2015-09-25, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Ok låt säga priserna dubbleras från dagens nivå på 5 år då prisökningstakten är 15-20% årligen i nuläget.

DÃ¥ kommer 3:an i stan kosta 13-14 milj och 2:an i abrahamsberg 5.5 milj.

Om räntan då höjs från t ex 0.8 -1% då 5% så stiger mån kostnaden på 3an i vasastan med 4000 kr i avgift till hela 66578 kr netto varav 23333 krär amotering.
Kontantinsatsen är 2.1 miljoner.

Är ränteavdraget borta också blir mån kostnaden 76 666 kr varav 23333 kr amotering.

Abrahamsberg

2:a 55 m2, 5,5 milj, 3000 i avgift. Kontantinsats 825 000 kr.
Med 5% ränta och amoteringskravet.Nettokostnad blir 25672 kr varav 7791 är amotering

Utan ränteavdrag ca 29600 kr varav 7791 är amortering.

Vilken jävla smäll om räntan höjs då till ynka 5%, en tickande atombomb. Det kommer inte bli någon dipp på 50% då utan snarare 90% prisfall.
Priserna är snart på toppen enligt mathematical certainty och det kan bara gå neråt.

De har haft 0-ränta i Japan i över 20 år (pga deflation). Underkatta inte hur långt makthavarna och centralbankerna vill driva detta.
2015-09-26, 18:44
Medlem
slemhogs avatar
Byggbranschen gnäller/priserna kommer rasa om RB får igenom sitt program/ vill införa social housing bidrag som kurt-sune förespråkar bla bla bla:
http://www.dn.se/debatt/riksbankens-berakning-av-hushallens-skuld-haller-inte/

Cornucopia kommenterar:

"Byggbranschens företrädare och lobbyister går nu ut och meddelar att de svenska hushållens skuldbubbla är så katastrofal att om Riksbankens önskemål om amorteringskrav infrias, så kraschar bostadsmarknaden och vi får en fastighetskris.

Det är kontentan av en debattartikel man publicerar hos Bonnier/DN. De svenska hushållens skulder har växt sig så stora att de helt enkelt inte går att betala av."

Haha, snart är det på G Nu börjar det stramas åt ännu mer nästa år och skattehöjningar. Tunga chedsekomnomer är helt säkra på ränteavdraget kommer cuttas efter amoteringskravets införts.
När jag tittar på räntesättningen så låg den redan på under 2% för 5 år sen utan priserna rusade i sthlm. Det är masshysteri nu sen tidigt 2013 och prisgrafen spikar rakt uppåt och en bubbla som kommer explodera. Syns tydligt.

Såna som tgv35000 kommer köpa 2-3 nyproduktionlgh och föreningen konkar innan försäljnking och ombildas till hyresrätter. Poff 7 miljoner borta och får hyra ut svart HR till en turk Sen återuppstår han som tgv - 35000 kr och skriker efter skattebetalarnas hjälp som ska baila ut honom med skuldsanering. Då sparkar vi han i häcken utför ättestupan.

Hoppas halva svenska folket läser mina inlägg och inte köper lägenheter och nyproduktion mer vid dessa tokpriser. Jag bryr mig om deras välmående och ekonomi ;-)
Senast redigerad av slemhog 2015-09-26 kl. 18:53.
2015-09-26, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Lite kul det där med att ha en förklenande formulering i meningen just efter att du gjort en sådan. Men sådan är du ju för det mesta. Och den där härskartekniken att beskylla andra för det man själv gör är inte helt okänd. Du är bara mer ihärdig
än de flesta.

Dina personangrepp och din orubbliga tro på dig själv är ju egentligen rätt komiska.
Och jag tror att liknelsen med nationalekonomi å ena sidan och härskartekniker å
den andra utgör ett skrivsätt som du inte skulle kunna frigöra dig från ens om du
ville.
Vi som agerar i verkligheten vet att det är fakta som härskar i slutändan.
(För de som t ex verkar i offentlig sektor, där man inte behöver leva på egna meriter, där kan folk hålla på med fantasier däremot).

