2015-09-29, 11:01
Medlem
Flufffens avatar
What?! Så USA vill komma åt pengar som är intjänade i ett annat land? Jesus fucking christ, och regeringen särar såklart mer än gärna på skinkorna
Citera
2015-09-29, 21:14
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Vore fan bra om Sverige tog efter, betala skatt om du är svensk eller så byter du nationalitet!
En svensk som bor utomlands använder sig av det landets i frastruktur, inte av Sveriges.
Citera
2015-09-29, 21:44
Medlem
GunsAndHorsess avatar
Men alltså seriöst, tror ni på riktigt att USA skulle skicka sanktioner till Sverige om de vägrar lämna ut uppgifter om fd amerikanska medborgare?! Det tror inte jag. Men vad dom däremot skulle göra är att tex inte lämna ut uppgifter till CSN som vill att examinerade studenter ska betala tillbaka på lånet när de flyttat till tex USA och Kanada. Det handlar om att klia varandras ryggar.
Citera
2015-09-30, 00:11
Medlem
Hammlons avatar
Inte enbart medborgare, individer med green card ar skyldiga att betala skatt.
Citera
2015-09-30, 16:17
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GunsAndHorses
Men alltså seriöst, tror ni på riktigt att USA skulle skicka sanktioner till Sverige om de vägrar lämna ut uppgifter om fd amerikanska medborgare?! Det tror inte jag. Men vad dom däremot skulle göra är att tex inte lämna ut uppgifter till CSN som vill att examinerade studenter ska betala tillbaka på lånet när de flyttat till tex USA och Kanada. Det handlar om att klia varandras ryggar.
Sanktioner i form av 30% straffskatt på bankernas transaktioner. Sveriges regering och remissinstanserna trodde i alla fall att de skulle göra allvar av hotet vilket är anledningen till att man snabbt drev igenom ny svensk lagstiftning före den deadline som USA ensidigt satt.

Skatteverket ska numera enligt svensk lag skicka uppgifter om inkomst och bankkonton till IRS på alla som USA anser är skyldiga att deklarera i USA, inklusive många svenska medborgare. USA kommer alltså inte begära ut dessa uppgifter utan det ska gå automatiskt. Ansvaret att leta reda på dessa individer läggs till stor del på de svenska bankerna om jag förstått saken rätt.
Senast redigerad av Schering 2015-09-30 kl. 16:26.
Citera
2015-09-30, 19:32
Medlem
Djamillas avatar
Om jag förstått det hela rätt betalar man låg skatt i USA, i Sverige undviker vi dubbelbeskattning. Bortsett från att USA utövar sitt världsinflytande över suveränitetens gränser, vad är problemet?
Senast redigerad av Djamilla 2015-09-30 kl. 19:34.
Citera
2015-09-30, 20:25
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djamilla
Om jag förstått det hela rätt betalar man låg skatt i USA, i Sverige undviker vi dubbelbeskattning. Bortsett från att USA utövar sitt världsinflytande över suveränitetens gränser, vad är problemet?
Problem för de drabbade:

1. Vissa svenska banker tillåter inte att du är kund längre oavsett om du följer de amerikanska reglerna eller inte. Två exempel är Avanza och Nordnet.
https://www.nordnet.se/kundservice/start/bli-kund-och-oppna-konto/ny-kund.html
https://www.avanza.se/kundservice/kundservice/fragor-svar/konto-avtal/Utomlandsbosatt.html

2. Amerikansk deklaration är väldigt komplicerad och fel kan leda till extra avgifter. Det är nog inte det lättaste att få till alla avdrag på rätt sätt, speciellt inte om man är aktiv med olika värdepapper, fastigheter, lån, olika bankkonton etc (eller för den delen bidrag).

3. Eftersom USA betraktar svenska konton som utländska konton blir de tvungna att deklarera samtliga tillgångar i dessa utländska konton i Sverige. Detta kan också bli väldigt komplicerat och felaktiga uppgifter (eller vad de anser är felaktiga uppgifter, IRS gör också fel) kan ge mycket höga böter och om man tänker bestrida det så tillkommer advokatkostnader vilket är allt annat än billigt. Amerikaner i USA behöver för övrigt inte deklarera sina tillgångar i USA.

4. Det är möjligt att USA kan vilja ta ut extra skatt för vissa saker som är skattefria eller lågbeskattade här. Jag kommer inte på något på rak arm men i England har vi ju till exempel försäljning av fastigheter. Jag länkade till ett känt exempel tidigare.

5. Ovanstående har lett till att många avstått helt från att deklarera för att undvika dessa problem. USA anser att utebliven deklaration är ett lagbrott (inte så konstigt kanske), även om såklart alla vet att skatterna generellt sett är mycket högre i Sverige och att en korrekt ifylld (går det ens?)deklaration härifrån med avdrag osv i 99 fall av 100 skulle innebära noll skatt i USA. Bryter du mot skattelagarna kan du få böter. Det är därför farligt att plötsligt börja deklarera, de får då reda på att du finns och kan kräva extra pengar. När Sverige nu börjar skicka uppgifter till USA kan alltså många råka väldigt illa ut.
Senast redigerad av Schering 2015-09-30 kl. 21:09.
Citera
2015-09-30, 21:02
Medlem
Scherings avatar
Kanada:

IRS har begärt, och tydligen fått, skatt på någon form av statlig kanadensisk sjukförsäkringslösning för handikappade.
http://www.rdsp.com/2014/03/10/rdsps-and-fatca-warning-to-people-with-disabilities-with-any-connection-to-the-u-s/
https://en.wikipedia.org/wiki/Registered_Disability_Savings_Plan

Undrar hur IRS vill att man deklarerar svenska specialiteter som sjukpenning, bostadsbidrag, försörjningsstöd, vårdbidrag, assistansersättning, handikappersättning eller ROT- och RUT-avdrag.

