2015-09-24, 21:46
  #40429
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Detta var mycket goda nyheter, inte minst för att Mr "öppna era hjärtan" himself bor i Täby och nu kan åtnjuta sitt livsverk till fullo.

Ser framför mig när den forne statsministern ska ner till 7-eleven en mörk höstkväll för att inhandla lite bröd när tre knivnegrer plötsligt dyker upp med plånbok i sikte, vilken dröm det vore

Jag kan inte tänka mig att FR bor i en trea i Täby. Det lägenheten eller radhuset eller vad det nu är ser jag som en dyr box-adress. Det ger honom lite PK-poäng att bo i en blygsam trea. Hade han hemlig adress skulle folk bli nyfikna, så hatad som han är. Jag skulle bli oerhört förvånad om han inte bor någon annanstans och har posten eftersänd.
2015-09-24, 21:47
  #40430
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Det är knappast en slump att SD minskar både nu när de bryter med SDU och för något halvår sen då Kasselstrand blev utesluten. Det är möjligt att de endå kommer att gå och rösta SD men det krävs inte mycket för att säga att man är osäker och inte uppger parti eller något liknande när en OU ringer. Det är snarare troligt att det finns människor som vill markera mot SD efter såna här beslut. Sen när det väl är val kanske de går och röstar SD, eller så är de kvar i soffan eller så går de och röstar på något nytt parti. SDU har ju talat om att de eventuellt tänker ställa upp nästa val.

Jag tycker det var fel att utesluta SDU-folket. Men att p.g.a. detta välja "osäker" eller, gud förbjude, något av 7-klöverpartierna i en opinionsundersökning? Nej, aldrig i livet att försvaga den sverigevänliga sidan!

Varför de två senaste OU visat minskning har jag inget bra svar på, annat än att jag inte tror det är SDU-frågan.
2015-09-24, 21:51
  #40431
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Jag kan inte tänka mig att FR bor i en trea i Täby. Det lägenheten eller radhuset eller vad det nu är ser jag som en dyr box-adress. Det ger honom lite PK-poäng att bo i en blygsam trea. Hade han hemlig adress skulle folk bli nyfikna, så hatad som han är. Jag skulle bli oerhört förvånad om han inte bor någon annanstans och har posten eftersänd.

Men släkten bor väl kvar? Så han har likväl alla chanser att ta del av upplevelser på riktigt av hur det är att öppna sitt hjärta.
2015-09-24, 21:55
  #40432
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allagustav
Men släkten bor väl kvar? Så han har likväl alla chanser att ta del av upplevelser på riktigt av hur det är att öppna sitt hjärta.

Han skiter väl i släkten lika väl som han skiter i svenskarna.

Jag har också undrat var han verkligen håller till någonstans. Jag instämmer med in84ever, det lär inte vara i Täby i alla fall. Var det än är så kommer han inte att kunna klara sig utan livvaktsskydd under resten av sitt liv.
2015-09-24, 21:57
  #40433
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av att
Jag tycker det var fel att utesluta SDU-folket. Men att p.g.a. detta välja "osäker" eller, gud förbjude, något av 7-klöverpartierna i en opinionsundersökning? Nej, aldrig i livet att försvaga den sverigevänliga sidan!

Varför de två senaste OU visat minskning har jag inget bra svar på, annat än att jag inte tror det är SDU-frågan.

Instämmer i att SDU-debacklet inte har med saken att göra. Helt ointressant, alternativt helt korrekt utrensning, enligt min mening.

Varför man minskat i Sifo samt Ipsos beror som flera tidigare varit inne på att dessa var telefonuppringningar, och att de var utförda direkt i kölvattnet av den värsta mediastorm jag tror jag upplevt (kanske näst efter att SD kom in i riksdagen). Tro f-n att en hel del inte är fullt lika benägna att berätta för en vilt främmande person som ringer upp på ens hemtelefon, att man skulle röstat på SD om det vore val. "Är det AFA / Expo / RF som ringer för att kolla upp mig? Bäst att ligga lite lågt..."
Iochförsig minskade SD med futtiga 0.1% i Sifo, och i Ipsos svarade minskningen mot att 11 intervjuade personer ändrat sig (troligen till 'osäker'). Så något strömhopp rör det sig ju inte om direkt...
2015-09-24, 22:50
  #40434
Medlem
Någon gång måste ju tillväxten plana ut, om än bara för stunden.
Ingen trodde väl egentligen att vi bara skulle se rekord efter rekord fram till nästa val.
Dock kan jag inte se att något inträffat som motiverar en stillastående/sjunkande trend för SD i opinion just nu. Dessutom är det ju detta med att SD-väljare är ganska envisa, när man väl tagit steget så går man inte tillbaka i första taget.

