2015-09-28, 09:54
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Den alternativa (och minst lika rimliga) tolkningen är ju att man träffat rätt från början och att all vidare utredning stärkt misstankarna mot den häktade, inklusive kompletterande utredningar, som då stängt sidospåren då dessa undersökts.

Det är inte orimligt alls att det finns grundläggande oklarheter. Om inte den misstänkte vill medverka att antingen reda ut dessa (erkännande och på det följande extra utredning för att verifiera erkännandet) eller komma med en alternativ förklaring (med utredning för att verifiera den förklaringen) så får ju åklagaren (som rent principiellt måste vara opartisk fram till att åtal väcks) reda ut allt detta på egen hand.

Man är ju oskyldig tills motsatsen bevisats, vilket är precis som det skall vara. Man sitter dock inte häktad, månad efter månad om det inte ser ut som man är ordentligt skyldig.
"Ser ut som" handlar ju dock om hur åklagaren tolkar materialet - eftersom rätten enbart får ta del av det som åklagaren lägger fram och håller emot den häktade.
Se bara på älgmordet och kannibalmordet - där två personer satt häktade ganska lång tid - fem respektive två månader - och där båda faktiskt samarbeta i så motto att de berättade sanningen.

Såsom somliga i tråden tolkar häktning - att det är detsamma som skyldig - kan man inte göra.
2015-09-28, 09:56
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The13
man ska ha sett tekniker komma ut från mgm hus med "bevispåsar" i samband med omhändertagandet
Vilket inte säger någonting eftersom de i det skedet tar med allt som kan tänkas ha koppling - vilket inte betyder att det behöver finnas någon koppling alls mellan det som tas i beslag och brottet.
2015-09-28, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Svaret var menat till MissJaneMarple men det var intressant.

Har du någon aning om hur den här utredningen bedrivs? Är det inte lika mycket magkänsla för dig, mig, Leif GW och för alla andra utanför den inte kretsen av utredare med det lilla vi vet?

Generellt så så ska det väl vara som du skriver vad det gäller brottsutredningar men nu har vi att göra med lokala förmågor. Är dom lika duktiga som i Malmö, Göteborg eller Stockholm?

Så det normala är att ingen erkänner och att de flesta blir fällda då det gäller grova brott. Är det lika ofta som en tidigare ostraffad med ingen misstänkt brottslig bakgrund klarar av att sitta i fyra månader utan att erkänna (samt två till)?

Jag har inget emot att en utredning är långvarig men man kan ha invändingar till varför det ska häktas på en gång (på magkänsla och utpekande av MP:s spanare i detta fall). Man kan tycka att man ska vänta med det tills man har mer kött på benen så man inte låser fast sig i onödan. Man kan även tycka att detta fall som har ett så stort intresse skulle ha givits till mer erfaren polis från Göterborg eller Stockholm och inte från en liten stad som Skövde men allt det innebär av tryck.

Att åtalet inte blev klart nu kan vara ett tecken på svag bevisning och det är inget varken du eller jag vet med säkerhet. Åklagaren har ju flera gånger hänvisat att han inväntar fler resultat så han verkar inte vara nöjd (och blir nog aldrig nöjd). Som jag har skrivit tidigare så verkar han ha skickat in mycket, allt verkar det som och då tar ju den biten naturligtvis tid kan jag tänka mig. En del i vad som upplevs som osäkerhet.

Sen verkar du mena att dom inte skrivar en rad i FP förrän allt ligger på plats. Jag skulle nog tro att dom fyller i eftersom och inte allt efter fyra månader men vad vet man det kanske fungerar så på vissa ställen. Finns det mesta skrivet på ett smart sätt så går en sammanställning ganska fort att göra men är det en stor röra ja då vet man ju inte ...

Att alltid hålla på polis och åklagare i vilket kriminalfall det än ger väl en hög träffsäkerhet för att ofta få rätt om det är det som är intressant för många av er. Jag bryr mig mycket sällan om de flesta av dessa trådar då polisen verkar göra ett gott jobb. Men i vissa andra som detta är det mer intressant att följa med då det finns mycket konstigheter.

