2015-09-26, 15:55
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA-B
Vem har sagt , att det gick till så?
Det säger i alla fall, inte att NB är mördare!

NB är knuten till själva gärningen. Frågan är hur man kan få det till att han är oskyldig?

Han är körd. Svenska rättsväsendet släpper ALDRIG det här fallet. Inte en chans.
2015-09-26, 15:58
Medlem
chilimansons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Är det så att mjölkrummet användes vid jakt?

Jagar de räv är det ju inte omöjligt att det kan vara en rävsnara?

Eller så har han gjort en enkel själv på plats. Fy fan, tänk om hon såg när han gjorde iordning den?

Det är nog inte så många som använder rävsnara vid rävjakt i våra trakter . Räv brukar jagas med stövare eller (och) grythundar . Den effektivaste snaran är väl i så fall ett buntband . Bara att dra åt lagom hårt sen sköter det sig självt . Vad gäller PM:et om att folk skulle ha tagits in på förhör angående hur snaror används för upphängning av slaktkroppar så är jag tveksam till detta . Idag använder de flesta köttkrokar och speciella köttgaljar att hänga upp slaktkropparna på .
2015-09-26, 15:59
Bannlyst
Citat:
Nej nej nej....................

Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Jaha, så du tror att man betalar anonyma vittnen? Hur går betalningen till om de är anonyma? Intressant. Här är du nåt hett på spåret.

Ursäkta mig om jag skrev något som lät konstigt, det med betalning var bara en bisak. Tänkte endast på det här att man får en liten summa av t.ex Aftonbladet om man kommer med någon "nyhet" de sen publicerar. Men, det var inget viktigt i sammanhanget - bort med det hehe
2015-09-26, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8332
Hon dog inte i mjölkrummet hon dog antagligen i ladan, sen vet man ju inte vad han kan ha pysslat med där inne heller.

Eftersom de söker igenom ladan så är de ju något som har hänt där inne som är intressant. Och då menar jag inte bara mordet på just Lisa, kanske att de ligger andra personer begravda där inne?
Menar du att Helena skulle ligga där?
2015-09-26, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stiffUpper-lip
Menar du att Helena skulle ligga där?

Nä, ingen aning faktiskt. Jag bara spekulerar helt utan att ha koll, men visst känns det som att polisen letar efter mer än bara något som hör med just Lisa att göra? Med tanke på hur mycket de gräver och vänder på allt där inne.

Behöver ju inte handla om en kropp heller, det finns väl mycket annat olagligt man kan pyssla med förutom att mörda någon?

Jag är som sagt inne på att Lisa fick syn på något som hon inte skulle få syn på och sen var det de som blev hennes död.
Senast redigerad av 8332 2015-09-26 kl. 16:07.
2015-09-26, 16:05
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Har satt åtskilliga hypoteser på pränt i den här tråden – eftersom yppandeförbudet skymt sikten och dolt många viktiga faktauppgifter. – När jag nu så smått påbörjar en delsummering av fallet finner jag följande:

AB/IB/NB blånekar fortfarande.
NB har stark teknisk bevisning emot sig och sägs kunna kopplas till själva mordet; inte bara till LH:s tillhörigheter.
NB har ett visst alibi.
AB/IB verifierar NB:s alibi – och har genom hela utredningen styvnackat hållit fast vid sina ursprungliga uppgifter.
LH var målet för operationen.
Tillfället var vältimat.
GM var tidspressad.
GM har koppling till området – och även till platsen där LH återfanns.
GM kan ha någon form av koppling till LH; kopplingen bör i vart fall innebära att han känt till hennes mopedfärd.

En udda form av snara sägs ha använts vid mordet.
Mordet kan vara ett lustmord.
Lustmördare är lömska; sluga; elakartade.
Längs en smal grusväg har mindre föremål tillhöriga LH kastats ut i naturen och hade utan militärer och MPS-folk inte återfunnits. Det finns skäl anta att GM räknat med att det han släppt ifrån sig utefter grusvägen skulle förbli utom räckhåll för polisen.
LH:s ena mopedhandske hittades inne i ladan 13-15 h efter hennes försvinnande, och det förtjänar tilläggas att GM bör ha räknat med att ladan skulle spärras av den 7 juni senast kl. 22.00 (eller så snart polis anlänt till platsen).
Det sägs att mordet ägt rum i en byggnad mitt emot kaféet, dock ej mjölkrummet, och att LH strax därefter körts till Martorp för att där gömmas undan.

