2015-09-25, 18:36
Medlem
Scherings avatar
Om du öppnat konto i en svensk bank på sistone så har du säkert fått frågan om du är skyldig att betala skatt i USA. Vad handlar det om egentligen...?

USA är ett av mycket få länder i världen som tar sig rätt att beskatta sina medborgare oavsett var i världen de bor. Sverige och resten av världen låter istället sina medborgare skatta i det land där de bor och verkar.
Amerikanska medborgare som bor i Sverige har alltså sedan länge varit skyldiga att lämna in en inkomstdeklaration, och i vissa fall betala skatt, till amerikanska myndigheter. Detta gäller även om personen i fråga samtidigt är svensk medborgare.

Amerikansk deklaration är minst lika komplicerad som svensk. IRS kräver dessutom fullständig information om amerikanska medborgares tillgångar i utländska (dvs svenska) banker, något som inte ens svenska skatteverket kräver. Konsekvensen har blivit att svensk-amerikaner i Sverige med dubbelt medborgarskap inte har deklarerat till IRS.
2010 stiftade så amerikanerna lagen "FATCA"

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/sa-fick-usa-sverige-att-andra-lagen

USA stiftade helt enkelt en lag som hotade banker världen över med extremt höga straffavgifter om de inte börjar rapportera in uppgifter om amerikanska medborgares tillgångar till amerikanska skatteverket.

Svenska banker noterade att utlämnande av dessa uppgifter till USA skulle bryta mot svensk banksekretess. En av dessa lagar måste alltså brytas eller ändras.

Krismöten hölls och Anders Borg signerade en ny svensk lag som sa att svenska banker från och med nu ska lämna dessa uppgifter till USA. Riksdagen sammankallades snabbt och lagen röstades igenom tidigare i år.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/politisk-debatt-om-fatca

Flera ansvariga svenska politiker har i media uttryckt att de inte lägger sig i hur andra länder beskattar "sina" medborgare.

Citat:
Anette Åkesson (M):
Vad säger du till dem som tycker att Sverige ger upp sin suveränitet nu?
– Jag förstår inte det. USA har beskattningsprincipen på det sättet att det är kopplat till medborgare, och då får vi respektera det. De vill ju ha in skatt till sin välfärd precis som vi vill.

Leif Jakobsson (S), Vice ordförande, Skatteutskottet:
Vad säger du till /.../ amerikanska medborgare i Sverige?
– Är man medborgare i ett land kommer vissa skyldigheter, inte bara rättigheter.

Ord och inga visor.

Jag gissar att inkomstuppgifterna ska börja slussas till IRS via svenska skatteverket i slutet av 2015.

Ingen verkar ha tänkt på att många av dessa "amerikaner" som IRS jagar också är svenskar. Som lök på laxen kan dessa svensk-amerikaner inte bara säga upp sitt medborgarskap hur som helst. En ansökan om att säga upp ett amerikanskt medborgarskap kostar 2350 $ och denna begäran kan dessutom avslås ifall IRS inte fått in och godkänt medborgarens skattedeklarationer. Moment 22.
Den som bestämmer sig för att deklarera nu kan även få straffavgifter för att de inte deklarerat tidigare år och kan dessutom krävas på flera års detaljerad deklaration retroaktivt. http://www.forbes.com/sites/robertwood/2015/05/08/new-un-american-record-renouncing-u-s-citizenship/

Amerikansk skattelagstiftning är väldigt komplicerad vilket nu har lett till att en del stora aktörer på den svenska marknaden helt enkelt vägrar låta amerikanska medborgare bli kunder. Ett exempel är Avanza.
https://www.avanza.se/kundservice/kundservice/fragor-svar/konto-avtal/Utomlandsbosatt.html

Frågeställningar:
Tycker ni att våra svenska politiker har agerat rätt?
Har frågan uppmärksammats tillräckligt?
Kommer detta att bli en Shit Storm för de amerikaner som bor i Sverige eller kommer IRS att hålla sig lite kalla?
Hur kommer svenska staten och rättsväsendet att reagera om IRS börjar kräva in skatt (och straffavgifter för utebliven deklaration) av svenska medborgare som bor och arbetar i Sverige?
Kan svenska medborgares svenska tillgångar i svenska banker komma att frysas av amerikanska myndigheter om dessa svenskar vägrar betala?

