2015-09-26, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Det kan vara så att de förstod att ett gripande var nära förestående. Är inne på att det nu finns sanna/osanna uppgifter om att fler än ett fynd har passerat flera händer och att tillhörigheter därför kan ha placerats ut i efterhand, de skulle ju annars kunnat hålla sådant som kan spåras ihop med kroppen. Tänker här att kroppen har antingen smutsats ner kraftigt eller på något sätt rengjorts noga. Hur som helst är det fasansfullt. Kan säga att jag har haft mardrömmar om detta inatt och det är en sällsynt företeelse. Då kan man få en glimt av hur anhöriga har det.

Ja vi får inte glömma att precis innan Litauerna greps så hade MPS sett dom göra något runt ikring/vid det område där kroppen sen kunde hittas.

Jag tror de blev tagna på bar gärning men sen är de väl ganska svårt att binda de till brottet.
2015-09-26, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Märkligt att du har önskan om att fel man är häktad? Det innebär ju förutom att hela utredningen är åt hel-ete, även att en mördare går lös, som potentiellt då kan ge sig på andra? Mycket märklig önskan. Jag hoppas verkligen att ingen annan sitter och önskar detsamma, känns mycket destruktivt och mörkt tankesätt
Sen skulle jag gärna vilja ha länk till ditt påstående att NB's fru är glad och lycklig samt att livet leker?
Var har du läst det?
Att en personutredning visar att det inte finns några problem i barndom eller uppväxt är ju en helt ensidig bild som enbart bygger på MGM egen berättelse.

Men jag läser gärna länken om det där att hon är lycklig och att livet leker?

Vad jag menade är att det är lättare att ta till sig om det är en person som begått brott tidigare. Det är skrämmande att en till synes normal människa helt plötsligt kan begå ett hemskt mord. Givetvis vill jag inte att en mördare ska gå fri därute!!!
"Livet leker" är ren spekulation från min sida. Om man bara varit gift i tre år så kanske det finns lite nykärs-känsla kvar. Jag har inga länkar på det. Ren och skär spekulation.

Sen måste fråga om inte alla är fria att framföra sina tankar i denna tråden. Man behöver väl inte hugga direkt? "Destruktivt och mörkt tankesätt"? Det är så långt ifrån mig som person att du inte anar.
2015-09-26, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
Vad jag menade är att det är lättare att ta till sig om det är en person som begått brott tidigare. Det är skrämmande att en till synes normal människa helt plötsligt kan begå ett hemskt mord. Givetvis vill jag inte att en mördare ska gå fri därute!!!
"Livet leker" är ren spekulation från min sida. Om man bara varit gift i tre år så kanske det finns lite nykärs-känsla kvar. Jag har inga länkar på det. Ren och skär spekulation.

Sen måste fråga om inte alla är fria att framföra sina tankar i denna tråden. Man behöver väl inte hugga direkt? "Destruktivt och mörkt tankesätt"? Det är så långt ifrån mig som person att du inte anar.

Hur vet du att det är ett hemskt mord? Allt vi vet är att någon har sagt att hon har blivit kvävd och det kan ju innebära vad som helst, det behöver ju inte innebära att han har smugit sig på henne bakifrån med en rostig kedja och hängt upp henne i takbjälkarna och onanerat till hennes döda kropp.

Min teori är och har alltid varit att Lisa har sett något som hon inte borde se och sen slog han till henne men hon överlevde/var halvt död och sen insåg han precis vad han gjort och sen ströp han henne med sina händer för att få henne att bli tyst.
2015-09-26, 11:02
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
http://www.news55.se/artiklar/kriminalkommissarie-felaktiga-lisa-holm-rykten-stor-utredningen/

Kriminalkommissarie: ”Felaktiga Lisa Holm-rykten stör utredningen”
Tack för att du länkar! 👭
Jättetråkigt om familjen mår dåligt av ryktena och även tråkigt om utredningen störs. Hungern på nyheter är för stor.
2015-09-26, 11:03
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Antagligen inget så drastiskt som att de försöker jaga bort MP, det vore ju allt för uppenbart. Snarare kanske att de stod en bit bort och spanade oroligt när MP närmade sig platsen där något föremål fanns. När sedan fyndet gjordes blev bröderna skräckslagna och började kanske snabbt avlägsna sig.
Det behövs ingen polisiär intuition till att förstå att nåt är skumt om bröderna hade gått till angrepp mot MP och försökt slita ifrån dem föremålet...typ...

