2015-09-27, 02:04
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
Vad jag menade är att det är lättare att ta till sig om det är en person som begått brott tidigare. Det är skrämmande att en till synes normal människa helt plötsligt kan begå ett hemskt mord. Givetvis vill jag inte att en mördare ska gå fri därute!!!
"Livet leker" är ren spekulation från min sida. Om man bara varit gift i tre år så kanske det finns lite nykärs-känsla kvar. Jag har inga länkar på det. Ren och skär spekulation.

Sen måste fråga om inte alla är fria att framföra sina tankar i denna tråden. Man behöver väl inte hugga direkt? "Destruktivt och mörkt tankesätt"? Det är så långt ifrån mig som person att du inte anar.

Du framförde dina tankar/åsikter och jag besvarade genom att ange mina. Det är så kommunikation fungerar. Väljer man att skriva sina åsikter på fb så måste man väl ändå vara beredd att bli ifrågasatt.
Sen handlar mycket om hur vi uttrycker oss. Du skrev att du önskade att han var oskyldig och självklart reagerar jag på en sådan önskan.
Att du menar att det skulle vara enklare för dig att förstå om någon var straffad förut, vet jag inte riktigt. Hela sommaren har vi sett mord såsom mordet på Ida, mordet på den unga mamman, ikea-morden etc. Alla utförda av mänskor som inte begått brott förut. Finns säkert massor av övriga exempel.
Vi har ingen aning om vad som rör sig i huvudet på NB. Vad jag vet har han inte genomgått en psykundersökning?
Jag har inte sett något som helst skrivet i media som påstår att hans fru skulle vara lycklig och glad. Jag har heller inte sett något som berättar motsatsen. Jag har inte läst någonstans om vad NB drömde om och vad hans fru drömde om.
Det enda jag kunnat läsa är att AB tänkte resa hem till Litauen i juli, hem till fru och barn, när han sparat ihop lite mer pengar.
Känns som det enda som det tjatas om när det handlar om empati är en bortsprungen katt
2015-09-27, 02:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Att rykten uppstår kan man nog aldrig gardera sig emot. Särskilt inte i ett så medialt uppmärksammat fall som detta.
Här gäller snarare att utredarna har fungerande rutiner och beredskap som gör att utredningarna fortskrider obehindrat, trots alla ryktesspridningar som cirkulerar.
Nu känns det nästan som att kriminalkommissarien försöker hitta något (t.ex. felaktig ryktesspridning) att skylla på om det i framtiden visar sig att åtalet ej håller.

Tycker snarare Johansson pekade på viktiga delar. Hur skulle en felaktig ryktesspridning vara ett argument om ett åtal inte räcker? Det är snarare fara på taket om äkta fakta skulle läcka fram:
Citat:
En av anledningarna till varför polisen vill skydda uppgifter är att ingen har erkänt mordet på Lisa Holm.
– Ibland kommer det folk som vill erkänna och då behöver vi skydda uppgifter för att ta reda på om erkännandet är sant eller falskt.
Självklart ska utredningen vara bärande i sig men han menar att spekulationer minskar trovärdigheten och då via felaktigheter. Meningen ska ses i sitt sammanhang - han talar i samma veva om tv-programmet.
Advokaten tog också skamgrepp då hon påstod att det var vissa personer i utredningen som gett informationen till tv-programmet:
Citat:
– Alla rykten som sprids stör, nu har vi visserligen kommit så pass långt, vi är ju i slutskedet av utredningen, men jag tycker ändå att man ska vara lite försiktig när man spekulerar.
Han poängterar att det givetvis ska finnas en journalistisk frihet men menar att när vissa tv-program hänvisar till uppgifter som inte är verifierade, samtidigt som det sitter poliser i studion, så blir intrycket för tittarna att informationen stämmer.
Det här är viktigt att ha med sig när man spekulerar om de mest horribla saker eller är som mest negativ: Familjen.
Citat:
Han poängterar att ryktesspridning även kan vara besvärande för Lisa Holms familj.
– Familjen vill ju ha ett avslut på detta och för mycket rykten skapar orolighet inom vissa områden.
Glömde länken:
http://www.news55.se/artiklar/kriminalkommissarie-felaktiga-lisa-holm-rykten-stor-utredningen/
Senast redigerad av develi 2015-09-27 kl. 02:12.
2015-09-27, 02:16
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Under flera månaders tid har Lisa Holm-utredarna byggt upp åtalet mot den huvudmisstänkte 35-åringen och kunnat avfärda hans alibi.

