2015-09-24, 13:29
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Nej jag ser endast idioteri bakom människans beteende. Inte om den tillhör Gud eller Fan själv!
Idioten beter sig som en idiot vart den än befinner sig så att säga.
Har mött idiotiska A-teister. Har mött idiotiska Teister...
Ser ingen skillnad på idioterin i båda fallen.

I'm not saying that idiocy is related to either God or the devil. I agree that some behaviors are idiotic and that there are plenty of stupid atheists as well.

My point is, what people believe influences the way they act. wouldn't you agree with that?

If some atheist dictator somewhere believes that his people is worth much more than others, that other people owes his people something, chances are higher that that person will start a genocide. Because that's an idiotic belief. Same thing with the belief in martyrdom and holy wars, those are also stupid beliefs that make it more likely that people holding those beliefs will act in idiotic manners. do you understand?

Unfortunately, people believing things too easily on faith alone makes it more likely that they will accept ridiculous beliefs that may cause them to act like idiots.
Senast redigerad av Roger Rabbit 2015-09-24 kl. 13:33.
Citera
2015-09-24, 13:30
Medlem
Citat:
Varför dödar en människa en annan människa oavsett var den befinner sig?
För att den tror sig göra Guds vilja? Det är ett svar. Så jag anser att religion KAN få människor att bli idioter. Och du också, om jag får tjata lite till.....
Citera
2015-09-24, 13:35
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
I'm not saying that idiocy is related to either God or the devil. I agree that some behaviors are idiotic and that there are plenty of stupid atheists as well.

My point is, what people believe influences the way they act. wouldn't you agree with that?

If some atheist dictator somewhere believes that his people is worth much more than others, that other people owes his people something, chances are higher that that person will start a genocide. Because that's an idiotic belief. Same thing with the belief in martyrdom and holy wars, those are also stupid beliefs that make it more likely that people holding those beliefs will act in idiotic matters. do you understand?

Unfortunately, people believing things too easily on faith alone makes it more likely that they will accept ridiculous beliefs that may cause them to act like idiots.
Ja jag förstår din poäng men jag håller inte med dig om det. Jag ser idioteri som ett val. Endera väljer man att bete sig som en idiot inom religion till exempel eller också väljer man att bete sig som en ateistisk idiot där man just då befinner sig. Puben, eller kyrkan eller bakom hörnet.
Valet kan naturligtvis vara styrt uppifrån av en ännu större idiot som endera hotar eller handgripligen dödar en idiot som vägrade lyda order.
Jag personligen gillar inte ordet idiot men nu är det ju med i tråden så ....jag väljer hellre att kalla det oförstånd.
Citera
2015-09-24, 13:37
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
För att den tror sig göra Guds vilja? Det är ett svar. Så jag anser att religion KAN få människor att bli idioter. Och du också, om jag får tjata lite till.....
Ja och vems vilja följer en ateist som mördar eller beter sig som ett arsel då? SIG själv och sin egen vilja?
Citera
2015-09-24, 13:38
Medlem
Citat:
Ja jag förstår din poäng men jag håller inte med dig om det. Jag ser idioteri som ett val. Endera väljer man att bete sig som en idiot inom religion till exempel eller också väljer man att bete sig som en ateistisk idiot där man just då befinner sig. Puben, eller kyrkan eller bakom hörnet.
Valet kan naturligtvis vara styrt uppifrån av en ännu större idiot som endera hotar eller handgripligen dödar en idiot som vägrade lyda order.
Jag personligen gillar inte ordet idiot men nu är det ju med i tråden så ....jag väljer hellre att kalla det oförstånd.
Så Isis bara råkar bestå av idioter? Religion har inget med saken att göra?
Citera
2015-09-24, 13:40
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Jag har sagt hur många gånger som helst nu till dig att idioter befinner sig precis överallt.
Finns bland sjukhuspersonal också. Som ger en liten dödlig dos i rumpan på någon osv.
Citera
2015-09-24, 13:44
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Mänskligheten består av en stor hög idioter ja. Vilken idiot är värst tycker du? Finns det finare idioter?
Finns det medmänskligare idioter? Kanske ger dig bedövningsspruta innan halssenorna skärs bort osv.
Ja vi har tyvärr en hel del dysfunktionella varelser i vår värld. Antagligen jag med men har då inte avrättat någon ännu, eller ens aldrig krökt ett hårstrå på en annan människa.
Fast jag både varit ateist och nu då i någon form av tro( inte direkt religiös kan jag väl säga av respekt för den religiöse)
Citera
2015-09-24, 13:49
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:

I agree, acting like an idiot is a choice, but if you make the choice to act in a certain way then you probably don't act in the way you yourself think is idiotic. If you are acting according to your beliefs, your inner core beliefs, then you wouldn't say that your choice is "idiotic". You wouldn't agree with all the people calling you an idiot for throwing homosexuals off the rooftop, because that's what you believe is the right thing to do.