Det finns ett ord som blir omöjligt att placera i din hypotes. Ordet är: Konfrontation

Jag tror definitivt någon form av ord-växling mellan bröderna och MPS-patrullen förevarit och att bröderna möjligtvis avlägsnar sig när dom får reda på att polisen är på väg in..
Polisen reagerar tillräckligt snabbt/starkt för att uppfatta att något av större händelse, ägt rum vid fyndplatsen.
Men inte tillräckligt tydligt för att motivera att plocka ut litauerna med buller & bång.
2015-09-26, 11:03
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Ja, precis så tänkte jag också först. Men som jag tolkar det från artikeln i Expressen, så är det snarare försvarets sida som bidragit till att detta sipprat ut (d.v.s. advokaten till den 35-årige huvudmisstänktes fru).

Kan detta vara någon medeveten strategi från försvaret? D.v.s. att de - när åtalet närmar sig - vill underminera åtalspunkterna för MGM.
Undrar om det är en så klok strategi.
2015-09-26, 11:05
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
http://www.news55.se/artiklar/kriminalkommissarie-felaktiga-lisa-holm-rykten-stor-utredningen/

Att rykten uppstår kan man nog aldrig gardera sig emot. Särskilt inte i ett så medialt uppmärksammat fall som detta.

Här gäller snarare att utredarna har fungerande rutiner och beredskap som gör att utredningarna fortskrider obehindrat, trots alla ryktesspridningar som cirkulerar.

Nu känns det nästan som att kriminalkommissarien försöker hitta något (t.ex. felaktig ryktesspridning) att skylla på om det i framtiden visar sig att åtalet ej håller.
2015-09-26, 11:06
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:

Man kan undra hur felaktiga rykten kan störa utredningen så långt in i den. Svag bevisning är min känsla.
Kan vara dem själva som "läcker" för att sedan följa upp läckorna på krimtrådarna och därefter dementera när de går i stå.

Och hur ser relationen ut mellan det gifta paret? Hon har väl inte lagt in om skilsmässa vad jag förstått och så länge det inte skett "försvarar" hon sin man, men kan vara pga inrådan från försvaret att avstå och på så sätt ge honom ett bättre utgångsläge i rätten. Hade han haft egendomliga böjelser + rådande situation hade hon nog velat packa ihop och sätta äktenskapet på glöm-listan.

Klart är att utredarna bara har indicier som ska snickras ihop och utan erkännandet kommer de inte dit. Min tanke.
2015-09-26, 11:12
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8332
Hur vet du att det är ett hemskt mord? Allt vi vet är att någon har sagt att hon har blivit kvävd och det kan ju innebära vad som helst, det behöver ju inte innebära att han har smugit sig på henne bakifrån med en rostig kedja och hängt upp henne i takbjälkarna och onanerat till hennes döda kropp.

Min teori är och har alltid varit att Lisa har sett något som hon inte borde se och sen slog han till henne men hon överlevde/var halvt död och sen insåg han precis vad han gjort och sen ströp han henne med sina händer för att få henne att bli tyst.

Mitt fetande.

Här är info jag postade i nat:

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Citat:
Citat:
Eftersom det nu i media avslöjats att GM använt en "snara" när han mördade Lisa, så postar jag här info jag fick i ett PM i början av Juli, 2015:

"ryktet säger att fler, som jobbat i anknytning till Arne och gamla ladan vid caféet, är intagna på förhör och har blivit frågade om hur man binder upp slaktkroppar och hur man knyter knopar runt ben vid slakt."

