2015-09-26, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Källa på det fetstilta?

Det var inte MPS som hittade kroppen, det var polisen.

Vi vet inte vad MPS hittade men kort efter att MPS hade hittat vad de nu var som de hittade så hade polisen kroppen.
2015-09-26, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LA-B
Har du problem? Du skriver ju själv skyldg, vad menar du då?

Ja antagligen att han är inblandad? Sen får vi ju se vad han är skyldig till, medhjälp eller själva mordet. Men det kommer vi väl få reda på tids nog!
2015-09-26, 15:12
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det har väl varit ganska tydligt sedan de släpptes att de inte kommer att bli föremål för åtal. Det krävs ganska mycket mer för att åtala en nära anhörig för det än random kompis ....

Egentligen inte, det är svårt nog i fallet med "random kompis" också.

Det viktiga här är antagligen att få klart för sig vad som varit hittepå i tidigare förhör, och i vilken omfattning det misstänkta skyddandet gått till. Har hustrun tvättat blodiga kläder, eller har brodern varit ute och kastat mobiltelefondelar på gärdena? /Som exempel).
2015-09-26, 15:13
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Ok, jag förstår hur du tänkt...
Men, jag tror ändå vi ska ta med en nypa salt alla "uppgifter" som nu cirkulerar i media.
Lägg märke till att det ofta bara står ( och sägs ) i media - "vi har fått uppgifter om...".
Jaha, från vem då? Är det från någon som deltar i utredningen eller är det kanske någon "nära" utredarna som tror att de vet något och sprider spekulationer som nyheter - vilket de får en slant för? Och även uppmärksamhet, även om de är anonyma?
Om det nu ligger någon sanning i att dödsorsak skulle vara genom kvävning - så behöver man ju inte vara Einstein bara för att man börjar spekulera i hur det gått till, att kanske rep använts o.s.v, det ligger nära till hands att börja spekulera i detta men jag har mycket svårt att tro att någon i utredningsgruppen släppt några sådana uppgifter.

Precis, man behöver ju inte vara Einstein om man börjar spekulera. Apropå kvävning - kvävs man inte om man blir strypt? Det tycker jag. Då kan man inte andas = kvävning.
2015-09-26, 15:15
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Alldeles riktigt, "skyddande av brottsling" (men inte enda sättet att brinna för den saken). Däremot upphör ju brottsligheten om man faller till föga och säger som det är, och själva utsagans förefintlighet kan ju vara instrumentell för att kunna beivra brottet.
Att brottsligheten upphör innebär inte att man inte kan dömas. Skulle jag stjäla en bil, och lämna tillbaka den döms jag fortfarande.
2015-09-26, 15:20
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8332
Nej de gjorde de inte. MPS såg Litauerna lämna nån av bodarna eller boden där kroppen hittades och sen gick de dit och hittade liket (antagligen).

Eller tror du bara han var ute och hämtade en påse grillchips till kvällen?

Mitt fetande.

Källa på det?
2015-09-26, 15:21
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Att brottsligheten upphör innebär inte att man inte kan dömas. Skulle jag stjäla en bil, och lämna tillbaka den döms jag fortfarande.

Du får nog ta dig en funderare på begrepp som perturberande brottslighet, tillbakaträdande och skillnaden mellan försöks- och fullföljandepunkt innan du gör liknelser med ett sketet billån (överger man en stulen bil utan att tillägna sig den döms man för "tillgrepp av fortskaffningsmedel", inte stöld.)
2015-09-26, 15:25
Medlem
letsdoits avatar
Har satt åtskilliga hypoteser på pränt i den här tråden – eftersom yppandeförbudet skymt sikten och dolt många viktiga faktauppgifter. – När jag nu så smått påbörjar en delsummering av fallet finner jag följande:

AB/IB/NB blånekar fortfarande.
NB har stark teknisk bevisning emot sig och sägs kunna kopplas till själva mordet; inte bara till LH:s tillhörigheter.
NB har ett visst alibi.
AB/IB verifierar NB:s alibi – och har genom hela utredningen styvnackat hållit fast vid sina ursprungliga uppgifter.
LH var målet för operationen.
Tillfället var vältimat.
GM var tidspressad.
GM har koppling till området – och även till platsen där LH återfanns.
GM kan ha någon form av koppling till LH; kopplingen bör i vart fall innebära att han känt till hennes mopedfärd.

En udda form av snara sägs ha använts vid mordet.
Mordet kan vara ett lustmord.
Lustmördare är lömska; sluga; elakartade.
Längs en smal grusväg har mindre föremål tillhöriga LH kastats ut i naturen och hade utan militärer och MPS-folk inte återfunnits. Det finns skäl anta att GM räknat med att det han släppt ifrån sig utefter grusvägen skulle förbli utom räckhåll för polisen.
LH:s ena mopedhandske hittades inne i ladan 13-15 h efter hennes försvinnande, och det förtjänar tilläggas att GM bör ha räknat med att ladan skulle spärras av den 7 juni senast kl. 22.00 (eller så snart polis anlänt till platsen).
Det sägs att mordet ägt rum i en byggnad mitt emot kaféet, dock ej mjölkrummet, och att LH strax därefter körts till Martorp för att där gömmas undan.

