2015-09-27, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strandraggar
Om lädret spricker efter 6 månader måste du väl kunna returnera skorna? Även om du skulle ha struntat helt i allt vad skovård heter är det orimligt att ovanlädret ska spricka efter så kort tid.
Läder av riktigt urusel kvalitet kan spricka på grund av behandlingen lädret genomgått för att få det att se ut som läder av bättre kvalitet.

Returnera bör du definitivt göra.
Citera
2015-09-27, 10:44
Medlem
Pörrs avatar
Ecco-inlägg raderade.

/Moderator
Citera
2015-09-27, 10:46
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brouge
En fråga till er proffs här. Jag köpte ett par Yanko, och efter mindre än ett halvår har ovanlädret spruckit i gångvecken. Skorna är välskötta med kräm och renovateur från Saphir och skoblock. De är dessutom rätt sparsamt använda, och användes knappt alls de första två månaderna. Skulle ni säga att det är acceptabelt?

http://tinypic.com/view.php?pic=24d21zr&s=8#.Vgdsu6PRv8c

Är det en svensk hemsida du köpt dem från?
Citera
2015-09-27, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strandraggar
Om lädret spricker efter 6 månader måste du väl kunna returnera skorna? Även om du skulle ha struntat helt i allt vad skovård heter är det orimligt att ovanlädret ska spricka efter så kort tid.
Ungefär vad jag också tycker.
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Läder av riktigt urusel kvalitet kan spricka på grund av behandlingen lädret genomgått för att få det att se ut som läder av bättre kvalitet.
Det var ett par Yanko.

Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Är det en svensk hemsida du köpt dem från?
Nix, men en svensk butik.
Citera
2015-09-27, 12:14
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Nix, men en svensk butik.

Då hade jag gått tillbaka med dem och sett vad butiken säger.
Citera
2015-09-27, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Då hade jag gått tillbaka med dem och sett vad butiken säger.
Han tycker att jag ska få 20% rabatt på nästa par skor. Yanko säger att de inte har tillverkat den modellen på åtta år, så de kan inte göra något.
Citera
2015-09-27, 12:35
Medlem
Citat:
Han tycker att jag ska få 20% rabatt på nästa par skor. Yanko säger att de inte har tillverkat den modellen på åtta år, så de kan inte göra något.
Det där är ju en solklar reklamation och då skall du inte nöja dig med återförsäljarens förslag. Kontakta din kommunala konsumentrådgivare för att få bättre råd om hur du skall gå vidare.
Citera
2015-09-27, 13:23
Medlem
Citat:
Vem är det som har staken att komma med det skitsnacket? Häng ut butiken för allas skull.

Du har konsumentköplagen på din sida. Det finns en paragraf som säger att kund har rätt till återbetalning om konsument med vetskap om vad som skulle ske aldrig hade köpt produkt. Detta är bara en av många paragrafer som skyddar dig.

Ring allmänna reklamationsnämnden. Eller gå till butik och berätta att det är vad du kommer göra, brukar räcka.

Edit: de två första åren är det säljaren/producenten som har bevisbörda och måste då bevisa att du behandlat produkt fel och därmed själv orsakat skada. Tredje året är bevisbördan din. Butiken kommer aldrig kunna bevisa något sådant.
Senast redigerad av ChiLLon 2015-09-27 kl. 13:30.
Citera
2015-09-27, 14:49
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:

Kanske är så att du har fått en gammal sko som inte har blivit vårdad på många år där lädret har torkat. Låter som om det är butikens problem. Du bör definitivt inte acceptera en nedsättning på nästa köp om du inte tänkt köpa någon dyr sko där inom den närmaste framtiden.
Citera
2015-09-27, 14:56
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Edit: de två första åren är det säljaren/producenten som har bevisbörda och måste då bevisa att du behandlat produkt fel och därmed själv orsakat skada. Tredje året är bevisbördan din. Butiken kommer aldrig kunna bevisa något sådant.

Nästan. Brogue har tre år på sig att reklamera (från att han köpte skorna, §23 KKL). Felet ska ha funnits när köpet gjordes, och under de första sex månaderna (§20a KKL) är bevisbördan omvänd, dvs. det är säljaren som ska bevisa att felet inte fanns.
Citera
2015-09-27, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Det där är ju en solklar reklamation och då skall du inte nöja dig med återförsäljarens förslag. Kontakta din kommunala konsumentrådgivare för att få bättre råd om hur du skall gå vidare.
Så tolkar jag också det hela.
Citat:
Vem är det som har staken att komma med det skitsnacket? Häng ut butiken för allas skull.
Har hört av mig till ARN. Om de ger mig rätt och han inte ger sig kommer jag publicera det hela här, men just nu känns det lite onödigt.

Citat:
Du har konsumentköplagen på din sida. Det finns en paragraf som säger att kund har rätt till återbetalning om konsument med vetskap om vad som skulle ske aldrig hade köpt produkt. Detta är bara en av många paragrafer som skyddar dig.
Jo, det har jag koll på. Frågan är om det här är något man får räkna med.
Citat:
Ring allmänna reklamationsnämnden. Eller gå till butik och berätta att det är vad du kommer göra, brukar räcka.
Jag sade till honom det, men det räckte inte.
Citat:
Två år? Jag är rätt säker på att det är ett halvår. Har du källa? Inte för att det spelar någon roll i det här fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Kanske är så att du har fått en gammal sko som inte har blivit vårdad på många år där lädret har torkat. Låter som om det är butikens problem. Du bör definitivt inte acceptera en nedsättning på nästa köp om du inte tänkt köpa någon dyr sko där inom den närmaste framtiden.
Oavsett om jag har planerat det eller ej tycker jag det är orimligt. Jag har köpt en felaktig produkt. Under inga som helst omständigheter ska jag behöva köpa något mer för att få kompensation. 20% är dessutom löjligt lite.

För övrigt, tror du att jag har tänkt köpa en dyr sko där den närmaste framtiden? Knappast. Jag tänker inte köpa en enda pinal. Om det i alla fall handlade om att han satte ner priset på den skon jag köpt, men vi var oense om beloppet hade jag kunnat tänka mig att handla där, men så som läget är nu? Aldrig i livet.
Citera
2015-09-27, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Nästan. Brogue har tre år på sig att reklamera (från att han köpte skorna, §23 KKL). Felet ska ha funnits när köpet gjordes, och under de första sex månaderna (§20a KKL) är bevisbördan omvänd, dvs. det är säljaren som ska bevisa att felet inte fanns.
Beror lite på vad du menar med tre år på sig att reklamera. Jag kan inte reklamera ett fel efter tre år om felet visar sig inom ett år. Man måste reklamera inom rimlig tid från det att felet visar sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in