Under Litauenförhören presenterade de beviskedjan för hans hustru och bror
Citat:
De presenterade bevis, både av teknisk karaktär och indiciemässig, som tidigare varit okänd för frun, den yngre brodern och deras advokater.

– Jag förstår inriktningen på åklagarens arbete. Men det som presenterades under förhöret gjorde mig inte klokare vad gäller min huvudmans position i detta, säger Peter Falck, fruns advokat.

Att konfronteras med uppgifterna från den sekretessomgärdade mordutredningen, som tyder på att deras familjemedlem är mördaren, orsakade starka känslor hos hustrun och brodern.
http://www.expressen.se/gt/taktiken-knacka-35-aringens-alibi/

"Starka känslor" blir väl ofrånkomliga i ett läge när det till slut inte längre går att hålla
insikten ifrån sig att en person i ens absoluta närhet verkligen har gjort det man lägger
denne till last. Det är en omskakande upplevelse minst sagt.
Kanske är det ändå på det viset att dessa två, brodern och frun, varit ovetandes om vad
den tredje hittat på att göra därborta i Sverige fast det är onekligen lite svårt att "köpa" det.
Och då erinrar jag mig de två bilarna som setts fara iväg i hög fart på söndagskvällen mot
Martorp och att samtliga tre tydligen var närvarande vid den där omtalade konfrontationen
med folket från Missing People på fredagskvällen när Lisas döda kropp senare hittades.
Därutöver uppgiften om en lillebror som ska ha uppträtt något annorlunda än vanligt dagarna
efter Lisas försvinnande. Undvikit ögonkontakt, tett sig nedstämd.

Med största sannolikhet uteblir några åtal beträffande brodern och frun.
Citat:
Men misstankeläget mot dem är svagt. Under onsdagen berättade åklagare Lars-Göran Wennerholm för tidningen GP att det sannolikt inte väcks åtal mot duon
2015-09-27, 02:16
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Jag tror man bör utgå ifrån att de två ganska snart förstått att NB kan ha varit GM, eftersom de levde så nära inpå varandra. Det kan ju t.ex vara så att han kanske sällan skadade sig i arbetet, men just på söndagskvällen då Lisa försvann kom han hem med rivsår på händerna.

Om NB har bragt en ung flicka om livet, gör han med stor sannolikhet allt för att undanhålla hustrun och brodern den upplysningen. Har NB fram tills nu hållit sig inom lagens gränser så kan han också föreställa sig reaktionen hos sina nära och kära samtidigt som de egna mörka djupen gör honom vettskrämd. Det är inget han är beredd att delge dem - han stänger av och cementerar.

AB och IB har förmodligen både sett och förstått att något har varit annorlunda med NB efter försvinnandet fast använt sig av försvarsmekanismer för att slippa ta in oroväckande signaler på en medveten nivå. De kanske inte ens har tillåtit sig att tänka tanken att sätta NB´s humör i samband med flickans försvinnande.

NB kan ha kommit hem med sår på kroppen och då haft en trovärdig förklaring som hustrun och brodern har köpt. Rakt av. För att han skulle ha rövat bort en flicka existerar inte i deras värld.
2015-09-27, 02:18
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Han har inget alibi för aktuell tidpunkt.
Kaffedrickande 18.15 , butiken 19.30.
Däremellan finns ingen observation på var vederbörande varit.

Det kan inte ta mer än ett par minuter att färdas från bostaden till fiket och eftersom tidpunkten för Lisas avdagatagande tros ha skett ca 18.30, har vederbörande en hel del att förklara.
Han, eller var det lillebror? var väl och fiskade också vid den här tiden.
2015-09-27, 02:23
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink
Finns det något som tyder på att AB/IB har givit NB någon form av alibi?
Är det ens troligt att de fått frågan och tillfälle att försöka ge honom alibi, de greps samtidigt, misstänkta för inblandning i samma brott?
2015-09-27, 02:27
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ok. Det där med kaffedrickandet irriterar mig lite. Undrar vad de kunde ha sagt här. NB kunde väl knappast ha satt sig 18.15 för att dricka kaffe (läs, kasta i sig kaffet) och sedan i rasande fart åkt för att leta efter LH. Verkar lite väl omöjligt. Frågan är ju då om brodern och frugan dementerat hans kaffedrickande eller ev ljugit om kaffedrickandet först för att sedan ändra sig för att bli frisläppta.
Förhandlat sig ut så att säga. Möjligt, eller?
Det är ju inte omöjligt att de kan ha gått med på att klockan kan ha varit 18.00; t.o.m. 17.45; en halvtimme fram och tillbaka kan vara svårt att komma ihåg. - Tur att mamman då har en mer specificerad tidsangivelse... Även de grannar mamman pratat med kan ha misstagit sig på tiden; behöver bara ha angett ungefärlig tidpunkt (de kan t.o.m. ha misstagit sig på dag). - Om man ser det från NB:s horisont bör han ha satt sig i bilen senast 17.30-50, kan man tycka. Han kände ju till rutinerna kring kaféet och kan ha varit säker på att ingen anställd skulle visa sig förrän allra tidigast 18.00.

