2015-09-26, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Brukade han inte fiska?
Finns det inte snaror för viss typ av fiske?

Jag hittar inget när jag googlar fiskesnara. Men vetifan. Själv tror jag säkerhetslina för takläggare.

Edit. Själva repet lägger jag till nu i efterhand.... https://www.google.se/search?q=säkerhetslina+tak&client=tablet-android-samsung&biw=1280&bih=800&source=lnms&tbm=isch&sa=X &ved=0CAYQ_AUoAWoVChMIvM_l8s-UyAIVYc9yCh3o_gTJ#imgrc=sQ4iF2ExWbWqnM%3A
Senast redigerad av Bigrabbit 2015-09-26 kl. 13:56.
2015-09-26, 13:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Därför att ombudet är motpart till åklagaren, kan man säga.

Åklagaren är bunden av en objektivitetsplikt i undersökningsskedet, medan ombudet absolut inte är det, utan har bara att ta maximal hänsyn till sin klients intressen. Ombudet är alltså inte skyldigt att ta fram det som talar mot den misstänkte, medan åklagaren är skyldig att ta hänsyn till allt.

Ombudet är gammal åklagare, och vet naturligtvis precis vilka spelregler som gäller. I det här fallet vill naturligtvis åklagaren och utredarna ha saken alldeles klar för sig, och kastar inte fram några hypoteser eller halvfärdig utredning i förtid.

Problemet är alltså den inbyggda dualismen i systemet, men samtidigt kan knappast ombudet åläggas att delta i arbetet med att sätta dit den misstänkte.

Tingsnotarien skrev en liten drapa om ackusatorisk vs inkvisitorisk fas i rättsprocessen och när denna övergår från det ena till det andra. Utredningen är då i den inkvisitoriska fasen, där åklagaren har fulla ansvaret för att undersökningen genomförs och svarar för dess eventuella brister. Kompletterande undersökningar kan ombudet naturligtvis hemställa om, men utgångspunkten är då att ombudet bara har sin klients intresse att tänka på.

Det finns en intressekonflikt. Det vet du som åklagarkramare jag som försvarskramare.

Intressekonflikten är så pass att naturligtvis kan inte en åklagare tillgodose allas intresse. Du skall som åklagare lagföra ett brott, du skall värja om målsman samtidigt som du skall värja om den misstänkte. Det går inte. Det vet man om man har minsta lilla insikt. Psykologiskt.

Utopi var namnet !

En fråga på detta, vem har Inger Rönnbäck försvarat/dömt ?
Senast redigerad av LKVN 2015-09-26 kl. 14:07.
2015-09-26, 13:57
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Ett så dåligt "case" har alltså åklagaren att han inte kan förmå brodern och frun
att ta avstånd från den förmodade GM, ens om åklagaren erbjuder dom att få bli vittnen
i stället för misstänkta för medhjälp, skyddande av brottsling o s v .

Trots hårda förhörsmetoder står dom i stället allt envisare fast vid vad dom
tidigare sagt. Detta innebär att åklagaren misslyckas med att spränga den förmodade
GM:s alibi. Det är snart bara åklagaren och mrFold som håller på att den gripne också
är förövare. Under tiden löper en mördare.

Förhöret i Litauen som för åklagaren skulle bli den sista spiken i den gripnes
kista men också en fjäder i hatten för honom själv då han nu går till åtal blev i
stort sett bara en tumme. Det som återstår att väcka åtal på kommer inte att
räcka långt.

Det hela kommer att sluta med att åklagaren sitter där med skägget i brevlådan och
försöker förklara varför han mörkat utredningen, inte sökt alternativa gärningsmän
och vad han tänker göra. Förmodligen driver han sitt allt taskigare case ända upp
till HD som vägrar ta befattning med skiten och hänvisar till de friande domarna dels
i Hovrätten dels i Tingsrätten.

Under tiden löper en mördare.

http://www.expressen.se/gt/taktiken-knacka-35-aringens-alibi/?ref=yfp

Jag är 100% enig, åklagaren har målet upp sig i et mycket obehagligt och pinsamt hörn, en mycket sjuk mördare går sannolikt lös, en sannolikt oskyldig man, och hans familj's, liv har förstörts, BOs familj har lurats och deras smärta kommer att bli ytterligare ohanterlig.
Jag anade detta redan från början och har aldrig avvikit från den uppfattningen...
2015-09-26, 14:02
Medlem
Det ligger mycket i vad du skriver. Väldigt många som jag pratat med och som inte är inne på Flashback är tveksamma till att rätt MGM sitter häktad. Vi vet mer när FUP:n blir officiell och kanske är det så att det finns helt naturliga förklaringar till att han kopplas till dådet på olika sätt. Mordet har ju skett i en miljö där han har arbetat under flera år. Gärningsmannen kan ha använt föremål med MGMs DNA när mordet har begåtts och kroppen har gömts i manskapsboden på Martorp där MGM också har varit. Om polisen kan binda honom till mord- och fyndplatsen med hjälp av hans mobil blir det dock komplicerat för MGM, men det vet vi inte ännu. Helt klart är dock att GM har stark lokal förankring i bygden och ett naturligt tillträde till boden på Martorp. Annars hade kroppen inte lagts i den byggnaden.

