2015-09-27, 05:12
Medlem
fernebos avatar
Jag kan bara säga att jag inte tror ett dugg på den mätningen. Det DN/Ipsos ägnar sig åt är opinionsbildning och inte opinionsmätning. Det kommer just nu över 1000 flyktingar om dan och regering och migrationsverk tvingas aktivera krisplaner. Man inhyser flyktingar precis överallt. Det finns inte bostäder och regeringen aviserar att man kommer att tvingas låna pengar enbart pga den enorma mängden flyktingar. I detta läge skulle alltså andelen som tycker att vi ska ta emot ännu fler plötsligt öka kraftigt? Det är ju befängt! Jag uppfattar det som att folk är mer rädda än någonsin tidigare och ingen förstår hur det här ska kunna funka rent praktiskt.

Obehagligt är det hur som helst med manipulerade mätningar, men jag tror att de flesta genomskådar sån här skit. Jag tror inte heller att folk blir mer positiva bara för att såna här "mätningar" går ut. Resultatet kan nog snarare bli det motsatta. Ju mer propaganda det är för flyktinginvandring desto starkare växer också motståndet. Jag tror faktiskt att många sätter morgonkaffet i halsen när de läser DN idag.
Senast redigerad av fernebo 2015-09-27 kl. 05:19.
Citera
2015-09-27, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Polariseringen ökar till fördel av de som är positiva till att ha öppnare gränser ser det ut som. SDs fascistiska framtoning möter hårt motstånd och de som inte röstar SD blir ännu mer radikala i sina ställningstaganden mot den fascism vi ser växer fram i Sverige.

SD vinner slaget just nu men förlorar hela kriget.

För mig ser det ut precis tvärtom: MSM kan än sålänge röra upp tillfälliga känslostormar som till synes ruckar opinionen litegrann tillfälligt. Men tittar man på SDs tillväxt är det en kurva med väldigt tydlig riktning sedan 2000 och det finns inga indikationer på att den förändras än.

En annan nackdel för media när de trummar på så hårt på krigstrumman som de gjort senaste månaderna är något som kan liknas vid "the law of diminishing returns". Deras kampanjer blir mer och mer ihåliga för personer som har låg pension eller som drabbas av allt längre vårdköer.

Det är alltså MSM som vunnit en väldigt tveksam seger i detta fall, med SD som utan tvekan verkar vinna kriget på sikt.
Citera
2015-09-27, 07:24
Medlem
thrown-outs avatar
Det är säkert många som tycker vi ska ta emot flyktingar hemma. Så länge dom inte är hemma hos vederbörande vill säga.

För jag kan lova & svära på att var tredje person inte ens skulle fundera på att ta emot dom hemma hos sig själva. Det måste ju för fan vem som helst inse.

Varenda människa jag pratar med är så trött på invandringen, tiggarna. Men det är inte många som sen vågar stå för det på facebook osv.

Personligen har jag tröttnat rejält. Jag står för vad fan jag tycker & postar så mycket länkar & skit jag bara kan. Jag har facebook av 1 anledning idag & det är för att göra SD mer rumsrent. Jag pratar invandring & tiggare så mycket jag bara kan. Jag postar dock inte bara negativa saker, men eftersom positiva saker är jävla svåra att hitta så blir det ju 90% negativt (sanning).

Men jag märker en jävla skillnad på vad folk vågar stå för privat & vad dom öppet vågar stå för. Fega jävla ryggdunkande kräk i jakt på "likes".
Citera
2015-09-27, 07:37
Medlem
Glädjande!

Om 31 % kan tänka sig att ta emot flyktingar i sitt hem så är det jättebra. Se bara till att de själva får stå för merkostnaderna också, men det är väl inga problem om man är en godhetsapostel?

Man borde skicka ut en enkät till alla svenska hushåll där de som svarar ja till mer flyktingmottagande automatiskt får hem en fembarnsfamilj från Syrien, Somalia eller Irak att ta hand om och försörja.

Problemet löst!
Citera
2015-09-27, 08:10
Medlem
Grottgretas avatar
Flyktingar, visst. Men de som anländer till vårt rike är knappast flyktingar i någon bemärkelse.
Sen skulle jag även vilja veta hur frågorna är ställda till de deltagande.
"Tycker du att människor som är på flykt behöver hjälp?"
"EXTRA! EXTRA! Svenskar vill ha MER invandring!"
Citera
2015-09-27, 08:12
Medlem
oldtimedrunks avatar
Om nu undersökningen stämmer, låt landet brinna! Ur askan kliver den vettiga delen av befolkningen och bygger upp civilisationen på nytt.
Visst man kan tro att invällarna är starkast pga deras snabba tilltag av våld för att lösa konflikter, MEN när det kommer till organisation och effektivitet så är vi vita överlägsna.
Synd att det ska behöva gå såhär långt. Feminism och kulturmarxism har dock gjort befolkningen sjuk och livsoduglig
Citera
2015-09-27, 08:19
Medlem
Stakeholders avatar
Jönköpings kommun testade väl detta häromåret. Tror resultatet var hela noll personer som ställde upp.