Denna info (i mitt inlägg ovan) jag fick i början av Juli synes att stämma mycket bra överens med den nya info att mordet skedde i en byggnad mitt emot kaféet och att mordet var "udda" och "ovanligt" genomfört.

http://www.expressen.se/gt/uppgifter...des-med-snara/

Publicerad 25 sep 2015 05:02

"Enligt nya utredningsuppgifter så skedde mordet i en byggnad mitt emot kaféet i Blomberg och har en karaktär av att vara "udda" och "ovanligt" genomfört.
En form av snara ska också ha använts, enligt nya uppgifter till G
."
2015-09-26, 11:17
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Man kan undra hur felaktiga rykten kan störa utredningen så långt in i den. Svag bevisning är min känsla.
Kan vara dem själva som "läcker" för att sedan följa upp läckorna på krimtrådarna och därefter dementera när de går i stå.

Och hur ser relationen ut mellan det gifta paret? Hon har väl inte lagt in om skilsmässa vad jag förstått och så länge det inte skett "försvarar" hon sin man, men kan vara pga inrådan från försvaret att avstå och på så sätt ge honom ett bättre utgångsläge i rätten. Hade han haft egendomliga böjelser + rådande situation hade hon nog velat packa ihop och sätta äktenskapet på glöm-listan.

Klart är att utredarna bara har indicier som ska snickras ihop och utan erkännandet kommer de inte dit. Min tanke.
Det kan vara så också att de har bättre på fötterna än vad vi vet. Att han uttalar sig här kan betyda bara precis det han säger. Skulle också tro att de är hårt ansatta av frågor från journalister.

Vi vet inget om NB:s fru, hon kanske inte är riktigt normal.
2015-09-26, 11:23
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru

De har sagt att de har teknisk bevisning som binder litauern till mordet alltså själva gärningen.
Kan det vara en anordning som de vet använts med hans DNA eller fingeravtryck på, kan det vara tejp som använts på BO? Vem fan vet.
De har kommunicerats att den häktade är bunden till mordet.
Fy fan vad skönt det ska bli när FUP blir tillgänglig och vi får ta del av den överväldigande bevisningen så att foliehattarna kan krypa ur tråden och börja på ny kula i ett annat fall.
Den här jeppen kommer att bli lika säkert dömd som etiopiern som mördade Elin Krantz, Yohannes blånekade tom genom rättegången trots DNA- bevisning. Det blir samma sak med litauern.
Den tråden påminner en hel del om denna, förnekare och konspirationer, denna tråd är dock 10 x värre
Litauern åker på livstid 16-18 år, det som är knivigt är den yngre broderns och fruns ev. medverkan och skuld. Ska vi slå vad?
2015-09-26, 11:28
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
http://www.expressen.se/gt/taktiken-knacka-35-aringens-alibi/

Taktiken: Knäcka 35-åringens alibi

Publicerad 26 sep 2015 08:04
Det är mycket svårt att för två personer att ge varandra falskt alibi. Svaren måste vara samstämmiga in i minsta detalj. Låt oss ta ett exempel.

Två personer säger att de var ute på en romantisk middag. De måste, för att alibit ska vara trovärdigt, komma överens om alla klockslag, hur de åkte till restaurangen, hur de var klädda, vilken restaurang, vem som tog emot dem, om de hade förbokat, vilket bord de satt vid, vad servitören hette och hur han såg ut, vad de åt, vad de drack, vad de pratade om, vad notan slutade på... Varenda detalj måste stämma.

Hur svårt är det då inte för tre personer att ge varandra ömsesidigt falskt alibi? Någon missförstår något i överenskommelsen och det är kört.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-09-26 kl. 11:32.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in