Citat:
Ursprungligen postat av
speedcola
Förhastat i mina ögon, men kanske stämmer på flashback. Uppenbart att din baktanke är att få det till att extroverta (säkertligen enligt dig ofta impulsiva/irrande och inte alltid genomtänkta) människor lättare söker sig till religion som i dina ögon är lullull.. Själv tror jag bara att man kan se ett mönster i anledningarna till konvertering som annorlunda mellan dessa grupper, och inte att en viss typ av människa skulle ha lättare för att omfamna en trosuppfattning än en annan, det har med andra saker att göra än hur utåtriktad man är
Möjligtvis, min tanke är att extroverta vill ha mer gemenskap och gillar att synas. Något som oftast sker i religioner. Man är en grupp och det är mycket starka känslor inblandade. Introverta är enligt mig mer kritiskt tänkande och gillar att fakta och behöver inte gemenskapen för att få bekräftelse.
Bara min tes. Möjligt att jag har fel och denna undersökning ej speglar verkligheten. Kanske mer introverta hänger på nätet. Vad vet jag. Men som det visar så är det väldigt många procent introverta mer ateister/agnostiker än den extroverta delen