Därför kan jag lätt tro på stiltje, om vi får mera underlag som stödjer detta - men just själva minskningen som Ipsos redovisade har jag mycket svårt att ta på allvar. Här är jag böjd att snarare tro på omvänd Bradley och att många av oss SD:are helt enkelt ljuger på pin tjyv när institut som Ipsos hör av sig.

Sannolikt blir denna Ipsos samma sorts parentes som häromsistens efter valet när vi hade ett institut som visade helt andra tendenser jämfört med övriga.

Men som sagt, skulle inte förvåna mig om även Sentio och Yougov visar på "kräftgång" också.

Att vi de facto har att göra med en reell minskning av SD's opinionsstöd håller jag för väldigt osannolikt.

Men att vi ens diskuterar i sådana termer är givetvis en framgång för Ipsos uppdragsgivare. Jag gillar inte foliehattar men sättet som vissa institut konsekvent vägrar lära sig att vikta för en rimlig skattning av just SD gör ju att man undrar lite, så att säga..
2015-09-24, 23:41
  #40435
Medlem
DrDrapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oingoboingo
Instämmer i att SDU-debacklet inte har med saken att göra. Helt ointressant, alternativt helt korrekt utrensning, enligt min mening.

Varför man minskat i Sifo samt Ipsos beror som flera tidigare varit inne på att dessa var telefonuppringningar, och att de var utförda direkt i kölvattnet av den värsta mediastorm jag tror jag upplevt (kanske näst efter att SD kom in i riksdagen). Tro f-n att en hel del inte är fullt lika benägna att berätta för en vilt främmande person som ringer upp på ens hemtelefon, att man skulle röstat på SD om det vore val. "Är det AFA / Expo / RF som ringer för att kolla upp mig? Bäst att ligga lite lågt..."
Iochförsig minskade SD med futtiga 0.1% i Sifo, och i Ipsos svarade minskningen mot att 11 intervjuade personer ändrat sig (troligen till 'osäker'). Så något strömhopp rör det sig ju inte om direkt...

Frågan är om inte en del av de mer lättpåverkade svenskarna tillfälligtvis krökt på ryggen och tagit mössan i vacker hand efter den mest makalösa kampanj, som våra samlade media fullkomligt vräkt ut över landet den senaste månaden, som historien nog skådat?!

När man än öppnat en tidning, slagit på en radio eller TV, eller surfat in på någon mediasajt, har man fullkomligt översköljts av regelrätt hjärntvätt. Snyftreportagen och den tillrättalagda PK-bilden har hamrats in med en frenesi och en samordning som måste överträffa Nordkoreas propagandaapparat i sina bästa stunder.

Man har verkligen gått förbi maxnivån med sitt skrikande, och det är inte underligt om vissa personer vikit ner sig under denna kampanj!

Problemet med dessa upprepade kampanjer är att svensken först blir lomhörd och sen helt döv för liknande spektakel i framtiden, och snart är gränsen nådd!

De senaste skojarmätningarna, som är en del i denna samordnade kampanj där "ändamålen helgar medlen", är det bara att bortse ifrån för oss som förstår spelet bakom kulisserna. Att SD möjligen kan ha halkat ner någon procent från 24% till 23% är som sagt tänkbart. Men om några veckor kommer uppgången att fortsätta på alla fronter, det är jag övertygad om...
2015-09-24, 23:46
  #40436
Medlem
lirareflashbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Varför de två senaste OU visat minskning har jag inget bra svar på, annat än att jag inte tror det är SDU-frågan.