Så långt kommen är det dags för nästa hypotes (i väntan på resterande fakta) – och jag anknyter då till tidigare skisserade hypotes gällande en komplott riktad mot NB:
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Avståndet Skövde – Kaféet = c:a 45 min bilfärd. - Efter att först ha sökt tillsammans med ett antal vänner/kollegor larmade LH:s far vid 22-tiden polisen. De första polismännen bör ha anlänt till platsen runt 23.00.

GM kan medvetet ha företagit följande åtgärder:
Före mordet noga kartlagt brödernas rutiner och förehavanden.
Före mordet noga kartlagt kaféets resp. Martorps rutiner.
Efter mordet överfört NB:s DNA till vissa av LH:s tillhörigheter.
Efter mordet (på sin väg mot Martorp) placerat en eller flera av LH:s mindre tillhörigheter på en plats i anslutning till grusvägen där han trott sig veta att något förr eller senare skulle komma att återfinnas.
Efter mordet (fortfarande på sin väg mot Martorp) placerat ut en eller flera av LH:s tillhörigheter nära brödernas bostad.
Efter mordet placerat LH:s ena handske inne i ladan för att på det sättet fästa ögonen på bröderna.

Men hur har GM kunnat överföra NB:s blod-DNA? – Mycket hänger här på hur blod-DNA:t ser ut och om det kan ha räckt med att GM använt sig av en äldre blodfläck från NB. - Alternativet är att GM kommit åt ett blodprov som NB tvingats lämna. (Ockham kan alltså hälsa hem, men å andra sidan inkluderade inte hans principer för tänkandet alla utstuderade lustmördare och balthatare.).

Eftersom handsken låg i ladan tidigt på morgonen den 8 juni bör GM stå att söka bland de personer som då befann/befunnit sig på platsen (under senkvällen/natten/tidig morgon). - Handsken fyller här funktionen att i ett visst scenario ringa in tänkbara GM.

Alternativet är att NB saknar regelrätt alibi och att AB/IB av ren självbevarelsedrift håller fast vid sina ursprungliga berättelser. - Det finns även ett annat förslag: NB har delat upp sitt brott i omgångar för att inte behöva involvera AB/IB.

Schyst uppsummering tack för det

En liten, men viktig rättelse:

Du skriver så här:

"En udda form av snara sägs ha använts vid mordet."

Det är inte korrekt.
Det är inte snaran som är "udda" utan det är mordet som är "udda"
och det är också "ovanligt utfört", dessutom har en "snara" använts vid mordet.

http://www.expressen.se/gt/uppgifter-lisa-holm-dodades-med-snara/

"Enligt nya utredningsuppgifter så skedde mordet i en byggnad mitt emot kaféet i Blomberg och har en karaktär av att vara "udda" och "ovanligt" genomfört.
En form av snara ska också ha använts, enligt nya uppgifter till GT:
"

Frågan angående hurdet kommer sig att MGMs blod/DNA hittats på Lisa's tillhörigheter och evt. klädesplagg som hon haft på sig då hon hittades.

Jag tror att MGMs "blod", som hans DNA hittats i, är gamla torra mikroskopiska blod partiklar som funnits i ladan (sannolikt mordplatsen OCH MGMs arbetsplats) och/eller boden på Martorp (fyndplatsen OCH MGMs arbetsplats) och att det därmed är kontaminering, antigen tillfälligt eller att alternativa GM har gnidit Lisa's tillhörigheter på/i något GM visste hade baltens DNA på/i sig.
Tror inte als att den alternativa GM visste om att där fanns gamla torra mikroskopiska blod partiklar i det han gned Lisas tillhörigheter i.
Kontaminering med MGMs DNA kan också ha skett helt tillfälligt vid att Lisa, och/eller hennes tillhörighter under mordet hamnade på maken eller dylikt i Ladan, och/eller senare på Martorp.
2015-09-26, 16:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Du vet mycket väl att det inte har presenterats några spår mot alternativa GM, så de har inte tagit vägen någonstans, de har bara inte visat sig ännu i offentlighetens ljus.

Att vara kritisk mot rättsväsendet i ett mål innebär inte att man hyser agg mot hela rättssystemet. Det är en alldeles för svepande slutsats.

Men lilla gumman/gubben, hur kommer det sig då att alla spår tycks leda mot MGM? Tror du på allvar att de har andra, viktiga spår som - "ännu inte visat sig i offentlighetens ljus"?
Tror du på det, seriöst?
2015-09-26, 16:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad jag "vill" och "inte vill"!

Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Varför vill du genom hela tråden hävda att du inte "vill" tro att den nu häktade litauern är den skyldige?
Varför "vill" du tro i det fall att det rör sig om ett lustmord vilket vi inte vet "tro" att litauern inte skulle vara kapabel till detta?
Vad är det med dig och Litauen egentligen, har du själv dina rötter i Litauen eller Baltikum, är det därför?
Vad får dig att genom tråden personligen inte vilja tro att en litauer kan vara en empatilös flickmördare?
Lider du av en psykisk störning? Obegripligt!!!

Nu har du allt missförstått mig riktigt ordentligt att jag inte "vill" tro att den häktade litauern skulle vara skyldig. Jag har hela tiden trott att rätt man är gripen och att han helt klart är skyldig. Jag har också hela tiden trott att även AB är det, men inte i lika hög grad som NB.

Däremot har jag sagt att jag inte "vill" tro att NB är en lustmördare. Denna uppfattning kan jag mycket väl få komma att ändra inställning till framöver då FUP:en kommer. Skulle det vara på det sättet, så är det hemskt att tänka sig att en lustmördare har suttit och kurat i åratal på säteriet innan han till sist "slog till" för att få uppleva sina sjuka lustar.

Det har jag heller aldrig trott eller skrivit att inte en litauer kan vara en empatilös mördare. Tvärtom. Finns flera fall i Sverige, 2000 i Skåne och 2006 "Psykologmordet" i Stockholm, där GM var litauer och de var helt empatilösa. Otroligt grymma.

Nej jag är inte från Litauen eller något annat land i Baltikum. Ej heller har jag ens varit och besökt landet ifråga.

Jag föreslår att du tar och återigen läser igenom mina inlägg noga ang. vad jag "vill" och "inte vill".
2015-09-26, 16:12
Bannlyst
Citat:
ja jag är orolig över rättstystemet! Nu verkar det som man ska mangla NB, sen med tanke på att just denna ÅK misslyckades med Helena fallet, o att ÅK inväntnar hela tiden analyser, har låtit länge på ÅK att han har bevis mot NB? Men har han så det räcker?
Hur långe ska han flytta fram till ett åtal?

Du får allt ha litet tålamod. Den här mordutredningen har inte alls tagit speciellt lång tid jämfört med andra, omfattande mordutredningar. Det som gör folk otåliga och osäkra tror jag handlar mycket om att så lite information gått ut p.g.a yppandeförbudet och det ger alla dessa spekulationer, spänningen och otåligheten stiger. Men, tids nog får vi veta mera.
2015-09-26, 16:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad pysslade NB med i Storbritannien under fyra år?

Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
NB ska ha befunnit sig i Storbritannien i ca 4 år innan han kom till Sverige och Göteborg, för att sen få jobb hos AJ.
Om man ser på Brottsplats Sverige så berättas hela hans resa där.

Det är helt riktigt men inte vad han gjorde i Storbritannien under dessa fyra år. Detta var okänt för Aro och co.
2015-09-26, 16:17
Medlem
Det som stör mig mest är att brottet begicks och BO hämtades så nära NBs bostad. Om NB nu är så förslagen och välplanerad är det väldigt konstigt att han inte planerar in ett rejält geografiskt avstånd. Om MB är gärningsman är det för att han försökt sopa igen spåren av en olyckshändelse. En annan sak som stör mig är att det tydligen är så svårt för utredande polis att få med sig NFC på tåget. Eftersom det tar sådan tid så bör vid det här laget ett antal gärningsbeskrivningar fått avslag från NFC. Hade det funnits något konkret komprometterande från NFC så hade vi fått höra ett triumfvrål från åklagaren. (Han hade i alla fall kunnat dölja så pass mycket att den som falskeligen erkänner kunnat beläggas med lögn. Det skäl som förs fram för tystlåtenheten.) Återstår beskrivningarna där NB spelar rollen av den hantverkare han är som rört sig i lokaliteterna och avsatt spår på ett fullkomligt naturligt sätt på fast och lös inredning. Är pratet om mobilskal och delar till mobil en sanning eller trådsanning?
2015-09-26, 16:17
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fri från ansvar?

Citat:
Ursprungligen postat av 8332
Även om han nu mot all förmodan vore oskyldig så är han fortfarande inblandad vilket är minst lika illa. Inte för att jag tror han är oskyldig, han greps nog nästan på bar gärning.

Som jag ser det, så är även lillebror skyldig, fast kanske i mindre grad än storebror. Nu verkar det inte finnas något som kan binda honom till inblandning i mordet och går därför kanske fri från ansvar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in