2015-09-27, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Det är 30% skatt på reavinst och utdelning på aktier

Jaså??

Trodde all gått över till ISK.. men finns tydligen en och annan som betalar 30% i skatt fortfarande.. inte jag dock.
2015-09-27, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Har du inte mer pengar än de du placerat i eget boende?

Är väl sådant som man kallar för "All in" i andra hazardspel
2015-09-27, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ollebertil
Nu är jag inte insatt i ämnet förutom att jag lyssnar och hör på vad våra medier skriver. Men eftersom vi kommer fortsätta ha en väldigt hög invandring till iallafall t.om 2018 (troligtvis till 2022) så kommer antagligen bostadsbristen bara öka ännu mer vilket borde öka värdet på bostadsrätter ännu mer kommande åren? Sen om räntan bara går upp några procent lär en krasch komma, dock så kommer detta försöka motarbetas så mycket det går.

Så vad tror ni? Är det en för generell och simpel analys med invandringen gör till en ökad värdering av BR?

Ja det kommer säkert att flytta in nyanlända i innerstäderna
Snart är vi uppe på 4% i räntor.. kul att sitta med ett 3 miljonerslån då
2015-09-27, 22:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Har du inte mer pengar än de du placerat i eget boende?

JO det är klart att jag har. Jag har en aktieportfölj utöver kapitalet i min bostad. Men köpa aktier i SAS skulle jag aldrig göra. Men merparten av kapitalet är låst i boendet och det tänker jag inte ändra på.

Citat:
Jag eget boende med färdigamorterade lån sedan 80-talet samt en egen aktieportfölj som
ger utdelning och värdestegring.

Låter ju bra, vad har du i din portfölj?
2015-09-27, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Nej, men det medför viss flykt av personer från områden som blir mindre attraktiva -ur vissas synvinkel- pga ökad invandring.
2015-09-27, 23:00
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ollebertil
Nu är jag inte insatt i ämnet förutom att jag lyssnar och hör på vad våra medier skriver. Men eftersom vi kommer fortsätta ha en väldigt hög invandring till iallafall t.om 2018 (troligtvis till 2022) så kommer antagligen bostadsbristen bara öka ännu mer vilket borde öka värdet på bostadsrätter ännu mer kommande åren? Sen om räntan bara går upp några procent lär en krasch komma, dock så kommer detta försöka motarbetas så mycket det går.

Så vad tror ni? Är det en för generell och simpel analys med invandringen gör till en ökad värdering av BR?

Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo

Ja vart fan ska det här sluta?

Jag tippar nu att bajsbos (och min) sida får fel. De nyanlända kommer få förtur till lägenheter i vissa områden, vilket gör att många tvingas köpa dyrt, dels för att få någonstans att bo överhuvud taget, och dels för att slippa bo i de nya analkande slumområden bebodda med folk som inte har en möjlighet att komma in på den svenska arbetsmarknaden med allt vad det innebär.

Alternativet är ännu värre. Sossarna o mupparna håller i rask takt på med att köra ekonomin i total botten. Senast genom att brandskatta statliga bolag. Detta kan skapa den slutliga kolapsen av kronan, med tokränta och massarbetslöshet. En "lustig" tvist kan bli att de invandrare som lyckas hitta drägliga jobb kommer vara skuldfria med inkomst, och således kunna köpa lägenheterna de gamla medborgarna surt belånat sig för att köpa. Skulder de får leva vidare med i betongförorterna under oöverskådlig framtid.
2015-09-27, 23:23
Medlem
TheBouncers avatar
Vad kostar en lgh i sthlm innerstad idag? Om man vill ha en mindre tvåa? Får man pröjsa 2 mille?
2015-09-27, 23:31
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBouncer
Vad kostar en lgh i sthlm innerstad idag? Om man vill ha en mindre tvåa? Får man pröjsa 2 mille?

Räkna med 90.000:- / kvm
2015-09-27, 23:32
Medlem
Citat:
Kurt-Sune:

Eller om du vill hålla dig till fastigheter. Då har vi Balders preferensaktier. Det finns fler. Googla
Betalar ut 5 kr per kvartal eller 20 kr per år och kan inhandlas runt 335 kr.
Det blir en årlig direktavkastning på runt 6%

En favorit bland många hörande till övre medelklassen under flera år och jag är förvånad över att du inte kände till denna placering. Detta var inneflugan och samtalsämnet runt middagsborden hos övre medelklassen redan för nåt år tillbaka.

Ett instrument för att rida på bostadsbubblan...så länge hyrorna kommer in och forslas vidare till innehavarna av detta värdepapper utan att man fysiskt ska behöva köpa en fastighet.

Nåt som definitivt är för dig. Kolla dock sista månadens utveckling och jämför den med SAS pref.
SAS som gynnas av fallande oljepris. Balder preferensaktier har dock utsatts för viss prispress den sista tiden. Ta akt.