Citat:
Ett så dåligt "case" har alltså åklagaren att han inte kan förmå brodern och frun
att ta avstånd från den förmodade GM, ens om åklagaren erbjuder dom att få bli vittnen

tidigare sagt. Detta innebär att åklagaren misslyckas med att spränga den förmodade
GM:s alibi. Det är snart bara åklagaren och mrFold som håller på att den gripne också

kista men också en fjäder i hatten för honom själv då han nu går till åtal blev i
räcka långt.

Det hela kommer att sluta med att åklagaren sitter där med skägget i brevlådan och
försöker förklara varför han mörkat utredningen, inte sökt alternativa gärningsmän
och vad han tänker göra. Förmodligen driver han sitt allt taskigare case ända upp
till HD som vägrar ta befattning med skiten och hänvisar till de friande domarna dels

2015-09-26, 14:03
Medlem
Shrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag är 100% enig, åklagaren har målet upp sig i et mycket obehagligt och pinsamt hörn, en mycket sjuk mördare går sannolikt lös, en sannolikt oskyldig man, och hans familj's, liv har förstörts, BOs familj har lurats och deras smärta kommer att bli ytterligare ohanterlig.
Jag anade detta redan från början och har aldrig avvikit från den uppfattningen...

Tyvärr är du helt "vilse i pannkakan"!!!! MGM som sitter häktad är en lustmördare som sexualsadistiskt har mördat ett barn. Den värsta sortens avskum.
2015-09-26, 14:06
Medlem
http://tv.lrytas.lt/?id=14431855501442155383

Första gången när litauiska samhället fick en bit direkt info från direkt i fallet involverad person dvs. advokaten och vi tackar för henne. “Jag har inte fått tillräckligt mycket info ännu. Jag kan inte avslöja några förundersöknings uppgifter till er men jag kan bekräffta att NB fortfarande säger att han inte gjort någonting för flickan, han inte vet vad det har hänt för henne, och att han är besviken. Han hade inga kontakter med Lisa, hade aldrig sett henne. De där FU uppgifterna jag har fått veta om räcker inte för att bevisa NB´s skuld. Däremot har jag inte fått alla dokument ännu. När jag får alla us. uppgifter då ska vi se se. Alla brottsfall är olika men det här är exceptionellt. Åklagaren bestämmer vilket beslut måste göras. Jag hoppas vi får se det under närmaste veckorna.”
2015-09-26, 14:14
Bannlyst
Citat:
Nu har jag ju inte delat med mig denna info förren nu, även om jag haft den infon sedan början av Juli, dvs i ca 2 1/2 månad, och det just därför att jag ville visa hänsyn och därför att jag ju heller inte kunde vara säker på att det var sant.
Men, som jag skrev, iom att det nu kommit ut i media att mordet var "udda" och "ovanligt utfört" och att en "snara" använts vid mordet, ja så tyckte jag att det hade sitt berättigande att dela med mig denna infon därför att det kan hjälp till att få en tydligare bild av vad sorts människa/mördare som är GM.
Jag är dock enig i att det är en mycket obehaglig information, men beslutade mig för ändå att dela den av ovanstående grund.

Ok, jag förstår hur du tänkt...
Men, jag tror ändå vi ska ta med en nypa salt alla "uppgifter" som nu cirkulerar i media.
Lägg märke till att det ofta bara står ( och sägs ) i media - "vi har fått uppgifter om...".
Jaha, från vem då? Är det från någon som deltar i utredningen eller är det kanske någon "nära" utredarna som tror att de vet något och sprider spekulationer som nyheter - vilket de får en slant för? Och även uppmärksamhet, även om de är anonyma?
Om det nu ligger någon sanning i att dödsorsak skulle vara genom kvävning - så behöver man ju inte vara Einstein bara för att man börjar spekulera i hur det gått till, att kanske rep använts o.s.v, det ligger nära till hands att börja spekulera i detta men jag har mycket svårt att tro att någon i utredningsgruppen släppt några sådana uppgifter.
2015-09-26, 14:15
Medlem
Shrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monedika
http://tv.lrytas.lt/?id=14431855501442155383

