Citat:
Ursprungligen postat av
Zarkov
Det där är ju en solklar reklamation och då skall du inte nöja dig med återförsäljarens förslag. Kontakta din kommunala konsumentrådgivare för att få bättre råd om hur du skall gå vidare.
Så tolkar jag också det hela.
Citat:
Ursprungligen postat av
ChiLLon
Vem är det som har staken att komma med det skitsnacket? Häng ut butiken för allas skull.
Har hört av mig till ARN. Om de ger mig rätt och han inte ger sig kommer jag publicera det hela här, men just nu känns det lite onödigt.
Citat:
Du har konsumentköplagen på din sida. Det finns en paragraf som säger att kund har rätt till återbetalning om konsument med vetskap om vad som skulle ske aldrig hade köpt produkt. Detta är bara en av många paragrafer som skyddar dig.
Jo, det har jag koll på. Frågan är om det här är något man får räkna med.
Citat:
Ring allmänna reklamationsnämnden. Eller gå till butik och berätta att det är vad du kommer göra, brukar räcka.
Jag sade till honom det, men det räckte inte.
Citat:
Edit: de två första åren är det säljaren/producenten som har bevisbörda och måste då bevisa att du behandlat produkt fel och därmed själv orsakat skada. Tredje året är bevisbördan din. Butiken kommer aldrig kunna bevisa något sådant.
Två år? Jag är rätt säker på att det är ett halvår. Har du källa? Inte för att det spelar någon roll i det här fallet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sapphirus
Kanske är så att du har fått en gammal sko som inte har blivit vårdad på många år där lädret har torkat. Låter som om det är butikens problem. Du bör definitivt inte acceptera en nedsättning på nästa köp om du inte tänkt köpa någon dyr sko där inom den närmaste framtiden.
Oavsett om jag har planerat det eller ej tycker jag det är orimligt. Jag har köpt en felaktig produkt. Under inga som helst omständigheter ska jag behöva köpa något mer för att få kompensation. 20% är dessutom löjligt lite.
För övrigt, tror du att jag har tänkt köpa en dyr sko där den närmaste framtiden? Knappast. Jag tänker inte köpa en enda pinal. Om det i alla fall handlade om att han satte ner priset på den skon jag köpt, men vi var oense om beloppet hade jag kunnat tänka mig att handla där, men så som läget är nu? Aldrig i livet.