Så långt kommen är det dags för nästa hypotes (i väntan på resterande fakta) – och jag anknyter då till tidigare skisserade hypotes gällande en komplott riktad mot NB:
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Avståndet Skövde – Kaféet = c:a 45 min bilfärd. - Efter att först ha sökt tillsammans med ett antal vänner/kollegor larmade LH:s far vid 22-tiden polisen. De första polismännen bör ha anlänt till platsen runt 23.00.

GM kan medvetet ha företagit följande åtgärder:
Före mordet noga kartlagt brödernas rutiner och förehavanden.
Före mordet noga kartlagt kaféets resp. Martorps rutiner.
Efter mordet överfört NB:s DNA till vissa av LH:s tillhörigheter.
Efter mordet (på sin väg mot Martorp) placerat en eller flera av LH:s mindre tillhörigheter på en plats i anslutning till grusvägen där han trott sig veta att något förr eller senare skulle komma att återfinnas.
Efter mordet (fortfarande på sin väg mot Martorp) placerat ut en eller flera av LH:s tillhörigheter nära brödernas bostad.
Efter mordet placerat LH:s ena handske inne i ladan för att på det sättet fästa ögonen på bröderna.

Men hur har GM kunnat överföra NB:s blod-DNA? – Mycket hänger här på hur blod-DNA:t ser ut och om det kan ha räckt med att GM använt sig av en äldre blodfläck från NB. - Alternativet är att GM kommit åt ett blodprov som NB tvingats lämna. (Ockham kan alltså hälsa hem, men å andra sidan inkluderade inte hans principer för tänkandet alla utstuderade lustmördare och balthatare.).

Eftersom handsken låg i ladan tidigt på morgonen den 8 juni bör GM stå att söka bland de personer som då befann/befunnit sig på platsen (under senkvällen/natten/tidig morgon). - Handsken fyller här funktionen att i ett visst scenario ringa in tänkbara GM.

Alternativet är att NB saknar regelrätt alibi och att AB/IB av ren självbevarelsedrift håller fast vid sina ursprungliga berättelser. - Det finns även ett annat förslag: NB har delat upp sitt brott i omgångar för att inte behöva involvera AB/IB.
Senast redigerad av letsdoit 2015-09-26 kl. 15:32.
2015-09-26, 15:25
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Du får nog ta dig en funderare på begrepp som perturberande brottslighet, tillbakaträdande och skillnaden mellan försöks- och fullföljandepunkt innan du gör liknelser med ett sketet billån (överger man en stulen bil utan att tillägna sig den döms man för "tillgrepp av fortskaffningsmedel", inte stöld.)
Det spelar ingen roll. Gav brodern eller hustrun falskt alibi skyddade de en brottsling, och brottet fullföljdes. (Jag vet vad det innebär att stjäla en bil utan avsikt att behålla den).
2015-09-26, 15:26
Bannlyst
Citat:
Och vart har spåren av det avskummet tagit vägen då? Menar spåren efter din förmodade lustmördare, som vi inte hört ett knyst om, han som nu njuter av sin frihet. Utförde han mordet helt utan att lämna några spår? Var han iklädd plastkläder, likt "American Psycho" eller hur menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Besvära inte stackars foreigner med detaljer. Hon arbetar enligt principen: Inga bevis som pekar mot den misstänkte är av minsta intresse. Allt hur trivialt det än är som indirekt skulle kunna i ett fall på en miljon vara ett tecken på alternativ GM är in-te-re-sant.

Hmm, men jag finner det obegripligt hur vissa kan posta så många anti-inlägg mot åklagaren och utredningen utan att komma med någon som helst rimlig, trovärdig eller logisk förklaring till den alternativa teorin.
Då är ju bara egentligen syftet att visa att man är emot hela rättssystemet, inte att visa att man har normala funderingar kring hur det här mordet gått till. Blir en sådan sanslös mängd med osannolika inlägg som ej egentligen rör fakta i fallet.
Så, snälla Foreigner och andra med alternativa teorier - förklara vart spåren av den okända gärningsmannen tagit vägen?
Har ni ingen bra förklaring så måste jag fortsätta tro att ni postar era inlägg endast för att ni hyser agg mot det svenska rättssystemet.
2015-09-26, 15:30
Medlem
PeoFallmos avatar
Är det så att mjölkrummet användes vid jakt?

Jagar de räv är det ju inte omöjligt att det kan vara en rävsnara?

Eller så har han gjort en enkel själv på plats. Fy fan, tänk om hon såg när han gjorde iordning den?
2015-09-26, 15:31
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Hmm, men jag finner det obegripligt hur vissa kan posta så många anti-inlägg mot åklagaren och utredningen utan att komma med någon som helst rimlig, trovärdig eller logisk förklaring till den alternativa teorin.
Då är ju bara egentligen syftet att visa att man är emot hela rättssystemet, inte att visa att man har normala funderingar kring hur det här mordet gått till. Blir en sådan sanslös mängd med osannolika inlägg som ej egentligen rör fakta i fallet.
Så, snälla Foreigner och andra med alternativa teorier - förklara vart spåren av den okända gärningsmannen tagit vägen?
Har ni ingen bra förklaring så måste jag fortsätta tro att ni postar era inlägg endast för att ni hyser agg mot det svenska rättssystemet.
Du vet mycket väl att det inte har presenterats några spår mot alternativa GM, så de har inte tagit vägen någonstans, de har bara inte visat sig ännu i offentlighetens ljus.

Att vara kritisk mot rättsväsendet i ett mål innebär inte att man hyser agg mot hela rättssystemet. Det är en alldeles för svepande slutsats.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in