2015-09-25, 14:34
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Icke-handling har också moraliska konsekvenser. I vilket fall leder icke-tron i detta fallet till att ett omoraliskt utfall blir till.

Men okej. Vi kan ta ett där en icke-tro leder till handling. Exempelvis om man inte tror att tjurrusningen i Spanien är farlig. Då leder det, tillsammans med andra trosföreställningar, exempelvis att det är kul och modigt, att man springer omkring där på gatan. Hade man trott att det var farligt hade det kunnat leda till icke-handling, man satt kvar i soffan hemma.

Edit: Likaså kan man säga att om Sovjetunionen inte var ateistiskt hade det förmodligen inte räckt med tron att marxism är vetenskapligt för att förfölja religiösa.

You're still making the false assumption that they were persecuted because of their faith in God, that is a false premise. and you missed my point earlier that you can't just take atheism away like I did with the example of gays being thrown off rooftops. You need to replace it with something, a belief in a deity. What would happen if instead of atheism Stalin was believing in Allah? Would you still say that Orthodox Christians wouldn't have been persecuted?

Edit: I can't stay and chat any longer I have to get going. Have a lovely Friday!
Citera
2015-09-25, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Okay, I got the impression that you made your own definition of atheism, my apologies. I agree with the rest you say, although I'm not ready to accept that it's more common to be an atheist and materialist etc. but you might be right.

there are different kinds of atheism for one thing, and most people aren't aware that they are atheists or call themselves atheists. The people you have met online that call themselves atheists are hardly representative for the group atheists, no one is really.

Anyways, I feel like we've gone away from the topic. I agree with you that beliefs are more or less interlinked in general. My claim is that certain beliefs (religious and otherwise) can be directly connected to specific actions. When a belief leads to unwanted action, then the belief needs to be criticized. I'm not criticizing all theists as such for that, I am criticizing specific beliefs that a lot of believers hold. I haven't seen how the specific belief in the existence of God would directly lead to unwanted actions, and I haven't seen at all how atheism would lead to evil actions.

What is your position on these points?

Japp jag tror att det finns en stor skillnad mellan ateister på Internet och ateister som inte diskuterar på Internet. Jag har faktiskt skrivit om det på andra håll i forumet, och det var också därför jag skrev om Internet-ateister i mitt första inlägg.

Jag tror att man behöver visa på att en tro är nödvändig för att något ska ske. Ingen tro står ensamt. Man har flera trosföreställningar, a, b och c, som är tillräckliga tillsammans, men a är inte tillräcklig ensamt. Så det är inte tillräckligt att tro på Gud för att spränga sig själv i luften. Däremot kanske man kan se det som nödvändig tro, och tillsammans med andra, som tron på martyrskap, att man utför Guds vilja, etc, är de tillräckliga. På samma sätt är ateism nödvändig hos Sovjetunionen för att förfölja religiösa, men inte ensamt tillräcklig - vilket vi ser av att du och andra som är ateister inte vill förfölja religiösa.

Men här kommer kruxet. Trosföreställningarna har inverkan på varandra. Exempelvis om man tror på evolutionen finns en tendens att inte tro på en skapargud. Det går att tro på evolutionen och vara troende, men det har ju orsakat sådana problem att trossystemet måste rättas till. Tror man på en sak finns en tendens att tro på en annan. Det är därför det är nyttigt med kritik av ett trossystem för att stävja de värsta avarterna av trosföreställningar som kan välla fram för att man antog en position. Därför behöver religiösa ateisterna för att inte bli fanatiska. Det är viktigt att gå in i debatter med ateister för en religiös.

Likaså kan du se på TS här att denne inte bara har icke-tro på Gud. Men en massa andra trosföreställningar som klustrar med det. En mycket vanlig att troende är idioter och h*n själv smart då alltså. En mindre vanlig men ändå förekommande är att religiösa är psykiskt sjuka. Det ser jag som dogmatiskt och kanske till och med farligt. Ja i Sovet skickades verkligen troende till mentalsjukhus som att de var psykiskt sjuka.
Citera
2015-09-25, 16:32
Medlem
Citat:
Nu tror jag att du överdriver. Ateister hade förstås i många lägen gärna diskuterat religion och ateism oavsett om religiösa missionerade. Detta eftersom det är ett intressant ämne i sig.
Det skulle naturligtvis diskuteras, men inte debatteras i stora TV-sändningar och dyl. Det skulle inte vara intressant för den stora massan , i alla fall inte i samma grad som nu. Snarare långt ifrån, skulle jag tro.
Citera
2015-09-25, 18:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Tanken var att religion var falskt och att det inte fanns någon Gud. Marxism däremot var vetenskapligt och hade det högsta sanningsvärdet. Det kan man definitivt säga är en typisk ateistisk fälla.

Nej, det är en falsk dikotomi byggd på svaga korrelationistiska grund-premisser.

Citat:
Sedan är ateism inte enbart en brist på tro, som jag förklarat i varje inlägg är det del i livsåskådningar.

Nej, ateism är "utan 'gud' ". Sen kan man ju försöka specificera ateism i subkategorier, och där kan man MÖJLIGEN hitta någon subkategori, som man kan smussla ett definitions-dansande in i.
Senast redigerad av Bogomil 2015-09-25 kl. 18:13.
Citera
2015-09-25, 18:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag tror att man behöver visa på att en tro är nödvändig för att något ska ske.

Helt vanlig dynamik dugar bra. Men det blir ju svårare att demagogisera om.
Citera
2015-09-25, 19:35
Medlem
Så länge du presterar sådana skitinlägg ignorerar jag dig. I princip one-liners, vilket hårdare moderering hade tagit bort direkt.