Vad gäller egentligen för det svenska högkostnadsskyddet för läkemedel, sjukvård och tandvård? Genom amerikanska glasögon kanske detta liknar beskattningsbara förmåner.

IRS + svensk bidragsdjungel kan bli en intressant kulturkrock.
Senast redigerad av Schering 2015-09-30 kl. 21:06.
Citera
2015-09-30, 22:49
Avslutad
Hade jag varit amerikansk medborgare hade jag aldrig betalat USA skatt när jag jobbar i ett annat land, då hade jag emigrerat till Ryssland.

Varför i helvete betala skatt om man inte utnyttjar landets samhällstjänster? Dessutom har USA knappt något välfärdsystem, finns knappt en tillstymmelse till socialbidrag och blir man sjuk måste man ändå pynta egen sjukvårdsförsäkring eller att jobbet gör det. Så vad är det egentligen man får när man betalar amerikansk skatt, vad får man för skatten?
Citera
2015-10-11, 16:40
Medlem
Scherings avatar
Idag är det prinsdop. Grattis! Jag undrar förresten hur den familjen deklarerar.

Pappa Christopher är medborgare i USA och Storbritannien och är därmed skatteskyldig i USA. Han vet nog i och för sig hur man deklarerar.

Mamma Madeleine är gift med en amerikan och har arbetat i New York. Det luktar Green Card (?) Om så är fallet så är hon ju skatteskyldig i USA. Har hovrevisorn skickat in alla korrekt ifyllda blanketter i tid?

Prinsessan Leonore som är född i USA är amerikansk medborgare. Hon har säkerligen inga inkomster eller tillgångar utöver barnbidraget så det är nog inga problem, eller...?

Kommer prins Nicolas att bli amerikan på grund av att hans pappa är det?

Jag undrar hur IRS ser på apanage, det lär ju inte finnas särskilt många prejudikat.
Man får i alla fall hoppas att svenska banker och Skatteverket följer den nya svenska lagen och skickar alla dessa potentiella skattebrottslingars uppgifter till IRS så att de kan reda ut hur mycket pengar det svenska kungahuset är skyldigt USA.

Gäller förresten FBAR eller räknas prinsessor som "governmental entity" och undantas? Om FBAR gäller så måste ju i så fall makarna redovisa alla sina bankkonton, annars kan det bli höga böter, kanske till och med fängelse.
Senast redigerad av Schering 2015-10-11 kl. 16:45.
Citera
2017-07-14, 15:11
Medlem
Scherings avatar
Bumpar tråden med en läsvärd artikel i tidskriften Skattenytt om FATCA. Artikelförfattaren är långt ifrån någon lättviktare.
http://skattenytt.se/wp-content/uploads/2017/07/Fensby_SN2017nr7-8_inlaga_tryck-165x242.pdf
Citat:
Spiken i kistan är dock de dynamiska effekterna av att USA står utanför CRS. Det har medfört att skattskyldiga runt om i världen helt enkelt flyttar sina konton och tillgångar till amerikanska banker, truster, fonder och andra finansiella institut i syfte att undgå rapporteringsskyldigheten under CRS. Denna process har pågått under en längre tid och många FFIs har upprättat filialer i USA för att kunna behålla sin klientbas. I motsats till den förfäktade uppfattningen att FATCA skulle avskräcka FFIs från att investera i USA uppmuntrar i själva verket FATCA och CRS regelverk FFIs att flytta obeskattat kapital till den amerikanska finansmarknaden. Detta är en god nyhet för amerikansk ekonomi och varken Trump-administrationen eller kongressen torde ha särskilt bråttom att ändra på denna situation. Maxwell & Ahern noterar kärvt att ”a cynic might suggest that favoring U.S. banks and the U.S. economy – which flows from the decision to impose FATCA unilaterally while abstaining from the CRS – is no accident”.

Från länkarna i min inledande post:
Citat:
– De har ju en annan beskattningsprincip än vi, så när vi letar amerikanska medborgare kommer de istället leta efter konton med koppling till Sverige, säger Anette Åkesson (M).
Citat:
– Tidigare har man behövt en misstanke för att få uppgifter om en person. Nu kommer allt lämnas ut automatiskt, det kommer att göra det mycket svårare för skattesmitare i hela världen. Det kan bli riktigt bra, säger Leif Jakobsson (S).

I artikeln i Skattenytt kan den intresserade läsa hur det har gått med detta. Från sidan 9, under rubriken "FATCAs brist på ömsesidighet"..

Länkar till en liten video från EU-cirkusen också, med bl a svenska Cecilia Wikström
https://www.youtube.com/watch?v=t_Il-rL5TiI&feature=youtu.be
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in