...och slutligen, som en liten kontrast:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/riksdagen-vill-stoppa-eritreas-skatt/
Citera
2015-09-25, 19:01
Medlem
HipToBeSquares avatar
Inte vårt problem tycker jag så jag ser inga problem att svenska myndigheter lämnar ut information till USA angående detta. Om USA suga ut sina medborgare så är det deras problem.

Jag retar gärna upp USA men inte för en skitsak som detta som inte påverkar svenska medborgare som inte är medborgare i USA.

Detta är in inrikesfråga i USA och ingen fråga för oss.
Citera
2015-09-25, 19:08
Medlem
Detta är en synnerligen komplicerad fråga. Man kan diskutera huruvida det är rätt eller fel att beskatta medborgare bosatta i ett annat land, men att USA vill beskatta amerikanska medborgare oavsett vart dom bor/ är skrivna har ju sin grund i att många rika amerikaner har sina tillgångar i taxhavens eller länder med väldigt hög banksekretess, och det är dessa som dom främst vill komma åt. Jag ser däremot ingen inskränkning i svensk suveränitet på grund av detta, så länge dom som har svenskt medborgarskap även beskattas utav oss, och vad jag har förstått är så fallet.
Citera
2015-09-25, 19:18
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Inte vårt problem tycker jag så jag ser inga problem att svenska myndigheter lämnar ut information till USA angående detta. Om USA suga ut sina medborgare så är det deras problem.

Jag retar gärna upp USA men inte för en skitsak som detta som inte påverkar svenska medborgare som inte är medborgare i USA.

Detta är in inrikesfråga i USA och ingen fråga för oss.
Det ses nog delvis som en utrikesfråga i USA. Foreign Account Tax Compliance Act - FATCA.

Många svenska medborgare med dubbelt medborgarskap har fått detta genom att de har en förälder med amerikanskt medborgarskap som ansökt om dubbelt medborgarskap för sitt barn. En del har blivit amerikaner genom att ha blivit födda av svensk förälder under vistelse i USA. När du väl är medborgare så kostar det dig en månadslön att ansöka om oamerikanisering och om du lyckas få din ansökan godkänd så blir du förresten outad. Tack för kaffet!
https://s3.amazonaws.com/public-inspection.federalregister.gov/2015-11213.pdf
Citera
2015-09-25, 19:22
Bannlyst
Alltid varit så..inga nyheter.
World-wide taxation.
Därför många avsäger sig sitt amerikanska medborgarskap när dom flyttar till Europa.

Fast dom tar hänsyn till om du betalar en högre skattesats i utlandet...men du måste alltid fylla i en "tax-return".
Ifall den är lägre...skicka en inbetalning till IRS.

http://www.irs.gov/Individuals/International-Taxpayers/U.S.-Citizens-and-Resident-Aliens-Abroad
Senast redigerad av HogerZpoke 2015-09-25 kl. 19:24.
Citera
2015-09-25, 19:31
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffaRoll
Detta är en synnerligen komplicerad fråga. Man kan diskutera huruvida det är rätt eller fel att beskatta medborgare bosatta i ett annat land, men att USA vill beskatta amerikanska medborgare oavsett vart dom bor/ är skrivna har ju sin grund i att många rika amerikaner har sina tillgångar i taxhavens eller länder med väldigt hög banksekretess, och det är dessa som dom främst vill komma åt. Jag ser däremot ingen inskränkning i svensk suveränitet på grund av detta, så länge dom som har svenskt medborgarskap även beskattas utav oss, och vad jag har förstått är så fallet.
Det vore kanske inget större problem om amerikanskt medborgarskap var frivilligt. Nu har ju dock amerikanerna gjort det väldigt svårt och dyrt för utländska medborgare att säga upp sitt amerikanska medborgarskap. De kan också vägra godta en ansökan om att avsäga sig medborgarskap om de misstänker att medborgaren vill undvika skatt. Resultatet blir ju att de beskattar svenskar som inte vill vara amerikaner.
Borde inte svenska staten skydda sina medborgare?
Vad gör du om USA bestämmer sig för att du är amerikan?
Citera
2015-09-25, 19:43
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HogerZpoke
Alltid varit så..inga nyheter.
World-wide taxation.
Därför många avsäger sig sitt amerikanska medborgarskap när dom flyttar till Europa.

