2015-09-27, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
5-7% bara??
Då äger jag hellre utdelningsaktier, ger samma utdelning och kostar inget i underhåll eller annan tidsuppoffring.

.

Intelligensreserven levererar ännu än väl genomtänkt och oerhört begåvad analys ....

.
2015-09-27, 16:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
5-7% bara??
Då äger jag hellre utdelningsaktier, ger samma utdelning och kostar inget i underhåll eller annan tidsuppoffring.

I vilka bolag då? 5-7% på en bostad värd 5 millar är mycket pengar i direktavkastning. Nämligen en bra årslön på att bara bo.
2015-09-27, 18:14
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
I vilka bolag då? 5-7% på en bostad värd 5 millar är mycket pengar i direktavkastning. Nämligen en bra årslön på att bara bo.

SAS preferensaktier delar ut 12,5 per kvartal och handlas runt 490 kr.

Det ger ett penningflöde på 50 kr per år och en direktavkastning på över 10% om du inhandlar den till dagens priser.

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/465955/sas-pref

2015-09-27, 18:24
Medlem
Rektangels avatar
Kurt-Sune:

Eller om du vill hålla dig till fastigheter. Då har vi Balders preferensaktier. Det finns fler. Googla
Betalar ut 5 kr per kvartal eller 20 kr per år och kan inhandlas runt 335 kr.
Det blir en årlig direktavkastning på runt 6%

En favorit bland många hörande till övre medelklassen under flera år och jag är förvånad över att du inte kände till denna placering. Detta var inneflugan och samtalsämnet runt middagsborden hos övre medelklassen redan för nåt år tillbaka.

Ett instrument för att rida på bostadsbubblan...så länge hyrorna kommer in och forslas vidare till innehavarna av detta värdepapper utan att man fysiskt ska behöva köpa en fastighet.

Nåt som definitivt är för dig. Kolla dock sista månadens utveckling och jämför den med SAS pref.
SAS som gynnas av fallande oljepris. Balder preferensaktier har dock utsatts för viss prispress den sista tiden. Ta akt.

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/298607/fast--balder-pref

Senast redigerad av Rektangel 2015-09-27 kl. 18:28.
2015-09-27, 19:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Kurt-Sune:

Eller om du vill hålla dig till fastigheter. Då har vi Balders preferensaktier. Det finns fler. Googla
Betalar ut 5 kr per kvartal eller 20 kr per år och kan inhandlas runt 335 kr.
Det blir en årlig direktavkastning på runt 6%

En favorit bland många hörande till övre medelklassen under flera år och jag är förvånad över att du inte kände till denna placering. Detta var inneflugan och samtalsämnet runt middagsborden hos övre medelklassen redan för nåt år tillbaka.

Ett instrument för att rida på bostadsbubblan...så länge hyrorna kommer in och forslas vidare till innehavarna av detta värdepapper utan att man fysiskt ska behöva köpa en fastighet.

Nåt som definitivt är för dig. Kolla dock sista månadens utveckling och jämför den med SAS pref.
SAS som gynnas av fallande oljepris. Balder preferensaktier har dock utsatts för viss prispress den sista tiden. Ta akt.

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/298607/fast--balder-pref

Jaha så jag ska alltså sälja min bostadsrätt och sätta in allt i preferensaktier i SAS?

Men när jag gjort det. Var ska jag då bo?
2015-09-27, 20:11
Medlem
Citat:

Ja det beror väl på när du köpte aktierna? Men finns även till dagens skyhöga priser där du får över 5% i direktavkastning i bra bolag (Telia tex), sedan har du ju nästan 5% i SHB som är europas bästa band osv..
Men självklart så har jag köpt dessa aktier bra mycket billigare än vad de kostar idag så min direktavkastning ligger på över 7%.

Vi har nog gått i olika matteskolor men skulle 5-7% värdeökning på 5 miljoner vara mer än 5-7% utdelning på 5 miljoner?
Att du sedan vid utdelning får cash i näven var månad istället för att få låtsaspengar på ett papper vid en "värdeökning" gör ju valet tämligen lätt för mig.
2015-09-27, 20:14
Medlem
Citat:
Jaha så jag ska alltså sälja min bostadsrätt och sätta in allt i preferensaktier i SAS?

Ja eller så kan man sälja sin 5 miljoner lägenhet och betala av sin 2 miljonerskuld och och köpa en 2 miljonerslägenhet och köpa akiter med bra utdelning för 1 miljon.. men näää är ju bara winners som gör så.. losers sitter med lån upp till taknocken tills de flyttar in på gamlehemmet
2015-09-27, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
.

Intelligensreserven levererar ännu än väl genomtänkt och oerhört begåvad analys ....

.

Håller mig nog till min "oehört begåvade analys" om det innebär att jag får 5-7% utdelning om året medan du får 5-7% värdeökning om året som du inte får ut i cash förren du säljer
2015-09-27, 21:20
Medlem
Det är 30% skatt på reavinst och utdelning på aktier, reavinst på bostäder är 22% så länge skatteverket inte anser att man gör det i spekulativt syfte.

En bostad kan man hyra ut samtidigt som den eventuellt ökar i värde.
2015-09-27, 21:41
Medlem
Rektangels avatar
Citat:

Har du inte mer pengar än de du placerat i eget boende?

Jag eget boende med färdigamorterade lån sedan 80-talet samt en egen aktieportfölj som
ger utdelning och värdestegring.
Senast redigerad av Rektangel 2015-09-27 kl. 21:44.
2015-09-27, 21:47
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Det är 30% skatt på reavinst och utdelning på aktier, reavinst på bostäder är 22% så länge skatteverket inte anser att man gör det i spekulativt syfte.

En bostad kan man hyra ut samtidigt som den eventuellt ökar i värde.

Du slipper kostnaderna med att flytta runt ditt bohag och annat runt detta samt tiden du ödslar för att finna ett nytt boende. Några klick på datorn och du har sålt/köpt dina värdepapper...Skatten kommer du aldrig undan ändå.
2015-09-27, 22:30
Medlem
Nu är jag inte insatt i ämnet förutom att jag lyssnar och hör på vad våra medier skriver. Men eftersom vi kommer fortsätta ha en väldigt hög invandring till iallafall t.om 2018 (troligtvis till 2022) så kommer antagligen bostadsbristen bara öka ännu mer vilket borde öka värdet på bostadsrätter ännu mer kommande åren? Sen om räntan bara går upp några procent lär en krasch komma, dock så kommer detta försöka motarbetas så mycket det går.

Så vad tror ni? Är det en för generell och simpel analys med invandringen gör till en ökad värdering av BR?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in