2015-09-24, 21:30
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Hamster
Helst inte mer än 5500, men kan gå högre om det är så pass mycket bättre att göra det jämfört med lägre pris.

Jag är ute efter en vardagssko. Planerar att hjälp i en butik av någon som kan detta med passform osv. Jag vill inte beställa från internet då jag vill kunna provgå dem för att säkerställa att de sitter skönt.

Förstod det som att du bodde i Sthlm? Då finns det väldigt många alternativ. Jag skulle gå till Skoaktiebolaget (Carmina ca 3700 kr, Enzo Bonafe ca 5400 kr), Grafford (Crockett & Jones Benchgrade ca 5000 kr), Bäckmans Skoservice (Loake 1880 ca 2800 kr, Italigente 4000 kr, Allen Edmonds 4000 kr), Mano Skoservice (Mano/Andres Sendra ca 2800 kr). Du får googla själv för addresser, men alla de butikerna är nära varandra, och där har du bra urval av bra skor av olika stuk och prisnivåer, så kan du se vad du gillar och vad som passar. I alla fall får du ungefär vad du betalar för (även om kanske Allen Edmonds är väl dyra i Sverige, och EB lite extra prisvärda kanske).

Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Min erfarenhet av skor för den prislappen är Crockett & Jones benchgrade och Enzo Bonafé. Finns givetvis fler i samma liga men inget jag har erfarenhet av. Båda märkena finns för avprovning i Stockholm, där du även kan hitta Vass, dock kommer jag ej ihåg vilken butik som säljer Vass men det kan säkert någon svara på.

Mellan C&J benchgrade och Bonafé så är Bonafé enligt mig mycket mer för pengen. Förutom det uppenbara vilket är att Bonafé är handrandsydda så är lädret mjukare, vilket underlättar ingång och skon blir snabbare bekväm. Lädret är inte tunnare, bara mjukare och känns som bättre läder. Jag kan i stort sett ingenting om hur man känner på läder och vad man letar efter, men till och med jag känner skillnad i lädret på mina Bonafé och mina C&J. C&J är lite av vad du ville undvika, vilket är en premie för varumärket

Det enda negativa är att utbudet av Bonafé är begränsat, både till modeller och läster. Ifall du inte har bråttom finns ju alltid MTO som tar ca 4 månader.

Det är A. Marchesan som har lite Vass, men de kostar mer hos ÅF än om man köper direkt, så de ligger en bra bit över hans budget (iaf oftast, ibland har de bättre begagnade eller andra billigare ex).
Citera
2015-09-24, 21:46
Medlem
Citat:
Min erfarenhet av skor för den prislappen är Crockett & Jones benchgrade och Enzo Bonafé. Finns givetvis fler i samma liga men inget jag har erfarenhet av. Båda märkena finns för avprovning i Stockholm, där du även kan hitta Vass, dock kommer jag ej ihåg vilken butik som säljer Vass men det kan säkert någon svara på.

Mellan C&J benchgrade och Bonafé så är Bonafé enligt mig mycket mer för pengen. Förutom det uppenbara vilket är att Bonafé är handrandsydda så är lädret mjukare, vilket underlättar ingång och skon blir snabbare bekväm. Lädret är inte tunnare, bara mjukare och känns som bättre läder. Jag kan i stort sett ingenting om hur man känner på läder och vad man letar efter, men till och med jag känner skillnad i lädret på mina Bonafé och mina C&J. C&J är lite av vad du ville undvika, vilket är en premie för varumärket

Det enda negativa är att utbudet av Bonafé är begränsat, både till modeller och läster. Ifall du inte har bråttom finns ju alltid MTO som tar ca 4 månader.

Tack så mycket, ska kolla in Bonafé. Säljs av skoaktiebolaget. Annars blir det nog C&J då jag inte vill vänta 4 månader denna gång. Kanske nästa.
Citera
2015-09-24, 21:55
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Tack så mycket, ska kolla in Bonafé. Säljs av skoaktiebolaget. Annars blir det nog C&J då jag inte vill vänta 4 månader denna gång. Kanske nästa.

Om du ändå är på SkoAB bör du kolla in deras utbud av Carmina också, det är också prisvärda skor.
Citera
2015-09-24, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Det är A. Marchesan som har lite Vass, men de kostar mer hos ÅF än om man köper direkt, så de ligger en bra bit över hans budget (iaf oftast, ibland har de bättre begagnade eller andra billigare ex).
SkoAB är ÅF för Bonafé men säljer dem inte så värst dyrt. Antingen tar EB själv ut snuskigt lite för sina skor vid direktbeställning, eller så har SkoAB mycket liten marginal?
Citera
2015-09-24, 22:27
Medlem
Citat:
Av de märken som räknats upp här behöver du ärligt talat inte bry dig om vilket du väljer, alla är bra skor i sina prisklasser. Det viktigaste är fortfarande att de sitter bra på just dina fötter!
Citera
2015-09-24, 22:45
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
SkoAB är ÅF för Bonafé men säljer dem inte så värst dyrt. Antingen tar EB själv ut snuskigt lite för sina skor vid direktbeställning, eller så har SkoAB mycket liten marginal?

