Citat:
Helst inte mer än 5500, men kan gå högre om det är så pass mycket bättre att göra det jämfört med lägre pris.
Jag är ute efter en vardagssko. Planerar att hjälp i en butik av någon som kan detta med passform osv. Jag vill inte beställa från internet då jag vill kunna provgå dem för att säkerställa att de sitter skönt.
Jag är ute efter en vardagssko. Planerar att hjälp i en butik av någon som kan detta med passform osv. Jag vill inte beställa från internet då jag vill kunna provgå dem för att säkerställa att de sitter skönt.
Förstod det som att du bodde i Sthlm? Då finns det väldigt många alternativ. Jag skulle gå till Skoaktiebolaget (Carmina ca 3700 kr, Enzo Bonafe ca 5400 kr), Grafford (Crockett & Jones Benchgrade ca 5000 kr), Bäckmans Skoservice (Loake 1880 ca 2800 kr, Italigente 4000 kr, Allen Edmonds 4000 kr), Mano Skoservice (Mano/Andres Sendra ca 2800 kr). Du får googla själv för addresser, men alla de butikerna är nära varandra, och där har du bra urval av bra skor av olika stuk och prisnivåer, så kan du se vad du gillar och vad som passar. I alla fall får du ungefär vad du betalar för (även om kanske Allen Edmonds är väl dyra i Sverige, och EB lite extra prisvärda kanske).
Citat:
Min erfarenhet av skor för den prislappen är Crockett & Jones benchgrade och Enzo Bonafé. Finns givetvis fler i samma liga men inget jag har erfarenhet av. Båda märkena finns för avprovning i Stockholm, där du även kan hitta Vass, dock kommer jag ej ihåg vilken butik som säljer Vass men det kan säkert någon svara på.
Mellan C&J benchgrade och Bonafé så är Bonafé enligt mig mycket mer för pengen. Förutom det uppenbara vilket är att Bonafé är handrandsydda så är lädret mjukare, vilket underlättar ingång och skon blir snabbare bekväm. Lädret är inte tunnare, bara mjukare och känns som bättre läder. Jag kan i stort sett ingenting om hur man känner på läder och vad man letar efter, men till och med jag känner skillnad i lädret på mina Bonafé och mina C&J. C&J är lite av vad du ville undvika, vilket är en premie för varumärket
Det enda negativa är att utbudet av Bonafé är begränsat, både till modeller och läster. Ifall du inte har bråttom finns ju alltid MTO som tar ca 4 månader.
Mellan C&J benchgrade och Bonafé så är Bonafé enligt mig mycket mer för pengen. Förutom det uppenbara vilket är att Bonafé är handrandsydda så är lädret mjukare, vilket underlättar ingång och skon blir snabbare bekväm. Lädret är inte tunnare, bara mjukare och känns som bättre läder. Jag kan i stort sett ingenting om hur man känner på läder och vad man letar efter, men till och med jag känner skillnad i lädret på mina Bonafé och mina C&J. C&J är lite av vad du ville undvika, vilket är en premie för varumärket
Det enda negativa är att utbudet av Bonafé är begränsat, både till modeller och läster. Ifall du inte har bråttom finns ju alltid MTO som tar ca 4 månader.
Det är A. Marchesan som har lite Vass, men de kostar mer hos ÅF än om man köper direkt, så de ligger en bra bit över hans budget (iaf oftast, ibland har de bättre begagnade eller andra billigare ex).