2015-09-26, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Som jag ser det, så är även lillebror skyldig, fast kanske i mindre grad än storebror. Nu verkar det inte finnas något som kan binda honom till inblandning i mordet och går därför kanske fri från ansvar.

Jag tror alla tre är inblandade, eller har hjälpt till. Sen om det kanske är att flytta en sko eller en hjälm här och där eller att faktiskt flytta liket det lär vi nog aldrig få reda på men helt klart har alla något med det att göra.

Frugan måste vetat, precis som att hagamannens fru måste ha vetat. Hon kan ju vara galet förälskad i honom, så då lär hon inte tveka på att göra vad som helst för att hjälpa honom från att skaka galler. Han kanske försökt säga till henne att det var en olyckshändelse eller vad som...
2015-09-26, 16:20
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Handsken ringar inte in någon GM. Den visar bara att Lisa H. var i "ladan" den kvällen. Däremot finns det annan teknisk bevisning, med mgm's dna på.
Ja, det kan man säga - men bara i ett scenario där handsken glidit ur LH:s hand eller ficka utan att GM brytt sig om, alt. sett detta. - Här får du också räkna med att de som anlände till platsen redan under söndagskvällen inte sett någon handske. - I ett annat scenario är det GM som placerat ut handsken i akt och syfte att polisen ska få upp ögonen för AB/NB. - I ytterligare ett scenario har NB genom handsken velat "bevisa" att han minsann inte hade något med brottet att göra (beroende på hur han kan ha tänkt här, kan även andra bevekelsegrunder finnas). - F.ö. är det lite oklart om bägge bröderna befann sig inne i ladan och om det ev. kan ha varit AB som plockat upp handsken. Att döma av AJ:s berättelse kan såväl AB som NB ha varit närvarande: "...då tog först en av de anställda upp den" /.../.
2015-09-26, 16:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Vad menar du då?
Om brodern och frun från början givit falskt alibi till MGM, men nu, efter att ha fått mera fakta och insett vad MGM måste ha gjort - så har de sagt sanningen som inte alls ger MGM alibi - så är ju det precis vad utredarna var ute efter.
Eller, har jag missuppfattat allt? Ska de straffas för det då?

När det gäller familjemedlemmar så tar man väl kanske lite för givet att en första och naturliga instinkt är att "skydda sina egna", men nu när sanningen börjar uppdagas och de har fått perspektiv på det hela, tid att fundera och ställts inför verkliga fakta så kan de inget annat göra än att säga sanningen - som eventuellt då spräcker MGM:s alibi.
Jag kan vara helt fel ute men känns inte som en omöjlighet med detta scenario.

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Ett sådant scenario kan förklara att misstankegraden för både delaktighet (brodern berättar mer om saken) respektive skyddande av brottsling (hustrun tar tillbaka eller mildrar en redan given uppgift) minskar till en nivå där man inte längre anser sig kunna få personerna fällda.

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det är brottsligt att ge en brottsling falskt alibi.

Håller fullständigt med Bergakungen där, som sakligt förklarar ett möjligt och trovärdigt scenario.
2015-09-26, 16:23
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Men lilla gumman/gubben, hur kommer det sig då att alla spår tycks leda mot MGM? Tror du på allvar att de har andra, viktiga spår som - "ännu inte visat sig i offentlighetens ljus"?
Tror du på det, seriöst?
Det är åklagaren som presenterar spår, medan advokaten måste hålla tyst. Hur skulle då spår som pekar på en alternativ GM kunna presenteras?

Glöm inte "fjärde personen". Det kan vara ett spår mot en alternativ GM, vi vet inget om personen och dess koppling till Lisa.
2015-09-26, 16:24
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Så är allt som det har varit igen. Alternativteoretikerna har än en gång lyckats förtränga DNA-bevisningen och antydningar i media om än mer bindande bevis och i en slags kollektiv yra (hej Starback, theForeigner, Nopomil, LeGrandMatitre m fl! ) snacka upp en ny övertygelse om att åklagarens case är jättedåligt och att orsaken måste vara att den häktade är oskyldig och att den verklige mördaren går lös.

Dessutom "vet" de att utredningen är illa skött, att den har "tunnelseende" och gud vet allt. Själva har de däremot inget tunnelseende utan ser öppet och klart på verkligheten precis som den är. In i minsta lilla DNA-molekyl.

Teknikerna för att snacka sig fram till en personlig ny liten oskuldsorgasm äro legio. Nu senast: Starback som är säker på att bevisningen inte räcker eftersom den misstänktes närmast anhöriga inte föll till föga och erkände efter flera månader att deras man och bror är mördare.

Tja, vi vet ju alla att det normala är att nära anhöriga håller på polisens och åklagarens version även när deras anhörige nekar till mord. Alla mammor och fruar brukar säga att de preciiiis kan förstå hur det kan komma sig att deras lille pojk/man begått vidriga mord och våldtäkter.

