....

I Vatchareeyamordet var den häktade tidigare ostraffad och nekade sig ändå igenom hela utredningen och senare rättegångarna. Han dömdes av två eniga domstolar och sitter på Kumla idag. Han visade även prov på beteenden som man annars kanske förknippar mer med erfarna kunder hos polisen: T ex så hade han ett ibland häpnadsväckande minne för saker som inte kunde kollas upp genom vittnesmål eller teknisk analys, samtidigt som det ibland rådde rena amnesin vad gällde sånt som gick att kolla upp.

Vad har du för övrigt för källa på att vidhållet nekande hos tidigare ostraffade skulle vara "mycket ovanligt"? Själv tror jag inte alls att det är så ovanligt. Jag misstänker rentav att det är ett hittepå-argument från din sida för att stärka din egen tes.
2015-09-28, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hittills har inget framkommit om bevis i bostaden. Jag tvivlar på att de bjöd hem Lisa på te och ostmackor, eller att hon öht var i bostaden.
BO var troligen aldrig i MGM:s bostad, men spår kan funnits där el i fordon... Lustmördare samlar ofta souvenirer
2015-09-28, 10:59
Medlem
Jag tror det finns väldigt mycket åsikter inom poliskåren om olika grupper av utlänningar. Se tex registreringen av romer som polisen ägnade sig åt i Skåne. Ett annat exempel är en pensionerad polis i mitt grannskap. Han vägrade sälja sitt hus till de som vann budgivningen. De var ju invandrare sa han, och han som varit polis visste minsann hur de är.

Det finns väldigt mycket främlingsfientlighet i Sverige även om vi inte vill låtsas om det.
2015-09-28, 11:00
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
I Vatchareeyamordet var den häktade tidigare ostraffad och nekade sig ändå igenom hela utredningen och senare rättegångarna. Han dömdes av två eniga domstolar och sitter på Kumla idag. Han visade även prov på beteenden som man annars kanske förknippar mer med erfarna kunder hos polisen: T ex så hade han ett ibland häpnadsväckande minne för saker som inte kunde kollas upp genom vittnesmål eller teknisk analys, samtidigt som det ibland rådde rena amnesin vad gällde sånt som gick att kolla upp.

Vad har du för övrigt för källa på att vidhållet nekande hos tidigare ostraffade skulle vara "mycket ovanligt"? Själv tror jag inte alls att det är så ovanligt. Jag misstänker rentav att det är ett hittepå-argument från din sida för att stärka din egen tes.
Källa på det fetstilta?
2015-09-28, 11:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Om NB jobbade på uppdrag av någon ligger det nära till hands att tro att det var uppdragsgivaren och/eller mördaren som körde bilen, och att Lisa låg i bagaget.

Om NB jobbade ensam är det svårt att tro på iakttagelsen. Han körde nog inte båda bilarna samtidigt.

Följebilen måste inte vara inblandad i händelsen över huvud taget. Det finns fler bilar och bilister i området.
2015-09-28, 11:21
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
BO var troligen aldrig i MGM:s bostad, men spår kan funnits där el i fordon... Lustmördare samlar ofta souvenirer

Tror inte detta är ett lustmord.

Dock kan "lust"vara en motivbild.

Jag personligen tycker, efter vad vi vet, att det pekar på en förstagångsmördare.

Jag vet inte vad för fordon NB hade tillgång till men på EM sådan gård finns en mängd fordon.
Om du möter en hjullastare med uppfälld skopa, hur kan du veta vad som finns i den?

Nu måste man få dessa bilar som observerats kopplad i tid till mordet.
LH mördades troligen kring 18.30. Pappa H var där efter 20.30 ca. Då bör hon ha flyttats i mellantiden.
Har observationen gjorts då utefter den väg där LHs tillhörigheter hittats är det troligt att det är GM och högst troligt en medhjälpare.
Det är ingen väg som man brukar åka på som trafikant i allmänhet.

Det här är ju garanterat utrett i minsta detalj.
2015-09-28, 11:25
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold

Vad skulle det gälla för punkter?

Sanningen är väl att han både ändrade sig och ljög vid flera tillfällen. Alltså hade inte en historia som höll.
2015-09-28, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Följebilen måste inte vara inblandad i händelsen över huvud taget. Det finns fler bilar och bilister i området.

Stämmer vittnesuppgiften så borde den i följebilen gjort observationer att det slängdes ut fynd, om fynden slängdes ut på vägen till Martorp? Alt. så kan följebilen, om den inte är inblandad, hamnat bakom och sen kunnat köra om innan fynd slängts ut. Det borde också gett en observation av följebilen. Fynden kan dock ha hamnat vid vägsträckan efter Martorp, även om jag själv inte tycker det känns troligt. Fast å andra sidan, finns ingen följebil inblandad i brottet så kanske GM inte vågade slänga ut fynd på ditvägen pga av bil bakom?
Senast redigerad av helsan 2015-09-28 kl. 11:43.
2015-09-28, 11:48
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Stämmer vittnesuppgiften så borde den i följebilen gjort observationer att det slängdes ut fynd, om fynden slängdes ut på vägen till Martorp? Alt. så kan följebilen, om den inte är inblandad, hamnat bakom och sen kunnat köra om innan fynd slängts ut. Det borde också gett en observation av följebilen. Fynden kan dock ha hamnat vid vägsträckan efter Martorp, även om jag själv inte tycker det känns troligt. Fast å andra sidan, finns ingen följebil inblandad så kanske GM inte vågade slänga ut fynd på ditvägen pga av bil bakom?

Men så här kan man se det va....

Tilläggas ska att jag inte är helt 100 på vilken väg det gäller men är det den som är mest sannolik i detta fallet så skulle jag kategorisera den som en "markväg".
Kommer det 2 bilar i tät följd på den hör de troligen ihop.
Det är inte självklart för dem som inte känner till den vägen var man kommer ut eller om man ens gör det.
Det är ingen förstavalsväg om man vill åka omkring uppe på kullen.
2015-09-28, 11:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Stämmer vittnesuppgiften så borde den i följebilen gjort observationer att det slängdes ut fynd, om fynden slängdes ut på vägen till Martorp? Alt. så kan följebilen, om den inte är inblandad, hamnat bakom och sen kunnat köra om innan fynd slängts ut. Det borde också gett en observation av följebilen. Fynden kan dock ha hamnat vid vägsträckan efter Martorp, även om jag själv inte tycker det känns troligt. Fast å andra sidan, finns ingen följebil inblandad i brottet så kanske GM inte vågade slänga ut fynd på ditvägen pga av bil bakom?

Jag tror att Lisas tillhörigheter började spridas ut tidigast på måndagen. Saker han plockat av henne och kanske hade tänkt behålla men inte vågade när han såg det stora sökuppbådet? Ett tiotal fynd som knyts till Lisa? Vad kan det vara? Mobil, smycken?, kläder? plånbok?

Ser ingen logik att han tog av henne allt detta direkt innan han flyttat kroppen. I början stod det i en artikel att följebilen var röd men det ändrades ganska snabbt. Det stod en röd bil utanför balternas hus. Har de tillgång till fler bilar?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in