2015-09-26, 12:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Kameraövervakningslagen gäller bara fast monterade kameror. Inte mobiltelefonkameror som man filmar med samtidigt som man håller i dom med sin hand. I såfall skulle alla mobiltelefonkamerafilmer vara olagligt framställda.

Datainspektionen brukar hålla på med direktiv om hur man ska/bör/få lagra information, så vad har de med vaktens filmning att göra? De kan möjligtvis ha synpunkter på YouTubes sätt att hantera sitt lagrade data, men det lär inte lyda under svensk lag och därmed är det inte heller DI:s område.

Stämmer, så länge du själv är med i videon är det tillåtet att filma och använda som bevis i en rättsal, du får dock inte sätta upp kameran mot väggen och filma och gå därifrån eller dölja den, då kallas det buggning.

Helt korrekt filmning av ordningsvakten.
Citera
2015-09-26, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iFun
Varför då? Personer i min eller din eller någon annans närhet kan ha blivit nekad försörjningsstöd av henne vid en individuell bedömning p.g.a hennes grova alkoholmissbruk, jag känner mig totalt kränkt nu. Bort med fanskapet från sin post.

Om du känner dig så "totalt kränkt"(!!!???) av detta, snacka med aftonbladet eller en psykiatriker!

....sedan kan man ju generellt ifrågasätta omdömesförmågan när man efter att ha ett EN video pratar om "grovt alkoholmissbruk".....eller känner du till något mer om hennes alkoholvanor?

Tycker som sagt att hon beter sig helt förkastligt och att det inte kan bortförklaras med att hon är full...
Citera
2015-09-26, 12:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vardagsbekymmer
Om du känner dig så "totalt kränkt"(!!!???) av detta, snacka med aftonbladet eller en psykiatriker!

....sedan kan man ju generellt ifrågasätta omdömesförmågan när man efter att ha ett EN video pratar om "grovt alkoholmissbruk".....eller känner du till något mer om hennes alkoholvanor?

Tycker som sagt att hon beter sig helt förkastligt och att det inte kan bortförklaras med att hon är full...

Redan meddelat media.

MVH.

Förhoppningsvis åker hon dit för vi alla vet att socionomer inte tjänar så bra, och sitter i telefonkön till fogden för att få reda på ifall om hon har några problem där, och åker hon dit och mister jobbet och sedan fälls i en rättegång skall jag personligen se till att när hon söker socialbidrag sedan blir nekad, mutor hit och dit är inte så ovanligt som man tror.

Heja Heja rättsväsendet.
Senast redigerad av iFun 2015-09-26 kl. 12:31.
Citera
2015-09-26, 12:30
Medlem
Såna här händelser är vardagsmat krogvärlden. Det jag tycker vakten skulle gjort, i och med att hon inte förstår att hon är för berusad för att vistas i lokalen, är att samla hennes sällskap och förklara för dom varför hon blir avvisad. Hennes vän/vänner gör absolut större påverkan på henne än vad en vakt gör och självklart blir situationen värre genom vaktens "absolut, jajjamen, trevligt". Hon retar upp sig och ska vinna. Som någon tidigare skrev har personalen redan gjort fel i att fortsätta servera denna kvinna så redan där får restaurangen riktigt dålig publicitet. Att polis kallas till detta ärende är helt sanslöst pinsamt. Det bevisar bara ännu mer hur oproffsigt personal samt ordningsvakter skött situationen.

Jag började jobba som diskplockare när jag var 16år på en restaurang/nattklubb och värre saker har jag sett, bland annat en civilt klädd polis som på fyllan tagit upp sin polisbricka och velat komma in i garderoben för att leta efter sin jacka när han tappat sin nummerlapp. Han omhändertogs av vakterna och blev sedan upphämtad av sina kollegor och fick sova ruset av sig. En annan gång hävdade en kille att han var medlem i HA och skulle hämta hela ligan för att han inte fick beställa mer i baren, det visade sig några helger senare att han ljugit då han fick storstryk av en riktig medlem som vistades i lokalen och av en slump fick höra detta.

Däremot tycker jag att själva filmandet är en intressant del. Men det borde endast få användas emot personen i fråga som blivit avvisad eller mot vakterna själva om dom begått tjänstefel. Man har ju hört rykten om hur vakter släpar iväg överförfriskade personer och spöar på dom i enskilda rum. Tänk om varje ordningsvakt var skyldig att bära kamera och filma varje pass för att enkelt kunna gå tillbaka och plocka material som kan användas vid åtal.

Alkohol är det värsta drogen i mina ögon, herregud vad det kan förpesta människor.
Citera
2015-09-26, 12:30
Medlem
grimass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timetoclimbfaster
Jag hoppas att du skojar. Hennes beteende i videon visar att hon knappast kan vara tillförlitlig i sitt uppdrag som socialsekreterare när hon dels:

1. Ser ned på utsatta människor.
2. Är våldsbenägen, aggressiv och kränkande.
3. Svåra psykiska problem.

Definitionen av våld mot tjänsteman finns här:

Att ordningsvakten bedriver myndighetsutövning råder det ingen tvekan om och är av allt att döma tjänsteman.

Källa: DS 2003:50: Ordningsvakter och väktare s34

Sedan vad du tycker är helt ointressant.

Haha antar att du inte är intresserad av någon diskussion. Jag "tycker" i alla fall att eftersom han står och garvar och raljerar var han nog inte nära att förlora synen i "slagsmålet". Det påhittade våldet sker alltihop efter att han bestämt sig för att tillkalla polis för våld mot tjänsteman.