Sen har lille Starback lärt sig från amerikanska TV-serier att svenska åklagare kan erbjuda åtalseftergift mot misstänkta som ställer upp och vittnar mot nära anhöriga.

Sannolikheten för att det är sant är betydligt lägre än att Starback som jag skrev häromdagen har sexuella intressen som inkluderar minderåriga flickor.

1) "Alternativteoretikerna har än en gång lyckats förtränga DNA-bevisningen". Detta är ditt första fel ty även om man inbegriper "DNA-bevisningen" så är den undermålig och bevisar bara att den förmodade mördarens blod fanns på BO:s tillhörigheter. Om du hört nåt annat skulle jag bli glad om du delade det i denna tråd. Den gripnes blod på BO:s tillhörigheter visar bara att dessa vid någon tidpunkt delat utrymme på ett ställe där hantverkaren tidigare blödit. "antydningar i media om än mer bindande bevis" ska vi nog vänta på att få se innan vi fäller dom.

2) "utredningen är illa skött" säger du. Jag är glad att du håller med oss här.

3) "Starback som är säker på att bevisningen inte räcker eftersom den misstänktes närmast anhöriga inte föll till föga och erkände...". Jag är glad att du la märke till det här. Ty åklagaren hade skickat ner sina skickligaste utfrågare för att åstadkomma just det - ett erkännande av att alibit de lämnat för sin äldre bror var falskt. Trots att de fick ta del av samtliga åklagarens bevis rubbade dom inte ett ord av tidigare vittnesmål. Istället fick åklagaren (utan att få ett skit tillbaka) friskriva dom från misstankar om nåt som helst brott. Denna morot som skulle användas för att få de anhöriga att vända sig mot sin familjemedlem fick åklagaren själv knapra i sej i torra bitar vilket du alltså inte förstått. "Under Litauenförhören presenterade de hela beviskedjan för hans hustru och bror. Målet: Få dem att vända sig mot sin familjemedlem.......Utredarnas strategi tycks vara att försöka få duon att vända sig mot sin familjemedlem – och bli vittnen i stället för misstänkta". skriver GP.

4) "Sen har lille Starback lärt sig från amerikanska TV-serier att svenska åklagare kan erbjuda åtalseftergift mot misstänkta som ställer upp och vittnar mot nära anhöriga". Här kommer du med ett sånt där påstående om mej igen, som du saknar belägg för. Jag ser inte på ytlig, förutsägbar och tillrättalagd dynga på tv. I motsats till dej anser jag inte ha nånting att lära av dynga. Sedan har du din egen felaktiga bild av mej - helt bygd på gissningar. "Lille Starback......" Jag är förmodligen en bra bit större än dej. Såväl fysiskt som andligt.

5) "Sannolikheten för att det är sant är betydligt lägre än att Starback som jag skrev häromdagen har sexuella intressen som inkluderar minderåriga flickor". Så, där mrFolds argument tar slut går han i stället över till grova förolämpningar. Ska du be om ursäkt för det där? Måste man inte själv vara ett sexuellt perverst och förvridet litet kräk för att fälla en sån kommentar om en för dej, mrFold, helt okänd medforumist?
Senast redigerad av Starback 2015-09-26 kl. 16:31.
2015-09-26, 16:24
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Hmm, men jag finner det obegripligt hur vissa kan posta så många anti-inlägg mot åklagaren och utredningen utan att komma med någon som helst rimlig, trovärdig eller logisk förklaring till den alternativa teorin.
Då är ju bara egentligen syftet att visa att man är emot hela rättssystemet, inte att visa att man har normala funderingar kring hur det här mordet gått till. Blir en sådan sanslös mängd med osannolika inlägg som ej egentligen rör fakta i fallet.
Så, snälla Foreigner och andra med alternativa teorier - förklara vart spåren av den okända gärningsmannen tagit vägen?
Har ni ingen bra förklaring så måste jag fortsätta tro att ni postar era inlägg endast för att ni hyser agg mot det svenska rättssystemet.

Jag svarade på en av dina frågor för en liten stund sedan men det har du tydligen inte läst.
Dessutom så har jag ju förklarat en hel del om mina tankar/teorier ang alternativ GM igenom dom sista 3 månaderna, att du, och andra, inte läst alt jag postat rår jag ju inte för.

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2015-09-26, 16:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Alla tre inblandade fast på olika sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av 8332
Jag tror alla tre är inblandade, eller har hjälpt till. Sen om det kanske är att flytta en sko eller en hjälm här och där eller att faktiskt flytta liket det lär vi nog aldrig få reda på men helt klart har alla något med det att göra.

Frugan måste vetat, precis som att hagamannens fru måste ha vetat. Hon kan ju vara galet förälskad i honom, så då lär hon inte tveka på att göra vad som helst för att hjälpa honom från att skaka galler. Han kanske försökt säga till henne att det var en olyckshändelse eller vad som...