Den här tidsuppgiften är ju väldigt intressant. Under antagandet att en granne tittat på sin klocka under kaffedrickandet och att klockan visat 18.15 så kan NB inte ha begett sig till kaféet förrän kanske 18.17 och bör då ha nått fram efter att LH passerat långsidan och redan befann sig vid sin moped.
2015-09-27, 02:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
http://www.expressen.se/gt/taktiken-knacka-35-aringens-alibi/

"Starka känslor" blir väl ofrånkomliga i ett läge när det till slut inte längre går att hålla
insikten ifrån sig att en person i ens absoluta närhet verkligen har gjort det man lägger
denne till last. Det är en omskakande upplevelse minst sagt.
Kanske är det ändå på det viset att dessa två, brodern och frun, varit ovetandes om vad
den tredje hittat på att göra därborta i Sverige fast det är onekligen lite svårt att "köpa" det.
Och då erinrar jag mig de två bilarna som setts fara iväg i hög fart på söndagskvällen mot
Martorp och att samtliga tre tydligen var närvarande vid den där omtalade konfrontationen
med folket från Missing People på fredagskvällen när Lisas döda kropp senare hittades.
Därutöver uppgiften om en lillebror som ska ha uppträtt något annorlunda än vanligt dagarna
efter Lisas försvinnande. Undvikit ögonkontakt, tett sig nedstämd.
Med största sannolikhet uteblir några åtal beträffande brodern och frun.

Ja, jag tycker reaktionen visar på att de inte kunnat ta till sig allvaret av häktningen i alla fall.
Jag tycker det även ger för handen att de inte alls sagt nåt ofördelaktigt mot honom i förhör som advokaten insinuerade då hon överklagade:
Citat:
Vad avser de medmisstänkta har de själva intresse av att bli frigivna, vilket kan spela in. De har också frigetts.
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2764917-advokaten-bevisen-kan-ha-planterats-av-annan
2015-09-27, 02:30
Medlem
Shrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Är det ens troligt att de fått frågan och tillfälle att försöka ge honom alibi, de greps samtidigt, misstänkta för inblandning i samma brott?

De måste ju fått frågan vad de gjorde 18.15 på söndagen när LH försvann. Vad kan de ha svarat?
10.000 kr frågan!!!
2015-09-27, 02:36
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, jag tycker reaktionen visar på att de inte kunnat ta till sig allvaret av häktningen i alla fall.
Jag tycker det även ger för handen att de inte alls sagt nåt ofördelaktigt mot honom i förhör som advokaten insinuerade då hon överklagade:

tja reaktionen kan också vara ett sätt att "tappa hoppet". Om frun nu ändå trott att NB var oskyldig men sen bli överbevisad, såklart det är traumatiskt.
Men jag tror att både frun och AB svarat ärligt i de första förhören och där berättat att NB inte var i huset vid den aktuella tidpunkten, men troligen trodde de han var någonannanstans.

Känns mycket svårare (i alla fall för mig) att få ihop tanken att dagarna efter försvinnandet så fick NB sina närstående att ändå vistas så nära MP samt uppträda egendomligt. De måste ju ha undrat varför NB ville de skulle spana.
Det hela känns aning långsökt
2015-09-27, 02:38
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Rhonas kommentar "de har inget gemensamt alibi", tyder på att de har setts på olika platser.

Källa på det ?

jag har just använt sökfunktionen för att hitta Rhonas kommentar "de har inget gemensamt alibi", men den fans inte.
2015-09-27, 02:39
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
De måste ju fått frågan vad de gjorde 18.15 på söndagen när LH försvann. Vad kan de ha svarat?
10.000 kr frågan!!!

frugan hängde tvätt och AB spelade dataspel......min gissning
eller kanske tvärtom.......hm

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in