Begriper inte varför vissa i tråden verkar tro att just mätinstitut inte skulle bluffa för den "goda saken".
Det gick utmärkt för Sandviks kommun att hitta på siffror om invandrares lönsamhet. Regeringen dolde i sin budget att den disponibla inkomsten minskar för 8 av 10 svenskar. BRÅ döljer invandrares brottslighet genom att sluta föra statistik över den. FI köpte påhittade likes till sin Facebook-sida, och i tråden om tidningsdöd länkades nyss till en artikel om att Bonnier köpt trafik till sina nyhetssidor.
Aftonbladet har av en trollare här på Flashback avslöjats med att låtsasintervjua en "högt uppsatt källa" inom AIK. Detta efter att trollaren skickat ett anonymt tips om ett spelarförvärv. Aftonbladet visste att ett anonymt tips inte skuld räcka för publicering, så då hittade de på att uppgiften kom från annat håll.
Regeringens "fashistexpert" Henrik Arnstad ljög om sin utbildning. SJ undanhåller att gratisåkande asylsökarna hotat deras egen personal och plundrat bistron. TV4 valde att inte rapportera om upploppen på Sergels torg mellan hundratals beväpnade turkar och kurder. SVT avslöjades med att klippa bort muslimska hot och att deras bil blev vandaliserad när de besökte Rinkeby.
Jag kan hålla på hur länge som helst...
Polisen går inte ut med brottslingars signalement och kan inte ge någon förklaring när alternativmedia frågar varför. Förra regeringen slutade redovisa antalet utanförskapsområden när dessa ökade 300% under deras mandatperiod. Rödgröna dolde att de plundrade SJ på 1,5 miljarder trots att de förfasat sig när alliansen tagit ut bara blygsamma 75 miljoner. Alternativmedia Nyheter idag avslöjade SJ-historien som sedan TT stal utan cred för att inte gynna "fel" media, och ljög om att historien var deras egen.
Ungdomsstyrelsen ljög för att inte ge SDU bidrag som alla andra förbund. Engelsk forskning avslöjar att 90 procent av bilder på flyktingar är kvinnor och barn trots att 80% egentligen är muslimska män.
Jag kan fortsätta ännu mer. Men jag tror poängen är klar.
Media, politiker, myndigheter och företag har gång på gång på gång avslöjats med att LJUGA.
Alltså LJUGA, som i att hitta på, fantisera ihop.
INTE "vinkla", "vara ensidiga", "vara färgade". Sånt sysslar de med också. Men när det behövs så är de heller inte främmande för att LJUGA.
När det kommer till att försvara folkutbytet finns det INGA gränser. Naturligtvis är det inte direkt bra för dem att bli påkomna. Men det är liksom inte så att deras organisation därefter fullständigt rasar ihop. Lögnen avslöjas på alternativa sajter och där stannar avslöjandet. För exempelvis de som tog fram Sandviken-rapporten hade det nog varit mer skadligt att presentera en sanningsenlig undersökning som visade att massinvandringen kostar skjortan, än att några alternativa sajter visar att de ljuger.
Så då är frågan, VARFÖR verkar vissa här inne tro att sanningen är helig just för opinionsinstitut. När den bevisligen inte är det för polisen, statens järnvägar, regeringen, BRÅ och de stora tidningarna som köper undersökningarna av instituten?
VARFÖR skulle det var mer ödesdigert för IPSOS om de blev påkomna och omskrivna på några alternativsajter när alla andra avslöjade lögner haft absolut noll effekt på hur lögnarna betraktas?
Jag tror inte mätinstitut ser sanningen som mer helig än andra institut i Sverige. Och dessa ljuger bevisligen. Jag tror inte konsekvenserna av en avslöjad lögn är större för dem, och därför tror jag heller inte de är särskilt rädda.
Återigen. Jag tror att om IPSOS avslöjades med att ge SD 5% så skulle kritiken i media vara mindre än när YOUGOV ärligt uppmätte 25%
Nu finns det inga bevis för att instituten ljuger. Däremot uttalanden om att vissa institut vill ge SD låga siffror, vilket sammanträffande nog de också gör.
Är detta bevis? Nej, men misstänkt när deras kurva så markant avviker från andra och de bevisligen har så fel i förhållande till valresultat.