Skriv något med innehåll istället.
Citera
2015-09-25, 20:16
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Japp jag tror att det finns en stor skillnad mellan ateister på Internet och ateister som inte diskuterar på Internet. Jag har faktiskt skrivit om det på andra håll i forumet, och det var också därför jag skrev om Internet-ateister i mitt första inlägg.

Fair enough.

Citat:
Jag tror att man behöver visa på att en tro är nödvändig för att något ska ske. Ingen tro står ensamt. Man har flera trosföreställningar, a, b och c, som är tillräckliga tillsammans, men a är inte tillräcklig ensamt. Så det är inte tillräckligt att tro på Gud för att spränga sig själv i luften. Däremot kanske man kan se det som nödvändig tro, och tillsammans med andra, som tron på martyrskap, att man utför Guds vilja, etc, är de tillräckliga.

I completely agree with your example and I have a small reservation with the rest; one belief is probably almost never enough by itself, it would be testable in theory but probably not in practice.

It is however possible to identify one or a few bad beliefs that are often inherently bad in themselves and crucial in creating bad behavior. Just take "the throwing homosexuals off of rooftops" example from earlier for instance.

Citat:
På samma sätt är ateism nödvändig hos Sovjetunionen för att förfölja religiösa, men inte ensamt tillräcklig - vilket vi ser av att du och andra som är ateister inte vill förfölja religiösa.

Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
One could say that, and many have tried to argue (unsuccessfully) that Stalin's atheism is what made him do his evil deeds.

The problem with the argument is that:

1) it assumes (falsely) that the Orthodox Christians were persecuted because of their faith in God. I think Christopher Hitchens has done some work in that the area, if you're interested you could look that up.

2) atheism by definition is a lack of belief in God's, so you can't really take it away and replace it with "nothing" (i.e. lack of belief) as I did do with the example of the homosexuals being thrown off the building. You need to replace it with a belief in some sort of deity. And if you replace it with any deity, other than possibly the Orthodox Christian, you would likely still get the same persecution of the Orthodox. I.e. if Stalin believed in Allah instead, persecution of the Orthodox Christian would still have happened. and then your argument that it was because of his atheism they persecuted Orthodox Christians falls.

If I said earlier didn't convince you that atheism wasn't the cause of that I'll give you this Link. I would also recommend that you read Christopher Hitchens book "God is not great", where he dedicates a whole chapter to dealing with so-called "atheist dictators":

https://michaelsherlockauthor.wordpress.com/2014/10/21/the-atheist-atrocities-fallacy-hitler-stalin-pol-pot-in-memory-of-christopher-hitchens/

Hitchens also argues that the Communists would have had a much harder time to take control if the Russians weren't Christians (and hence gullible)

Citat:
Men här kommer kruxet. Trosföreställningarna har inverkan på varandra. Exempelvis om man tror på evolutionen finns en tendens att inte tro på en skapargud. Det går att tro på evolutionen och vara troende, men det har ju orsakat sådana problem att trossystemet måste rättas till. Tror man på en sak finns en tendens att tro på en annan. Det är därför det är nyttigt med kritik av ett trossystem för att stävja de värsta avarterna av trosföreställningar som kan välla fram för att man antog en position. Därför behöver religiösa ateisterna för att inte bli fanatiska. Det är viktigt att gå in i debatter med ateister för en religiös.

Likaså kan du se på TS här att denne inte bara har icke-tro på Gud. Men en massa andra trosföreställningar som klustrar med det. En mycket vanlig att troende är idioter och h*n själv smart då alltså. En mindre vanlig men ändå förekommande är att religiösa är psykiskt sjuka. Det ser jag som dogmatiskt och kanske till och med farligt. Ja i Sovet skickades verkligen troende till mentalsjukhus som att de var psykiskt sjuka.

Agreed, there are plenty of stupid beliefs and worldviews even amongst atheists. But as you know atheism isn't a belief system. If you're an atheist you cannot believe certain things, like God says that you shouldn't eat shrimp's. but other than that, an atheist can believe pretty much anything. just as A-fairyist or A-santaists can believe in pretty much anything else. Whatever character flaws you see in an atheist, you would have a hard time arguing that those flaws are due to his atheism.

While it is fairly easy to argue that Isis belief in that the creator of the universe wants them to kill homosexuals is the main cause for them to throw homosexuals off of rooftops.
Citera
2015-09-25, 21:44
Avstängd
Jesus syn på saken: "sann religion är att ge pengar och mat, kläder till de fattiga som verkligen behöver"
Citera
2015-09-25, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siktarn
Jesus syn på saken: "sann religion är att ge pengar och mat, kläder till de fattiga som verkligen behöver"
Du behöver inte ens religion för att göra det. Bra va?
Citera
2015-09-25, 22:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Så länge du presterar sådana skitinlägg ignorerar jag dig. I princip one-liners, vilket hårdare moderering hade tagit bort direkt.

Onödvändigt att presentera den vanliga labyrintina demagogi som pådyvlande teism har gått vilse i ... när jag i några få ord kan komprimera samma mängd information.
Citera
2015-09-25, 22:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siktarn

Det var allt en våldsam förenkling av kristen teologi.
Citera
2015-09-25, 22:55
Medlem
Bogomils avatar
Jag vill iövrigt rekommendera alla trådens deltagare/läsare till att kosta på några minuter på att förkovra sig i ordet "idiot"s etymologi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in