Första gången när litauiska samhället fick en bit direkt info från direkt i fallet involverad person dvs. advokaten och vi tackar för henne. “Jag har inte fått tillräckligt mycket info ännu. Jag kan inte avslöja några förundersöknings uppgifter till er men jag kan bekräffta att NB fortfarande säger att han inte gjort någonting för flickan, han inte vet vad det har hänt för henne, och att han är besviken. Han hade inga kontakter med Lisa, hade aldrig sett henne. De där FU uppgifterna jag har fått veta om räcker inte för att bevisa NB´s skuld. Däremot har jag inte fått alla dokument ännu. När jag får alla us. uppgifter då ska vi se se. Alla brottsfall är olika men det här är exceptionellt. Åklagaren bestämmer vilket beslut måste göras. Jag hoppas vi får se det under närmaste veckorna.”

NB ljuger väldigt dåligt!! Advokaten skrammlar lite i tom tunna som sagt. Hon har nog inte fått hela protokollet ännu så det är mest tomma utsagor.
2015-09-26, 14:18
Medlem
Citat:

räcka långt.

Citat:

Det står INGET om om att alibit inte knäckts, och förhöret gjorde enligt artikeln mer för brodern och frun än vad det gjorde för NB.
Citat:
Men misstankeläget mot dem är svagt. Under onsdagen berättade åklagare Lars-Göran Wennerholm för tidningen GP att det sannolikt inte väcks åtal mot duon.

Målet med utfrågningarna i Vilnius tycks i stället ha varit att konfrontera dem med allt som talar för att deras familjemedlem, den huvudmisstänkte 35-åringen, utförde dådet som har skakat hela Sverige.
Det står däremot att alibit avfärdats av utredarna redan innan besöket i Litauen!
Citat:
Under flera månaders tid har Lisa Holm-utredarna byggt upp åtalet mot den huvudmisstänkte 35-åringen och kunnat avfärda hans alibi.

Advokaten som citeras i artikeln snackar om kvinnan!
Citat:
– Jag förstår inriktningen på åklagarens arbete. Men det som presenterades under förhöret gjorde mig inte klokare vad gäller min huvudmans position i detta, säger Peter Falck, fruns advokat.

Vet ni exakt vad som sades till brodern under det 3 timmar långa förhöret? Och vad brodern sade i detta förhör?
Och brodern och frun kommer antagligen inte ens åtalas, men det har ni kanske missat.
Var drar ni era slutsatser ifrån? Ni verkar veta mer än alla andra som inte tagit del av utredningen.
Dela gärna med er.
Senast redigerad av chrisemil 2015-09-26 kl. 14:27.
2015-09-26, 14:25
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink
Tyvärr är du helt "vilse i pannkakan"!!!! MGM som sitter häktad är en lustmördare som sexualsadistiskt har mördat ett barn. Den värsta sortens avskum.

Jag är enig med dig i att det mycket sannolikt är; "en lustmördare som sexualsadistiskt har mördat ett barn. Den värsta sortens avskum" men... tyvärr tror jag inte att det är NB utan det är en man som just nu njuter sin frihet och tror att han kom undan
2015-09-26, 14:31
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Det står INGET om om att alibit inte knäckts, och förhöret gjorde enligt artikeln mer för brodern och frun än vad det gjorde för NB.

Det står däremot att alibit avfärdats av utredarna redan innan besöket i Litauen!

Advokaten som citeras i artikeln snackar om kvinnan!

Vet ni exakt vad som sades till brodern under det 3 timmar långa förhöret? Och vad brodern sade i detta förhör?
Och brodern och frun kommer antagligen inte ens åtalas, men det har ni kanske missat.
Var drar ni era slutsatser ifrån? Ni verkar veta mer än alla andra som inte tagit del av utredningen.
Dela gärna med er.
Om brodern och/eller frun har givit falskt alibi, och det har knäckts, hade utredarna, bildligt talat, packat ner vederbörande i bagaget inför hemresan. Men häktningsbegäran för att kunna få denne utlämnad har inte lämnats in.
2015-09-26, 14:32
Bannlyst
Citat:
Jag är enig med dig i att det mycket sannolikt är; "en lustmördare som sexualsadistiskt har mördat ett barn. Den värsta sortens avskum" men... tyvärr tror jag inte att det är NB utan det är en man som just nu njuter sin frihet och tror att han kom undan

Och vart har spåren av det avskummet tagit vägen då? Menar spåren efter din förmodade lustmördare, som vi inte hört ett knyst om, han som nu njuter av sin frihet. Utförde han mordet helt utan att lämna några spår? Var han iklädd plastkläder, likt "American Psycho" eller hur menar du?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in