Citat:
Ursprungligen postat av
Djamilla
Om jag förstått det hela rätt betalar man låg skatt i USA, i Sverige undviker vi dubbelbeskattning. Bortsett från att USA utövar sitt världsinflytande över suveränitetens gränser, vad är problemet?
Problem för de drabbade:
1. Vissa svenska banker tillåter inte att du är kund längre oavsett om du följer de amerikanska reglerna eller inte. Två exempel är Avanza och Nordnet.
https://www.nordnet.se/kundservice/start/bli-kund-och-oppna-konto/ny-kund.html
https://www.avanza.se/kundservice/kundservice/fragor-svar/konto-avtal/Utomlandsbosatt.html
2. Amerikansk deklaration är väldigt komplicerad och fel kan leda till extra avgifter. Det är nog inte det lättaste att få till alla avdrag på rätt sätt, speciellt inte om man är aktiv med olika värdepapper, fastigheter, lån, olika bankkonton etc (eller för den delen bidrag).
3. Eftersom USA betraktar svenska konton som utländska konton blir de tvungna att deklarera samtliga tillgångar i dessa utländska konton i Sverige. Detta kan också bli väldigt komplicerat och felaktiga uppgifter (eller vad de anser är felaktiga uppgifter, IRS gör också fel) kan ge mycket höga böter och om man tänker bestrida det så tillkommer advokatkostnader vilket är allt annat än billigt. Amerikaner i USA behöver för övrigt inte deklarera sina tillgångar i USA.
4. Det är möjligt att USA kan vilja ta ut extra skatt för vissa saker som är skattefria eller lågbeskattade här. Jag kommer inte på något på rak arm men i England har vi ju till exempel försäljning av fastigheter. Jag länkade till ett känt exempel tidigare.
5. Ovanstående har lett till att många avstått helt från att deklarera för att undvika dessa problem. USA anser att utebliven deklaration är ett lagbrott (inte så konstigt kanske), även om såklart alla vet att skatterna generellt sett är mycket högre i Sverige och att en korrekt ifylld (går det ens?)deklaration härifrån med avdrag osv i 99 fall av 100 skulle innebära noll skatt i USA. Bryter du mot skattelagarna kan du få böter. Det är därför farligt att plötsligt börja deklarera, de får då reda på att du finns och kan kräva extra pengar. När Sverige nu börjar skicka uppgifter till USA kan alltså många råka väldigt illa ut.