2015-09-27, 00:55
Medlem
AJ har ju närstående också som är betydligt vitalare - när AJ träffade den förtjusande flickan tidigare på dagen när hon försvann, så vet vi inte om han hade följe med någon av dem. Ingen nämnd, ingen glömd. Vi får be till Mecka att rätt GM blir dömd för mordet, frågan är om det hjälper...

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, jag antog inte en 80-årig mördare.
2015-09-27, 00:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Spelar ingen roll hur många gånger jag läser din alternativa hypotes, för mig är din hypotes inget man kan ta på allvar, den är inget bra alternativ, den har ingen vettig logik och att den är detaljrik är inget plus då det snarare bara visar på en bra fantasi än logiskt och förnuftigt tänkande.
Så, hittills har ingen hypotes presenterats som jag kan ta på allvar.
Men, du har kanske andra som är dina fans och tror på dig, vad vet jag?

Citat:
Har du någon konkret kritik mot den, eller ogillar du den bara för att den inte är överens med dig?

Ja, det har jag. Hela ditt fetade inlägg här osar abstrakt, verklighetsfrämmande och mycket fördomsfullt tänkande. Logiskt? Sannolikt? Nej.

Citat:
Nej, jag menar att den finnige yngligen har fått hjälp av någon rik knös som har anlitat NB som städhjälp.
2015-09-27, 01:01
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Ja, det har jag. Hela ditt fetade inlägg här osar abstrakt, verklighetsfrämmande och mycket fördomsfullt tänkande. Logiskt? Sannolikt? Nej.
Mycket konkret fanns inte där.
2015-09-27, 01:01
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Tror inte att NB involverat varken AB eller IB i brottet.
Jag tror man bör utgå ifrån att de två ganska snart förstått att NB kan ha varit GM, eftersom de levde så nära inpå varandra. Det kan ju t.ex vara så att han kanske sällan skadade sig i arbetet, men just på söndagskvällen då Lisa försvann kom han hem med rivsår på händerna.
2015-09-27, 01:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det handlar om huvudregeln att den misstänkte för att säkerställa en rättvis rättegång fortlöpande skall få information kring utredningen för att kunna förbereda sitt försvar, såvida det inte är till men för utredningen. Detta såvida gör att informationsplikten är normalfallet, vilket gör det befogat att kalla det en huvudregel, men termen i sig är ju oviktig.

Åklagaren kan alltså inte välja helt fritt vad han anser lämpligt, däremot är det han som tar beslutet, som inte kan överklagas, men däremot överprövas av annan åklagare.

Här är åklagarens egen skrift i ämnet: http://www.aklagare.se/PageFiles/3824/RättsPM%202008%204.pdf

Det är inget konstigt med reglerna i sig, det är ju riktigt, men det betyder ju inte att det kan råda olika åsikter om hur väl åklagaren fullgör sin informationsplikt och att det inte finns utrymme för åklagaren att glida en hel del på det optimala rättssäkerhetsläget. Det behöver inte bero på en vilja till bristande objektivitet utan lika gärna på en förståelig önskan att lösa brottet så bra som möjligt. Dubbla roller är svårt och en åklagare är förstås inget undantag.

... Ganska exakt 10 timmar innan ditt inlägg här skrev jag ett inlägg med just den länken där jag förklarat vad det innebär.

Jag har inte skrivit " att han fått välja fritt" iom att jag länkar till vad som gäller samt att det ska motiveras. Jag skrev: "Det åligger ÅK att bedöma vad som kan delges" dvs vad som då kan vara till men för utredningen.
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2015-09-27, 01:03
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Jag tror man bör utgå ifrån att de två ganska snart förstått att NB kan ha varit involverad, eftersom de levde så nära inpå varandra. Det kan ju t.ex vara så att han kanske sällan skadade sig i arbetet, men just på söndagskvällen då Lisa försvann kom han hem med rivsår på händerna.
Det kan också tänkas att alla tre hade en hemmakväll tillsammans, förutom pizzaköpet.
2015-09-27, 01:06
Medlem
Shrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Balansen har nog inte varit så stor någon gång förut med så mycket duktighet att bära på en så liten fot i ett främmande landskap, gissar jag. Brodern är dålig på konflikthantering och flyr hellre än hamnar i bråk, gissningsvis har MGM en liknande grund men ett annat sätt att uttrycka sina brister...