Fast dom tar hänsyn till om du betalar en högre skattesats i utlandet...men du måste alltid fylla i en "tax-return".
Ifall den är lägre...skicka en inbetalning till IRS.

http://www.irs.gov/Individuals/International-Taxpayers/U.S.-Citizens-and-Resident-Aliens-Abroad
Frågan är om dubbelbeskattningsavräkningen gäller den totala skatteinbetalningen. I så fall kan ju svenskar skratta hela vägen till Skatteverket då vi kan räkna med att alltid vara skyddade av våra extremt höga skatter.

Jag tror dock inte att det är totalen som gäller, utan om USA har en skatt som Sverige inte har så kan det gå så här:

http://www.forbes.com/sites/robertwood/2015/02/15/savvy-london-mayor-boris-johnson-paid-irs-is-now-renouncing-u-s-citizenship/

Citat:
It seems counterintuitive. Why pay the IRS and then renounce? Turns out it’s the only way to do it safely and get the IRS off the hunt. London’s Mayor Boris Johnson—a dual U.S. and British citizen—was hit with an IRS bill on his London house sale. His gain was exempt from U.K. tax, so no tax credits or other U.S. tax moves would satisfy the IRS.

Samma problematik skulle kanske kunna uppstå i Sverige vid arv?
Citera
2015-09-25, 21:15
Medlem
cacas avatar
Vore fan bra om Sverige tog efter, betala skatt om du är svensk eller så byter du nationalitet!
Citera
2015-09-25, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Det vore kanske inget större problem om amerikanskt medborgarskap var frivilligt. Nu har ju dock amerikanerna gjort det väldigt svårt och dyrt för utländska medborgare att säga upp sitt amerikanska medborgarskap. De kan också vägra godta en ansökan om att avsäga sig medborgarskap om de misstänker att medborgaren vill undvika skatt. Resultatet blir ju att de beskattar svenskar som inte vill vara amerikaner.
Borde inte svenska staten skydda sina medborgare?
Vad gör du om USA bestämmer sig för att du är amerikan?
Amerikanska lagar omfattar amerikanska medborgare oavsett om dom utöver det är medborgare i Sverige också. Jävligt löjliga frågeställningar du kommer med nu.
Citera
2015-09-25, 21:29
Medlem
Gynekologstols avatar
Jag undrar hur det hade låtit om Ryssland hade försökt driva in skatt från ryssar bosatta i Sverige.

Har det för övrigt inte redan varit gnäll i media om att eritrianer som bor i Sverige blir beskattade av Eritrea med hjälp av diverse påtryckningar?
Citera
2015-09-25, 21:44
Medlem
Har för mig att jag läst någonstans att federal skatt bryter mot konstitutionen och därmed inte behöver betalas. Jag är dock inte så bevandrad i Amerikansk skattelagstiftning eller konstitutionen men om någon annan känner till detta, kan det då vara tillämpligt i denna fråga?
Citera
2015-09-25, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag undrar hur det hade låtit om Ryssland hade försökt driva in skatt från ryssar bosatta i Sverige.

Har det för övrigt inte redan varit gnäll i media om att eritrianer som bor i Sverige blir beskattade av Eritrea med hjälp av diverse påtryckningar?

Jo det har varit gnäll om Eritrea men vissa kontinenter och länder behandlas annorlunda.

Vi gillar olika gäller inte överallt. Media är rasister. Regeringen är rasister. Oavsett vad USA gör så kan och vill inte svansen Sverige se det som något felaktigt. Hade det gällt Ryssland, då hade det blivit fart bannemig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in