Citat:
Men när det gäller bostadsbrist och bostadsbubblor kan man säga att de flesta är eller har varit berörda av det förstnämnda och anser att det är ett fenomen som
existerar, har existerat och kommer att fortsätta göra så. Bostadsbubblor har
bevisligen existerat och kommer troligen att fortsätta göra så. De berör inte mig
personligen i speciellt hög grad för närvarande. Huruvida Sverige har en just nu
behöver jag inte ha så många synpunkter på.
Tråden handlar om ifall det råder en bostadsbubbla eller inte.

Varför skriver du här om du inte kan eller vill definiera en mätmetod för att avgöra om vi har en bubbla eller inte?

Och kan vi ha en bostadsbubbla om vi har bostadsbrist?
Har vi nu brist så stiger väl priserna pga bristen?

Citat:
Det man kan undra över är också var någonstans du får plats på den politiska skalan. Du tycker inte det minsta synd om någon fattig/utsatt någonstans och
det gör ju faktiskt t ex SD. Nyliberal, visst, men också en stor dos rent och ohämmat
människoförakt. Och det där med kärringar är väl ett uttryck som bara Nicklas
Wikegård kan använda offentligt när han kommenterar hockey.
Och genast så lämnade du det som iaf lite påminde som sak. För att genast gå igång med påhopp på person. Det är som jag skriver. Du kan inte skriva ett inlägg utan att ge dig på person.

Citat:
Och så tycker jag att Kurtan är lite roligare än du, käre Grumf ...
Vi kan väl konstatera att det är just tyckande som du klarar av.
Fakta och rationalitet lyser med sin frånvaro.

Prova nu att skriva ett svar, kliniskt rent från personpåhopp, där du rent sakligt reder ut om vi kan ha bostadsbrist och bostadsbubbla samtidigt. Där du för ett klanderfritt logiskt resonemang där du tar stöd i fakta.
Senast redigerad av Gromph 2015-09-26 kl. 19:04.
2015-09-26, 21:38
Medlem
Har hört att många säger att bubblan spricker nu i höst. Jaha, vad intressant.

Visst är det beskt att vår ekonomi har en stor vinnare, bankerna, det gör hela systemet så löjligt, för det finns bara förlorare hos folk - de som saknar puls ( en bank) vinner, de som har puls förlorar.

Approrpå bubbla, i övriga eurppa, ja t.o.m Finland har de ÄN högre bostadspriser ( i förhållande me landets priser) i huvudstaden - än stockholm. Och Helsinki är ingen supermetropol till stad!

Visst - en bubbla kan spricka, men det är ju inget som staten vill ska ske, nu när så många har köpt upp sig. Vill de ha en masskris? Det verkar ologiskt. De har också väljare.
De gör vad de kan, varnar, eller sätter ut regler som ska användas som "varnande".
Problemet är att teorin om pengar och ekonomi är så enkelriktad, att en investering alltid är bättre än en utgift. Folk köper hellre bostadsrätt att leva i, och för framtiden, än att shoppa loss
VI har helt enkelt lärt oss av 80 - talet, när shoppa loss på elektronikprylar eller mode faktiskt gjorde folk lyckligare.

Vi har högre priser i Stockholm att vänta oss. Hur förskräckligt det än låter.
2015-09-27, 04:26
Medlem
Cyberpunk-s avatar
Fan håller ni fortfarande på? Tjänat flera miljoner och kommer att fortsätta tjäna många fler de kommande åren. Hälsar på denna tråd igen om fem år.
2015-09-27, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Byggbranschen gnäller/priserna kommer rasa om RB får igenom sitt program/ vill införa social housing bidrag som kurt-sune förespråkar bla bla bla:
http://www.dn.se/debatt/riksbankens-berakning-av-hushallens-skuld-haller-inte/

Cornucopia kommenterar:

"Byggbranschens företrädare och lobbyister går nu ut och meddelar att de svenska hushållens skuldbubbla är så katastrofal att om Riksbankens önskemål om amorteringskrav infrias, så kraschar bostadsmarknaden och vi får en fastighetskris.

Det är kontentan av en debattartikel man publicerar hos Bonnier/DN. De svenska hushållens skulder har växt sig så stora att de helt enkelt inte går att betala av."

Haha, snart är det på G Nu börjar det stramas åt ännu mer nästa år och skattehöjningar. Tunga chedsekomnomer är helt säkra på ränteavdraget kommer cuttas efter amoteringskravets införts.
När jag tittar på räntesättningen så låg den redan på under 2% för 5 år sen utan priserna rusade i sthlm. Det är masshysteri nu sen tidigt 2013 och prisgrafen spikar rakt uppåt och en bubbla som kommer explodera. Syns tydligt.

