2015-09-24, 19:29
  #40417
Medlem
harrowdownhills avatar
Kanske i själva verket är Mattsson-effekten som ökar när media kampanjar medans det verkliga stödet växer? Det skulle förklara skillnaden i riktning på telefon vs webb mätningar Vi kanske har ett nytt fenomen att beakta, Kurdi-divergens mellan instituteten
__________________
Senast redigerad av harrowdownhill 2015-09-24 kl. 19:31.
2015-09-24, 19:56
  #40418
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenab
Om de webbaserade OU visar på en uppgång och de telefonbundna OU visar på en nedgång och skillnaden mellan dessa metoder är två folkpartier stor så borde det vara intressant att diskutera orsakerna även i public service media.

Jag har inte hört ett ljud än. Jag tror att det måste vara dubbla effekter. Det kan vara så att Yougov och Sentios siffror har glatt så många SD sympatisörer att de anmält sig bara av den anledningen.
Samtidigt så kan den sentimentala propagandan ha höjt tröskeln att säga till en uppringare att man röstar SD.[/i]
Det är ju precis så det snackats om YouGov och Sentio sedan SD blev största parti i YG. Media talar om "ifrågasatta metoder" och på sociala medier hånskrattar vänsterdebattörer åt webbpanelerna och kör ett gemensamt narrativ om hur det typ är samma halvdussin SD-nätkrigare som anmält tiotusen konton var för att paja resultatet på samma sätt som enkla polls på tidningarnas hemsidor brukade få typ 75% SD och 25% övriga.
2015-09-24, 20:04
  #40419
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harrowdownhill
Kanske i själva verket är Mattsson-effekten som ökar när media kampanjar medans det verkliga stödet växer? Det skulle förklara skillnaden i riktning på telefon vs webb mätningar Vi kanske har ett nytt fenomen att beakta, Kurdi-divergens mellan instituteten

Kurdi-divergens, snyggt!

Är inne på exakt samma linje då det, som jag skrev tidigare, känns oerhört logiskt om så vore fallet. Nu har vi ju tyvärr en mkt pk-skadad samling journalister och diverse sk experter som aldrig skulle komma på tanken att dryfta denna teori.
2015-09-24, 20:10
  #40420
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sveamusseland
Att göra utrensningar i SD:s fall torde tvärtom vara positivt. Att se som skäl att kalla partiledningen korrumperad är ju helt förvirrat. Eller har du belägg för att man snor partipengar eller struntar i stadgar?
Om man ska tro webbpanelerna är det cirka 27% som stödjer SD. Även om utrensningarna möjligtvis ses som något positivt av majoriteten av svenska folket är det inte samma sak som att alla som röstar på SD blir mer positiva. Oavsett vilket håll SD går, om de går lite mer mot det nationalistiska hållet eller om de fortsätter att normaliseras, så kommer det finnas stora delar av SD som ogillar riktningen. SD är alldeles för stora för att alla grupper ska kunna vara nöjda och denna minskning kan mycket väl vara resultatet av SDs beteende mot SDU. SD minskade ju också en del procentenheter vid uteslutningen av Kasselstrand för ett tag sen.
2015-09-24, 20:21
  #40421
Medlem
Om det är tapp till Kasselstrand kan det till och med vara av godo, om det utvecklas väl: Ett nytt mer ortodoxt nationalistiskt parti kan kanske nå fyra procent och då har den sverigevänliga rörelsen tappat noll, samtidigt som SD blir mer normaliserat i den övriga väljarskaran.
2015-09-24, 20:26
  #40422
Medlem
Sveamusselands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Om det är tapp till Kasselstrand kan det till och med vara av godo, om det utvecklas väl: Ett nytt mer ortodoxt nationalistiskt parti kan kanske nå fyra procent och då har den sverigevänliga rörelsen tappat noll, samtidigt som SD blir mer normaliserat i den övriga väljarskaran.
Att ett Kasselstrandskt extremparti på högerkanten skulle nå 4% tror jag dom får se i stjärnorna efter.
Det blir troligare en Fi variant fast på andra sidan på några procent.
Partibyggen tar normalt jättelång tid - om man inte kan solovåra väljarna som greven o betjänten.
2015-09-24, 20:33
  #40423
Medlem
Scott Danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Media talar om "ifrågasatta metoder" och på sociala medier hånskrattar vänsterdebattörer åt webbpanelerna

Undersökningen från Sifo i början av september där det konstaterades att fler nu vill ha ett generösare flyktingmottagande bestod ju av Sifos webbpanel. Var detta något som uppmärksammades eller var media och vänsterdebattörerna så exalterade att de "glömde" att ifrågasätta metoden den gången?
2015-09-24, 20:36
  #40424
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Om man ska tro webbpanelerna är det cirka 27% som stödjer SD. Även om utrensningarna möjligtvis ses som något positivt av majoriteten av svenska folket är det inte samma sak som att alla som röstar på SD blir mer positiva. Oavsett vilket håll SD går, om de går lite mer mot det nationalistiska hållet eller om de fortsätter att normaliseras, så kommer det finnas stora delar av SD som ogillar riktningen. SD är alldeles för stora för att alla grupper ska kunna vara nöjda och denna minskning kan mycket väl vara resultatet av SDs beteende mot SDU. SD minskade ju också en del procentenheter vid uteslutningen av Kasselstrand för ett tag sen.