Detta kanske inte räcker för att påstå något. Men att lyfta fram någon sorts särskild hederlighet hos just instituten finns inga belägg för. Inte heller att det skulle vara särskilt skadligt för dem att ta risken.
Finns det någon gång frestelse funnits att ljuga så är det nu. En två veckor lång kampanj för ökad muslimsk invandring fick motsatt effekt på opinionen. Kampanjen blev ett fiasko. Klart frestelsen är stor att hitta på en framgång. Regimer har gjort så i alla tider, och vår är knappast ärligare än några andra. Tvärtom.
Jag är personligen övertygad om att detta är lögn. Efter SIFO var jag det inte. Men det är helt enkelt för sammanträffande att just de två institut som uttalat sig hatiskt om SD och tidigare ställt vinklade frågor för att få önskade svar. ("Med tanke på att mäniskor just nu flyr från krig och tortyr tycker du Sverige bör hjälpa fler flyktingar"). Just dessa institut ger siffror som på ett osannolikt sett avviker från vad fyra andra institut gett. Detta i ett läge när frestelsen är större än någonsin förr.
Sedan är det ordningen på mätningarna också. Som att de triggats av hur lågt de kan hålla SD. Först kommer SIFO lite försiktigt och visar stillastående när alla andra visar rekordökning. Peppade av det törs IPSOS drämma till med en minskning.
Jag tycker allt är för osannolikt. I vart fall är det rent korkat att tro att någon sorts hederlighet eller rädsla att bli avslöjade skulle hindra dem att fejka siffror OM de nu skulle vilja.
Detta visar ånyo hur viktigt det är att kritiker vågar sig ut på gatorna.
Regimen blir fulare och fulare, och frestelsen att fejka låga SD-siffror lär öka.
Att förlita sig på att opinionsmätningar ska visa svenskarna att de inte är ensamma om sitt missnöje är nog i längden lika naivt som att förlita oss på tidningarnas insändarsidor för att få ut vårt budskap.
Det är upp till oss själva. På samma sätt som det fått byggas alternativa medier för att nå ut med oppositionella nyheter och budskap, kommer det få skapas demonstrationer och manifestationer för att visa ett växande missnöje mot regimen. Opinionsinstituten kommer inte frivilligt hjälpa till att visa det.
Det gick utmärkt för Sandviks kommun att hitta på siffror om invandrares lönsamhet. Regeringen dolde i sin budget att den disponibla inkomsten minskar för 8 av 10 svenskar. BRÅ döljer invandrares brottslighet genom att sluta föra statistik över den. FI köpte påhittade likes till sin Facebook-sida, och i tråden om tidningsdöd länkades nyss till en artikel om att Bonnier köpt trafik till sina nyhetssidor.
Aftonbladet har av en trollare här på Flashback avslöjats med att låtsasintervjua en "högt uppsatt källa" inom AIK. Detta efter att trollaren skickat ett anonymt tips om ett spelarförvärv. Aftonbladet visste att ett anonymt tips inte skuld räcka för publicering, så då hittade de på att uppgiften kom från annat håll.
Regeringens "fashistexpert" Henrik Arnstad ljög om sin utbildning. SJ undanhåller att gratisåkande asylsökarna hotat deras egen personal och plundrat bistron. TV4 valde att inte rapportera om upploppen på Sergels torg mellan hundratals beväpnade turkar och kurder. SVT avslöjades med att klippa bort muslimska hot och att deras bil blev vandaliserad när de besökte Rinkeby.
Jag kan hålla på hur länge som helst...
Polisen går inte ut med brottslingars signalement och kan inte ge någon förklaring när alternativmedia frågar varför. Förra regeringen slutade redovisa antalet utanförskapsområden när dessa ökade 300% under deras mandatperiod. Rödgröna dolde att de plundrade SJ på 1,5 miljarder trots att de förfasat sig när alliansen tagit ut bara blygsamma 75 miljoner. Alternativmedia Nyheter idag avslöjade SJ-historien som sedan TT stal utan cred för att inte gynna "fel" media, och ljög om att historien var deras egen.
Ungdomsstyrelsen ljög för att inte ge SDU bidrag som alla andra förbund. Engelsk forskning avslöjar att 90 procent av bilder på flyktingar är kvinnor och barn trots att 80% egentligen är muslimska män.
Jag kan fortsätta ännu mer. Men jag tror poängen är klar.
