2015-09-24, 09:49
Medlem
giroufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Problemet är dock det vanliga på forum, att folk som inte kan frågar folk som kan och tenderar då att ställa fel frågor. Folket som kan kommer därför inte svara på frågan utan tenderar istället att svara på sitt sätt, och det svaret brukar dessutom vara bättre än vad som fåtts om dessa svarat på den ursprungliga frågan. Ungefär som när jag i ett annat sammanhang frågade vilken router jag skulle välja, router A eller router B och fick till svar att router C var det jag behövde, och sedan tog det inte speciellt lång tid innan jag insåg att router C givetvis var rätt.

Som påpekats tidigare kan man tro att sulan slits väldigt fort bara av en enda användning. Det gör den inte, utan den håller betydligt längre än så. Jag har par som jag använder frekvent i alla väder som är över fem år gamla, och där börjar det bli dags att sula om.

Med detta sagt får du såklart köpa vilka galoscher du vill, men jag hade hellre lagt pengarna på något roligt (typ ett par flaskor champagne).

Får man fråga vilken router det blev, det där är ju en jungel?

Jag äger själv bara 2 par skor med gummisula där inget av dem lämpar sig för arbetsdagen, tänkte råda bot på detta så fort jag hittat något som tilltalar mig i vårt sortiment. Jag går således i lädersula året om. Min högst personliga åsikt är att slitaget inte är ett problem att prata om. Istället är det fukten i sig som ställer till det. En våt lädersula förvandlas under dagen till en kall fuktig fot. Den dubbla lädersulan är lite bättre på att hålla insidan torr men efter en slaskig januari morgon går även dessa bet.
Citera
2015-09-24, 10:42
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girouf

Jag äger själv bara 2 par skor med gummisula där inget av dem lämpar sig för arbetsdagen, tänkte råda bot på detta så fort jag hittat något som tilltalar mig i vårt sortiment. Jag går således i lädersula året om. Min högst personliga åsikt är att slitaget inte är ett problem att prata om. Istället är det fukten i sig som ställer till det. En våt lädersula förvandlas under dagen till en kall fuktig fot. Den dubbla lädersulan är lite bättre på att hålla insidan torr men efter en slaskig januari morgon går även dessa bet.

Ingen alls, eftersom "router C" innebar att dra fiberkabel i väggarna istället för att strömma trådlöst, något jag är oerhört tacksam för iväg.

Jag ser också kylan som det värsta med lädersulor; står man och väntar på något blir det fort rätt kallt. Blir man däremot blöt under dagen tenderar ju detta att torka, står man dessutom och jobbar - vilket är bra för ryggen - torkar de rätt fort och man slipper vara kall om fötterna. Går inte detta har jag som sagt ett antal skor på jobbet, och det är bara att swappa.
Citera
2015-09-24, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Ber om ursäkt om blev lite rörigt. Renomat går inte bort, även om den inte löddrar så är det en som tvättar på djupet. Mildare alternativ är Saphir Leather Cleaning Soap (den jag menade när skrev leather cleaner som är en ny produkt i MDO-serien), Lexol Leather Cleaner, olika varianter av sadelsåpa etc. Men som nämns ovan, vid alla tvättar förutom riktigt milda varianter som renovateur bör du köra kräm och ev. polish efteråt.

Efter att ha behandlat mina skor nu med först galltvål och sen 4 omgångar lädertvål (med vila mellan), har spyfläckarna marginellt börjat försvinna, och så även färgen på sina ställen. Tänkte nu prova med Renomaten istället för att tränga ner djupare och förhoppningsvis komma åt ordentligt.
Bör jag behandla endast de uppenbara fläckarna med renomaten eller helt enkelt gå över hela skon och strippa allt på ett jämnt sätt? Det senare känns mest logiskt men vill ändå rådfråga innan jag gör något dumt i onödan.
Citera
2015-09-24, 13:06
Medlem
giroufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av criztal
Efter att ha behandlat mina skor nu med först galltvål och sen 4 omgångar lädertvål (med vila mellan), har spyfläckarna marginellt börjat försvinna, och så även färgen på sina ställen. Tänkte nu prova med Renomaten istället för att tränga ner djupare och förhoppningsvis komma åt ordentligt.
Bör jag behandla endast de uppenbara fläckarna med renomaten eller helt enkelt gå över hela skon och strippa allt på ett jämnt sätt? Det senare känns mest logiskt men vill ändå rådfråga innan jag gör något dumt i onödan.

Eftersom spya är frätande är risken stor att fläckarna är hela vägen ner i skinnet och inte bara på ytan.
Strippa ner hela skon med renomat eller diskmedel under rinnandevatten.
Är fläckarna kvar då är din enda chans att täcka dem med skokräm vilket troligtvis kommer bli väldigt svårt.
Citera
2015-09-24, 13:32
Medlem
Citat:
Eftersom spya är frätande är risken stor att fläckarna är hela vägen ner i skinnet och inte bara på ytan.
Strippa ner hela skon med renomat eller diskmedel under rinnandevatten.
Är fläckarna kvar då är din enda chans att täcka dem med skokräm vilket troligtvis kommer bli väldigt svårt.
Jag känner igen rådet med renomat!