And the reason why you are throwing homosexuals off the roof, is because you believe it is God's will that you do that and God will reward you.

Why do you disagree with that?

I'm not too fond of the word idiot myself, I think the original Greek meaning is "a person who is not interested in politics".
Citera
2015-09-24, 13:58
Medlem
virablatiras avatar
Citat:

Växer man upp i ett lamd i krig, förtryck och en massa andra kulturella problem kan ju även det vara orsaken att isis bildas. Skulle religion vara orsaken borde väl isis förekomma även i Indonesien som är det land i världen med flest muslimer. Fast dom kanske förekommer där också?
Citera
2015-09-24, 13:59
Medlem
Så allt som är normalt i vår sekulariserade bubbla i lilla Sverige är det enda rätta?
Citera
2015-09-24, 14:04
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
I agree, acting like an idiot is a choice, but if you make the choice to act in a certain way then you probably don't act in the way you yourself think is idiotic. If you are acting according to your beliefs, your inner core beliefs, then you wouldn't say that your choice is "idiotic". You wouldn't agree with all the people calling you an idiot for throwing homosexuals off the rooftop, because that's what you believe is the right thing to do.

And the reason why you are throwing homosexuals off the roof, is because you believe it is God's will that you do that and God will reward you.

Why do you disagree with that?

I'm not too fond of the word idiot myself, I think the original Greek meaning is "a person who is not interested in politics".
Jag försöker personligen undvika den hysteriska massidioterin och försöker ha ett förstånd utanför den färdiga förståndsmallen.
Jag anser till exempel INTE att homosexualitet är en synd av den värsta synden som finns. OCH man låser sig fast då vid till exempel kyrkans sätt att se på den saken och struntar fullkomligt i människorna bakom homosexaliteten så anser jag att man ej använder förståndet utan blundar för människan.
Har homosexuella vänner som jag älskar. Blir vansinnig då någon dömer dessa fina personer till helvetet, när de inte ens känner deras hjärtan och personligheter.
Då kan jag tycka den religiöse beter sig som en stor idiot. Eller en ateist med för den delen. Det är inte alla ateister som gillar homosexualitet heller och DÖDAR för detta också.
Politik och religion bör ej blandas ihop kan jag tycka men det gör det. Människan står för politiken och Gud nu då bör stå för det Gudomliga. Men då den mänskliga hjärnan blandar sig in i GUDS affärer blir det idioteri av det hela.
Citera
2015-09-24, 14:13
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Jag försöker personligen undvika den hysteriska massidioterin och försöker ha ett förstånd utanför den färdiga förståndsmallen.
Jag anser till exempel INTE att homosexualitet är en synd av den värsta synden som finns. OCH man låser sig fast då vid till exempel kyrkans sätt att se på den saken och struntar fullkomligt i människorna bakom homosexaliteten så anser jag att man ej använder förståndet utan blundar för människan.
Har homosexuella vänner som jag älskar. Blir vansinnig då någon dömer dessa fina personer till helvetet, när de inte ens känner deras hjärtan och personligheter.
Då kan jag tycka den religiöse beter sig som en stor idiot. Eller en ateist med för den delen. Det är inte alla ateister som gillar homosexualitet heller och DÖDAR för detta också.
Politik och religion bör ej blandas ihop kan jag tycka men det gör det. Människan står för politiken och Gud nu då bör stå för det Gudomliga. Men då den mänskliga hjärnan blandar sig in i GUDS affärer blir det idioteri av det hela.

I am not accusing you for having anything against homosexuals, I actually knew that you don't.

But there are people that believe it is wrong, both religious and nonreligious, but only the religious people believe that God killed homosexuals and that God wants humans to kill homosexuals, whereas no atheist would hold such a belief. That doesn't mean that the an atheist is is not capable of murdering a homosexual, there can be other belief systems or psychological issues that makes an atheist kill.

I'm really trying to make the connection between what people believe and the way they act. I think it's self-evident that these two are correlated, so why don't you agree with that?

Edit: what are you referring to with "God's business", what is that?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in