SDU har ingen påverkan alls. Skulle de som blev förbannade på SD lagt den rösten på C, MP och S istället? Tillåt mig tvivla.
Jag är helt övertygad om att den enorma skillnaden när det gäller SD mellan instituten beror på de två faktorer som flera varit inne på tidigare. SIFO och Ipsos viktar om SD för dåligt för att de har en yrkesmässig stolthet i att använda samma metodologi som de alltid gjort. Kombinerar man det med att Bradley-effekten, av förklarliga skäl, är starkare än någonsin under innevarande mätningsperiod så är septembers mätningar det naturliga utfallet.
Jag blir också mer och mer övertygad om att Sentios och Yougovs mätningar är de som kommer att vara närmast att pricka SD:s verkliga väljarstöd de närmaste åren framöver.
Jag tror t.o.m att jag själv, som är relativt frispråkig offentligt när det gäller mina åsikter, skulle ha haft svårt att säga att jag röstar på SD i en telefonintervju. Jag hade nog helst velat haft en tio minuter på mig för att förklara VARFÖR jag skulle rösta på SD för att jag skulle känna mig bekväm.
2015-09-24, 21:06
  #40425
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
SDU har ingen påverkan alls. Skulle de som blev förbannade på SD lagt den rösten på C, MP och S istället? Tillåt mig tvivla.
Jag är helt övertygad om att den enorma skillnaden när det gäller SD mellan instituten beror på de två faktorer som flera varit inne på tidigare. SIFO och Ipsos viktar om SD för dåligt för att de har en yrkesmässig stolthet i att använda samma metodologi som de alltid gjort. Kombinerar man det med att Bradley-effekten, av förklarliga skäl, är starkare än någonsin under innevarande mätningsperiod så är septembers mätningar det naturliga utfallet.
Jag blir också mer och mer övertygad om att Sentios och Yougovs mätningar är de som kommer att vara närmast att pricka SD:s verkliga väljarstöd de närmaste åren framöver.
Jag tror t.o.m att jag själv, som är relativt frispråkig offentligt när det gäller mina åsikter, skulle ha haft svårt att säga att jag röstar på SD i en telefonintervju. Jag hade nog helst velat haft en tio minuter på mig för att förklara VARFÖR jag skulle rösta på SD för att jag skulle känna mig bekväm.
Det är knappast en slump att SD minskar både nu när de bryter med SDU och för något halvår sen då Kasselstrand blev utesluten. Det är möjligt att de endå kommer att gå och rösta SD men det krävs inte mycket för att säga att man är osäker och inte uppger parti eller något liknande när en OU ringer. Det är snarare troligt att det finns människor som vill markera mot SD efter såna här beslut. Sen när det väl är val kanske de går och röstar SD, eller så är de kvar i soffan eller så går de och röstar på något nytt parti. SDU har ju talat om att de eventuellt tänker ställa upp nästa val.
2015-09-24, 21:16
  #40426
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sveamusseland
Att ett Kasselstrandskt extremparti på högerkanten skulle nå 4% tror jag dom får se i stjärnorna efter.
Det blir troligare en Fi variant fast på andra sidan på några procent.
Partibyggen tar normalt jättelång tid - om man inte kan solovåra väljarna som greven o betjänten.
Fast det kan ju vi SD-väljare ordna om vi vill. Vi delar upp oss och ser till att båda partierna kommer in. Precis som S och VPK alltid gjort.
2015-09-24, 21:44
  #40427
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Fast det kan ju vi SD-väljare ordna om vi vill. Vi delar upp oss och ser till att båda partierna kommer in. Precis som S och VPK alltid gjort.

Och SDU kan till och med använda samma argument som kommunisterna hade på sexti-sjutti-talet: "VPK driver på" blir SDU driver på. Kamrat 4 % behöver kanske inte ens modifieras?

Sen har vi ju alla uteslutna medlemmar, många dessutom i kommunalfullmäktige, som måhända söker en ny mera förstående politisk hemvist.
__________________
Senast redigerad av allagustav 2015-09-24 kl. 21:47.
2015-09-24, 21:46
  #40428
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scott Daniels
Undersökningen från Sifo i början av september där det konstaterades att fler nu vill ha ett generösare flyktingmottagande bestod ju av Sifos webbpanel. Var detta något som uppmärksammades eller var media och vänsterdebattörerna så exalterade att de "glömde" att ifrågasätta metoden den gången?

Du har helt rätt - på båda punkter.
Någon enstaka media nämnde möjligen i förbifarten att det var en webpanel, men inte mer än så. Och definitivt inget ifrågasättand av metoden denna gång.
Det faktum att de som 'ville ta emot fler flyktingar' bara hade ökat från 17 (eller om det var 19) till 25%, mitt under kulmen av medias tsunamilika flyktingpropaganda*, var heller inte helt enkelt att hitta. Att det var 62% som inte ville öka mottagandet - av vilka 29% ville att det skulle minskas - och 13% var osäkra, nämndes överhuvudtaget inte. Istället braskades de 25%'en upp som att "Svenska folket vill ta emot fler". Hade varit bättre om de skrivit 'Vi är bara 25%'.


*samma ensidiga 'nyhetsrapportering' som den veckan fick mig att sluta prenumerera på SvD. Deras uppringare häromsistens ville veta varför jag slutat, men slängde på luren i örat på mig när jag förklarade att jag ansåg att journalister på en av Sveriges största och mest välsedda dagstidningar borde ägna sig åt kritiskt granskande journalistik snarare än vinklad propaganda. Kan också nämna att den morgon jag ringde för att säga upp tidningen var det 34 före mig i telefonkön för 'avsluta prenumeration'... Tror och hoppas att mediadrevet kan ha svidit rejält i våra dagstidningars plånböcker.
__________________
Senast redigerad av oingoboingo 2015-09-24 kl. 21:48.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in