Det är lätt att komma till dina slutsatser om man har svårt att ta till sig den information som faktiskt kommer oss alla till del. Det blir ju självklart fel om man går in i diskussion om saker som folk hittar på! Konstigheterna är den diskussion folk ägnar sig åt om saker som inte har med detta fall att göra, och olika hitte på i stället för att diskutera det som framkommit i en i övrigt exemplariskt skött utredning.

Jag påtalade tidigt att det inte kan bli ett åtal före november om saker görs rätt, och det visar sig vara så. Det är inget märkligt med det, det är bara så det går till. Det är inga konstigheter med det!

Jag följer inte tråden längre då det finns ingen diskussion om det som faktiskt har framkommit! Jag kastar ett getöga på tråden, och noterar hur folk flest beter sig när de har en demokratiskt rättighet att yttra sig och granska saker, men i stället demonstrerar hur bortsläng denna rätt är på dem!

Det av intresse som framkommit i saken är att Lisa Holm dödades av en snara. Det har direkt relevans på uppsåtet och allt som rör brottet.

Om det inte är så, att du och trådens alla "ifrågasättare" alltid går omkring med snören, rep och liknande saker man kan göra snaror av i fickan, så är den informationen mycket tänkvärd.

En snara är en bit rep som knyts på ett speciellt sätt och fungerar på så sätt att ju mer man drar i repets ände, desto mer drar knuten ihop sig.

Om det verkligen är en snara som man funnit tyder det på att brottet var planerat, att han hade en snara med sig när han drabbade sitt offer. Mördaren visste också hur man skulle få till en snara. Vet du hur man mördar med snara?

I vilket fall som helst är det som en signatur, och det borde undersökas om det finns liknande fall av ouppklarade mord på platser där Litauern berikat omgivningen med sin närvaro.

Följdfrågan blir om det var ett planerat mord på Lisa eller om planen var att fånga in en flicka och att det råkade bli Lisa, eftersom det var hon som var sist kvar, ensam på en öde plats.
Senast redigerad av Vresrosen 2015-09-28 kl. 10:02.
2015-09-28, 10:00
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vilket inte säger någonting eftersom de i det skedet tar med allt som kan tänkas ha koppling - vilket inte betyder att det behöver finnas någon koppling alls mellan det som tas i beslag och brottet.
Hittills har inget framkommit om bevis i bostaden. Jag tvivlar på att de bjöd hem Lisa på te och ostmackor, eller att hon öht var i bostaden.
2015-09-28, 10:02
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The13
man ska ha sett tekniker komma ut från mgm hus med "bevispåsar" i samband med omhändertagandet

Åklagaren har troligen betydligt mer än vad vi vet. Det är orimligt att han går ut med "allt" innan åtal väcks.

Inte för att jag för ett ögonblick tror att åklagaren struntar i andra spår, så tror jag att det stod tämligen klart tidigt om vem GM var.
2015-09-28, 10:04
Medlem
Leif GW Persson är fortfarande orolig. "Jag är rädd att de gör ett allvarligt misstag, att det inte är han som gjort det. En person med hans bakgrund som nu sitter på fjärde månaden och bara skakar på huvudet det är mycket ovanligt. Man kanske har hittat hans DNA på hennes tillhörigheter, men han kan ju ha rört dem i förbifarten. Dessutom är man så jävla osäker på dödstidpunkten, och det ska man rimligtvis inte vara, säger Leif GW Persson till Nyheter24.

OK man har hittat DNA på tillhörigheter. Men finns det kanske också annat främmande DNA på dessa tillhörigheter? Har man testat det? Eller bestämde man sig tidigt pga polisiär intuition för vem man trodde var gärningsmannen och sen har man bara frågat NFC om just detta? Finns N.B. s DNA på detta föremål? Jaså nej? Ny fråga: Finns N.B: s DNA på detta föremål? Nej... OK Ny fråga....
2015-09-28, 10:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hittills har inget framkommit om bevis i bostaden. Jag tvivlar på att de bjöd hem Lisa på te och ostmackor, eller att hon öht var i bostaden.