Kan man kalla det misslyckande? Det får andra avgöra.
Citera
2015-09-27, 08:24
Medlem
JustZlatans avatar
Samtidigt ökar oron för flyktingar till 39%.
Citera
2015-09-27, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Verkar helt enkelt som att det verkliga folket i Sverige vill se mer flyktingar eller hålla det på samma nivå som idag. Det är snarare en stor splittring i opinionen där konflikterna stärks och SD går framåt men den stora majoriteten av Sverige går åt precis andra hållet.

Ser ut som att SD aldrig kommer uppnå några resultat utan bara är där för att tjäna ryssarnas intressen i delad ideologi med ryssen och för att tjäna näringslivets intressen i att gå deras ärenden efter att SD fått lite fina middagar. Helt värdelösa ser SD ut att vara just nu.

Kommer splittringen fortsätta att utökas och kommer SD inse att de inte företräder "den tysta majoriteten"?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/kraftig-forandring-fler-vill-se-okat-flyktingmottagande/

Vet någon hur frågan egentligen är ställd? Fler eller färre än vad? Oavsett så lär de 44 procenten få sin önskan igenom. Trycket är rekordstort just nu så 2015 kommer förmodligen slå nytt rekord vad gäller svenskt flyktingmottagande.
Citera
2015-09-27, 08:34
Medlem
Sjukt vinklad fråga.

Det är väldigt stor skillnad på:

"Tycker du det är rätt att 3-åringar druknar i medelhavet, eller vill du att EU skall hjälpa till med flyktingströmmarna?"

eller:

"Är du beredd att skriva under ett papper från Migrationsverket, där du godkänner att dela ditt eget boende med flyktingar?"
Citera
2015-09-27, 08:35
Medlem
RogerRogers avatar
Nu vet man ju inte om folk har svarat som de verkligen tycker eller om de svarat som man ska tycka. DN var för övrigt mindre angelägna att rapportera om hur oron förknippad med flyktingströmmarna har ökat sedan tidigare i år. I vilket fall är det hög tid att vi börjar stå upp emot elitens propaganda och inte är så mentalt svaga som idag. Många är på det klara med att politiker och media driver sin agenda, som har allt annat än folkets väl i fokus. Människor i deras position har lärt sig att bara se möjligheter och inte låta sig begränsas av verkliga hinder. Verkligheten är till för att övervinnas, menar man de facto. Många har tagit sig till sina positioner av längtan efter makt, att få förändra, påverka och styra över sakernas tillstånd. Men de har ingen förståelse för människor som saknar detta handlingsutrymme, utan dessa ska bara gilla läget och följa med i utvecklingen. Här går en stor klyfta i dagens samhälle, en klyfta det knappt talas om. Elitens progressiva approach står i bjärt kontrast mot den vardagliga människans behov av kontinuitet och återkoppling bakåt. De styrande har lösgjort sig från sina egna etniska och kulturella rötter och kräver att alla andra ska göra detsamma trots att deras förutsättningar och verklighet kan se helt annorlunda ut. Hela tiden får vi höra om hur det är rena slumpen var vi föds och liknande absurda tankegångar. Allt sådana tankar leder till är rotlöshet och splittring i samhället.

Vi i västerlandet har onekligen lämnat det moderna medvetna agerandet och hamnat i ett slags tankemässigt masturberande, där vi liksom utifrån betraktar oss själva med kritisk blick och på tydlig distans. Vår naturliga självbevarelsedrift och värnandet av våra egna intressen har blivit främmande för oss. Eliten mässar om "den andre" men i själva verket betraktar vi oss själva som den andre, som någon vars rättmätiga egenintresse förtjänar att ifrågasättas och marginaliseras. Istället identifierar sig västerlandet med andra folk och försöker tillgodose deras intressen så långt det bara går, till exempel genom invandring i stor skala. Eliten kommer att fortsätta med detta projekt så länge som folket köper propagandan och skräms av mässandet. Det är hög tid att vi vaknar upp nu, för den utveckling som våra ledare driver kommer aldrig att kunna leda till något bra. Det optimala i ett samhälle är antagligen om det råder en dialog mellan styrande och styrda, mellan möjligheter/förändring och verklighet/stasis, men dit är det fortfarande en lååång väg.
Citera
2015-09-27, 08:41
Medlem
gurkmajjas avatar
Jo det kan nog stämma, så länge det rör sig om flyktingar enligt FN:s definition. Sådana flyktingar kommer ju inte särskilt många. Frågan är hur Ipsos har definierat "flykting" i undersökningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in