Media, politiker, myndigheter och företag har gång på gång på gång avslöjats med att LJUGA.
Alltså LJUGA, som i att hitta på, fantisera ihop.
INTE "vinkla", "vara ensidiga", "vara färgade". Sånt sysslar de med också. Men när det behövs så är de heller inte främmande för att LJUGA.
När det kommer till att försvara folkutbytet finns det INGA gränser. Naturligtvis är det inte direkt bra för dem att bli påkomna. Men det är liksom inte så att deras organisation därefter fullständigt rasar ihop. Lögnen avslöjas på alternativa sajter och där stannar avslöjandet. För exempelvis de som tog fram Sandviken-rapporten hade det nog varit mer skadligt att presentera en sanningsenlig undersökning som visade att massinvandringen kostar skjortan, än att några alternativa sajter visar att de ljuger.
Så då är frågan, VARFÖR verkar vissa här inne tro att sanningen är helig just för opinionsinstitut. När den bevisligen inte är det för polisen, statens järnvägar, regeringen, BRÅ och de stora tidningarna som köper undersökningarna av instituten?
VARFÖR skulle det var mer ödesdigert för IPSOS om de blev påkomna och omskrivna på några alternativsajter när alla andra avslöjade lögner haft absolut noll effekt på hur lögnarna betraktas?
Jag tror inte mätinstitut ser sanningen som mer helig än andra institut i Sverige. Och dessa ljuger bevisligen. Jag tror inte konsekvenserna av en avslöjad lögn är större för dem, och därför tror jag heller inte de är särskilt rädda.
Återigen. Jag tror att om IPSOS avslöjades med att ge SD 5% så skulle kritiken i media vara mindre än när YOUGOV ärligt uppmätte 25%
Nu finns det inga bevis för att instituten ljuger. Däremot uttalanden om att vissa institut vill ge SD låga siffror, vilket sammanträffande nog de också gör.
Är detta bevis? Nej, men misstänkt när deras kurva så markant avviker från andra och de bevisligen har så fel i förhållande till valresultat.
Detta kanske inte räcker för att påstå något. Men att lyfta fram någon sorts särskild hederlighet hos just instituten finns inga belägg för. Inte heller att det skulle vara särskilt skadligt för dem att ta risken.
Finns det någon gång frestelse funnits att ljuga så är det nu. En två veckor lång kampanj för ökad muslimsk invandring fick motsatt effekt på opinionen. Kampanjen blev ett fiasko. Klart frestelsen är stor att hitta på en framgång. Regimer har gjort så i alla tider, och vår är knappast ärligare än några andra. Tvärtom.
Jag är personligen övertygad om att detta är lögn. Efter SIFO var jag det inte. Men det är helt enkelt för sammanträffande att just de två institut som uttalat sig hatiskt om SD och tidigare ställt vinklade frågor för att få önskade svar. ("Med tanke på att mäniskor just nu flyr från krig och tortyr tycker du Sverige bör hjälpa fler flyktingar"). Just dessa institut ger siffror som på ett osannolikt sett avviker från vad fyra andra institut gett. Detta i ett läge när frestelsen är större än någonsin förr.
Sedan är det ordningen på mätningarna också. Som att de triggats av hur lågt de kan hålla SD. Först kommer SIFO lite försiktigt och visar stillastående när alla andra visar rekordökning. Peppade av det törs IPSOS drämma till med en minskning.
Jag tycker allt är för osannolikt. I vart fall är det rent korkat att tro att någon sorts hederlighet eller rädsla att bli avslöjade skulle hindra dem att fejka siffror OM de nu skulle vilja.
Detta visar ånyo hur viktigt det är att kritiker vågar sig ut på gatorna.
Regimen blir fulare och fulare, och frestelsen att fejka låga SD-siffror lär öka.
Att förlita sig på att opinionsmätningar ska visa svenskarna att de inte är ensamma om sitt missnöje är nog i längden lika naivt som att förlita oss på tidningarnas insändarsidor för att få ut vårt budskap.
Det är upp till oss själva. På samma sätt som det fått byggas alternativa medier för att nå ut med oppositionella nyheter och budskap, kommer det få skapas demonstrationer och manifestationer för att visa ett växande missnöje mot regimen. Opinionsinstituten kommer inte frivilligt hjälpa till att visa det.