Du kan inte komma på andra saker som är intressanta att undersöka som fanns i huset. Mobiltelefoner till exempel.
2015-09-28, 10:15
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink
Nja, det står nog där om du läser att han talat med modern om detta. Det är lite lurigt och kamouflerat i flera led.
Jag känner mig inte alls övertygad! Mitt intryck är att modern faktiskt har kontakt med nån person i Sverige! Så i mina ögon håller inte ditt Kalle Anka-alibi...
2015-09-28, 10:21
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Knappast, http://www.dn.se/nyheter/sverige/mordade-lisa-holm-hedras-i-blomberg/

Begreppet "tekniska bevis" är vitt skilt från beslagtaget (graverande?) material som kan komma att utgöra teknisk bevisning senare. Det ska göras juridiskt hållbart, innan det är att lägga fram som teknisk bevisning.

Du snappar efter luft, då du uppenbarligen inte har koll på ordningen saker kan ske i.
Att det tidigt kan ha påträffats någonting inom MGM´s ägo, som helt sannolikt* tillhör LH är alltså inte detsamma som att det är teknisk bevisning.

* = Skäl för häktning.

Som sagt, det gick snabbt att besluta första häktning.
En händelse som passar fint mot hur mycket mer som framgått i dagens läge.
Senast redigerad av rotesau 2015-09-28 kl. 11:20.
2015-09-28, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Du kan inte komma på andra saker som är intressanta att undersöka som fanns i huset. Mobiltelefoner till exempel.

Det kan finnas mer av det rep som användes för att tillverka snaran. Eller andra saker som det finns mer av i huset som visar på snaror, eller andra saker som har med brottet att göra, trots att det inte finns DNA eller fingeravtryck.

Det har antytts att brottets genomförande knyter gärningsmannen till mordet.

I USA hittades en kropp i sopsäckar, och man hittade sopsäckar hos gärningsmannen som knöt honom till brottet. Det gick att se att det var sopsäckar ur samma rulle med sopsäckar, då tillverkningen lämnar spår som visar att de producerades vid samma tidpunkt.
2015-09-28, 10:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det kan finnas mer av det rep som användes för att tillverka snaran. Eller andra saker som det finns mer av i huset som visar på snaror, eller andra saker som har med brottet att göra, trots att det inte finns DNA eller fingeravtryck.

Det har antytts att brottets genomförande knyter gärningsmannen till mordet.

I USA hittades en kropp i sopsäckar, och man hittade sopsäckar hos gärningsmannen som knöt honom till brottet. Det gick att se att det var sopsäckar ur samma rulle med sopsäckar, då tillverkningen lämnar spår som visar att de producerades vid samma tidpunkt.

Visst är det så. Bevis betyder inte alltid dna eller fingeravtryck. Det ska bli intressant att se om de har något som binder 35-åringen till gärningen och vad det är.
2015-09-28, 10:42
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Jag har i ett fall sett häktningsprotokoll efter lagakraftvunnen dom. Om det var ett undantag, eller om de alltid blir offentliga vet jag inte. I de protokollen fanns de papper som åklagaren i det målet redovisade, men åklagaren i detta protokoll redovisar inga papper...

Det som används vid ett åtal finns i FUP:en.

Vi kan räkna med en hel del sekretess här men det rör troligen mest LHs person, hon var trots allt ett barn.
Det blir säkert viss sekretess i obduktionsprotokoll och liknande.

Visserligen var inte Arbogafallets obduktionsrapport sekretessbelagd men jag tror inte rättsväsendet vill upprepa det.

I fallet med EH är det ju så att allmänheten aldrig riktigt fick veta vad som hänt.

Tror det kan bli något mellanting av de fallen här.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in