Citat:
Ursprungligen postat av
Moretex
Svaret var menat till MissJaneMarple men det var intressant.
Har du någon aning om hur den här utredningen bedrivs? Är det inte lika mycket magkänsla för dig, mig, Leif GW och för alla andra utanför den inte kretsen av utredare med det lilla vi vet?
Generellt så så ska det väl vara som du skriver vad det gäller brottsutredningar men nu har vi att göra med lokala förmågor. Är dom lika duktiga som i Malmö, Göteborg eller Stockholm?
Så det normala är att ingen erkänner och att de flesta blir fällda då det gäller grova brott. Är det lika ofta som en tidigare ostraffad med ingen misstänkt brottslig bakgrund klarar av att sitta i fyra månader utan att erkänna (samt två till)?
Jag har inget emot att en utredning är långvarig men man kan ha invändingar till varför det ska häktas på en gång (på magkänsla och utpekande av MP:s spanare i detta fall). Man kan tycka att man ska vänta med det tills man har mer kött på benen så man inte låser fast sig i onödan. Man kan även tycka att detta fall som har ett så stort intresse skulle ha givits till mer erfaren polis från Göterborg eller Stockholm och inte från en liten stad som Skövde men allt det innebär av tryck.
Att åtalet inte blev klart nu kan vara ett tecken på svag bevisning och det är inget varken du eller jag vet med säkerhet. Åklagaren har ju flera gånger hänvisat att han inväntar fler resultat så han verkar inte vara nöjd (och blir nog aldrig nöjd). Som jag har skrivit tidigare så verkar han ha skickat in mycket, allt verkar det som och då tar ju den biten naturligtvis tid kan jag tänka mig. En del i vad som upplevs som osäkerhet.
Sen verkar du mena att dom inte skrivar en rad i FP förrän allt ligger på plats. Jag skulle nog tro att dom fyller i eftersom och inte allt efter fyra månader men vad vet man det kanske fungerar så på vissa ställen. Finns det mesta skrivet på ett smart sätt så går en sammanställning ganska fort att göra men är det en stor röra ja då vet man ju inte ...
Att alltid hålla på polis och åklagare i vilket kriminalfall det än ger väl en hög träffsäkerhet för att ofta få rätt om det är det som är intressant för många av er. Jag bryr mig mycket sällan om de flesta av dessa trådar då polisen verkar göra ett gott jobb. Men i vissa andra som detta är det mer intressant att följa med då det finns mycket konstigheter.
Det är lätt att komma till dina slutsatser om man har svårt att ta till sig den information som faktiskt kommer oss alla till del. Det blir ju självklart fel om man går in i diskussion om saker som folk hittar på! Konstigheterna är den diskussion folk ägnar sig åt om saker som inte har med detta fall att göra, och olika hitte på i stället för att diskutera det som framkommit i en i övrigt exemplariskt skött utredning.
Jag påtalade tidigt att det inte kan bli ett åtal före november om saker görs rätt, och det visar sig vara så. Det är inget märkligt med det, det är bara så det går till. Det är inga konstigheter med det!
Jag följer inte tråden längre då det finns ingen diskussion om det som faktiskt har framkommit! Jag kastar ett getöga på tråden, och noterar hur folk flest beter sig när de har en demokratiskt rättighet att yttra sig och granska saker, men i stället demonstrerar hur bortsläng denna rätt är på dem!
Det av intresse som framkommit i saken är att Lisa Holm dödades av
en snara. Det har direkt relevans på uppsåtet och allt som rör brottet.
Om det inte är så, att du och trådens alla "ifrågasättare" alltid går omkring med snören, rep och liknande saker man kan göra snaror av i fickan, så är den informationen mycket tänkvärd.
En snara är en bit rep som knyts på ett speciellt sätt och fungerar på så sätt att ju mer man drar i repets ände, desto mer drar knuten ihop sig.
Om det verkligen är en snara som man funnit tyder det på att brottet var planerat, att han hade en snara med sig när han drabbade sitt offer. Mördaren visste också hur man skulle få till en snara. Vet du hur man mördar med snara?
I vilket fall som helst är det som en signatur, och det borde undersökas om det finns liknande fall av ouppklarade mord på platser där Litauern berikat omgivningen med sin närvaro.
Följdfrågan blir om det var ett planerat mord på Lisa eller om planen var att fånga in en flicka och att det råkade bli Lisa, eftersom det var hon som var sist kvar, ensam på en öde plats.