Jag tror att även hustrun är inblandad men inte i själva mordet. Däremot att hon har "hjälpt till" så gott hon har kunnat för att skydda maken efter mordet.

I vilken grad dessa två personer har bistått NB för att skydda honom lär vi nog aldrig få reda på tyvärr.
2015-09-26, 16:30
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
En liten, men viktig rättelse:

Du skriver så här:

"En udda form av snara sägs ha använts vid mordet."

Det är inte korrekt.
Det är inte snaran som är "udda" utan det är mordet som är "udda"
och det är också "ovanligt utfört", dessutom har en "snara" använts vid mordet.

http://www.expressen.se/gt/uppgifter-lisa-holm-dodades-med-snara/

"Enligt nya utredningsuppgifter så skedde mordet i en byggnad mitt emot kaféet i Blomberg och har en karaktär av att vara "udda" och "ovanligt" genomfört.
En form av snara ska också ha använts, enligt nya uppgifter till GT:
"
Ja, det är ett viktigt påpekande. - Själva snaran har mycket väl kunnat ringas in som exempelvis en vanlig löpsnara, alt. någon annan typ av snara. - Sedan är det också fråga om snaran funnits kvar på platsen, eller om det kan vara märken på LH:s kropp som föranleder slutsatsen att en snara använts. - Ej heller går att utesluta att NB:s blod-DNA funnits på ev. snara.
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Frågan angående hur det kommer sig att MGMs blod/DNA hittats på Lisa's tillhörigheter och evt. klädesplagg som hon haft på sig då hon hittades.

Jag tror att MGMs "blod", som hans DNA hittats i, är gamla torra mikroskopiska blod partiklar som funnits i ladan (sannolikt mordplatsen OCH MGMs arbetsplats) och/eller boden på Martorp (fyndplatsen OCH MGMs arbetsplats) och att det därmed är kontaminering, antigen tillfälligt eller att alternativa GM har gnidit Lisa's tillhörigheter på/i något GM visste hade baltens DNA på/i sig.
Tror inte als att den alternativa GM visste om att där fanns gamla torra mikroskopiska blod partiklar i det han gned Lisas tillhörigheter i.
Kontaminering med MGMs DNA kan också ha skett helt tillfälligt vid att Lisa, och/eller hennes tillhörighter under mordet hamnade på maken eller dylikt i Ladan, och/eller senare på Martorp.
Ja, det är möjligt, men det vet vi inte förrän denna viktiga del har redovisats fullt ut.
2015-09-26, 16:34
Medlem
chilimansons avatar
Citat:
Det är helt riktigt men inte vad han gjorde i Storbritannien under dessa fyra år. Detta var okänt för Aro och co.

Kan detta ha varit stället han befann sig på i England.

https://myspace.com/206623257
2015-09-26, 16:36
Medlem
Även arrendatorn på Martorp var på plats när handsken hittades på måndagsmorgonen, förutom AJ och de två gästarbetarna, om det nu kan ha någon betydelse.

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, det kan man säga - men bara i ett scenario där handsken glidit ur LH:s hand eller ficka utan att GM brytt sig om, alt. sett detta. - Här får du också räkna med att de som anlände till platsen redan under söndagskvällen inte sett någon handske. - I ett annat scenario är det GM som placerat ut handsken i akt och syfte att polisen ska få upp ögonen för AB/NB. - I ytterligare ett scenario har NB genom handsken velat "bevisa" att han minsann inte hade något med brottet att göra (beroende på hur han kan ha tänkt här, kan även andra bevekelsegrunder finnas). - F.ö. är det lite oklart om bägge bröderna befann sig inne i ladan och om det ev. kan ha varit AB som plockat upp handsken. Att döma av AJ:s berättelse kan såväl AB som NB ha varit närvarande: "...då tog först en av de anställda upp den" /.../.
2015-09-26, 16:38
Bannlyst
Citat:
Men lilla gumman/gubben, hur kommer det sig då att alla spår tycks leda mot MGM? Tror du på allvar att de har andra, viktiga spår som - "ännu inte visat sig i offentlighetens ljus"?
Tror du på det, seriöst?

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det är åklagaren som presenterar spår, medan advokaten måste hålla tyst. Hur skulle då spår som pekar på en alternativ GM kunna presenteras?

Glöm inte "fjärde personen". Det kan vara ett spår mot en alternativ GM, vi vet inget om personen och dess koppling till Lisa.

Min fråga handlade inte om vad åklagaren eller advokaten gör...
Jag frågade om du på allvar tror att de har andra, viktiga spår - "som ännu inte visat sig i offentlighetens ljus."
Tror du på det?
2015-09-26, 16:44
Medlem
Citat:
Det är helt riktigt men inte vad han gjorde i Storbritannien under dessa fyra år. Detta var okänt för Aro och co.

Byggjobb antagligen, eller? Han lär väl inte direkt vara högutbildad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in