Såna som tgv35000 kommer köpa 2-3 nyproduktionlgh och föreningen konkar innan försäljnking och ombildas till hyresrätter. Poff 7 miljoner borta och får hyra ut svart HR till en turk Sen återuppstår han som tgv - 35000 kr och skriker efter skattebetalarnas hjälp som ska baila ut honom med skuldsanering. Då sparkar vi han i häcken utför ättestupan.

Hoppas halva svenska folket läser mina inlägg och inte köper lägenheter och nyproduktion mer vid dessa tokpriser. Jag bryr mig om deras välmående och ekonomi ;-)
Artikeln menar att byggandet kommer minska om RB genomför sina planer och då kan bostadspriserna öka, då kommer såna som TGV1235488 tjäna ännu mer.

Intressant att Sverige inte ligger så högt när det gäller lån/bruttonimkomst plus sociala avgifter inräknat, sociala avgifter har man tydligen "glömt" i många artiklar och inlägg.
2015-09-27, 12:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Artikeln menar att byggandet kommer minska om RB genomför sina planer och då kan bostadspriserna öka, då kommer såna som TGV1235488 tjäna ännu mer.

Intressant att Sverige inte ligger så högt när det gäller lån/bruttonimkomst plus sociala avgifter inräknat, sociala avgifter har man tydligen "glömt" i många artiklar och inlägg.

Ganska bra debattartikel med relevant kritik.

Jag förstår inte alls resonemanget med ytterligare höjt bolånetak. Det går totalt motsatt verkan mot vad RB verkar tro. Man höjde ju bolånetaket ganska rejält senast, men har det sänkt några priser?

Är det någon gång man ska ha ett stort bolån så är det när man är ung och har tiden framför sig att amortera.

Det som kommer att hända är det blir ännu högre trösklar för unga att komma in på den ägda marknaden. Färre nya bostäder kommer att kunna finansieras.

Och det blir betydligt dyrare för de som tvingas ta ett allt större blancolån för att ha råd med insatsen.

Således kommer antal affärer att minska och det pressar upp priserna på det befintliga beståndet, vilket tvärtom ökar risken för bubblor.

Förstår inte alls hur RB tänker, men jag tror de saknar kompetens om hur bostadsmarknaden fungerar.
2015-09-27, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Vi kan väl konstatera att det är just tyckande som du klarar av.
Fakta och rationalitet lyser med sin frånvaro.

Prova nu att skriva ett svar, kliniskt rent från personpåhopp, där du rent sakligt reder ut om vi kan ha bostadsbrist och bostadsbubbla samtidigt. Där du för ett klanderfritt logiskt resonemang där du tar stöd i fakta.

Exakt vad är det du jobbar med i den privata sektorn ? Vapenexport ?
Vapen används ju i krig och bidrar till flyktingvågen. Har du tänkt på det ?

Pratar du som du skriver eller inser t o m du att det skulle låta oerhört dumt ?
2015-09-27, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberpunk-
Fan håller ni fortfarande på? Tjänat flera miljoner och kommer att fortsätta tjäna många fler de kommande åren. Hälsar på denna tråd igen om fem år.
Grattis, och bra jobbat. Priserna i Sthlm kommer inte att fortsätta stiga 19% per år framöver, utan ca 5-7%, men det ger jävligt bra vinster också. Skål på dej kompis!!
2015-09-27, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Förstår inte alls hur RB tänker, men jag tror de saknar kompetens om hur bostadsmarknaden fungerar.

Ja du brukar ju såga alla experter.. som jag sagt förr så vore det intressant att få veta vad du jobbar med.. vore väldigt bortkastat med resurser om du inte sitter i nån ledning eller annat beslutsfattande organ.
2015-09-27, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
Grattis, och bra jobbat. Priserna i Sthlm kommer inte att fortsätta stiga 19% per år framöver, utan ca 5-7%, men det ger jävligt bra vinster också. Skål på dej kompis!!
5-7% bara??
Då äger jag hellre utdelningsaktier, ger samma utdelning och kostar inget i underhåll eller annan tidsuppoffring.
2015-09-27, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
felpost

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in