Resultat: Beskriv dig själv
Extrovert/troende
3,64%
8 röster
Introvert/troende
10,91%
24 röster
Extrovert/ateist alt. agnostiker
10,91%
24 röster
Introvert/ateist alt. agnostiker
74,55%
164 röster
2015-09-24, 13:20
Medlem
speedcolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Verkar som min tes är ganska korrekt, introverta är oftast ateister/agnostiker

och utifrån denna statistik är det större procent chans att extroverta är troende

Förhastat i mina ögon, men kanske stämmer på flashback. Uppenbart att din baktanke är att få det till att extroverta (säkertligen enligt dig ofta impulsiva/irrande och inte alltid genomtänkta) människor lättare söker sig till religion som i dina ögon är lullull.. Själv tror jag bara att man kan se ett mönster i anledningarna till konvertering som annorlunda mellan dessa grupper, och inte att en viss typ av människa skulle ha lättare för att omfamna en trosuppfattning än en annan, det har med andra saker att göra än hur utåtriktad man är
Citera
2015-09-24, 13:39
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Min förutfattade mening är att introverta ärer agnostiker/ateister eftersom introverta är oftast mer kritiska självständiga "mot strömmen" tänkare.

Extroverta är mer öppensinnade och vill gärna ha sammanhållning ( så som det oftast finns i religösa grupper).

Hur är det uppdelat tror ni?
Är introverta mer skeptiska för det övernartuliga?

Hur ser det ut på vetenskapsfronten? Hur många forskare/uppfinnare/läkare/vetenskapsmän är introverta/extroverta?

Ni som är troende/ateister är ni extroverta/introverta?

Skulle vara intressant om någon mod kunde fixa en omröstning

I'm can be both introverted and extroverted depending on the situation and mood. I'm an atheist.

I do not think I agree with your definition of introvert and extrovert though. You seem to imply that introverts are better at critical thinking, which may or may not be true, but you might be setting the poll up for a skewed result.
Citera
2015-09-26, 18:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av speedcola
Förhastat i mina ögon, men kanske stämmer på flashback. Uppenbart att din baktanke är att få det till att extroverta (säkertligen enligt dig ofta impulsiva/irrande och inte alltid genomtänkta) människor lättare söker sig till religion som i dina ögon är lullull.. Själv tror jag bara att man kan se ett mönster i anledningarna till konvertering som annorlunda mellan dessa grupper, och inte att en viss typ av människa skulle ha lättare för att omfamna en trosuppfattning än en annan, det har med andra saker att göra än hur utåtriktad man är

Möjligtvis, min tanke är att extroverta vill ha mer gemenskap och gillar att synas. Något som oftast sker i religioner. Man är en grupp och det är mycket starka känslor inblandade. Introverta är enligt mig mer kritiskt tänkande och gillar att fakta och behöver inte gemenskapen för att få bekräftelse.

Bara min tes. Möjligt att jag har fel och denna undersökning ej speglar verkligheten. Kanske mer introverta hänger på nätet. Vad vet jag. Men som det visar så är det väldigt många procent introverta mer ateister/agnostiker än den extroverta delen
Citera
2015-09-26, 18:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
I'm can be both introverted and extroverted depending on the situation and mood. I'm an atheist.

I do not think I agree with your definition of introvert and extrovert though. You seem to imply that introverts are better at critical thinking, which may or may not be true, but you might be setting the poll up for a skewed result.

antar att du förstår svenska så svarar på svenska. samma sak för mig, på mitt jobb är jag väldigt extrovert. Men "privat" är jag väldigt introvert. Som sagt kanske inte alls stämmer överens med verkligheten. Men flest som identifierar sig som introverta identifierar sig även som ateister/agnostiker jämnfört med den extroverta delen
Citera
2015-09-27, 14:20
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
antar att du förstår svenska så svarar på svenska. samma sak för mig, på mitt jobb är jag väldigt extrovert. Men "privat" är jag väldigt introvert. Som sagt kanske inte alls stämmer överens med verkligheten. Men flest som identifierar sig som introverta identifierar sig även som ateister/agnostiker jämnfört med den extroverta delen

Have there been studies showing the bolded part?
Citera
2015-09-27, 14:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Have there been studies showing the bolded part?
Utgår enbart från denna omröstning :P som sagt min teori inget jag kan bevisa
Citera
2015-10-01, 15:26
Bannlyst
Citat:
Min förutfattade mening är att introverta ärer agnostiker/ateister eftersom introverta är oftast mer kritiska självständiga "mot strömmen" tänkare.

Extroverta är mer öppensinnade och vill gärna ha sammanhållning ( så som det oftast finns i religösa grupper).

Hur är det uppdelat tror ni?
Är introverta mer skeptiska för det övernartuliga?

Hur ser det ut på vetenskapsfronten? Hur många forskare/uppfinnare/läkare/vetenskapsmän är introverta/extroverta?

Ni som är troende/ateister är ni extroverta/introverta?

Skulle vara intressant om någon mod kunde fixa en omröstning

Mina erfarenheter skiljer sig något från dina. Övervägande delen av min bekantskapskrets är extroverta. Några är övertygade ateister och några är agnostiker. Själv är jag är väldigt introvert och djupt troende och de flesta troende kristna jag träffat IRL är introverta. De enda undantagen jag kan kan komma på just nu är präster jag haft att göra med men för att vara präst så måste man väl nästan vara extrovert?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in