Detta bör kunna vara något som får tuvan att tippa.

men då borde det ha skett förut också

Det unika med en annan trigger punkt skulle rent teoretiskt kunna vara att lisa liknar något som smärtar honom på samma sätt och gör honom vek och ömtålig. Vilket i princip som generell tes stämmer in på en adoptivsyster eller liknande. Något som tagit tutten från honom. tror inte han älskar sin bror på det sättet däremot är han beroende av honom på flera sätt och här är det underlaget som gett vika för hans stolta figur.

Det är hursomhelst min gissning. tror inte heller att lisa på något sätt var ett lätt offer utan på de flesta sätt utom just ett rent fysiskt var starkare än MGM. Gissningsvis kan någon typ av metodik för att få BO att hamna i fundamental konflikt med sig själv ha använts, tex guantanamo våt handuk och vatten som droppar in på den våta handduken. i sig självt inte livshotande men med det ökade andningbehovet pga av stress så skapar reaktionen över situationen ett ökat behov på grund av minskad tillgång, något i detta bör nog ha varit essentiellt för denna kannibal måltid av kontrollbegär som jag har tolkat det. Avnjutande av andras förlust som lust. samtidigt som det begränsade livsrummet som teknisk metod gett MGM fult spelrum för att sitta och spela dum och ovetande om läget. Kanske talat om nagelvård, eller dylikt, ifall tiden nu tillät. Men det verkar ha varit lite ont om tid för några större utsvävningar.

Problemet med allt för överdrivet "snälla" och timida personer är att de har försvarsmekanismerna vändning till motsatsen och rationalisering. Det är just den där överdrivna snällheten som avslöjar att det under ytan pyser så pass mycket att de försöker hela tiden kamouflera sina aggressioner. De är aggressionshämmade men kan explodera och dölja denna vulkan.
Du kan jämföra lite med "Kapten Klänning" som var överdrivet intresserad av att föra fram och driva feministiska frågor inom polisen. I själva verket dolde han en sexualsadism.
NB kan vara en sådan person.

Den andra typen av person som kan bli farlig är en person som är mycket lättkränkt. Det finns de män som kan döda bara för att de fått nobben på dansgolvet. Kallas för narcissistisk kränkning/narcissistisk raseri.

Lägger man till en perversion och mördarlust så får vi en rätt så obehaglig person !!
2015-09-27, 01:06
Bannlyst
Citat:
Kan man inte tänka sig att hans produktionsbolag eller TV4 betalat rejält för att få lite godis?

Hmm, kanske inte omöjligt? De gick ju ut med att det här skulle bli "the one and only" av alla kriminalprogram som går nu.
Kanske du ska kolla med XeniaNonStop vad hon tror, hon hävdar ju att "alla kan köpas för pengar"?
2015-09-27, 01:07
Medlem
katws avatar
Citat:
Det kan också tänkas att alla tre hade en hemmakväll tillsammans, förutom pizzaköpet.

Hemmakvällar hade de nog jämnt och ständigt, det slutna sällskapet. Möjligtvis med undantag för lite fiske.
2015-09-27, 01:12
Bannlyst
Citat:
Mycket konkret fanns inte där.

Nej, det är ju för att jag måste sänka mig till din nivå och beskriva dina teorier precis utifrån vad de är - fördomsfulla fantasier utan någon som helst verklighetsförankring, snarare verklighetsflykt.
Finns inget konkret i detta att ta fasta på.
2015-09-27, 01:12
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Rhonas kommentar "de har inget gemensamt alibi", tyder på att de har setts på olika platser.
2015-09-27, 01:16
Medlem
Shrinks avatar
Citat:
Rhonas kommentar "de har inget gemensamt alibi", tyder på att de har setts på olika platser.

Hur är det med NB:s s.k alibi egentligen. Har läst det som skrivits i tråden men blir inte riktigt klok på giltigheten i det som skrivs.
Visst var det väl så att NB ringde sin mor och svammlade om kaffedrickande som hon sedan nämnde till journalist. NB hade druckit kaffe 18.15 på söndagen LH försvann?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in