Trist att du gick den långa vägen criztal.
Citera
2015-09-24, 14:12
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:

Om inte jag minns fel så slutade din kärlek för lädersulor med en benbrott för någon vinter sedan. Någon slags misshandelsrelation er emellan alltså...
Citera
2015-09-24, 14:40
Medlem
giroufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Om inte jag minns fel så slutade din kärlek för lädersulor med en benbrott för någon vinter sedan. Någon slags misshandelsrelation er emellan alltså...

Haha ja det stämmer, axel ur led som sedan följdes upp med operation och hela batteriet med sjukgymnastik. Det var mina Crockett & Jones Cordovan Grasmere med lädersula som revolterade. Vi är dock överens igen och paret är fortfarande mina absoluta favoriter.
Citera
2015-09-24, 19:15
Medlem
Jag har kommit till insikt om att jag behöver styra upp mina skor. Har därför bestämt mig för att börja se mig om efter kvalitetsskor. Dock fastnade jag raskt i märkesdjungeln och behöver lite råd.

De märken jag initialt stötte på i en svängom i butikerna var crocket & jones, loake 1880, church, allen edmond. Dessa skiljer sig rejält i pris, från ~2500 upp till väldigt mycket mer. Så, vad är kvalitet och vad är märke? Jag är villig att betala för skorna, men är mer ute efter kvalitet och utseende än ett visst märke. Så hur ska jag attackera detta?
Citera
2015-09-24, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Hamster
Jag har kommit till insikt om att jag behöver styra upp mina skor. Har därför bestämt mig för att börja se mig om efter kvalitetsskor. Dock fastnade jag raskt i märkesdjungeln och behöver lite råd.

De märken jag initialt stötte på i en svängom i butikerna var crocket & jones, loake 1880, church, allen edmond. Dessa skiljer sig rejält i pris, från ~2500 upp till väldigt mycket mer. Så, vad är kvalitet och vad är märke? Jag är villig att betala för skorna, men är mer ute efter kvalitet och utseende än ett visst märke. Så hur ska jag attackera detta?
Jag tror nog du kommer få bäst hjälp ifall du ger oss din budget så kan du få svar på vad som är bäst kvalitet för den prislappen.
Citera
2015-09-24, 19:42
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:

Först, vad är det för slags skor du är ute efter? Om det är en vardagssko du vill ha, dvs. en som du faktiskt kommer använda regelbundet, så tycker jag du ska skaffa en bättre sko än en du bara använder vid festligare tillfällen.

Av de fyra du har nämnt skulle jag definitivt säga C&J. Dyrare än Loake, men du får en bättre sko för pengarna. Jag tycker även att de är mycket trevligare att gå in. Detta givet att du kan få lite hjälp att välja skor av någon kunnig person, hittar ett par du gillar i rätt storlek osv. Annars skulle jag säga ett par Yanko från Skolyx.

Det är viktigt att du trivs med skorna, att de passar bra och att du tar hand om dem.
Citera
2015-09-24, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Jag tror nog du kommer få bäst hjälp ifall du ger oss din budget så kan du få svar på vad som är bäst kvalitet för den prislappen.

Helst inte mer än 5500, men kan gå högre om det är så pass mycket bättre att göra det jämfört med lägre pris.

Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Först, vad är det för slags skor du är ute efter? Om det är en vardagssko du vill ha, dvs. en som du faktiskt kommer använda regelbundet, så tycker jag du ska skaffa en bättre sko än en du bara använder vid festligare tillfällen.

Av de fyra du har nämnt skulle jag definitivt säga C&J. Dyrare än Loake, men du får en bättre sko för pengarna. Jag tycker även att de är mycket trevligare att gå in. Detta givet att du kan få lite hjälp att välja skor av någon kunnig person, hittar ett par du gillar i rätt storlek osv. Annars skulle jag säga ett par Yanko från Skolyx.

Det är viktigt att du trivs med skorna, att de passar bra och att du tar hand om dem.

Jag är ute efter en vardagssko. Planerar att hjälp i en butik av någon som kan detta med passform osv. Jag vill inte beställa från internet då jag vill kunna provgå dem för att säkerställa att de sitter skönt.
Citera
2015-09-24, 20:39
Medlem
Citat:
Helst inte mer än 5500, men kan gå högre om det är så pass mycket bättre att göra det jämfört med lägre pris.

Jag är ute efter en vardagssko. Planerar att hjälp i en butik av någon som kan detta med passform osv. Jag vill inte beställa från internet då jag vill kunna provgå dem för att säkerställa att de sitter skönt.
Min erfarenhet av skor för den prislappen är Crockett & Jones benchgrade och Enzo Bonafé. Finns givetvis fler i samma liga men inget jag har erfarenhet av. Båda märkena finns för avprovning i Stockholm, där du även kan hitta Vass, dock kommer jag ej ihåg vilken butik som säljer Vass men det kan säkert någon svara på.

Mellan C&J benchgrade och Bonafé så är Bonafé enligt mig mycket mer för pengen. Förutom det uppenbara vilket är att Bonafé är handrandsydda så är lädret mjukare, vilket underlättar ingång och skon blir snabbare bekväm. Lädret är inte tunnare, bara mjukare och känns som bättre läder. Jag kan i stort sett ingenting om hur man känner på läder och vad man letar efter, men till och med jag känner skillnad i lädret på mina Bonafé och mina C&J. C&J är lite av vad du ville undvika, vilket är en premie för varumärket

Det enda negativa är att utbudet av Bonafé är begränsat, både till modeller och läster. Ifall du inte har bråttom finns ju alltid MTO som tar ca 4 månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in