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/298607/fast--balder-pref

och vad händer med preferensaktiekursen när räntan börjar gå upp?? för att inte tala om bolagsrisken i SAS, ungefär lika hög som i Ferronordic preferensaktie...

.
2015-09-27, 23:38
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBouncer

2 mille?
Vaknade du upp från år 2007 precis?

5 mille för en 2:a i stockholm innerstad på 55 m2, 4 mille för en liten ombyggd 1a kanske, 6.8-7 mille för en 3:a i norrmalm, vasa och östermalm.

På köpet får du lyhördhet och kommer höra grannen fisa genom väggen på dessa värdelösa funkis och sekelskifte kåkar i majoritet av fallen medans din flickvän kommer skylla allt på dig och eventuellt skilja sig till slut, avgaser som gör du lever i snitt 9 mån kortare eller får astma och sjukdomar, buller från trafik och sketna 2-glas fönster, ingen bilparkering om du inte ivll köpa en garageplats för 700 000 kr inkl sopning eller bli galen på hitta boendeparkering på kvällarna för dom ska sopa gatan hela jävla tiden. Pundare kommer även stryka runt och fippla med din bil, ena dagen saknas tanklocket, 2 mån senare är dimljuset borta. Detta upptäcker du på morgonen efter du gått ut från din pissstinkande port efter helgsvineriet.

Men du tjänar ju 5-7 min mot att ta tuben från sankt eriksplan till östermalms torg jämfört med att ta pendeln från huddinge typ och slipper mohammed.

// slem"3 års erfarenhet från innerstan" hog.
Senast redigerad av slemhog 2015-09-28 kl. 00:00.
2015-09-27, 23:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
2 mille?
Vaknade du upp från år 2007 precis?

5 mille för en 2:a i stockholm innerstad på 55 m2, 4 mille för en liten ombyggd 1a kanske, 6.8-7 mille för en 3:a i norrmalm, vasa och östermalm.

På köpet får du lyhördhet och kommer höra grannen fisa genom väggen på dessa värdelösa funkis och sekelskifte kåkar i majoritet av fallen medans din flickvän kommer skylla allt på dig och eventuellt skilja sig till slut, avgaser som gör du lever i snitt 9 mån kortare eller får astma och sjukdomar, buller från trafik och sketna 2-glas fönster, ingen bilparkering om du inte ivll köpa en garageplats för 700 000 kr inkl sopning eller bli galen på hitta boendeparkering på kvällarna för dom ska sopa gatan hela jävla tiden. Pundare kommer även stryka runt och fippla med din bil, ena dagen saknas tanklocket, 2 mån senare är dimljuset borta.

// slem"3 års erfarenhet från innerstan" hog.

Det är därför du ska köpa nyproduktion istället som undertecknad, garanterat bullerfritt i ett modernt bygge... Något utanför stan. En riktigt bra idé och en god investering inför framtiden då fler och fler kommer lämna innerstan till slut.

Dessutom kommer nyproduktion vara undantagen de nya amorteringskraven tydligen, vilket förmodligen kommer höja statusen rejält på att köpa nytt istället för begagnat.

Parkering inga problem. Egen garageplats direkt i huset...
2015-09-28, 00:07
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är därför du ska köpa nyproduktion istället som undertecknad, garanterat bullerfritt i ett modernt bygge... Något utanför stan. En riktigt bra idé och en god investering inför framtiden då fler och fler kommer lämna innerstan till slut.

Dessutom kommer nyproduktion vara undantagen de nya amorteringskraven tydligen, vilket förmodligen kommer höja statusen rejält på att köpa nytt istället för begagnat.

Parkering inga problem. Egen garageplats direkt i huset...

Bor redan i nyproduktion utanför stan med ockerhyra sen alliansens härjningar och jag är på min äckliga privatvärd hela tiden om att dom ska redovisa sina byggkalkyler för mig och direktavkastning vilket dom vägrar. 1200 kr för en jävla garageplats under huset vilket gör jag fulparkerar gratis och myglar som vanligt. Snart bor jag i en hyressubventionerad lägenhet igen, trevligt område, noll ekonomisk risk och lika låg hyra som en motsvarande bostadsrätt. Jag ska även renovera i den, byta kakel, bänkskivor, lägga in laminat och måla alla snickerier och väggar. har kvar fog, bänkskivor och massa annat kul sen min bostadsrättsrenovering för länge sen. Kommer bli som en bostadsrätt nästan och ganska nice standard.

Slemhog= vinnare med nästan 1 mille på banken och väntar ut kraschen i trevlig boning.
Bostadsrättsköparen i stan och nyproduktion= Får snart flytta in i kåkstaden med eu-migranter, eu-migranterna är tillskillnad från åsnan skuldfria.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in