Att SD ytterst marginellt visat minskning ar forstaeligt.
Man hade innan dess, gått framat i runt 40 Opinionsundersokningar i rad.
Nan gång måste även SD sta still eller minska marginellt.
Man får dock.inte glomma att andra matningar visar att man ligger på runt 27% så jag tror inte man skall oroa sig sarskilt mkt.
2015-09-24, 23:50
  #40437
Medlem
lakritcs avatar
Tänkte bara inflika att SD snart passerar 100 000 likes på Facebook. Ser fram emot det. En viss milstolpe (även om jag tycker att likes per se är lite löjligt) som kanske kan bidra till att folk blir mer öppna med vad man egentligen tycker. I förlängningen kanske det även underlättar för sakliga och givande diskussioner om invandring som när danska politiker nyligen medverkade i SVT Debatt.
__________________
Senast redigerad av lakritc 2015-09-25 kl. 00:16.
2015-09-24, 23:50
  #40438
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrDrapa
Frågan är om inte en del av de mer lättpåverkade svenskarna tillfälligtvis krökt på ryggen och tagit mössan i vacker hand efter den mest makalösa kampanj, som våra samlade media fullkomligt vräkt ut över landet den senaste månaden, som historien nog skådat?!

När man än öppnat en tidning, slagit på en radio eller TV, eller surfat in på någon mediasajt, har man fullkomligt översköljts av regelrätt hjärntvätt. Snyftreportagen och den tillrättalagda PK-bilden har hamrats in med en frenesi och en samordning som måste överträffa Nordkoreas propagandaapparat i sina bästa stunder.

Man har verkligen gått förbi maxnivån med sitt skrikande, och det är inte underligt om vissa personer vikit ner sig under denna kampanj!

Problemet med dessa upprepade kampanjer är att svensken först blir lomhörd och sen helt döv för liknande spektakel i framtiden, och snart är gränsen nådd!

De senaste skojarmätningarna, som är en del i denna samordnade kampanj där "ändamålen helgar medlen", är det bara att bortse ifrån för oss som förstår spelet bakom kulisserna. Att SD möjligen kan ha halkat ner någon procent från 24% till 23% är som sagt tänkbart. Men om några veckor kommer uppgången att fortsätta på alla fronter, det är jag övertygad om...

Ja, jag tror du har rätt. Några enstaka har nog böjt ryggen, men högst tillfälligt och det är i så fall de som alldeles nyss strömmat till.
Men någon avmattning märks då rakt inte i min omgivning, tvärtom. De senaste två-tre månaderna har många jobbarkompisar och vänner, som för bara något år sedan hatade SD, fullständigt svängt och är nu övertygade SD-sympatisörer. Det har gått fort nu. Jag kanske ser vad jag vill se, men skulle jag tvingas gissa opinionssiffror skulle jag säga att SD ligger över 30% nu.

Inget folk har någonsin utan motstånd gett upp sitt territorium eller kultur. Så kommer inte heller här att ske.
2015-09-25, 00:01
  #40439
Medlem
lakritcs avatar
När vissa OU skiljer mer än 10 procentenheter är det nog generellt inte läge att dra slutsatser. Som tidigare rapporterat ökar SD till 21,2 %, en procentenhet, i poll of polls.

Sedan ska man ju komma ihåg att SD alltid underskattas i icke webbundersökningar p g a Bradleyeffekten. Sanningen ligger någonstans mellan Sentio, Yougov, SIFO och Ipsos, onekligen ett uppseendeväckande stort spann.
2015-09-25, 00:04
  #40440
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
När vissa OU skiljer mer än 10 procentenheter är det nog generellt inte läge att dra slutsatser. Som tidigare rapporterat ökar SD till 21,2 %, en procentenhet, i poll of polls.

Sedan ska man ju komma ihåg att SD alltid underskattas i icke webbundersökningar p g a Bradleyeffekten. Sanningen ligger någonstans mellan Sentio, Yougov, SIFO och Ipsos, onekligen ett uppseendeväckande stort spann.

Inte alldeles sant. Jämför man OI med valresultat är det ju så att alla OU, ÄVEN Sentio och Yougov underskattar SD.
Så, om man fortsätter att jämföra OI med val, ska man inte lägga sig mittemellan. Man ska lägga sig över samtliga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in