Jag förstår inte riktigt vad du menar? Vass och Enzo Bonafé har helt annorlunda affärsupplägg. EB säljer enbart genom återförsäljare plus gör en del skor private label för bla Aubercy. De har en prissättning anpassad efter detta. Vass säljer primärt direkt till kund i sina butiker i Budapest eller via mailbeställningar, de har således ingen ÅF-marginal där i sin normala prissättning (som du säkert vet så säljer nästan alla som använder ÅF men ändå har egen webbshop eller egna butiker för ÅF-priserna, annars skulle det inte funka, har de bara bättre marginal på detta). På senare år har fler och fler återförsäljare velat ha Vass och de köper då in de för ungefär (lite lägre kanske men inte så mkt) samma priser som kunderna, och då de behöver sin marginal kostar Vass betydligt mer hos ÅF.

Sko-AB har ungefär samma marginal på EB som det är på de flesta kvalitetsskomärkena, det vill säga rätt kass sådan, om man jämför med många andra produkter, ex limmade skräpskor.
Senast redigerad av AlisterG 2015-09-24 kl. 22:52.
Citera
2015-09-24, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Av de märken som räknats upp här behöver du ärligt talat inte bry dig om vilket du väljer, alla är bra skor i sina prisklasser. Det viktigaste är fortfarande att de sitter bra på just dina fötter!

Det är just "i sina prisklasser" som är problemet. Är c&j dubbelt så bra som ex loake? I så fall är det ju värt att betala priset för dem.
Citera
2015-09-24, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Förstod det som att du bodde i Sthlm? Då finns det väldigt många alternativ. Jag skulle gå till Skoaktiebolaget (Carmina ca 3700 kr, Enzo Bonafe ca 5400 kr), Grafford (Crockett & Jones Benchgrade ca 5000 kr), Bäckmans Skoservice (Loake 1880 ca 2800 kr, Italigente 4000 kr, Allen Edmonds 4000 kr), Mano Skoservice (Mano/Andres Sendra ca 2800 kr). Du får googla själv för addresser, men alla de butikerna är nära varandra, och där har du bra urval av bra skor av olika stuk och prisnivåer, så kan du se vad du gillar och vad som passar. I alla fall får du ungefär vad du betalar för (även om kanske Allen Edmonds är väl dyra i Sverige, och EB lite extra prisvärda kanske).

Tack så mycket! Har spanat in en del av butikerna och fick nu några fler att kolla in.
Citera
2015-09-24, 23:42
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Det är just "i sina prisklasser" som är problemet. Är c&j dubbelt så bra som ex loake? I så fall är det ju värt att betala priset för dem.

Jag tycker det. Mina C&J är mycket skönare och trevligare än mina Loake. De är också skor jag räknar med att behålla under en längre tid, men Loake är lite mer slitskor för dåligt väder/sällanskor. Om du köper ett par lite grövre C&J med gummisulor kommer du säkert använda dem mycket. Köper du ett par Islay (en känga från C&J) likt någon någon sida bak i tråden, så kommer de nästan garanterat vara dina favoritskor fram till mars..
Citera
2015-09-25, 06:36
Medlem
Citat:
Jag tycker C&J benchgrade är överprissatta. Känns mer som om C&J borde kosta tusenlappen mindre om man jämför med vad man får.
Citera
2015-09-25, 06:40
Medlem
Citat:
Ett par obekväma C&J är inte ens hälften så bra som ett par bekväma Loake eftersom du bara kommer använda dem ett fåtal gånger tills du ger upp att försöka gå in dem.

Med det sagt så håller C&J en högre klass men hur mycket högre beror på vad man värderar; finish, läderkvalitet, sulans slitstyrka mm. C&J är otvivelaktigt vassare på alla dessa punkter men dubbelt så bra?

Tänk också på att du behöver skor att byta med, det rekommenderas inte att använda samma par skor varje dag.
Citera
2015-09-25, 08:13
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Jag tycker C&J benchgrade är överprissatta. Känns mer som om C&J borde kosta tusenlappen mindre om man jämför med vad man får.

Det är ganska kul att se din framfusighet, men du borde nog vara lite mer ödmjuk med tanke på dina bristande kunskaper. Men ni finansvalpar är väl rakt på rödbetan ;-)

Vi förstår att du är missnöjd med dina C&J, men de är inte särskilt överprisatta om man tänker på att de går att få tag på i nästan vilken stad som helst i Sverige, samma dag som man vill ha dem. Church's om något märke är mycket pengar med tanke på vad man får. Såg senast häromdagen att ett par Church's för 690 euro. Kan lägga till Allen Edmonds också...

Man måste också ta i beaktning löner för fabriksarbetare och andelar för agent och ÅF.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in