Det är uppenbart att hon säger allt hon kan komma på som en maktmissbrukande ordningsvakt kan ta åt sig av det säger inte ett skit om hennes personlighet eller verkliga åsikter
Citera
2015-09-26, 12:33
Medlem
Citat:
Hon åker också dit för HOT mot tjänsteman, glöm inte att de är två skilda saker. Hon kommer åka dit lågt men för mycket, ser bra ut i polisregistret senare när hon skall söka jobb.

Är du sadist i allmänhet eller känner du Sofia och hyser agg mot henne?

Hon är aspackad och våldsam och säger mycket fel, men apan är helt nykter och beter sig väldigt oprofessionellt. Provocerar och förlöjligar henne och på råga av allt lägger ut allt på nätet. Snacka om att förstöra livet på en tjej. Om det är någon som ska förlora jobbet så är det han.
Citera
2015-09-26, 12:33
Medlem
ErnstRamsteiners avatar
Citat:
Stämmer, så länge du själv är med i videon är det tillåtet att filma och använda som bevis i en rättsal, du får dock inte sätta upp kameran mot väggen och filma och gå därifrån eller dölja den, då kallas det buggning.

Helt korrekt filmning av ordningsvakten.

Inte en enda gång kommenterar kvinnan att hon blir filmad. Är inte det märkligt? För mig känns det som han filmar dolt snarare än att han står och håller upp handen i minst 15 minuter framför kvinnan och hon som sagt, inte en enda gång reagerar på detta. Är det buggning då?
Citera
2015-09-26, 12:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bridge
Är du sadist i allmänhet eller känner du Sofia och hyser agg mot henne?

Hon är aspackad och våldsam och säger mycket fel, men apan är helt nykter och beter sig väldigt oprofessionellt. Provocerar och förlöjligar henne och på råga av allt lägger ut allt på nätet. Snacka om att förstöra livet på en tjej. Om det är någon som ska förlora jobbet så är det han.

Hyser agg mot socionomer och sosse kärringar i allmänhet. Det är tydligt bevisat att under alla år jag berättat hur de själva bedömer och väljer ut vilka som skall få stöd i alla dess olika former bestäms av dem själva i en individuell prövning , och äntligen finns det på bild hur dem egentligen är.

Har varken försörjningsstöd eller har något med socialen att göra, men har nära som har haft detta och blivit illa bemötta. Behövs rensning av svinen, tycker du verkligen inte det?
Senast redigerad av iFun 2015-09-26 kl. 12:37.
Citera
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Jag har nu meddelat hennes arbetsgivare om klippet då jag vet vart hon jobbar och vem personen är. Högst sannolikt att jag får ett svar på måndag tidigast, återkommer med svar om det kommer.

Hennes namn börjar på S, mer än så vill jag inte gå in på.

Hon har även hand om skolungdomar till viss mån, en kärring med sådana här alkoholproblem skall inte få ha kvar sin tjänst. Punkt slut.
Bra jobbat! Dessvärre har jag svårt att tro att hennes arbetsgivare kommer att yttra sig om deras hållning i fallet. Vi får hoppas att arbetsgivaren agerar kraftfullt.

Att ha sådana människor lösa på en myndighet är ett hot mot vårt samhälle. Som någon var inne på tidigare borde hennes handläggningar studeras under lupp. Det känns som om hon kan ha dragit ner många människor enbart för att visa sin makt.
Citera
Medlem
Personligen är jag glad att det här klippet kom ut. Jag är säker på att den här kvinnan har sina åsikter om invandrare och brukare i nyktert tillstånd också även om hon då inte basunerar ut dem på samma sätt.
Att bli berusad gör inte folk till nedlåtande rasister, det finns redan där.
Självklart ska vi inte ha sådana här människor på platser i samhället där de har till uppdrag att ta beslut om andra människors livskvalité.
Det märks ju väldigt tydligt att hennes värdegrunder inte är den plattform som socionomer ska arbeta utifrån.

I min värld har vakten gjort världen en tjänst som lade ut klippet. Inte ett dugg förkastligt att visa samhället vilka åsikter som uppenbarligen frodas på våra socialkontor.
Senast redigerad av Tanig 2015-09-26 kl. 12:37.
Citera
2015-09-26, 12:39
Medlem
Bara att inse gott folk. Det är så här det ser ut i vardagen.
Folk sitter och gillar b-kändisars inlägg, de sitter och snyftar utåt åt en bild för lite likes.

Men hemma vid köksbordet låter det annorlunda.

Samma sak gäller kvinnan här. Hon jobbar på socialen och sitter där om dagarna och "tycker synd om" och ska hjälpa besökarna. Men hemma på kvällen, så kommer sanningen fram och även offentligt när spriten blir aktuell.
Citera
2015-09-26, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vardagsbekymmer

Sedan kan man ju inte efter att sett en video av en människa på fyllan döma människan helt .Där spriten kommer in kommer vettet ut. Det som inte är ok att hon ger sig på honom fysiskt och skadar honom, fyllesnacket kan man ju skita i , folk som är helt nyktra kan säga värre saker än det där. Sedan är det helt idiotiskt att försöka använda sig av sin yrkesroll i konflikter speciellt om man är berusad , spelar ju ingen roll om man är polis, minister, domare eller läkare ORDNINGSVAKTEN bestämmer inom sitt område. PUNKT.
Senast redigerad av OLDDEAR 2015-09-26 kl. 12:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in