Har satt åtskilliga hypoteser på pränt i den här tråden – eftersom yppandeförbudet skymt sikten och dolt många viktiga faktauppgifter. – När jag nu så smått påbörjar en delsummering av fallet finner jag följande:
AB/IB/NB blånekar fortfarande.
NB har stark teknisk bevisning emot sig och sägs kunna kopplas till själva mordet; inte bara till LH:s tillhörigheter.
NB har ett visst alibi.
AB/IB verifierar NB:s alibi – och har genom hela utredningen styvnackat hållit fast vid sina ursprungliga uppgifter.
LH var målet för operationen.
Tillfället var vältimat.
GM var tidspressad.
GM har koppling till området – och även till platsen där LH återfanns.
GM kan ha någon form av koppling till LH; kopplingen bör i vart fall innebära att han känt till hennes mopedfärd.
En udda form av snara sägs ha använts vid mordet.
Mordet kan vara ett lustmord.
Lustmördare är lömska; sluga; elakartade.
Längs en smal grusväg har mindre föremål tillhöriga LH kastats ut i naturen och hade utan militärer och MPS-folk inte återfunnits. Det finns skäl anta att GM räknat med att det han släppt ifrån sig utefter grusvägen skulle förbli utom räckhåll för polisen.
LH:s ena mopedhandske hittades inne i ladan 13-15 h efter hennes försvinnande, och det förtjänar tilläggas att GM bör ha räknat med att ladan skulle spärras av den 7 juni senast kl. 22.00 (eller så snart polis anlänt till platsen).
Det sägs att mordet ägt rum i en byggnad mitt emot kaféet, dock ej mjölkrummet, och att LH strax därefter körts till Martorp för att där gömmas undan.
Så långt kommen är det dags för nästa hypotes (i väntan på resterande fakta) – och jag anknyter då till tidigare skisserade hypotes gällande en komplott riktad mot NB:
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
Avståndet Skövde – Kaféet = c:a 45 min bilfärd. - Efter att först ha sökt tillsammans med ett antal vänner/kollegor larmade LH:s far vid 22-tiden polisen. De första polismännen bör ha anlänt till platsen runt 23.00.
GM kan medvetet ha företagit följande åtgärder:
Före mordet noga kartlagt brödernas rutiner och förehavanden.
Före mordet noga kartlagt kaféets resp. Martorps rutiner.
Efter mordet överfört NB:s DNA till vissa av LH:s tillhörigheter.
Efter mordet (på sin väg mot Martorp) placerat en eller flera av LH:s mindre tillhörigheter på en plats i anslutning till grusvägen där han trott sig veta att något förr eller senare skulle komma att återfinnas.
Efter mordet (fortfarande på sin väg mot Martorp) placerat ut en eller flera av LH:s tillhörigheter nära brödernas bostad.
Efter mordet placerat LH:s ena handske inne i ladan för att på det sättet fästa ögonen på bröderna.
Men hur har GM kunnat överföra NB:s blod-DNA? – Mycket hänger här på hur blod-DNA:t ser ut och om det kan ha räckt med att GM använt sig av en äldre blodfläck från NB. - Alternativet är att GM kommit åt ett blodprov som NB tvingats lämna. (Ockham kan alltså hälsa hem, men å andra sidan inkluderade inte hans principer för tänkandet alla utstuderade lustmördare och balthatare.).
Eftersom handsken låg i ladan tidigt på morgonen den 8 juni bör GM stå att söka bland de personer som då befann/befunnit sig på platsen (under senkvällen/natten/tidig morgon). - Handsken fyller här funktionen att i ett visst scenario ringa in tänkbara GM.
Alternativet är att NB saknar regelrätt alibi och att AB/IB av ren självbevarelsedrift håller fast vid sina ursprungliga berättelser. - Det finns även ett annat förslag: NB har delat upp sitt brott i omgångar för att inte behöva involvera AB/IB.